Gentex شیشه‌های تیره‌شونده با کاربری‌های متنوع معرفی می‌کند

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
پنل‌های الکتروکرومیک که توسط شرکت Gentex توسعه یافته است، در کاربری‌های مختلفی اعم از شیشه‌های جانبی و سانروف کارایی دارد.
تبلیغات

بالا یا پایین کشیدن پرده‌ی آفتاب‌گیر پنجره در هواپیما یا نشستن روی صندلی عقب سرویس‌های بالارده‌ی تاکسی آنلاین اوبر، مربوط به دهه‌ی گذشته است. این روزها بدون جابه‌جایی پرده‌ی آفتاب‌گیر، فشار دادن یک دکمه می‌تواند به‌صورت الکتریکی تک‌تک روزنه‌ها را تقریبا به‌صورت کامل تاریک کند. شرکت بین‌المللی تأمین‌کننده‌ی قطعات خودرو با نام Gentex که پنجره‌های الکتروکرومیک هواپیماهای عظیم‌الجثه‌ی بویینگ 787 Dreamliner را تأمین می‌کند، در حال معرفی محصولات جدیدی برای هواپیمای بویینگ ۷۷۷ و برخی از هواپیماهای ایرباس است. البته سال‌ها است که این فناوری برای تاریک کردن آینه‌های وسط اتومبیل‌ها به‌شکل الکترونیکی به کار رفته و حتی به‌صورت محدود در سان‌روف برخی مدل‌های مرسدس‌بنز رویت شده است، با این حال، Gentex در رویداد CES 2020 کاربری‌های جدیدی را از این فناوری برای شیشه‌ی اتومبیل‌ها معرفی کرد. در ادامه روش‌هایی که این فناوری جادویی به واسطه‌ی آن‌ها می‌تواند طی سال‌های آینده در خودروهای جدید ظاهر شود، آورده شده است.

Gentex

سانروف با قابلیت کاهش نور

این فناوری تا رسیدن به مرحله‌ی عرضه، با موانع چندان زیادی مواجه نیست؛ درنتیجه شاید این اولین محصول از فناوری Gentex باشد که عملا روانه‌ی بازار می‌شود. دلیل این ادعا فقدان هرگونه مقررات دست‌وپاگیر درمورد میزان شفافیت سانروف‌ها است. علاوه بر این، مرسدس‌بنز سال‌های مدیدی است که پنل‌های الکتروکرومیک با قابلیت کاهش نور را در محصولات خود ارائه می‌دهد. البته در اصل این پنل‌ها توسط شرکت دیگری تولید شده و تحت نام Magic Sky Control (کنترل جادویی آسمان) روانه‌ی بازار می‌شود.

به‌نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده تا تولیدکنندگان دیگر نیز با کمک Gentex گام موثرتری در این راستا بردارند. به‌خصوص امید می‌رود که کارکنان تسلا نیز نیم‌نگاهی به غرفه‌ی Gentex داشته باشند، زیرا اولا یک سانروف الکتروکرومیک ثابت می‌تواند در تمامی یا اغلب مدل‌های تسلا با سقف شیشه‌ای از جمله مدل ۳ و X‌ بسیار کاربرد داشته باشد و ثانیا چالش ولتاژ مورد نیاز برای جابجایی پنل سانروف را رفع کند. تنها چالشی که برای تولیدکننده باقی می‌ماند، مشکل عدم تیره‌شدن سانروف در شیشه‌های خمیده است. برخلاف پنجره‌های هواپیماها، بیشتر لوازم شیشه‌ای اتومبیل‌ها صاف نیستند، به این معنی که این لایه‌های الکتروکرومیک باید با دقت بالایی تولید شوند تا در پنل‌های شیشه‌ای خمیده کاربردی شوند. شاید این توضیح مناسبی برای علت رویت این نوع پنل‌های شیشه‌ای در محصولات محدودی از مرسدس‌بنز باشد.

Gentex

سایه‌بان با قابلیت تغییر رنگ

مقررات اجازه می‌دهند تا قسمت بالای شیشه‌ی جلوی خودرو تاریک‌تر از سایر قسمت‌های شیشه باشد، بنابراین تعبیه‌ی یک نوار سایه‌بان با قابلیت تغییر رنگ همچون سانروف‌های الکتروکرومیک با موانع قانونی جدی روبه‌‌رو نخواهد شد. با تمامی این گفته‌ها هنوز موانع دیگری در این راستا وجود دارد. چالش عمده بر سر راه این کاربری، ایجاد مرزی نامرئی بین نوار الکتروکرومیک و قسمت‌های معمولی شیشه‌ی جلوی خودرو است.

Gentex

شیشه‌ی جانبی با قابلیت کاهش نور خودکار

مقررات مربوط به سایر شیشه‌های اتومبیل، یعنی شیشه‌ی پنجره‌های جانبی و عقب، سختگیرانه‌تر است. علاوه بر این، ایالت‌های مختلف آمریکا درجه‌های مختلفی از تیرگی شیشه را به‌عنوان معیار قبول دارند و نحوه‌ی تعیین میزان انتقال نور توسط مقامات این ایالات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تمامی این موارد چالش کلیدی را در برابر مهندسان Gentex قرار می‌دهد و آن افزایش میزان انتقال نور در لایه‌های الکتروکرومیک است.

در حال حاضر صفحات یادشده حتی در حالت خاموش نیز تنها ۵۵ درصد از نور محیط را وارد خودرو می‌کنند. این میزان بسیار کمتر از آستانه‌ی حداقلی ۷۰ درصدی است که اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگ‌راه‌ها در ایالات متحده برای این میزان نور عبوری تعیین کرده است. حالت کامل تاریک تنها نیم درصد از نور را عبور می‌دهد و صفحات الکتروکرومیک بین میزان حداقلی یعنی ۵۵ درصد و نیم درصد یادشده، توانایی تغییر رنگ شیشه را دارند. ارتقای فنی دیگری که Gentex در حال کار روی آن است، توانایی پیش‌فرض برای ایجاد حالتی جز وضوح شیشه است. درنتیجه کاربران می‌توانند هنگام پارک کردن از پنجره‌های جانبی به‌عنوان حریم خصوصی استفاده کنند.

Gentex

ترکیب‌کننده‌ی نمایشگر فرانما (HUDّ)

در آن دسته از نمایشگرهای HUD که از ترکیب‌کننده‌ی ثابت یا پاپ‌آپ (ظاهر شونده) بهره می‌برند، زمانی‌که نور خورشید با زاویه‌ی کم به شیشه می‌تابد یا یک نور خارجی از پشت روی پنل می‌افتد، احتمال دارد خواندن نمایشگر کمی سخت شود. ترکیب‌کننده‌ها درواقع پنل‌های بازتاب‌دهنده‌ای هستند که زیر شیشه‌ی جلو تعبیه شده‌اند و داده‌های لازم را روی شیشه بازتاب می‌دهند. استفاده از پنل الکتروکرومیک جهت تاریک کردن آن قسمت از شیشه، بدون مواجهه با مسائل مربوط به انتقال روشنایی، می‌تواند مشکل یادشده را حل کند.

Gentex
Gentex
Gentex
Gentex

تشخیص‌دهنده‌ی دود

Gentex به‌عنوان شرکتی که در ابتدا با ساخت تشخیص‌دهنده‌های دود کار خود را آغاز کرد، یکی از فناوری‌های گذشته‌اش را نیز در رویداد CES به نمایش گذاشته است. این تشخیص‌دهنده‌ی دود می‌تواند در کانال تهویه‌ی هوا تعبیه شده و مواردی اعم از دود تنباکو و محصولات ایجادکننده‌ی بخار (سیگار الکترونیکی) را تشخیص داده و اگر کاربر از قوانین عدم استعمال دخانیات تخطی کرده، صاحب خودروی تاکسی یا اپراتور ناوگان اجاره‌ای را مطلع کند. این فناوری می‌تواند کار را برای فروشندگان اتومبیل‌های دست‌دوم دشوار کند؛ چراکه دیگر نمی‌توان به‌سادگی مدارک الکترونیکی مبنی‌بر استعمال سیگار درون خودروهای مستعمل را انکار کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات