گوگل مردم را فریب داد؛ ویدئوی شگفت‌انگیز هوش مصنوعی Gemini واقعی نیست

جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی گوگل جمنای / Google Gemini در پشت کاربری با موبایل
ویدیوی شگفت‌انگیزی که روی توانایی‌های هوش مصنوعی جمنای تمرکز دارد، واقعیت را به‌درستی به‌نمایش نمی‌گذارد.
تبلیغات

گوگل در هفته‌ی اخیر بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی خود را با نام جمنای (Gemini) رونمایی کرد که رقیبی مستقیم برای مدل زبانی بزرگ GPT-4 شرکت OpenAI محسوب می‌شود و در برخی سناریوها آن را شکست می‌دهد. در فاصله‌ی کوتاهی پس از رونمایی جمنای، گوگل به دروغ‌گویی درباره‌ی عملکرد این هوش مصنوعی متهم شده است.

بلومبرگ در گزارشی اختصاصی می‌گوید گوگل توانایی‌های جمنای را به شیوه‌ی غیرواقعی به‌نمایش گذاشت. غول آمریکایی صنعت فناوری به محض رونمایی جمنای، ویدیویی شگفت‌انگیز از عملکرد این هوش مصنوعی منتشر کرد. کاربران در ابتدا از عملکرد جمنای هیجان‌زده شدند، اما همه می‌دانستند که جمنای «بیش‌از‌حد» خوب به نظر می‌رسد.

عملکرد جمنای در ویدیوی ۶ دقیقه‌ایِ گوگل «بیش‌از‌حد» خوب به‌نظر می‌رسد

ویدیوی ۶ دقیقه‌‌ای گوگل، روی توانایی جمنای در درک انواع محتواهای ورودی مثل صدا و عکس تمرکز دارد. در ویدئو می‌بینیم که ظاهراً جمنای تصاویر را سریعاً تشخیص و در عرض چند ثانیه به آن‌ها پاسخ می‌دهد. جمنای همچنین تغییرات اعمال‌شده در تصویر را به‌صورت بلادرنگ شناسایی می‌کند.

در توضیحات ویدیوی جدید گوگل در یوتیوب می‌خوانیم: «برای نمایش این دمو، تأخیر کاهش یافته است و خروجی‌های جمنای با هدف مختصرشدن ویدیو، کوتاه شده‌اند.»

بلومبرگ می‌گوید نماینده‌ای از گوگل اعتراف کرده آنچه که در ویدیو دیدیم به‌صورت بلادرنگ اتفاق نیفتاده است. گوگل از عکس‌های گرفته‌شده از ویدئوی خام استفاده کرده و سپس ورودی متنی به جمنای داده است تا هوش مصنوعی مورد بحث به ورودی متنی پاسخ دهد.

این با چیزی که گوگل در ویدیو به‌نمایش گذاشت کاملا متفاوت است؛ در ویدیو دیدیم که کاربر می‌تواند به‌صورت بلادرنگ با جمنای مکالمه کند و این هوش مصنوعی بدون اتلاف وقت به دنیای اطرافش واکنش نشان می‌دهد.

فراموش نکنید که ویرایش ویدیوی دموی محصولات، اقدامی بی‌سابقه نیست. بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای دموهای زنده، ویدیوی تدوین‌شده نمایش دهند تا از هرگونه خطای احتمالی جلوگیری کنند.

اصلاح اندک ویدیوها قابل پذیرش است، اما گوگل سابقه‌ی خوبی در زمینه‌ی نمایش دمو ندارد. گوگل چند سال پیش دستیار هوش مصنوعی Duplex را در ویدیویی پرهیجان به‌نمایش گذاشت؛ در آن ویدیو، Duplex به‌صورت خودمختار به رستوران زنگ می‌زد و میز رزرو می‌کرد. زمان زیادی نگذشته بود که کاربران فهمیدند آن ویدیو توانایی‌های Duplex را به‌طور دقیق نمایش نمی‌دهد.

بلومبرگ می‌گوید گوگل با ویدئوی جدید جمنای تلاش کرده است «پز بدهد» تا مردم فریب بخورند و کسی نفهمد که حتی پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی گوگل نیز در پشت سر GPT-4 قرار می‌گیرد.

گوگل با ادعای بلومبرگ موافق نیست. زمانی که از گوگل درباره‌ی جعلی‌بودن ویدئو پرسیده شد، این شرکت رسانه‌ها را به پستی از یکی از رهبران جمنای ارجاع داد.

در آن پست نحوه‌ی ساخت ویدئو شرح داده شده است: «تمامی ورودهای کاربر و خروجی‌ها در ویدئو واقعی هستند، اما برای مختصرشدن ویدئو، کوتاه شده‌اند. این ویدئو نشان می‌دهد تجربه‌های چندحالته‌ی کاربران که با جمنای ساخته شده‌اند، چگونه خواهند بود. ما این ویدئو را برای الهام‌بخشیدن به توسعه‌دهندگان ساختیم.»

مدیر ارشد گوگل در ادامه گفت او و اعضای تیمش به جمنای عکس و متن داده‌اند و از این هوش مصنوعی خواسته‌اند که اقدامات بعدی را پیش‌بینی کند. ظاهراً جمنای این اقدامات را به درستی پیش‌بینی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات