عکس ثبت‌شده یک گیاه نخستین سلفی نباتی جهان لقب گرفت

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
عکس ثبت‌شده‌ی پیت که به‌کمک دوربینی مدرن در لندن گرفته شده است، لقب نخستین تصویر سلفی گیاه در جهان را به‌خود اختصاص داد.
تبلیغات

عکسگرفتن از خود یا محیط پیرامون کاری است که معمولا انسان‌ها انجام می‌دهند. البته در سال‌های اخیر، شاهد آن بوده‌ایم که گاه برخی حیوانات هم از خود عکس سلفی گرفته‌اند؛ تصاویری که تعدادی از آن‌ها در زمان خود بسیار معروف شده و مورد توجه بسیاری از مردم نقاط مختلف جهان قرار گرفته است.

امروز همان مردم می‌توانند نخستین عکس ثبت‌شده‌ی گیاه را مشاهده کنند؛ گیاهی به‌نام پیت که سرخسی از نوع پرسیاوشان به‌شمار می‌رود. این عکس سلفی در باغ‌وحش لندن و به‌کمک دوربین جدیدی ثبت شده که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کند. البته تعداد تصاویر ثبت‌شده‌ی پیت فراوان است و به یکی‌دو عکس محدود نمی‌شود.

پژوهشگران باغ‌وحش لندن که از دیرباز با نام انجمن جانورشناسی لندن هم شناخته می‌شود، موفق شده‌اند نخستین دوربین گیاهی جهان را طراحی کنند. دوربین مذکور به این دلیل لقب گیاهی را به‌خود اختصاص داده است که نیروی موردنیاز برای فعالیت خود را نه از سوخت‌های فسیلی و پیل‌های شیمیایی و انرژی خورشیدی، بلکه از فعل‌و‌انفعالات گیاهی کوچک به‌دست می‌آورد.

عکس سلفی گیاهی

دوربین گیاهی باغ‌وحش لندن برای ثبت عکس از طبیعت و جانوران طراحی شده است و دوربینی کنترل از راه دور محسوب می‌شود. اگر به طبیعت و محیط‌زیست علاقه‌مند باشید احتمالا تا حدی با دوربین‌هایی آشنا هستید که پژوهشگران برای ثبت عکس یا فیلم از جانوران به‌کار می‌برند. دوربین‌هایی که به‌شکل خودکار از زندگی طبیعی جانوران کمیاب عکس یا فیلم می‌گیرند و انرژی موردنیاز آن‌ها ازطریق باتری‌های معمولی یا انرژی خورشیدی تأمین می‌شود.

دوربین طراحی‌شده‌ی پژوهشگران باغ‌وحش لندن هم دقیقا به‌همین‌شیوه عکس ثبت می‌کند، با این تفاوت که دوربین مذکور بخشی از برنامه‌ی آزمایشی جدید پژوهشگران باغ‌وحش لندن به‌شمار می‌رود و انرژی آن از گیاهان تأمین می‌شود.

در این برنامه‌ی آزمایشی، پژوهشگران باغ‌وحش لندن از چند ماه قبل تعدادی پیل سوختی میکروبی را در بخش جنگل‌های بارانی باغ‌وحش کار گذاشتند. این پیل‌های سوختی جدید به‌طور عمده روی سرخس پرسیاوشی به‌نام پیت نصب شد. پیت در تمام طول تابستان اخیر رشد و نمو کرد و پس‌از‌آن، چندین و چند عکس را با دوربین گیاهی ثبت کرد؛ تصاویری که تعدادی از آن‌ها عکس سلفی از خود او است. به‌عنوان مثال، عکس زیر یکی از تصاویر سلفی ثبت‌شده‌ی پیت است.

عکس سلفی گیاهی

با ثبت عکس مذکور و سایر تصاویر مشابه‌ی این دوربین گیاهی نوین، آزمایش پژوهشگران باغ‌وحش لندن نتیجه‌ موفقیت‌آمیزی به‌همراه داشته است. آن‌ها در این آزمایش از فناوری جدیدی استفاده کرده‌اند که Xnor.ai طراحی کرده است. فعالیت‌های این شرکت بر توسعه‌ی هوش مصنوعی متمرکز است که نمونه‌ای از آن را در این فناوری جدید هم می‌توان مشاهده کرد. دوربین کنترل از راه دور طراحی‌شده براساس این فناوری انرژی بسیار اندکی را در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز مصرف می‌کند؛ نیرویی که به‌طور تمام و کمال از گیاهان کوچک تأمین می‌شود.

یکی از متخصصان فناوری حفظ محیط‌زیست در باغ‌وحش لندن به‌نام دیویس معتقد است که انرژی تأمین‌شده از گیاه محدودیت‌های کمتری درمقایسه‌با انرژی خورشیدی دارد. از دید او گیاهان هنگام رشد و نمو به‌طور طبیعی برخی مواد زیستی را ذخیره می‌کنند که می‌تواند موجب تغذیه باکتری‌های موجود در خاک شود. این فرایند مقداری انرژی تولید می‌کند که به‌وسیله‌ی پیل‌های سوختی می‌توان آن را مهار‌ و ذخیره‌‌سازی کرد. انرژی ذخیره‌شده از این فعل‌و‌انفعال می‌تواند برای تأمین نیروی بسیاری از ابزارهای حفظ محیط‌زیست استفاده شود که از راه دور کنترل می‌شوند؛ ابزارهایی مانند حسگرها و پلتفرم‌های دیده‌بانی و نظارت و دوربین‌های کنترل از راه دور که به‌منظور ثبت عکس و فیلم از طبیعت و جانوران استفاده می‌شوند.

دیویس همچنین معتقد است اکثر منابع تأمین نیرو با محدودیت‌های فراوانی دست‌به‌گریبان هستند. به‌عنوان مثال، باتری‌های مختلف پس از گذشت مدت زمان معینی به تعویض نیاز دارند و پنل‌های جذب انرژی خورشیدی هم به‌طورکامل به نورخورشید وابسته هستند و درصورت نامساعدبودن آب‌و‌هوا کارایی چندانی ندارند.

عکس سلفی گیاهی

با‌این‌حال، گیاهان حتی در سایه هم می‌توانند به بقا ادامه دهند و سرشت آن‌ها به‌گونه‌ای است که به‌شکل طبیعی امکان حضور در مکان‌هایی را دارند که ظرفیت جذب انرژی خورشیدی در آن بسیار زیاد است. این به آن معنی است که استفاده از انرژی تأمین‌شده‌ی گیاه محدودیت خاصی ندارد و از ظرفیت فراوانی برای ذخیره و به‌کار‌گرفتن برخوردار است.

اگرچه استفاده از انرژی نباتی می‌تواند در آینده شاخه‌های گوناگونی را زیرپوشش قرار دهد، در‌حال‌حاضر، هدف اصلی و نهایی استفاده از این فناوری تأمین انرژی دوربین‌های کنترل از راه دور ثبت عکس و حسگرهایی است که در طبیعت به‌منظور بررسی فعالیت‌های جانوران نصب می‌شود. باتوجه‌به آزمایش‌های اخیر، این فناوری بهتر از حد انتظار کار می‌کند و به‌خوبی کاربردی است.

بنابر تأیید دیویس، پیت به‌عنوان سرخسی جوان به‌کمک انرژی نباتی در هر ۲۰ ثانیه می‌تواند یک عکس جدید ثبت کند. او هدف اصلی از تکامل این فناوری جدید را حفاظت از حیات‌وحش در تمام نقاط جهان توصیف می‌کند. گام بعدی استفاده از این فناوری به‌کار‌بردن آن در محیط کاملا طبیعی و خارج از فضای باغ‌وحش لندن است؛ فرایند‌ی که پژوهشگران به موفقیت آن بسیار امیدوار هستند.

دیدگاه خود درباره‌ی این موضوع با ما و دیگر کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات