شرکت‌های ایرانی تولیدکننده واکسن کرونا ملزم به انتشار مقاله علمی شدند

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های ایرانی تولیدکننده واکسن کرونا را موظف کرده است تا یافته‌های خود در زمینه واکسن را به‌صورت مقاله‌ منتشر کنند.
تبلیغات

عضو کمیته ملی واکسن کرونا اعلام کرد ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های ایرانی تولیدکننده واکسن کرونا را ملزم به انتشار مقالات خود در زمینه تولید واکسن‌ کرونا کرده است. مصطفی قانعی در گفتگو با مهر با بیان اینکه توجیهی برای منتشر نکردن مقاله در مورد ساخت واکسن‌ وجود ندارد، اذعان کرد که شرکت‌های ایرانی مانند شرکت‌های بزرگ و قدیمی تولید واکسن در دنیا، دارای واحدهایی برای ثبت تحقیقات و مقالات ساخت واکسن هم‌زمان با تولید محصول نیستند؛ در نتیجه اکنون باید روی این موضوع بیشتر کار کنند و ستاد توسعه زیست‌فناوری نیز از آن‌ها در این زمینه حمایت می‌کند.

قانعی تصریح کرد:

واکسن‌های خارجی کرونا معمولا در شرکت‌های بزرگ و با قدمت چند دهه‌ای به تولید رسیده‌اند و این نشان می‌دهد که تجربیات خوبی در زمینه تحقیق و توسعه هم‌زمان با تولید محصولاتشان دارند؛ لذا این شرکت‌ها گروه‌هایی را برای استخراج مقاله از تحقیقات در مورد واکسن مشخص کرده‌اند. اما برخی شرکت‌های ایرانی که به حوزه واکسن ورود پیدا کردند، زیرساخت تولید واکسن نداشته‌اند. معمولا این شرکت‌ها بعد از شیوع کرونا به حوزه تولید واکسن کرونا وارد شدند و قبل از شیوع کرونا، محصولی این‌چنینی نداشته‌اند؛ به‌عنوان مثال مؤسسه برکت تا قبل از کرونا، زیرساخت یا محصول واکسنی در بازار نداشت.از این رو، همه واکسن‌سازهای ایرانی در زمان شیوع کرونا شکل گرفتند و عدم داشتن بدنه گسترده این شرکت‌ها، یکی از مشکلات برای چاپ مقاله‌شان در این زمینه به شمار می‌رود. با این حال شرکت‌های ایرانی که به حوزه واکسن کرونا وارد شدند، به‌تدریج خودشان را با ساختارهای مورد نیاز و قبول جامعه بین‌المللی وفق می‌دهند و سعی دارند مقاله‌شان را در این خصوص به چاپ برسانند.

عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ افزود که به شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا تأکید شده است که فاصله انتشار مقاله با مرحله‌ای که در مطالعات پیش‌بالینی هستند، باید کوتاه باشد. برای مثال اگر آن‌ها در پایان فاز یک هستند، باید مطالعات پیش‌بالینی و اگر در پایان فاز دو هستند، باید مطالعات فاز یک را منتشر کنند. قانعی گفت: «انتظار می‌رود نتایج جمع‌بندی‌شده با این فاصله از پیشرفت پروژه منتشر شود. در حال حاضر یک الزام برای شرکت‌هایی که از ستاد توسعه زیست‌فناوری حمایت شده‌اند وجود دارد که یافته‌های خود را حتما هم‌زمان یا با فاصله‌ی کم از مطالعاتشان به چاپ برسانند.»

به‌ گفته عضو کمیته ملی واکسن کرونا، از آنجا که شرکت‌های تولیدکننده‌ واکسن در ایران واحد یا گروهی اختصاصی برای جمع‌آوری و انتشار مقاله علمی ندارند، اکنون ملزم شده‌اند تا گروهی برای احصای اطلاعات و انتشار یافته‌ها ایجاد کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات