لایت کوین چیست ؛ استخراج، کیف پول ها +‌ پیش بینی آینده

یک‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
لایت کوین رمزارزی همتا به همتا با نماد LTC است که با استفاده از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد فناوری بلاک چین و برای انجام پرداخت‌های سریع، ایمن و کم‌هزینه ایجاد شده.
تبلیغات

ارز دیجیتال لایت کوین شبکه‌ی پرداخت جهانی متن‌ باز و کاملاً غیر متمرکز است. این رمزارز از فناوری بلاک چینی شبیه به بلاک چین بیت کوین استفاده می‌کند؛ اما الگوریتم هش استفاده‌شده، سقف نهایی (Hard Cap)، زمان تراکنش بلاک و چند عامل دیگر در آن با بیت کوین متفاوت است.

زمان کوتاه ۲٫۵ دقیقه‌ای (چهار برابر سریع‌تر از بیت کوین) برای ایجاد بلاک جدید و هزینه‌ی تراکنش بسیار کم، لایت کوین را به ابزاری مناسب برای استفاده در پرداخت‌ ازطریق دستگاه‌های پوز (کارت‌خوان) یا پرداخت‌های درون‌ برنامه‌ای (میکرو تراکنش‌) تبدیل کرده است.

فهرست مطالب

لایت کوین (Litecoin) چیست؟

لایت کوین در تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۱۱ (پانزدهم مهرماه ۱۳۹۰)، توسط کلاینتی متن‌ باز در گیت هاب منتشر و شبکه‌ی آن پنج روز بعد در روز ۱۳ اکتبر ۲۰۱۱ (۲۱ مهرماه ۱۳۹۰) فعال شد. از زمان معرفی لایت کوین، استفاده از این ارز دیجیتال در میان تجار رونق بالایی پیدا کرده است و از نظر ارزش بازار در میان ده رمزارز برتر جهان جا دارد.

این ارز دیجیتال توسط چارلی لی (Chalie Lee)، از کارمندان سابق گوگل و با ایجاد تغییراتی در کد منبع و پروتکل بیت کوین و حل برخی از مشکلات و نواقص آن به‌عنوان نسخه‌ی سبک‌تر بیت کوین ایجاد شد. لایت کوین بسیاری از ویژگی‌های بیت کوین را دارد؛ با این تفاوت که از آن سبک‌تر است.

بنیان‌گذاران لایت کوین چه کسانی هستند؟

لایت کوین توسط چارلی لی، از پذیرندگان اولیه‌ی ارزهای دیجیتال تأسیس شد. نام چارلی لی، معروف به چوکوبو (Chocobo)، در صنعت حوزه‌ی دیجیتال بسیار مورد توجه و شناخته‌شده است.

چوکوبو دانشمند علوم کامپیوتر، مهندس نرم‌افزار سابق گوگل و از اولین ماینر‌های بیت کوین است. او بین سال‌های ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) و ۲۰۱۷ (۱۳۹۶)، قبل از مشغول شدن در سایر مشاغل، مسئولیت مدیریت مهندسی کوین بیس را بر عهده داشت که همین امر به پذیرش این ارز دیجیتال در این صرافی کمک کرد.

امروز، چارلی لی مدافع صریح ارزهای دیجیتال و مدیرعامل سازمان غیر انتفاعی لایت کوین است و در کنار تیم توسعه‌ی لایت کوین کور (LitecoinCore) برای پیشبرد این رمزارز تلاش می‌کند.

هیئت‌مدیره‌ی این سازمان علاوه بر لی، سه عضو دیگر با نام‌های: Xinxi Wang ،Alan Austin و Zing Yang دارد که هرکدام درنتیجه‌ی تلاش‌ زیاد خود به این جایگاه رسیده‌اند.

چه چیزی لایت کوین را منحصر‌به‌فرد می‌کند؟

میمبل ویمبل

لایت کوین به دلیل سادگی و مزایای زیاد، جزو رایج‌ترین رمزارزها و مورد پذیرش بیش از دو هزار تاجر و فروشگاه در سرتاسر جهان است.

مزیت اصلی لایت کوین، سرعت بالا و مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. با توجه به اینکه هزینه‌های پایین تراکنش در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه عامل مهمی در پشتیبانی از یک ارز دیجیتال به شمار می‌رود؛ هزینه‌ی تقریباً ناچیز تراکنش‌ها در شبکه‌ی این ارز دیجیتال آن را به جایگزینی جذاب برای بیت کوین در این کشورها تبدیل کرده است.

از طرفی با راه‌اندازی پروتکلی به نام MimbleWimble در شبکه‌ی بلاک چین لایت کوین در اواخر ۲۰۲۰ (پاییز ۱۳۹۹)، امکان افزایش حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری بهتر شبکه نیز برای این رمزارز فراهم شد.

میمبل ویمبل (MimbleWimble) که به‌اختصار آن را MW می‌نامند، نوعی الگوریتم گواه بر کار است که از روشی نوین در ساختار و ذخیره‌ی تراکنش‌ها استفاده می‌کند و باعث افزایش حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری بهتر شبکه می‌شود.

چند رمزارز لایت کوین (LTC) در گردش وجود دارد؟

مانند بیشتر ارزهای دیجیتال که از الگوریتم گواه بر کار استفاده می‌کنند، تعداد لایت کوین‌های در گردش با هر بار ماین کردن بلاک جدید، افزایش می‌یابد.

تا اوایل ۲۰۲۱ (پاییز ۱۳۹۹) ۶۶٫۲۴۵ میلیون LTC استخراج شده است و کل لایت کوین قابل استخراج، ۸۴ میلیون (چهار برابر کل عرضه‌ی بیت کوین) خواهد بود. با هر هاوینگ شبکه‌ی لایت کوین که هر چهار سال یک‌ بار اتفاق می‌افتد، تعداد LTC ماین‌شده به ازای هر بلاک کاهش پیدا می‌کند. با توجه به این روند، بنیاد لایت کوین مدت‌زمان لازم برای ماین همه‌ی ۸۴ میلیون رمزارز آن را بیش از صد سال تخمین زده است.

در اولین روز استخراج جنسیس بلاک (اولین بلاک) رمزارز لایت کوین، حدود پانصد هزار LTC ایجاد شد که چارلی لی و احتمالاً سایر توسعه‌دهندگان اولیه‌‌ی لایت کوین جزو اولین ماینر‌های آن بوده‌اند؛ اما توسعه‌دهندگان لایت کوین یا چارلی لی، سود مستقیمی از این عملیات یا هر اقدام دیگری در جریان ماین لایت کوین دریافت نکردند.

امنیت شبکه‌ لایت کوین چگونه تأمین می‌شود؟

ارز دیجیتال لایت کوین به دلیل رمزنگاری قوی شبکه‌ی آن، از ایمنی بالایی برخوردار است که این امر شکستن آن را عملاً غیر ممکن می‌کند.

مانند بیت کوین و چندین رمزارز دیگر، لایت کوین برای اطمینان از سرعت بالای تأیید تراکنش‌ها و بدون خطا انجام گرفتن‌ آن‌ها از الگوریتم اجماع گواه بر کار (PoW) استفاده می‌کند. قدرت ترکیبی شبکه‌ی ماینینگ لایت کوین علاوه بر تضمین صد درصدی دردسترس بودن شبکه، مانع حملات دابل اسپند (Double-Spends) و طیف وسیعی از حملات دیگر می‌شود.

تفاوت‌های لایت کوین و بیت کوین

bitcoin vs litecoin

لایت کوین با انگیزه‌ی از بین بردن کاستی‌های بیت کوین و تقویت روند کلی آن اختراع شد و از بسیاری جهات شباهت‌های زیادی به بیت کوین دارد. هر دو از الگوریتم اجماع گواه بر کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند و روش استخراج هر دو نیز یکسان است. این دو رمزارز به لحاظ فنی نیز مشابه هم عمل می‌کنند؛ از کدی یکسان تولید شده‌‌اند و بلاک‌ چین‌های شبیه به هم دارند. برای مثال، زمانی که ارتقای سگویت بیت کوین برای لایت کوین فعال شد، ظرفیت شبکه‌‌ی آن بهبود پیدا کرد.

هر بیت کوین قابل تقسیم به صد میلیون قسمت است که هر قسمت آن ساتوشی نامیده می‌شود. کوچک‌ترین قسمت قابل معامله‌ی لایت کوین، لیتوشی نامیده می‌شود و هر لایت کوین معادل ۱۰۰ میلیون لیتوشی است.

سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان لایت کوین پروتکل آن را عنوان یک شبه شبکهی آزمایشی (Testnet) تکمیلی بیت کوین معرفی کرده‌اند و اگر بیت کوین را طلای دیجیتال بنامیم، لایت کوین نقره‌ی دیجیتال خواهد بود.

در کنار تمام این شباهت‌ها لایت کوین و بیت کوین تفاوت‌هایی نیز دارند:

  • هر کدام موارد استفاده‌ی مختلفی دارند. بیت کوین برای ذخیره‌ی ارزش و جایگزینی برای سیستم پولی فعلی ایجاد شده؛ درحالی‌که لایت کوین برای انجام تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر مناسب است.
  • حداکثر مقدار عرضه‌ی بیت کوین ۲۱ میلیون است؛ اما این رقم برای لایت کوین ۸۴ میلیون و ۴ برابر بیت کوین است.
  • بزرگ‌ترین تفاوت لایت کوین و بیت کوین الگوریتم استخراج رمزارز آن‌ها است. الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 نامیده می‌شود و به دلیل پیچیدگی زیاد، در کنار تأمین امنیت به تجهیزات محاسباتی قوی نیاز دارد و سرعت پایینی دارد. لایت کوین از الگوریتمی با نام Scrypt استفاده می‌کند که به پیچیدگی الگوریتم استخراج بیت کوین نیست و رمزارزهای آن با استفاده از تجهیزات محاسبات پیشرفته‌ای (مانند GPU) قابل استخراج هستند.
  • هر ۲٫۵ دقیقه یک بلاک جدید از بلاک چین لایت کوین ایجاد می‌شود. این مدت‌زمان برای بیت کوین ۱۰ دقیقه است. درنتیجه، تراکنش‌های لایت کوین چهار برابر سریع‌تر از تراکنش‌های بیت کوین تأیید می‌شوند.

تفاوت‌های لایت کوین و اتریوم

litecoin vs ethereum
  • لایت کوین، بعد از بیت کوین در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) به وجود آمده است؛ اما اتریوم پلتفرمی نسبتاً جدید است که در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۵) ایجاد شده است.
  • اتریوم پلتفرم بلاک چینی برای رمزارز اتر و استفاده از قراردادهای هوشمند ویژگی منحصر‌به‌فرد آن است؛ درحالی‌که لایت کوین، رمزارزی همتا به همتا بدون نظارت نهادی مرکزی است که شباهت بسیاری به بیت کوین دارد.
  • هزینه‌ی تراکنش‌های لایت کوین بسیار ناچیز و تقریباً یک‌بیستم هزینه‌ی تراکنش‌ها در شبکه‌ی اتریوم است.
  • مدت‌زمان تأیید تراکنش‌ها در لایت کوین، از بیت کوین کمتر و تقریباً معادل ۲٫۵ دقیقه تخمین زده شده است؛ این مدت‌زمان برای اتریوم بسیار کمتر و برابر با ۱۵ ثانیه (یک‌چهارم مدت‌زمان لازم برای تأیید تراکنش‌های لایت کوین) است.
  • تعداد کل رمزارز لایت کوین قابل عرضه، محدود و برابر با ۸۴ میلیون است و بعد از استخراج کل این تعداد، لایت کوین جدیدی ماین نخواهد شد. از سوی دیگر، برای عرضه‌ی اتر محدودیتی وجود ندارد.

خرید رمزارز لایت کوین (LTC)

لایت کوین از معدود رمزارزهایی است که قابلیت مبادله با پول فیات (اسکناس) مانند دلار آمریکا (USD)، وون کره (KRW)، یورو (EUR) دارد. برخی از برجسته‌ترین صرافی‌هایی که از لایت کوین پشتیبانی می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • اوکی اکسچنج (OKEx)
  • هیوبی گلوبال (Huobi Global)
  • کوین‌بیس پرو (Coinbase Pro)
  • هیت بی‌تی‌سی (Hitbtc)
  • بیت‌فینکس (Bitfinex)
  • کوکوین (Kucoin)

کیف پول‌ (ولت) لایت کوین

برای نگه‌داری رمزارز لایت کوین مانند همه‌ی رمزارزهای دیگر به ولت دیجیتال نیاز داریم. برای انتخاب کیف پول (ولت) مناسب برای لایت کوین، در تصویر زیر ویژگی ولت‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم:

ولت‌ها

بهترین ولت‌های موجود برای رمزارز لایت کوین عبارت‌اند از:

ولت‌های سخت‌افزاری

  • ولت لجر نانو ایکس (Ledger Nano X): از آخرین مدل‌های ولت سخت‌افزاری لجر است که علاوه بر رابط کاربری ساده‌ و صفحه نمایشی بزرگ، قابلیت اتصال ازطریق بلوتوث یا کابل OTG به موبایل دارد. این ولت امکان بازیابی اطلاعات را ازطریق عبارات بازیابی ۲۴ کلمه‌ای فراهم کرده است و از صدها ارز دیجیتال دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. لجر نانو ایکس را می‌توان از این لینک خرید.
  • ولت لجر نانو اس (Ledger Nano S): محبوب‌ترین ولت سخت‌افزاری شرکت فرانسوی لجر است. در این ولت امکان ذخیره‌سازی کلید خصوصی به‌صورت آفلاین خواهید داشت و صفحه نمایشی نیز برای تأیید تراکنش‌ها دارد. این ولت را می‌توان از وب‌سایت ledgernano.ir تهیه کرد.
  • ولت ترزور تی (Trezor T): این ولت سخت‌افزاری صفحه‌نمایش لمسی و رنگی دارد و یکی از ولت‌های سخت‌افزاری محبوب با امنیت بالا شناخته می‌شود. روی درگاه USB-C ولت ترزور تی، هولوگرامی وجود دارد که اصالت آن را تضمین می‌کند و هنگام خرید باید از سالم‌ بودن این هولوگرام اطمینان کسب کرد. ولت ترزوز تی را می‌توان از این لینک تهیه کرد.

ولت‌های نرم‌افزاری و موبایل

  • ولت الکتروم ال‌تی‌سی (Electrum LTC): ولتی کم‌حجم و سبک است که کاربری راحتی دارد و در صورت فراموشی اطلاعات ولت، با استفاده از عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای که دراختیار کاربر قرار می‌گیرد، امکان بازیابی اطلاعات فراهم می‌شود. الکتروم ال‌تی‌سی برای سیستم‌عامل‌های مک، ویندوز و لینوکس موجود است و امنیت ولت‌های سخت‌افزاری را ندارد. اطلاعات مربوط به این ولت را از وب‌سایت electrum-ltc.org دریافت کنید.
  • اتمیک ولت (Atomic Wallet): ولتی محبوب برای نگه‌داری ارز دیجیتال لایت کوین است و به‌ گفته‌ی تیم توسعه‌دهنده‌ی آن، سه اصل امنیت و ناشناس‌ بودن و تمرکززدایی در آن اهمیت زیادی دارد. عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای برای بازیابی اطلاعات ارائه می‌کند و ولتی چند‌پلتفرمی است. اتمیک ولت برای سیستم‌‌عامل‌های مبتنی بر موبایل (اندروید و iOS) و همچنین سیستم‌‌عامل‌های مک، ویندوز و لینوکس دردسترس است. اتمیک ولت را می‌توان از این لینک دریافت کرد.
  • ولت لایت‌کوین کور (Litecoin Core): ولتی دسکتاپی برای ویندوز، مک و لینوکس است که صرافی داخلی دارد و می‌توانید در آن به‌راحتی ارزها را به یکدیگر تبدیل کنید؛ اما تراکنش‌ها در آن زمان‌بر است. این ولت ازطریق وب‌سایت litecoin.org دردسترس است.
  • ولت کوینومی (Coinomi): ولتی چند ارزی با پشتیبانی بیش از ۵۰۰ کوین و توکن است که برای موبایل و دسکتاپ ارائه شده است. ولت کوینومی را می‌توان از این لینک دریافت کرد.

ولت‌های کاغذی

  • لایت‌آدرس (Liteaddress.org): سرویسی ساده برای چاپ کلید خصوصی و آدرس لایت کوین روی کاغذ است. ازطریق این ولت می‌توانید لایت کوین‌های خود را به‌‎صورت آفلاین ذخیره کنید؛ اما در این روش محافظت از این برگ کاغذ اهمیت بسیاری دارد. برای استفاده از این ولت کاغذی به این آدرس مراجعه کنید.

استخراج لایت کوین

استخراج لایت کوین

سودآور بودن استخراج هر ارز دیجیتال، به قدرت بالای پردازش و سخت‌افزار نیاز دارد. برای استخراج اکثر ارزهای دیجیتال، پردازنده‌ی مرکزی کامپیوترهای معمولی (CPU)‌ به اندازه کافی سریع نیست. استخراج رمزارز لایت کوین با کامپیوترهای معمولی در زمان پیدایش آن بیش از سایر ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر بود؛ اما با افزایش محبوبیتش استخراج آن با تجهیزات ارزان‌قیمت سخت‌تر شد. استخراج لایت کوین هنوز می‌تواند سودآور باشد؛ به شرط آن‌‌که از تجهیزات قدرتمندی استفاده کنید. هرچه قدرت تجهیزات بیشتر باشد، شانس کسب پاداش بیشتر خواهد بود.

سخت‌افزار استخراج لایت کوین

ای سیک

چارلی لی، در زمان ایجاد لایت کوین، ادعا کرده بود که با استفاده از Scrypt می‌توان لایت کوین استخراج کرد.

آن زمان استخراج لایت کوین با استفاده از پردازنده‌‌ی مرکزی کامپیوتر (CPU) امکان‌پذیر بود؛ اما این روش بعد جای خود را به پردازند‌ه‌ی گرافیکی (GPU) و بعد از آن به تراشه‌ی کامپیوتری مخصوص استخراج ارز دیجیتال به نام ASIC - ای‌سیک (سروا‌ژه‌ی Application-Specific Integrated Circuits) داد. ای‌سیک‌ها خیلی زود برای کار با Scrypt توسعه یافتند و امروزه استفاده از آن‌ها برای استخراج رمزارزها بسیار رایج است. ++Antminer L3 بهترین دستگاه ای‌سیک موجود در بازار برای استخراج لایت کوین در تابستان ۱۴۰۰ است.

نرم‌افزار استخراج لایت کوین

اگر از تراشه‌ی ای‌سیک استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد نرم‌افزار مورد نیاز برای استخراج لایت کوین از قبل روی آن نصب شده است. اگر برای از استخراج پردازنده یا پردازنده‌ی گرافیکی استفاده می‌کنید، برای درگیر نشدن با بدافزارها، امنیت نرم‌افزار و دنبال کردن مراحل نصب با کمک ارائه‌دهنده‌ی آن اهمیت بالایی دارد.

نحوه‌ استخراج لایت کوین

بعد از انتخاب تجهیزات (سخت‌افزار و نرم‌افزار) مناسب برای استخراج لایت کوین، قدم بعد انتخاب روش استخراج است:

  • در صورت انتخاب استخراج انفرادی به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت؛ اما مزیت ایجاد بلاک در این روش تعلق داشتن تمام رمزارزهای موجود در بلاک به ماینر خواهد بود. این روش تنها در صورت داشتن قدرت هش زیاد (چندین ا‌ی‌سیک) سودآور خواهد بود. شانس کسب لایت کوین با استفاده از GPU یا CPU در روش استخراج انفرادی، تقریباً صفر است.
  • اما اگر تصمیم به پیوستن به استخر استخراج داشتید، می‌توانید به تعداد زیادی ماینرها با قدرت هش متفاوت بپیوندید. در این روش بازهم شانس مشخص و قطعی وجود نخواهد داشت: استخر ممکن است از ۱۰ بلاک، سه بلاک پیدا کند و برای یافتن بلاک دیگر به اندازه ۲۰۰ بلاک زمان نیاز باشد؛ اما حداقل می‌توان از ثابت بودن درآمد در این‌گونه استخر‌ها اطمینان داشت. از طرف دیگر، این استخرها می‌توانند امنیت بالایی داشته باشند؛ به شرط آن که قبل از پیوستن به آن‌ها درباره تاریخچه، نظرات مشتریان و تیم رهبری آن تحقیق کنید. در استخر‌های استخراج بهتر است تا حد ممکن مقدار کمتری لایت کوین نگه دارید و بیشتر آن را در کیف پول خود ‌ذخیره کنید.

نمودار قیمت رمزارز لایت کوین

ارز دیجیتال لایت کوین با قیمت اولیه‌ی ۴ دلار (۰٫۰۳ بیت کوین) وارد بازار شد و بعد از نوسانات زیاد، در نوامبر ۲۰۱۳ (آبان‌ ۱۳۹۲) ارزش آن به ۵ دلار رسید. بعد از روندی کاهشی، قیمت آن بعد از دو سال تا ۲ دلار سقوط کرد و دوباره روندی صعودی را در پیش گرفت. سپس در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) به بالاترین حد ارزش خود (۳۴۴ دلار) رسید. این رمزارز در پنجم بهمن ماه ۱۳۹۹ با ارزشی معادل ۱۴۱ دلار معامله شد.

آینده‌ ارز دیجیتال لایت کوین

با توجه به اینکه لایت کوین و بیت کوین از کد منبع یکسانی تولید شده‌‌اند و بلاک‌ چین‌های شبیه به هم دارند، قیمت لایت کوین و آینده‌ی آن تحت‌ تأثیر بیت کوین قرار خواهد گرفت. نظرات متفاوتی درباره‌ی آینده رمزارز لایت کوین (LTC) وجود دارد. بعضی آینده‌ی روبه‌رشدی برای لایت کوین ترسیم کرده‌اند؛ اما بعضی دیگر به آینده‌ی آن خوش‌بین نیستند. با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد لایت کوین، این ارز دیجیتال می‌تواند پتانسیل مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشد.

نظر شما درباره‌ی رمزارز لایت کوین چیست؟ تجربه‌ی خرید این ارز دیجیتال را دارید؟ آینده‌ی آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از دست‌ دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات