چگونه در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟

یک‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
سرمایه گذاری روی رمزارزها
اگر قصد دارید در دنیای ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، در این مقاله شما را با روش‌های انجام این کار آشنا خواهیم کرد.
تبلیغات

پیش از هرچیز دقت کنید این مطلب توصیه‌ی مالی نیست و صرفاً برای آشنایی کاربران با روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها آماده شده است.

شاید رنگ سبز بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ باعث شد بسیاری از افراد به آن خوش‌بین باشند؛ اما باید در نظر گرفت که دنیای رمزارزها همیشه در فصل سبز به‌‌سر نمی‌برد و خطر از‌دست‌رفتن سرمایه در این حوزه وجود دارد. مسلماً شما هم داستان‌های زیادی درباره کسب ثروت‌های عظیم برای خریداران اولیه‌ی رمزارزها یا ثروت‌های کلان ازدست‌رفته در هارددیسک‌ها یا از‌بین‌رفتن کلید‌ کیف پول شنیده‌اید. اگر قصد دارید به این بازار پرهیجان وارد شود، تا پایان با زومیت همراه باشید.

آیا باید در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنیم؟

شاید با شنیدن داستان‌هایی از دوستان که با سرمایه‌گذاری در رمزارزها سود زیادی به‌‌دست آورده‌اند یا مطالعه‌ی مقاله‌های آنلاینی که نشان می‌دهد برخی افراد با خرید دوج کوین میلیونر شده‌اند، اکنون دچار فومو (FOMO) شده‌ باشید و با خود بگویید باید کل پس‌انداز زندگی‌تان را صرف خرید ارزهای رمزنگاری‌شده کنید. فومو اصطلاحی در حوزه‌ی رمزارزها است که از حس عقب‌ماندن در بازار حکایت می‌کند. پیش از ورود به این دنیای جذاب اما پرریسک، نکات مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

ارز دیجیتال

نخسیتن نکته‌ای که برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها باید به آن توجه کنید، صبر است. اگر می‌خواهید به‌‌جای ضربه‌های روحی‌ِ ناشی از ضرر حس جمع‌آوری سودهای شیرین را تجربه‌ کنید، باید به فردی ثابت‌قدم و اطلاعات‌محور تبدیل شوید. فراموش نکنید که سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتو مثل سوارشدن روی اسب وحشی است که باید آن را رام کنید. با ورود به دنیای رمزارزها، روزهایی را تجربه خواهید کرد که از شدت خوشحالی فریاد بزنید یا برعکس به‌شدت عصبی شوید.

با‌توجه‌به اینکه انواع مختلفی از رمزارزها وجود دارد، باید قبل از سرمایه‌گذاری روی هر‌کدام تحقیقات لازم را انجام دهید تا ببینید آیا پروژه‌ی مدنظرتان ارزش سرمایه‌گذاری دارد و به ارزش بیت کوین به‌عنوان دارایی اطمینان دارید یا خیر.

سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها انواع مختلفی دارد که با‌توجه‌به نیاز خود و مدیریت ریسک، می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. در‌ادامه، این روش‌ها را توضیح خواهیم داد و برخی از استراتژی‌ها را برای کسب سود‌ بهتر یا جلوگیری از ضرر بیشتر به شما یادآوری خواهیم کرد.

نکاتی که قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باید مدنظر قرار بدهید

چقدر پول می‌توانید از دست بدهید

قانون طلایی سرمایه‌گذاری این است که فقط پولی را وارد بازار کنید که توان از‌دست‌دادن آن را داشته باشید. بدین‌ترتیب، اگر بازده سرمایه‌گذاری (ROI) شما رو به کاهش باشد، پیامدهای ناگواری دربر نخواهد داشت.

فقط پولی را در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید که می‌توانید آن را از دست بدهید.

هرچه بخواهید بیشتر وارد این بازار شوید، به‌ویژه هنگامی خرید توکن‌های تازه معرفی‌شده، باید این قانون طلایی را بیشتر مد‌نظر قرار بدهید.

نکته‌ی بسیار مهم این است که نباید به‌‌دلیل احساسات لحظه‌ای یا تصمیمات بد، در این بازار ضرر کنید. باید مطمئن شوید که مفهوم هزینه‌های ازدست‌رفته را درک کرده‌اید. این یعنی پول بیشتری در سرمایه‌گذاری‌های بد صرف نکنید؛ بلکه پول خود را با ذهنی روشن و واقع‌گرا سرمایه‌گذاری کنید.

فومو (FOMO) و فاد (FUD) دو دشمن مهم شما محسوب می‌شوند

ارزهای رمزنگاری‌شده بسیار بی‌ثبات هستند و فرازونشیب‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای دارند. فومو (ترس ازدست‌دادن) معمولاً هنگام افزایش قیمت ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد؛ اما به‌‌یاد بسپارید ارزش هر رمزارزی پس از افزایش به‌احتمال فراوان با کاهش همراه خواهد بود. شرایط بازار به‌‌دلیل اشباع خرید یا خبرهای بد تغییر می‌کند.

فاد (ترس و بی‌اعتمادی و تردید) نیز بر سرمایه‌گذاری شما تأثیر می‌گذارد و ارزش سرمایه‌ی شما را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال، ایلان ماسک چندین‌ بار نشان داده است که فقط با یک توییت می‌تواند باعث ایجاد نوسان‌های شدید در بازار رمزارزها شود. اخبار مربوط به SEC نیز معمولاً باعث ایجاد نوسان در این بازار می‌شود.

ترس یا هرگونه احساس پایه‌ و اساس مطمئنی برای تصمیم‌گیری درباره‌ی سرمایه‌گذاری شما نیست؛ بنابراین، هرگز براساس فومو عمل نکنید. سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ای که براساس هیاهو انجام می‌شود، بسیار خطرناک است.

روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

برای سرمایه‌گذاری صحیح در بازار رمزارزها، باید تحقیقات گسترده را با مدیرت ریسک قوی ترکیب کنید. نکات مهمی که برای به‌‌حداقل‌رساندن ضرر در هنگام سرمایه‌گذاری در رمزارزها باید مد‌نظر قرار دهید، عبارت‌اند از:

  • تحقیق گسترده
  • مدیریت ریسک
  • تصمیم درباره‌ی چگونه سرمایه‌گذاری‌کردن

تحقیق گسترده

بسیاری از افراد تازه‌وارد به این بازار صرفاً به پیشنهاد دوستان یا بدتر از آن شخصی ناشناس در یکی از وب‌سایت‌ها سرمایه‌گذاری‌شان را آغاز می‌کنند. توصیه‌ی دوستان یا افراد غریبه درمجموع اشتباه نیست؛ اما نمی‌توان گفت کاملاً با شما صادق هستند. این افراد معمولاً فقط به مزایای بالقوه‌ی سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال اشاره می‌کنند. شاید دلیل این نوع پیشنهاد‌ها آن باشد که افراد دیگر از شما بخواهند سرمایه‌گذاری بیشتری در این بازار انجام دهید. این احتمال هم وجود دارد که این دسته از افراد در مسیر صعودی سوار بر موج رمزارزها شده‌اند و هنوز طعم ضررهای درخورتوجه را نچشیده‌اند.

در این‌جا مفهوم «سوگیری بازماندگی» اهمیت دارد. این مفهوم نشان می‌دهد که افراد موفق بیشتر به صحبت درباره‌ی تجربه‌ی خود تمایل دارند؛ در‌حالی‌که افراد بازنده معمولاً ترجیح می‌دهند که درباره‌ی ضررهایشان حرف نزنند. بنابراین برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، صرفاً براساس پیشنهاد یا صحبت‌های دیگران تصمیم نگیرید.

مدیریت ریسک

ارز دیجیتال و بانک ها

تمام اقدامات لازم را انجام بدهید تا مطمئن شوید که سرمایه‌‌تان از بین نخواهد رفت. شما نباید بیش از ۱۰ درصد از سرمایه‌ی در‌گردش خود را به بازار رمزارزها تزریق کنید. معامله‌گران حرفه‌ای می‌دانند که هرچه معامله‌ای را کامل انجام دهند، احتمال ضرر همچنان وجود دارد.

مثالی قدیمی می‌گوید همه‌ی تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید. این جمله در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار کاربرد دارد. همیشه به‌‌یاد بسپارید که ارزهای رمزنگاری‌شده خطرهای متفاوتی دارند و ROI آن‌ها نیز متفاوت است.

یک قانون طلایی دیگر: هرگز مبلغی بیشتر از آنچه می‌توانید از دست دهید، در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری نکنید.

تصمیم درباره‌ی چگونه سرمایه‌گذاری‌کردن

بازار کریپتو بسیار وسیع است و هزاران فرصت کسب درآمد در همه‌جای آن وجود دارد. همه‌ی فرصت‌ها را در نظر بگیرید و سعی کنید روی فرصت‌های متمرکز شوید که برایتان مناسب‌تر است. درادامه‌ی مقاله، روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را مرور خواهیم کرد.

میانگین هزینه‌ی دلار (DCA) روشی محبوب برای سرمایه‌گذاران کم‌تجربه است که به تحمل ریسک‌های سنگین تمایلی ندارند. در این روش، سرمایه‌گذاران معمولاً رمزارزهای مدنظر خود را در بازه‌های زمانی از‌پیش‌‌تعیین‌شده (مثلاً هفتگی یا ماهانه) می‌خرند. بدین‌ترتیب، می‌توان مطمئن شد که با نوسان قیمت خرید شما حد میانگین بوده است و هیچ رمزارزی را با قیمت خیلی زیاد نخریده‌اید.

میانگین کاهش یکی دیگر از رویکردهای مفید است که سرمایه‌گذار با استفاده از آن سعی می‌کند هزینه‌ی سرمایه‌گذاری کلی خود را با خرید بیشتر هنگام افت قیمت کاهش دهد. به‌عنوان مثال، کسی که در ابتدا ۱۰ هزار دلار خرید کرده و در آن زمان ارزش هر واحد از رمزارز مدنظرش ۲ دلار بوده است، احتمال دارد منتظر بماند تا خرید ۱۰ یا ۲۰ هزار دلاری دیگر انجام بدهد؛ ولی این بار زمانی خرید خواهد کرد که ارزش هر واحد از رمزارز یادشده به ۱٫۵ دلار کاهش پیدا کرده باشد. بدین‌ترتیب، هنگامی که قیمت ارز مدنظر مجدد به دو دلار برسد، می‌توان با فروش آن، به سود چشمگیری دست یافت.

نحوه‌ی شروع سرمایه‌گذاری در رمزنگاری

هادل یا نگه‌داری (HODLing)

اصطلاح HODL برای خرید و نگه‌داری رمزارزها استفاده می‌شود. برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند دارایی‌های دیجیتال مثل بیت کوین را بخرند و آن‌ها را برای طولانی‌مدت نگه دارند تا با افزایش قیمت، به سود دست یابند؛ البته این روش فقط برای برخی افراد سوددهی دارد.

hodl

بهترین روش برای هادل‌کردن این است که ابتدا از DCA (میانگین هزینه‌ی دلار) برای خرید ارزهای رمزنگاری‌شده بهره ببرید. به‌عنوان مثال، اگر قصد دارید مبلغ ۱,۰۰۰ دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید به‌مدت پنج ماه و هرماه مبلغ ۲۰۰ دلار بیت کوین بخرید. بدین‌ترتیب، می‌توانید احساسات را از سرمایه‌گذاری حذف و باتوجه‌به نوسان‌های بازار، خرید خوبی تجربه کنید.

نگه‌داری ارزهای دیجیتال با شناخت صحیح یکی از استراتژی‌های بسیار مفید برای کسب سود در این بازار است

برای استفاده از DCA، می‌توانید از صرافی‌های متمرکز (CEX) مثل کوین‌بیس، کوکوین، بی‌بیت و بایننس استفاده کنید. این صرافی‌ها معمولاً قابلیت‌هایی برای DCA دراختیار کاربران قرار می‌دهند. شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت که در اکثر صرافی‌های معتبر غیر‌متمرکز رمزارز (DEX) نیز ارائه می‌شود، بازه‌ی زمانی دلخواهتان را برای خرید تعیین کنید و فرایند خرید خودکار را به سیستم صرافی بسپارید. تنظیم بازه‌ی زمانی برای خرید و فراموش‌کردن این موضوع بهترین روش برای حذف احساسات از سرمایه‌گذاری در این بازی است.

ناگفته نماند برای حذف احساسات باید به‌اندازه‌ی کافی صبر کنید و حتی هنگام ریزش قیمت‌، رمزارزهایتان را نگه دارید. بنابراین، می‌توان گفت هادلینگ برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که می‌توانند شرایط رکود بازار را تحمل کنند. البته این نکته را هم باید در نظر بگیرید که با نگه‌داری دارایی‌های اشتباه، سرمایه‌‌تان برای همیشه یا طولانی‌مدت درگیر خواهد شد. پس از اوج‌گیری بازار در سال ۲۰۱۷، ارزش بیشتر آلت‌‌کوین‌ها تا ۹۵ درصد افزایش یافت؛ ولی پس از مدتی ارزش آن‌ها سیر نزولی پیدا کرد؛ تا جایی که برخی از این رمزارزها پس از چند سال مجدداً به اوج قیمتی خود نزدیک شده‌اند.

معامله (Trade)

دیاکو وب

ازنظر فنی، این روش سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود. بسیاری از افراد خریدوفروش و سرمایه‌گذاری را به‌اشتباه یکسان می‌بینند؛ در‌حالی‌که ماهیت این دو با‌هم فرق دارد. معامله ریسک بیشتری دارد؛ اما فرصت‌های بهتری هم پیش روی شما قرار خواهد داد.

انجام معاملات در صرافی‌های رمزارز می‌تواند سود بسیار زیادی داشته باشد. از زمان همه‌گیری کرونا و افزایش مشاغل خانگی و راه‌ دور، انجام معاملات در دنیای رمزارزها بسیار محبوب شده است؛ البته اکثر معامله‌گران از دانش کافی برخوردار نیستند و احساسی عمل می‌کنند. هدف این دسته از افراد کسب سود فراوان در فواصل زمانی کوتاه‌ است. نوسان‌گیری یکی از روش‌های محبوب‌ کسب سود بین معامله‌گران محسوب می‌شود. در این روش، شما رمزارزی را می‌خرید و پس از چند درصد سود، به‌سرعت آن را می‌فروشید. البته افت ناگهانی قیمت نیز می‌تواند باعث کاهش درخورتوجه ارزش سرمایه‌ی شما شود.

برای به‌‌دست‌آوردن موفقیت بیشتر در این زمینه، بهتر است ترکیبی از تحلیل فنی (TA) و تحلیل بنیادین (FA) را در انجام معاملاتتان پیش بگیرید. در تحلیل تکنیکال، باید با نمودارهای شمعی ژاپنی به‌خوبی آشنا باشید و خطوط حمایت و مقاومتی را دقیق شناسایی کنید. با تحلیل فنی درست، می‌توان درصد موفقیت معاملات را تا حد زیادی افزایش داد. هنگام بررسی پروژه‌ها، سعی کنید بینشی اساسی درباره‌ی عملکرد، آینده، تیم سازنده، جامعه‌ی حمایت‌کنندگان و نقشه‌ی راه آن‌ها به‌‌دست آورید.

اگر دوره‌های تحلیل تکنیکال را نگذرانده‌اید یا به‌اندازه‌ی کافی با نمودارها تمرین نکرده‌اید، بهتر است از معاملات نوسان‌گیری خودداری کنید. بااین‌حال، در شرایطی که روزانه حدود ۴ ساعت زمان برای تحلیل نمودارها صرف کنید و دانش کافی برای تحلیل تکنیکال داشته باشید، از این موارد در‌کنار تجزیه‌وتحلیل بنیادین می‌توانید بهره ببرید تا درصد کسب سود خود را افزایش بدهید.

انجام معاملات یکی از روش‌های پرسود و در‌عین‌‌حال پرریسک‌ کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال است

معاملات اهرم‌دار (فیوچرز یا آتی) استراتژی‌ای پرریسک و البته پرسود است. در این نوع معاملات، می‌توانید حجم سرمایه‌ی مدنظر خود را در معامله تا ۱۲۵ برابر افزایش بدهید. این استراتژی را ابتدا صرافی بیتمکس با اهرم ۱۰۰ برابر دردسترس کاربران قرار داد. البته روی دیگر سکه می‌تواند فاجعه‌بار باشد؛ زیرا اگر جهت حرکت نمودار را به‌درستی پیش‌بینی نکرده باشید، به مقدار اهرم اِعمال‌شده در معامله، سرمایه‌‌تان کاهش خواهد یافت. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ با افت قیمت بیت‌کوین، شاهد از‌بین‌رفتن میلیون‌ها دلار سرمایه در معاملات اهرم‌دار بودیم.

در شرایطی معاملات می‌تواند سودآور باشد که درست عمل و احساست را از آن‌ها حذف کنید؛ وگرنه به‌احتمال زیاد خرید‌هایی در اوج قیمت انجام‌ خواهید داد و در قیمت‌ کف خواهید فروخت. پیش از انجام معامله، درباره‌ی رمزارز مدنظر خود کاملاً تحقیق کنید. همچنین، فراموش نکنید که همیشه حد ضرر را برای معاملاتتان تعیین کنید. به‌عنوان مثال، صرافی بایننس این امکان را دراختیار کاربران قرار داده است که در‌صورت رسیدن ارزش رمزارزی به محدوده‌ی قیمتی خاص، فروش یا خرید آن به‌طور خودکار انجام شود.

به‌عنوان مثال، اگر ارزش بیت کوین ۵۰ هزار دلار باشد و بخواهید خرید جدیدی انجام دهید، از معاملات محدود یا لیمیت می‌توانید بهره ببرید. فرض کنید تحلیل شما نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین به ۴۵ هزار دلار کاهش خواهد یافت. در این صورت، می‌توان معامله‌‌ای لیمیت باز کرد تا با رسیدن قیمت به محدوده‌ی مدنظر شما، خرید به‌طور‌خودکار انجام شود.

استیکینگ (Staking)

لوگوی رمزارز کاردانو

استیکینگ فرایند قفل‌کردن رمزارزها در کیف پول با هدف مشارکت در تأیید تراکنش‌های پروتکل رمزنگاری خاصی است. شما می‌توانید در ازای استیک‌کردن توکن‌های بومی برخی شبکه‌ها، از آن‌ها پاداش دریافت کنید. توجه کنید که استفاده از مکانیزم گواه بر سهام (PoS) در بلاک‌چین‌ها امکان‌پذیر است.

پلتفرم‌هایی که از این شیوه برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها بهره می‌برند، عبارت‌اند از کاردانو و اتریوم و ایاس. سرمایه‌گذاران می‌توانند براساس نوع PoS به‌کار‌گرفته‌شده در این پلتفرم‌ها، سکه‌های دیجیتال خود را سهام‌گذاری کنند.

روش اول، سرمایه‌گذاری مستقیم است که سرمایه‌گذار باید سکه‌های دیجیتال خود را در شبکه قفل و بدین‌ترتیب، در تأمین امنیت شبکه مشارکت کند. روش دوم، اعطای سهام نام دارد که اغلب مشمول پرداخت هزینه‌های کمی است.

فراموش نکنید که برای استیک‌کردن به صرف هزاران دلار سرمایه نیازی نخواهید داشت؛ زیرا بسیاری از پلتفرم‌های سازگار با این فناوری این امکان را فراهم کرده‌اند تا افراد با هر مقدار سرمایه بتوانند در آن مشارکت کنند.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

کاربری‌های امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای / DeFi

هم‌اکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) قفل شده است. پردرآمدترین طرح سرمایه‌گذاری دیفای استخراج نقدینگی است. در این روش، کاربران برای تسهیل تجارت در صرافی غیر‌متمرکز فعالیت می‌کنند. صرافی مدنظر در ازای قفل‌کردن سرمایه‌ی کاربران، درصدی از سود به‌دست‌آمده را با آن‌ها تقسیم می‌کند. پلتفرم‌های پیشرو در حوزه‌ی دیفای که امکان استخراج نقدینگی را دردسترس کاربران قرار داده‌اند، شامل یونی‌سواپ، سوشی‌سواپ، اتریم، پنکک‌سواپ و بایننس اسمارت چین هستند.

توکن‌های غیر‌قابل‌معاوضه (NFT)

NFT‌ها نشانه‌هایی هستند که نمی‌توان آن‌ها را با نمونه‌ی مشابه مبادله کرد؛ زیرا هر NFT منحصربه‌فرد است. توکن‌های غیر‌قابل‌معاوضه می‌توانند موارد ملموس یا ناملموس مثل آثار هنری، کلکسیون‌ها، املاک مجازی و کارت‌های معاملاتی را نشان بدهند. برخلاف سایر ارزهای رمزنگاری‌شده، درحال‌حاضر NFT‌ها را فقط در بازارهای تخصصی مثل OpenSea و Rarible می‌توان معامله کرد.

آدرس سایت بهترین فروشگاه ها و بازارهای NFT سال 2022
آدرس سایت بهترین فروشگاه ها و بازارهای NFT سال 2022
مطالعه '18

NFT به‌عنوان یکی از بخش‌های سریع فرعیِ در حال توسعه در بازار رمزارزها محسوب می‌شود که روش‌هایی جدید و هیجان‌انگیز برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. در نیمه‌ی اول ۲۰۲۱، فروش NFT‌ها به ۲٫۵ میلیارد دلار رسید. توکن‌های غیر‌قابل‌معاوضه در‌مجموع به بازاری بسیار جذاب تبدیل شده‌اند که از آن‌ها برای فروش آثار هنری، تبلیغات برای کسب درآمد در بازی‌هایی مثل Axie Infinity و... استفاده می‌شود.

دو روش برای کسب درآمد از NFT وجود دارد: ۱. ثبت و فروش این نوع رمزارز: به‌عنوان مثال، شما می‌توانید آثار هنری خود مثل نقاشی و موسیقی را به توکن‌های غیر‌قابل‌معاوضه تبدیل کنید و آن‌ها را بفروشید؛ ۲. خرید NFT و فروش آن با قیمت بیشتر.

صندوق رمزارزی

اگر پول زیادی برای سرمایه‌گذاری دارید و دیدگاه شما به بازار ارزهای دیجیتال مثبت است، صندوق‌های رمزارزی یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما به‌شمار می‌آید. از‌جمله صندوق‌های پیشرو می‌توان به گری‌اسکیل اشاره کرد که به‌طور‌غیر‌مستقیم در ارزهای مهمی مثل اتریم و بیت کوین و لایت کوین سرمایه‌گذاری می‌کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی سرمایه‌گذاری در بیت کوین چیست؟

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری‌ای وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خودش تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات