رویداد بیلد مایکروسافت ۲۰۲۳

مایکروسافت در رویداد بیلد ۲۰۲۳ قواعد بازی دنیای سیستم‌های عامل را تغییر داد

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
مایکروسافت در روز اول رویداد بیلد ۲۰۲۳ با معرفی دستیار هوش مصنوعی کوپایلت برای ویندوز، قواعد بازی دنیای سیستم‌های عامل را تغییر داد.
تبلیغات

کاملا حق دارید اگر دیگر از هرچه خبر درباره‌ی هوش مصنوعی است، خسته و عاصی شده باشید! اما کاریش نمی‌توان کرد؛ دنیای تکنولوژی چند سالی است که خودش را برای شیرجه زدن در اقیانوس هوش مصنوعی آماده کرده و حالا که اکثر غول‌های فناوری به قول معروف تنی به آب زده‌اند، باید منتظر خبرهای بیشتری در حوزه‌ی AI باشیم.

همین چند هفته پیش بود که سوندار پیچای در رویداد سالانه‌ی Google I/O آنقدر کلمه‌ی AI را به زبان آورد که ویدیوی طنز آن حتی از تیک‌تاک هم سر درآورد و ما هم به‌شوخی گفتیم که نام این رویداد باید امسال به Google AI تغییر می‌کرد.

حالا مایکروسافت در رویداد بیلد امسال که دیشب به‌طور حضوری با سخنرانی ساتیا نادلا در سیاتل واشنگتن برگزار شد و تا فردا ادامه خواهد داشت، نشان داد که در رقابت با گوگل در حوزه‌ی هوش مصنوعی کم نیاورده و تقریبا هرچه در این رویداد معرفی شد، از کوپایلت برای ویندوز ۱۱ و اج بگیر تا کدنویسی در ترمینال ویندوز، رنگ‌وبویی از هوش مصنوعی داشت.

البته بسیاری از تحلیلگران اعتقاد داشتند که مایکروسافت رونمایی از قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی را تا زمان انتشار ویندوز ۱۲ به تعویق می‌اندازد؛ اما گویا رقابت با گوگل، ردموندی‌ها را بیش از پیش هیجان‌زده کرده است.

با اضافه کردن دستیار هوش مصنوعی به ویندوز، به نظر می‌رسد مایکروسافت قواعد بازی در حوز‌ه‌ی سیستم عامل را به‌طور کامل عوض کرده است و حالا باید دید آیا گوگل و اپل نیز حاضرند هوش پای هوش مصنوعی را به OSهای خود باز کنند.

در رویداد دیشب، نیمی از رونمایی‌ها به هوش مصنوعی و نیمی دیگر به قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ اختصاص داشت که در ادامه با هم آن‌ها را دوره می‌کنیم.

۸ اتفاق مهمی که در روز اول کنفرانس Microsoft Build 2023 افتاد

۱- معرفی دستیار هوش مصنوعی «مایکروسافت ۳۶۵ کوپایلت» برای ویندوز ۱۱ و اج

لوگو ویندوز کوپایلت / Windows Copilot

بی‌شک مهم‌ترین اتفاق روز اول رویداد بیلد ۲۰۲۳، معرفی دستیار هوش مصنوعی Microsoft 365 Copilot برای ویندوز ۱۱ و مرورگر اج بود.

هوش مصنوعی «ویندوز کوپایلت» می‌تواند محتواهایی را که در اپلیکیشن‌ها می‌بینید خلاصه یا بازنویسی کند و حتی سراغ توضیح دادن آن‌ها برود. عملکرد این سرویس تا حد زیادی مشابه باکس دیالوگ در بینگ چت است، به‌این معنی که کاربران می‌توانند سؤالات مدنظرشان را از هوش مصنوعی ویندوز ۱۱ بپرسند.

«ویندوز کوپایلت» معرفی شد؛ دستیار شخصی هوش مصنوعی برای ویندوز ۱۱
«ویندوز کوپایلت» معرفی شد؛ دستیار شخصی هوش مصنوعی برای ویندوز ۱۱
مطالعه '2

مایکروسافت ۳۶۵ کوپایلت توسط شرکت OpenAI، خالق چت‌بات ChatGPT، پشتیبانی می‌شود و از مدل زبانی GPT-4 به‌کار رفته در بینگ چت استفاده می‌کند؛ به‌همین‌خاطر توسعه‌دهندگان می‌توانند پلاگین‌های ساخته‌شده برای موتور جست‌و‌جوی بینگ یا چت‌بات ChatGPT را به ویندوز کوپایلت نیز اضافه کنند. همین موضوع باعث می‌شود توانایی‌های هوش مصنوعی ویندوز ۱۱ در گذر زمان بهبود یابد.

پلاگین‌های ویندوز ۱۱
لیستی از پلاگین‌هایی که قرار است به ویندوز کوپایلت بیایند

کوپایلت همچنین قرار است به سایدبار مرورگر اج اضافه شود تا استفاده از سرویس هوش مصنوعی مایکروسافت حتی برای کاربرانی که از ویندوز استفاده نمی‌کنند، ممکن شود. کوپایلت در اج از محتوای هر وب‌سایتی که کاربر در حال بازدید از آن است برای انجام تسک‌ در نرم‌افزارهای دیگر مایکروسافت، ازجمله آفیس و اوت‌لوک استفاده می‌کند.

دستیار هوش مصنوعی کوپایلت به مرورگر اج اضافه می‌شود
دستیار هوش مصنوعی کوپایلت به مرورگر اج اضافه می‌شود
مطالعه '2

مایکروسافت ۳۶۵ کوپایلت قرار است از سه نوع پلاگین پشتیبانی کند: ۱. پلاگین‌هایی که از فناوری ChatGPT OpenAI بهره می‌برند ۲. افزونه‌های تیمز (Teams) ۳. پلاگین‌های مخصوص مجموعه‌نرم‌افزار Power Platform مایکروسافت.

در برنامه‌ی دسترسی زودهنگام بیش از ۵۰ پلاگین دردسترس قرار می‌گیرد. مایکروسافت می‌گوید که پس از راه‌اندازی رسمی این بخش، هزاران افزونه به کوپایلت اضافه خواهند شد.

۲- معرفی Dev Home برای توسعه‌دهندگان

Dev Home Windows 11

اتفاق هیجان‌انگیز دیگری که در رویداد بیلد ۲۰۲۳ افتاد، معرفی مرکز کنترل جدیدی به‌نام Dev Home برای ویندوز بود. توسعه‌دهندگان در محیط Dev Home و به‌کمک ویجت‌های قابل شخصی‌سازی، دانلود برنامه‌ها، پکیج‌ها، اتصال به اکانت‌ها و ابزارهایی مانند گیت‌هاب می‌توانند روی پروژه‌های خود نظارت داشته و به‌طور لحظه‌ای، وضعیت عملکرد کدهای خود را پایش کنند.

به‌گفته‌ی مایکروسافت، توسعه‌دهندگان می‌توانند از این داشبورد برای ذخیره‌ی تمام پروژه‌های خود در فضایی به‌نام Dev Drive استفاده کنند و حتی عملکرد CPU، GPU، حافظه و شبکه سیستم را پایش کنند.

۳- بینگ؛ موتور جست‌وجویChatGPT

لوگو مایکروسافت بینگ / Microsoft Bing در پس زمینه مشکی

به همان شیوه‌ای که قابلیت Bing Chat از مدل زبانی GPT-4 استفاده می‌کند و به منابع لینک مستقیم می‌دهد، چت‌بات ChatGPT نیز قرار است پاسخ سؤالات را مستقیما از وب بردارد و برای تمامی پاسخ‌ها لینک منبع ارائه دهد.

برد بزرگ برای مایکروسافت؛ بینگ اکنون موتور جست‌وجو پیش‌فرض ChatGPT است
برد بزرگ برای مایکروسافت؛ بینگ اکنون موتور جست‌وجو پیش‌فرض ChatGPT است
مطالعه '1

اضافه شدن بینگ به ChatGPT موفقیت بزرگی برای مایکروسافت محسوب می‌شود. بینگ می‌توانست در صورت اضافه شدن به دستگاه‌های سامسونگ به محبوبیت بسیار بیشتری دست پیدا کند، اما کره‌ای‌ها در نهایت تصمیم گرفتند کنار گوگل بمانند. اضافه شدن بینگ به ChatGPT می‌تواند شکست در همکاری با سامسونگ را جبران کند.

۴- اضافه شدن هوش مصنوعی کدنویس به ویندوز ۱۱

ابزار ویندوز ترمینال از نمای نزدیک

مایکروسافت قرار است چت‌بات هوش مصنوعی را در قالب سرویسی به نام GitHub Copilot Chat به نرم‌افزار Windows Terminal اضافه کند.

زنگ خطر برای برنامه‌نویسان؛ هوش مصنوعی کدنویس به ویندوز ۱۱ اضافه شد
زنگ خطر برای برنامه‌نویسان؛ هوش مصنوعی کدنویس به ویندوز ۱۱ اضافه شد
مطالعه '1

سرویس جدید مایکروسافت افزون‌بر پیشنهاد فرمان‌های به‌خصوص در ترمینال، خطاها را شرح می‌دهد و انجام یک‌سری کارها را برای توسعه‌دهندگان امکان‌پذیر می‌کند.

سرویس گیت‌هاب کوپایلت در حالی به ویندوز ترمینال اضافه می‌شود که گیت‌هاب چند ماه قبل میزبان دستیاری هوش مصنوعی شبیه‌به ChatGPT شده بود تا توسعه‌دهندگان بتوانند ساده‌تر کدها را بنویسند و خطاهای آن‌ها را رفع کنند.

اگر به‌دنبال آزمودن هوش مصنوعی در ویندوز ترمینال هستید باید وارد فهرست GitHub Copilot Chat شوید.

۵- اضافه شدن «هاب هوش مصنوعی» به مایکروسافت استور

هاب هوش مصنوعی مایکروسافت استور

مایکروسافت استور قرار است به بخش جدیدی به نام «هاب هوش مصنوعی» ( AI Hub) مجهز شود که به‌گفته‌ی این شرکت «در آن، بهترین تجربیات هوش مصنوعی ساخته‌شده توسط جامعه‌ی توسعه‌دهندگان مایکروسافت تبلیغ خواهد شد.»

پای هوش مصنوعی به مایکروسافت استور هم باز شد
پای هوش مصنوعی به مایکروسافت استور هم باز شد
مطالعه '1

مایکروسافت استور از این هاب برای «آموزش کاربران درمورد استفاده از هوش مصنوعی در کارهای روزمره برای افزایش بهره‌وری و خلاقیت» استفاده خواهد کرد. برای مثال، اپلیکیشن‌هایی مانند Luminar Neo، Descript، Podcastle، Copy.ai، Kickresume و Play.ht به کاربران اجازه می‌دهند تا برای تولید محتوا از هوش مصنوعی کمک بگیرند.

مایکروسافت استور همچنین قرار است به‌کمک هوش مصنوعی، خلاصه‌ای از نظرات کاربران برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها ایجاد کند تا بدین‌ترتیب، کاربران مجبور نباشند وقتشان را با خواندن «هزاران نظر» که برای برخی اپلیکیشن‌های محبوب گذاشته شده، تلف کنند.

۶- دومین به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۱

نمایشگر سرفیس پرو ۸

دومین به‌روزرسانی بزرگ ویندوز ۱۱ قرار است در ۲۰۲۳ از ۲۴ می (۳ خرداد ۱۴۰۲) از طریق Windows Update برای دانلود در دسترس قرار بگیرد.

قابل توجه‌ترین بخش این به‌روزرسانی مهم، آپدیت‌های Widget Board است. اکنون این قسمت طرح‌بندی (layout) جدیدی دارد که ویجت‌ها را از فید MSN جدا می‌کند. علاوه بر این، یک تب جدید «watch» برای ویدیوهای MSN در نظر گرفته شده و اکنون اضافه کردن ویجت‌ها به بورد آسان‌تر خواهد بود.

به‌روزرسانی مهم بعدی ویندوز ۱۱ فردا منتشر می‌شود
به‌روزرسانی مهم بعدی ویندوز ۱۱ فردا منتشر می‌شود
مطالعه '2

علاوه بر این، مایکروسافت در حال ارائه یک ویژگی جدید برای جداسازی اپ Win32 است که به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌های دانلود شده از وب را در محیطی امن و مستقل اجرا کنند تا آن‌ها نتوانند بر سایر قسمت‌های سیستم تأثیر بگذارند.

بلوتوث کم‌مصرف (یا بلوتوث کم‌انرژی) نیز ازاین‌پس در ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌شود تا دستگاه‌های بی‌سیم شارژدهی طولانی‌تری داشته باشند.

مایکروسافت در خلال رویداد بیلد ۲۰۲۳ از جدیدترین طراحی فایل اکسپلورر ویندوز ۱۱ رونمایی کرد؛ تغییرات جدید در راستای بهبود تجربه کاربری و هماهنگی بیشتر جلوه‌های ظاهری فایل اکسپلورر با ویندوز ۱۱ صورت گرفته است. طراحی جدید همچنین با بهره‌مندی از گوشه‌های گِرد و Mica Blur هماهنگی بیشتری با ویندوز ۱۱ خواهد داشت.

طراحی جدید قسمت Home فایل اکسپلورر ویندوز ۱۱
نمایی از گالری فایل اکسپلورر ویندوز ۱۱
طراحی جدید فولدرها در فایل اکسپلورر ویندوز ۱۱

تمامی بخش‌های فایل اکسپلورر، از پنل جزئیات فایل گرفته تا نمای فولدرها در به‌روزرسانی جدید ظاهری مدرن به‌خود خواهند گرفت. همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، حتی نوار آدرس و کادر جستجو نیز شامل این تغییر خواهند بود. افزون‌براین دکمه‌های کنترلی فایل اکسپلورر مانند ساخت پوشه جدید، کپی و Paste همگی به زیر نوار آدرس منتقل خواهند شد.

۷- و سرانجام؛ قابلیت پشتیبان‌گیری ابری برای ویندوز ۱۱

بکاپ ابری ویندوز ۱۱

مایکروسافت در جریان رویداد Build 2023 اعلام کرد که ویندوز ۱۱ به قابلیت پشتیبان‌گیری و بازیابی ابری اطلاعات مجهز می‌شود و این امکان توسط مایکروسافت استور میزبانی خواهد شد. درواقع از این پس فرایند بکاپ‌گرفتن از اطلاعات در ویندوز بسیار ساده‌تر خواهد شد و کاربران می‌توانند انتخاب کنند که چه اطلاعاتی را بکاپ بگیرند و در نهایت پس‌از نصب ویندوز یا هنگام راه‌اندازی دستگاه جدید، برای ریستور کردن هریک از آن‌ها تصمیم بگیرند.

ویندوز ۱۱ به قابلیت پشتیبان‌گیری ابری مجهز می‌شود
ویندوز ۱۱ به قابلیت پشتیبان‌گیری ابری مجهز می‌شود
مطالعه '2

امکان پشتیبان‌گیری ابری از اطلاعاتی چون اپلیکیشن‌ها، تنظیمات و داده‌های شخصی از جمله مواردی بود که به‌شکل درست و اصولی، که برای کاربران قابل فهم باشد، پیاده‌سازی نشده بود؛ اما اکنون بخشی مجزا برای این‌کار به مایکروسافت استور در ویندوز ۱۱ اختصاص داده شده است. این ویژگی برای اولین بار در کنفرانس Build سال گذشته معرفی شده بود و اکنون به‌نظر می‌رسد که برای ورود به ویندوز ۱۱ آماده شده است.

این قابلیت به‌احتمال زیاد تا اواخر امسال در کنار ویژگی‌های دیگری مانند Copilot که برای ویندوز ۱۱ معرفی شدند، دردسترس عموم قرار خواهد گرفت.

۸- اجرای مستقیم فایل‌های RAR در ویندوز ۱۱

تجربه لمسی سرفیس پرو ۸

مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس بیلد ۲۰۲۳ اعلام کرد که پشتیبانی بومی از فایل‌های RAR به ویندوز ۱۱ اضافه می‌شود. سال‌ها است که کاربران ویندوز می‌توانند فایل‌های ZIP را بدون نیاز به اپلیکیشن‌های متفرقه باز کنند، اما باز کردن فایل‌های RAR امکان‌پذیر نبود.

اجرای مستقیم فایل‌های RAR در ویندوز ۱۱ امکان‌پذیر می‌شود
اجرای مستقیم فایل‌های RAR در ویندوز ۱۱ امکان‌پذیر می‌شود
مطالعه '1

کاربران ویندوز ۱۱ تا پیش از انتشار به‌روزرسانی جدید مجبور بودند برای استفاده از فایل‌های RAR سراغ نرم‌افزارهایی نظیر WinRAR بروند. آن‌طور که ورج می‌نویسد، نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۱ افزون‌بر RAR توانایی اجرای‌ سایر فرمت‌های فشرده نظیر 7zip و gz را نیز خواهد داشت.

رویداد بیلد مایکروسافت امروز با معرفی محصولات بیشتری برای کاربران ادامه خواهد یافت. نظر شما درباره‌ی اتفاقات روز گذشته‌ی این کنفرانس چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات