مراسم گلکسی آنپکد ۲۰۲۴ سامسونگ

گلکسی آنپکد ۲۰۲۴؛ فرمول «هوشمندانه» سامسونگ برای شکست آیفون

پنج‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
مطالعه 6 دقیقه
گلکسی آنپکد ۲۰۲۴ به‌جای تمرکز بر پیشرفت‌های سخت‌افزاری، بر نرم‌افزار و به‌ویژه هوش مصنوعی تمرکز داشت؛ تصمیمی که کاملاً «هوشمندانه» بود.
تبلیغات

برای خودم هم عجیب است که می‌نویسم ستاره‌ی مراسم گلکسی آنپکد ۲۰۲۴ نه گلکسی S24 اولترا با فریم تیتانیومی بود، نه وعده‌ی‌ هفت سال آپدیت و نه حتی حلقه‌ی هوشمند «گلکسی رینگ»؛ سورپرایزی که سامسونگ تا آخرین لحظه از چشم رسانه‌ها و افشاگران مخفی نگه‌ داشته بود.

ستاره‌ی مراسم دیشب بدون‌ شک Galaxy AI بود و نه صرفاً به‌خاطر اینکه سامسونگ بخش بزرگی از مراسم را به صحبت درباره‌ی هوش مصنوعی اختصاص داد، بلکه زیرا فکر می‌کنم سری S24، اولین گوشی هوشمندی باشد که به‌معنی واقعی کلمه، با شماری از قابلیت‌های هوش مصنوعی همراه شده است؛ قابلیت‌هایی که دست‌کم ملموس‌تر و واقعی‌تر از ویدیوی تبلیغاتی جمنای گوگل و تکرار سرسام‌آور عبارت Generative AI توسط سوندار پیچای در مراسم Google I/O سال گذشته به‌نظر می‌رسند.

مراسم آنپکد ۲۰۲۴ سامسونگ

البته همین موضوع خودش واقعاً شگفت‌انگیز است و حسابی جای بحث دارد؛ چراکه تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی گلکسی‌های جدید به‌لطف همکاری سامسونگ با گوگل ممکن شده‌اند. وقتی گوگل آن ویدیوی جنجالی و تا حدی فریبنده را برای معرفی قدرت جادویی جمنای منتشر کرد، به‌سرعت دست‌مایه‌ی تمسخر کاربران شد. گوشی پیکسل ۸ پرو نیز اگرچه از مدل سبک‌تر جمنای استفاده می‌کند و لقب «هوشمندترین گوشی هوشمند دنیا» را از ما گرفت، هنوز در انتظار آپدیتی برای دریافت بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی به سر می‌برد. اما حالا، گوشی‌های جدید سامسونگ مجهز به هوش مصنوعی جمنای و مولد تصویر Imagen 2 گوگل، نورافکن صحنه را از روی اهالی مانتین‌ویو برداشته و به‌طور کامل روی خود متمرکز کرده‌اند.

سنت‌شکنی سامسونگ جای تحسین دارد

به‌ هر روی، باید این سنت‌شکنی سامسونگ را تحسین کرد؛ حتی اگر‌ جزو افرادی باشید که فکر می‌کنند هوش مصنوعی کماکان هیاهوی تبلیغاتی است و تا جدی شدن این تکنولوژی سال‌ها فاصله داریم.

احتمالاً شما هم چند سالی است از روند کند پیشرفت در گوشی‌های هوشمند خسته شده‌اید. مراسم‌های سالانه‌ی رونمایی از نسل جدید گوشی‌ها دیگر آن هیجان سابق را ندارند و انگار صنعت موبایل با دیدن خط پایان، سرعتش را کم کرده است تا کمی دیرتر به بن‌بست برسد.

اما سامسونگ در مراسم دیشب به‌جای تمرکز روی پیشرفت‌های سخت‌افزاری، روی نرم‌افزار مانور داد که به‌نظرم تصمیم هوشمندانه‌ای بود؛ چراکه اگر بخواهیم واقعاً روراست باشیم، پای پیشرفت سخت‌افزاری خاصی در گلکسی آنپکد ۲۰۲۴ در میان نبود. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مدتی است در گوشی‌های دیگر عرضه شده و آن حس تازگی تراشه‌های اختصاصی آیفون را ندارد. فریم تیتانیومی را هم قبلاً در آیفون ۱۵ پرو دیده بودیم، شیشه‌ی محافظ مقاوم‌تر آنقدرها هم هیجان‌انگیز نیست؛ بازگشت تراشه‌ی دردسرآفرین اگزینوس در گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس نیز حسابی دلسردمان کرد. و البته، خبری هم از معرفی هدست واقعیت مجازی سامسونگ نبود.

سامسونگ با تمرکز بر نرم‌افزار خوش درخشید

در این شرایط، نرم‌افزار جایی بود که سامسونگ می‌توانست بدرخشد و اتفاقاً از این فرصت نهایت استفاده را برد تا گلکسی آنپکد ۲۰۲۴ خاطره‌انگیزتر از اکثر مراسم‌های رونمایی گوشی در چند سال گذشته شود.

به‌نظر می‌رسد در عصری هستیم که یکه‌تازی دیگر جواب نمی‌دهد و همکاری‌های استراتژیک، دست‌کم در حوزه‌ی هوش مصنوعی، مرز بین برنده و بازنده را تعیین می‌کنند. مایکروسافت با OpenAI قرارداد بست و از گوگل جلو افتاد. سامسونگ با گوگل وارد همکاری شد و از اپل جلو زد. اپل معتقد است در حوزه‌ی هوش مصنوعی به‌هیچ‌عنوان از رقبا عقب نیست، اما آنچه در عمل می‌بینیم این است که حتی بهترین محصولات این شرکت به‌صورت گسترده هوش مصنوعی ندارند.

آیا این انقلاب سوم صنعت موبایل است؟ احتمالاً پاسخ این سؤال را تا ۹ ماه دیگر و با عرضه‌ی آیفون ۱۶ خواهیم فهمید.

مراسم گلکسی آنپکد ۲۰۲۴ در ۱۲ دقیقه

تماشا در یوتیوب

مهم‌ترین اتفاقات مراسم گلکسی آنپکد ۲۰۲۴

Galaxy AI؛ ستاره‌ی مراسم

قابلیت circle to search در هوش مصنوعی گلکسی اس ۲۴ اولترا

گلکسی آنپکد ۲۰۲۴ واقعاً ساختارشکنانه بود، چون به‌نظر می‌رسید گوشی‌های جدید در خدمت هوش مصنوعی باشند. سامسونگ زمان زیادی از این مراسم حدوداً یک‌ساعت‌ونیم‌دقیقه را صرف معرفی قابلیت‌های متعدد هوش مصنوعی در سری S24 کرد که گل‌سرسبد آن‌ها «Circle to Search» است که با همکاری گوگل محقق شده؛ به‌این‌صورت که انگشتتان را روی دکمه‌ی هوم نگه می‌دارید و بعد دور هرچیزی که در گوشی نظرتان را جلب کرد خط می‌کشید، هایلایت می‌کنید یا صرفاً رویش ضربه می‌زنید تا به‌ سبک گوگل‌لنز یا پینترست لنز درباره‌اش بیشتر بدانید.

سامسونگ با Galaxy AI عصر هوش‌ مصنوعی موبایل را آغاز کرد
سامسونگ با معرفی Galaxy AI در گلکسی S24 خبر از آغاز عصر هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند می‌دهد.
مرجان شیخی
مطالعه '6
سامسونگ با Galaxy AI عصر هوش‌ مصنوعی موبایل را آغاز کرد

هوش مصنوعی گلکسی‌های جدید به‌لطف مدل زبانی جمنای و Imogen 2 گوگل ممکن شده و پردازش‌ها به‌صورت محلی و ابری است. شاید قضاوت از حالا زود باشد، اما به‌نظر می‌رسد Galaxy AI خانواده‌ی جدید گلکسی را به بهترین گوشی سامسونگ یا حتی بهترین گوشی دنیا تبدیل کند. البته استفاده از این‌ قابلیت‌ها فقط تا سال ۲۰۲۶ رایگان است و فعلاً مشخص نیست هزینه‌ی استفاده از آن‌ها در آینده چقدر خواهد بود.

معرفی خانواده گلکسی S24

خانواده گلکسی S24

از Galaxy AI که بگذریم، مهم‌ترین اتفاق مراسم آنپکد ۲۰۲۴ طبیعتاً معرفی سری جدید گوشی‌های S سامسونگ بود. با گلکسی S24 اولترا شروع می‌کنیم که با فریم تیتانیومی، هوش مصنوعی، تخت‌شدن لبه‌های نمایشگر، روشنایی بیشتر، محافظ شیشه‌ی مقاوم‌تر، به‌روزرسانی حالت Nightography، شارژ سریع‌تر و صدالبته هفت سال به‌روزرسانی اندروید، آمده است تا خواب را از چشم اپل بگیرد.

در مقابل، گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس با تغییرات بسیار اندکی همراه بوده‌اند و هوش مصنوعی همچنان در این گوشی‌ها حرف اول را می‌زند. سامسونگ سیاست دوتراشه‌ای را به این دو گوشی برگردانده تا نسخه‌های عرضه‌شده در بازار آمریکا به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و در بازارهای دیگر به پردازنده‌ی اگزینوس ۲۴۰۰ مجهز باشند.

سامسونگ گوشی گلکسی S24 را با رابط کاربری One UI 6.1 بر پایه‌ی سیستم‌عامل اندروید ۱۴ عرضه می‌کند. قیمت گوشی گلکسی S24 اولترا از ۱٬۲۹۹ دلار آغاز می‌شود که ۱۰۰ دلار بیشتر از قیمت گوشی گلکسی S23 اولترا است. قیمت گوشی سامسونگ گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس به‌ترتیب در کانفیگ پایه ۷۹۹ دلار و ۹۹۹ دلار است. این گوشی‌ها از ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) عرضه می‌شوند.

سورپرایز مراسم؛ گلکسی رینگ

گلکسی رینگ سامسونگ / Galaxy Ring نمای جلو رسمی رندر

غافلگیری بزرگ سامسونگ در مراسم آنپکد امسال نمایش تیزری از گلکسی رینگ بود. اولین حلقه‌ی هوشمند سامسونگ دستگاهی برای پایش سلامتی است و قابلیت‌هایی دارد که نمونه‌ی آن‌ها را فعلاً در اسمارت واچ‌ها ازجمله ساعت هوشمند سامسونگ و ساعت هوشمند اپل می‌بینیم.

این گلکسی رینگ است؛ اولین حلقه هوشمند سامسونگ
سامسونگ در پایان مراسم آنپکد ۲۰۲۴ سورپرایز جالبی برای طرفدارانش داشت: نمایش اولیه‌ی حلقه‌ی هوشمند گلکسی رینگ.
مبین احمدی
مطالعه '2
این گلکسی رینگ است؛ اولین حلقه هوشمند سامسونگ

سامسونگ تأیید کرد که گلکسی رینگ از Samsung Health و هوش مصنوعی پشتیبانی خواهد کرد اما اطلاعات بیشتری از آن ارائه نداد. بااین‌حال، افشاگری در تردز ادعا کرد گلکسی رینگ وزن بسیار کمی دارد و در اندازه‌های مختلف و با رنگ‌های گوناگون عرضه خواهد شد.

هنوز زمان عرضه‌ و قیمت گلکسی رینگ اعلام نشده است؛ اما احتمالاً در رویداد آنپکد بعدی که معمولاً در ماه آگوست (مرداد و شهریور) برگزار می‌شود، به‌طور کامل رونمایی خواهد شد.

و در نهایت، زبان فارسی قرار است به قابلیت ترجمه زنده تماس‌ها در گلکسی S24 اضافه شود، اما فعلاً زمان مشخصی اعلام نشده است. دستیار صوتی بیکسبی هم قرار است به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در کنار Galaxy AI ادامه دهد. آنپکد ۲۰۲۴ با هیاهوی فراوان به پایان راه رسید. آیا مراسم بزرگ سامسونگ توانست نظر شما را جلب کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات