کشور در آستانه پیک پنجم کرونا (بروزرسانی: افزایش دو برابری شهرهای قرمز)

سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
 ویروس کرونا در ایران / ماسک زدن مردم در مترو در شیوع کرونا
پیک پنجمم کرونا در کشور که از دو هفته پیش در استان‌های جنوبی آغاز شده، در حال فراگیرشدن در استان‌های مرکزی است.
تبلیغات

به‌روزرسانی:

طبق رنگ‌بندی جدید نقشه ماسک، ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. شهرستان‌های جم، دیلم و گناوه (استان بوشهر)، اسلام‌شهر و بهارستان (تهران)، نهبندان (خراسان جنوبی)، امیدیه و اندیمشک (خوزستان)، بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه (سیستان و بلوچستان)، جهرام، داراب، زرین‌دشت، قیروکارزین و کازرون (فارس)، ارزوئیه، رفسنجان، سیرجان و عنبرآباد (کرمان)، گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، علی‌آباد و مینودشت (گلستان)، پلدختر (لرستان)، آمل (مازندران)، تفت، خاتم، مهریز و میبد (یزد) از روز چهارشنبه در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

با توجه به افزایش سریع بستری شدن مبتلایان به کرونا در تهران، قرمز شدن پایتخت قطعی است. هم‌اکنون ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

۷ تیر:

با افزایش ۴ درصدی مبتلایان به ویروس کرونا در کشور، زنگ‌خطر پیک پنجم کرونا به‌صدا درآمده است. طبق اعلام وزارت بهداشت، پیک پنجم کرونا از جنوب کشور در حال حرکت به‌سمت مرکز کشور است. بر همین اساس، از شنبه ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار گرفتند و در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان و یزد افزایش روند بیماری را شاهد هستیم.

شهرستان‌های قرمز عبارت‌اند از: مهران در استان ایلام، شهرهای تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان در استان بوشهر، شهرهای دماوند و فیروزکوه در استان تهران، شهرهای ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان در استان سیستان‌و‌بلوچستان، شهرهای گراش و لارستان و لامرد در فارس، شهرهای بم، رودبار جنوب، قلعه‌گنج، کرمان و منوجان در استان کرمان، شهرهای بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب در استان هرمزگان و شهرستان یزد در استان یزد.

ناگفته نماند ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۲ شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند. استاندار تهران امروز خبر داد تهران هم در حال قرمزشدن است. به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما، انوشیروان بندپی گفت: «موج پنجم کرونا در کشور در برخی از استان‌ها از دو هفته قبل شروع شده است و در استان تهران نیز آرام‌آرام شاهد موج پنجم هستیم.»

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌رضا مشهد هم به گسترش وسیع گونه هندی ویروس کرونا موسوم به دلتا در مشهد اشاره کرد و گفت گونه غالب کرونا در کشور ما همان نوع هندی است. رزیتا خداشاهی در گفت‌وگو با ایسنا گفت:

متأسفانه ویروس هندی موسوم به دلتا در جنوب کشور ما دیده شده است. از ماه گذشته که کشورمان از‌نظر شیوع ویروس کرونا قرمز اعلام و این نوع ویروس گزارش شد، انتظار می‌رفت این ویروس به‌زودی در کل کشور منتشر شود. این ویروس در کل کشور ما منتشر و اخیرا اطراف تهران نیز قرمز اعلام شده است. بسیاری از شهرهای ایران نیز قرمز اعلام شده‌اند.

استاندار تهران و سخن‌گوی ستاد کرونا می‌گویند طبق بررسی‌ها، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از ۷۷ درصد بوده است. علیرضا رئیسی تصریح کرد:

براساس گزارش وزارت کشور و همچنین گزارش‌های ما، درمجموع در انتخابات ۷۷/۹ درصد پروتکل‌ها رعایت شد و وضعیت راضی‌کننده‌ای بود. گرچه در برخی از نقاط به‌خصوص در انتخابات شوراها مشکلاتی وجود داشت و تجمع‌هایی شد، درمجموع انتخابات به‌خوبی برگزار شد.

به‌گزارش ایرنا، سخن‌گوی ستاد کرونا گفت با تأمین واکسن و تولیدات داخلی، فرایند واکسیناسیون تسریع می‌شود و در ماه‌های آینده، بیش از ۷ تا ۸ میلیون دُز واکسن داخلی در ماه خواهیم داشت. رئیسی گفت مردم نباید بابت تزریق دُز دوم واکسن کرونا نگران باشند؛ چراکه واکسن به میزان لازم وارد شده است. رئیسی اضافه کرد با راه‌اندازی ۷۵ مرکز تجمیعی در استان تهران، مشکل تجمع برای دریافت واکسن هم رفع می‌شود. سخن‌گوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: «براساس قولی که داده شده، تا پایان سال تمام گروه‌های هدف حداقل یک دُز واکسن را دریافت خواهند کرد.»

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۹۲ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و ۸۳ هزار و ۹۸۵ نفر جان‌ باخته‌اند. همچنین، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده به ۵ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۲۸۶ دُز رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات