انتقام وینکلوس‌ها از زاکربرگ؛ میلیاردرهای بیت‌ کوین در قلب نسل آینده پول

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مطالعه 15 دقیقه
برادران وینکلوس در جنگ بزرگ مالکیت فیسبوک بازنده شدند و تا مدت‌ها، استارتاپ‌های سیلیکون‌ ولی از پذیرش سرمایه‌گذاری آن‌ها خودداری کردند؛ اما آن‌ها با جنگ بیت‌ کوین و NFT‌-ها از زاکربرگ انتقام می‌گیرند.
تبلیغات

کامرون و تایلر وینکلوس، دوقلوهای میلیاردر، درحالی‌که لباس‌های گران‌قیمتی با لوگوی ناسا به تن دارند به دفاتر خود واقع در طبقه‌ی هفدهم برجی در محله‌ی فلت‌آیرن در منهتن قدم می‌گذارند. لوگوی ناسای لباس‌های آن‌ها حال و هوای اکتشاف فضایی را دارد که الهام‌بخش اسم برند صرافی ارز دیجیتال آن‌ها، یعنی جمنای (Gemini)، بوده است. 

کلمه‌ی جِمِنای (برج جوزا) علاوه بر اینکه به برج فلکی دوپیکر (نماد دوقلوها) اشاره دارد،‌ اسم دومین مأموریت فضایی ناسا است که قبل از آپولو ۱۱ (اولین حضور انسان در ماه) صورت گرفت. 

کامرون در این رابطه می‌گوید: «ما کارمندانمان را فضانورد صدا می‌زنیم. همه‌ی ما فضانوردانی هستیم که در مرزهای پول، هنر و دارایی پیشروی می‌کنیم.» تایلر هم به رسم دوقلوهایی که جملات یکدیگر را کامل می‌کنند، اضافه می‌کند: «احساس می‌کنیم درون فضاپیما نشسته‌ایم و داریم مرزهای جدید را کاوش می‌کنیم.»

وینکلوس‌ها در ۲۵ استارتاپ دارایی دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند

این روزها، فضاپیمای این دو برادر دارد به سرعت فرانور نزدیک می‌شود. ارزش بیت‌کوین به بیش از ۵۰ هزار دلار رسیده است‌ (در سال ۲۰۱۲، وقتی این دو برادر حدود ۱۰ میلیون دلار در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کردند، ارزش هر بیت‌کوین تنها ۸ دلار بود) و بدین ترتیب، ارزش خالص جفتشان را تا ۶ میلیارد دلار افزایش داده است. جدیدترین سرمایه‌گذاری آن‌ها، یعنی غول وام بیت‌کوینی موسوم به Block-Fi، طبق اعلام این شرکت به‌تازگی ۳۵۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده و ارزش آن را به ۳ میلیارد دلار رسانده است. 

اما پرسروصداترین سرمایه‌گذاری این دو برادر ۳۹ ساله، پلتفرم حراجی هنر دیجیتال به نام «نیفتی گِیت‌وِی» (Nifty Gateway) است که به‌تازگی اولین اثر هنری NFT را در خانه حراج ۲۵۵ ساله‌ی کریستیز به فروش گذاشت.

پلتفرم نیفتی گِیتوِی نام مایک وینکلمان معروف به بیپل (Beeple) را سر زبان‌ها انداخت، این شرکت تحت مالکیت جمنای که بستری امن برای نگه‌داری از دارایی‌های دیجیتال است، ۶۹ میلیون دلار ارز دیجیتال را از طرف حراجی کریستیز بابت فروش اثر هنری بیپل به نام «همه‌ی روزها: ۵۰۰۰ روز اول» به جاستین سان، مؤسس پلتفرم رمزارز ترون، دریافت کرد. 

بدین ترتیب، این اثر رکورد فروش گران‌ترین NFT را شکست و در بین گران‌قیمت‌ترین آثار فروخته‌شده توسط هنرمندان در قید حیات، سومین اثر به شمار می‌رود.

مایک وینکلمان بیپل

مایک وینکلمان معروف به بیپل، اثر NFT خود را از طریق پلتفرم نیفتی گیت‌وی در حراجی کریستیز ۶۹ میلیون دلار فروخت

بسیاری از مردم دنیا هنوز با شنیدن نام برادران وینکلوس یاد دو قایقرانی می‌افتند که نقششان را آرمی همر در فیلم معروف «شبکه اجتماعی» (The Social Network) درباره‌ی فیسبوک بازی کرده بود. 

این دو برادر وقتی در هاروارد مشغول تحصیل بودند، وب‌سایتی به نام Con­nectU طراحی کردند تا دانشجویان هاروارد بتوانند به‌صورت آنلاین با یکدیگر در تماس باشند. همکلاسی آن‌ها، مارک زاکربرگ، ایده‌ی آن‌ها را برای ساخت شبکه‌ی اجتماعی دزدید و امپراتوری ۲٫۸ میلیون کاربری فیسبوک را به ارزش ۹۷ میلیارد دلار بنا کرد.

۱۲ سال بعد از اینکه این دو برادر موفق شدند سر دعوای حقوقی فیسبوک از زاکربرگ ۶۵ میلیون دلار غرامت بگیرند، حالا به پیشروان جنبشی در حوزه‌ی تکنولوژی بدل شدند که هسته‌ی عملیاتی اصلی آن دیجیتال کردن سوابق کلیه دارایی‌های جهان، تمرکززدایی از سلطه‌گری غول‌های تکنولوژی و پایان دادن به انحصارطلبی دربان‌هایی چون فیسبوک است.

تکنولوژی بلاک‌چین که زیربنای بیت‌کوین و سایر رمزارزها است، همین حالا هم نظم سیستم‌های پولی و بانکداری دنیا را به هم زده است. شرکت‌های مالی بزرگی چون پی‌پال، اسکوئر، جی پی مورگان، فیدلیتی و  نورثرن تراست آغوش خود را به روی بیت‌کوین باز کرده‌اند و برای دستیابی به جایگاه بالاتر در آینده‌ای که به دارایی‌های دیجیتال تعلق دارد، با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند. 

در عین حال، شرکت‌های بزرگ دیگری از جمله بوئینگ، سامسونگ، تسلا و نوارتیس از این فناوری جدید برای بهبود زنجیره‌های تأمین، اشتراک‌گذاری داده‌های مشتری و تسریع فرایندهای تجاری استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۲۰، ارزش بیت‌کوین تا ۳۰۰ درصد افزایش داشت، درحالی‌که رشد ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس آمریکا (S&P 500) تنها ۱۸ درصد بوده است. 

برادران وینکلوس می‌گویند این تازه شروع کار است. آن‌ها تاکنون از طریق شرکت هلدینگ Gemini Space Station که صاحب صرافی رمزارزشان و نیفتی گیت‌وی است و همچنین از طریق دفتر خانوادگی‌شان به نام Winklevoss Captital، این دو برادر حداقل در ۲۵ استارتاپ فعال در حوزه‌ی دارایی دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این شرکت‌های نوپا در حال پایه‌ریزی دنیای مجازی جدیدی موسوم به «متاورس» (Metaverse) هستند که در آن دارایی‌های دیجیتال مانند آثار هنری، موسیقی، املاک و مستغلات و حتی کسب‌وکارها، ایجاد، خرید و فروش می‌شود و مهم‌تر از همه اینکه تمام این دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین اداره می‌شود.

شروع داستان بیت‌کوینی وینکلوس‌ها 

تایلر بر این باور است ایده‌ی شبکه‌های اجتماعی متمرکز مانند فیسبوک، پنج یا ۱۰ سال دیگر وجود نخواهد داشت. او می‌گوید: «بین دنیای قدیم با دنیای جدید مبتنی بر رمزارز شکاف بزرگی ایجاد شده است و ما کانالی هستیم که به گذار مردم از دنیای آفلاین به آنلاین کمک می‌کنیم.»‌

برادران وینکلوس بعد از آنکه از فیسبوک غرامت گرفتند و در المپیک ۲۰۰۸ در پکن رقابت کردند، سر از دانشگاه آکسفورد درآوردند تا در سال ۲۰۱۰ مدرک مدیریت ارشد کسب‌و‌کار بگیرند. آن‌ها سپس با تأسیس وینکلوس کپیتال، وارد سرمایه‌گذاری خطرپذیر شدند. 

اما این دو برادر خیلی زود دریافتند استارتاپ‌های سیلیکون‌ ولی به خاطر ترس از انتقام‌گیری فیسبوک و شبکه‌ی رو به رشد آن، از آن‌ها اجتناب می‌کنند و حاضر نیستند سرمایه‌گذاری آن‌ها را بپذیرند.

هنگام گذراندن تعطیلات در جزیره‌ی مدیترانه‌ای ایبیزا در ژوئن ۲۰۱۲ بود که این دو برادر برای اولین‌بار با بیت‌کوین آشنا شدند. این ایده که پول، ایده‌آل‌ترین شبکه‌ی اجتماعی است و بیت‌کوین تحت کنترل بانک مرکزی نیست و نوعی قطعیت ریاضی پشت‌ آن است، به‌شدت نظر این دو ورزشکار را به خود جلب کرد.

وینکلوس‌ها با غرامت فیسبوک، ۱ درصد کل بیت‌‎کوین‌های موجود را خریداری کردند

بعد از پایان تعطیلات و بازگشت به نیویورک، این دو برادر با پول غرامتشان از فیسبوک بیت‌کوین خریدند (یک درصد کل بیت‌کوین در گردش آن زمان). آن‌ها در ماه می ۲۰۱۳، ۱٫۵ میلیون دلار در صرافی مستقر در بروکلین به نام BitInstant سرمایه‌گذاری کردند که در آن مردم با پرداخت هزینه می‌توانستند در چند دقیقه دلارهایشان را با بیت‌کوین معاوضه کنند. کسب‌و‌کار آن‌ها به‌طور انفجاری رشد کرد و طبق گزارش‌ها،‌ ۳۰ درصد کل مبادلات بیت‌کوینی در BitInstant انجام می‌شد. 

برادران وینکلوس در برابر مارک زاکربرگ

وینکلوس‌ها جنگ بزرگ مالکیت فیسبوک را به زاکربرگ باختند؛ اما حالا به میلیاردرهای بیت‌ کوین تبدیل شده‌اند.

اما این بار هم شانس با وینکلوس‌ها یار نبود. متأسفانه برخی از این داد و ستد بیت‌کوینی توسط فروشندگان مواد مخدر با هدف پول‌شویی انجام می‌گرفت که در بازار سیاه اینترنتی سیلک‌رود (Silkroad) فعالیت می‌کردند. تا پایان سال ۲۰۱۳، فعالیت وب‌سایت BitInstant به دستور قضایی متوقف شد و چارلی شرِم، مدیرعامل نابغه‌ی این وب‌سایت که با برادران وینکلوس رابطه‌ی نزدیکی داشت، بازداشت شد و یک سال را در زندان فدرال به جرم راه‌اندازی کسب‌و‌کار بدون مجوز گذراند.

برادران وینکلوس که نمی‌خواستند کسب‌و‌کار آن‌ها با شکست دیگری روبه‌رو شود، به این نتیجه رسیدند که باید در این صنعت آشفته و بی‌قانون، نظم حاکم کنند. این‌طور شد که در سال ۲۰۱۴ صرافی رمزارز خودشان را به نام جمنای تأسیس کردند. 

اوایل، جمنای تنها جایی بود که در آن بیت‌کوین خرید و فروش می‌شد؛ اما امروزه بستری است که در آن ۳۳ رمزارز از جمله اتر (مجهز به زبان نرم‌افزاری که به توسعه‌دهندگان امکان ساخت اپلیکیشن‌ها بدون سرورهای مرکزی را می‌دهد)، zcash‌ (توکن حریم خصوصی مبتنی بر بیت‌کوین) و mana (رمزارز دنیای واقعیت مجازی موسوم به Decentraland) مبادله و نگه‌داری می‌شود.  

این دوقلوها همچنین صاحب استیبل کوین Gemini Dollar هستند که توکنی مبتنی بر اتریوم و ارزش آن معادل دلار آمریکا است.

در پلتفرم جمنای ۳۳ رمزارز مبادله می‌شود

حجم معاملات جمنای (۲۹ میلیون دلار در ۱۲ ماه گذشته) بسیار کمتر از شرکت‌های بزرگی چون Binance و Coinbase است؛ اما در حوزه‌ی جلب اعتماد مشتری با آن‌ها رقابت تنگاتنگی دارد. بحث اعتماد در بازاری که مبادلات آن اغلب هک شده و حجم معاملات جعلی در آن اتفاقی رایج است، ارزش زیادی دارد. 

درحالی‌که شعار اولیه فیسبوک «سریع حرکت کن و همه چیز را در هم بشکن» بود، برادران وینکلوس که در روزهای دانشجویی از مدیر هاروارد خواستند «استانداردهای رفتاری» را علیه زاکربرگ اعمال کند،‌ همیشه تحت منش «ابتدا اجازه بگیرید، نه اینکه بعداً عذرخواهی کنید» فعالیت کرده‌اند. پوستر تبلیغاتی جمنای که روی دیوار دفتر آن‌ها نصب شده است، طرحی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحده را با کلمات «انقلاب به قوانین نیاز دارد» نشان می‌دهد. 

جمنای که اکنون به مشتریان خود کارت اعتباری پاداش بیت‌کوین و حساب پس‌اندازی با سود ۷ درصد ارائه می‌دهد، درخواستی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ثبت کرده است تا بازاری جایگزین برای مبادلات سهام و سایر اوراق بهادار در بستر بلاک‌چین راه‌اندازی کند. 

کامرون می‌گوید:‌ «جمنای پلی است که به کمک آن مردم می‌توانند از امور مالی متمرکز و بانک فعلی خود به این دنیای جدید مهاجرت کنند. مدل کسب‌و‌کار ما مبتنی بر اطلاعات یا کسب درآمد از حریم خصوصی نیست؛ بلکه مبتنی بر بازار و کارمزدهای حاصل از ترید است.»‌

داستان‌ آشنایی وینکلوس‌ها با نیفتی گیت‌وی

در مجموعه‌ی به‌شدت رو به‌ رشد استارتاپ‌های مبتنی بر ارز دیجیتال این دو برادر، هیچ کدام به اندازه‌ی پلتفرم حراجی NFT آن‌ها یعنی نیفتی گیت‌وی، سروصدا نکرده است. این شرکت در نوامبر ۲۰۱۸ توسط دانکن و گریفین کاک فاستر ۲۶ ساله تأسیس شد که آن‌ها هم مثل برادران وینکلوس، دوقلو و قایقران بودند.

دانکن در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۹ گفته بود:‌ «خرید توکن‌های NFT بیش از حد پیچیده بود. ما نیفتی گیت‌وی را راه‌اندازی کردیم تا این مشکلات دسترسی را حل کنیم و تا زمانی‌که ۱ میلیارد نفر NFT جمع نکرده‌اند، دست از کار نخواهیم کشید.» 

در ابتدا برادران کاک فاستر شرکت نیفتی گیت‌وی را نه به‌عنوان پلتفرم حراجی مبتنی بر NFT بلکه تنها روشی برای خرید NFT با مسترکارت و ویزاکارت به‌جای دردسر خرید با اتر راه‌اندازی کردند. 

برادران وینکلوس هم در ژوئیه ۲۰۱۹ در نمایشگاه هنرهای معاصر و دیجیتال در نیویورک با این پلتفرم آشنا شدند. اثر هنری به نام «کریپتوپانک ۴۵۳۰» که در آن زنی با موی موهاک در حال سیگار کشیدن بود، توجه تایلر را به خود جلب کرد. این عکس یکی از ۱۰ هزار پرتره مشابه اما منحصربه‌فردی بود که توسط پیشکسوتان گوگل، مت هال و جان واتکینسون، طراحی شده بود و ابتدا به‌صورت رایگان به کاربران اهدا می‌شد. آن روز اما قیمت این اثر پنج هزار دلار بود. تایلر برای خرید آن حسابی در نیفتی گیت‌وی باز و هزینه را با کارت اعتباری پرداخت کرد.

برادران وینکلوس و کاک فاستر نیفتی گیتوی

دوقلوهای وینکلوس در کنار دوقلوهای کاک فاستر، بنیانگذاران پلتفرم حراجی NFT نیفتی گیت‌وی

یک ماه بعد، جمنای برای خرید این استارتاپ که تنها هفت ماه از عمر آن می‌گذشت، قرارداد امضا کرد. برادران کاک فاستر به Airbnb در بروکلین نقل مکان کردند و با مهندسان جمنای روی پروژه‌ای که حالا اختصاصی‌ترین پلتفرم هنری دیجیتال جهان است، همکاری کردند. 

پلتفرم‌های دیجیتال بیشماری عملکردی شبیه eBay دارند و از آثار تمام هنرمندان استقبال می‌کنند؛ اما نیفتی گیت‌وی هنرمندان خود را دستچین می‌کند و آثار آن‌ها را با الهام از برندهای مشهور مد مانند نایکی و سوپریم، به‌صورت «دراپ» (Drop) می‌فروشد؛‌ به این معنی که از این آثار چند نسخه‌ی محدود در چندین نوبت معرفی می‌کند تا نوعی حس فوریت و توهم کمیابی در بین مشتریان ایجاد و آن‌ها را به خرید سریع آثار ترغیب کند.

نیفتی گیت‌وی هنرمندان را دستچین می‌کند و آثار را به‌صورت دراپ می‌فروشد

بازار هنر مبتنی بر NFT به محبوبیت چشمگیری دست یافته است. در فوریه ۲۰۲۱، نیفتی گیت‌وی توانست ۷۵ میلیون دلار از ۹۱ میلیون دلار حاصل از حراج آثار هنری مبتنی بر NFT در هفت پلتفرم آنلاین برتر را به خود اختصاص بدهد. 

این پلتفرم از اواخر ماه مارس، موفق به فروش ۱۳۲ میلیون دلار از ۱۸۸ میلیون دلار آثار خریداری‌شده توسط مجموعه‌داران شده است. وقتی برادران کاک فاستر نیفتی گیت‌وی را سال پیش راه‌اندازی کردند، فروش ماهانه‌ی آن‌ها کمتر از ۱۰۰ هزار دلار بود. 

در بین هنرمندانی که آثارشان را در نیفتی گیت‌وی به حراج گذاشتند، هیچ کس به اندازه‌ی مایک وینکلمان ۳۹ ساله از این راه پولدار نشده است. وینکلمان معروف به بیپل، مدرک علوم کامپیوتر دارد و بعد از دبیرستان، در هیچ رشته‌ی هنری تحصیل نکرده است. بیپل از نرم‌افزار گرافیک سه‌بعدی برای تولید آثار هنری جنجالی و اغلب منزجرکننده استفاده می‌کند. یکی از آثارش دونالد ترامپ را برهنه و در حال خوردن همبرگر نشان می‌دهد که بر قطاری واژگون‌شده نشسته است که توسط ذرات غول‌پیکر ویروس کرونا بلعیده می‌شود.

اثر همه روزها از بیپل

اثر  هنری بیپل به نام «همه‌ی روزها: ۵۰۰۰ روز اول» گران‌قیمت‌ترین NFT فروخته‌شده در دنیا

برای سرگرمی، بیپل هر روز و برای بیش از ده سال، تصویری دیجیتال طراحی کرد و آن را در قالب «همه‌ی روزها» (Everydays) در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام به اشتراک گذاشت. این آثار در اینترنت طرفداران زیادی پیدا کرد؛ اما وینکلمان نمی‌توانست از آثار دیجیتال کسب درآمد کند که به‌راحتی کلیک کردن، می‌شد از آن‌ها یک نسخه تهیه کرد.  

پاییز گذشته، نیفتی گیت‌وی سراغ هنرمندانی با آثار دیجیتال جذاب و ارزشمند رفت و بیپل با توجه به یک میلیون فالوور اینستاگرامی خود، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای پیوستن به این پلتفرم بود. 

مهندسان نیفتی گیت‌وی پس از آموزش نحوه‌ی استفاده از NFT به بیپل، به او توضیح دادند که چگونه می‌تواند اثر هنری دینامیک طراحی کند که محتوای آن در مقاطع زمانی مختلف یا بر اساس نتیجه‌ای خاص،‌ تغییر کند. بیپل که با Everydays به مضامین سیاسی پرداخته بود، از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به‌عنوان فرصتی برای مطرح کردن نام خود استفاده کرد. 

اگر ترامپ دوباره انتخاب می‌شد، اثر «Crossroad»، او را به شکل مردی برهنه، عضلانی و عرق‌ریزانی نشان می‌داد که در حال عبور از میان آتش است. اگر در انتخابات شکست می‌خورد، این NFT تبدیل به ویدئویی از ترامپ می‌شد که زیر رنگین‌کمانی دراز کشیده، روی بدنش کلماتی مانند «بازنده»‌نوشته شده و به پشتش پرنده‌ای به سبک لوگوی توییتر نشسته است.  

نیفتی گیت‌وی در هر ۵ دقیقه، ۴ میلیون دلار می‎‌فروشد

در ۳۱ اکتبر، این اثر به قیمت ۶۶۶۶۶٫۶۶ دلار به دلال دارایی دیجیتال ۳۲ ساله‌ای فروخته و به گران‌ترین توکن فروخته‌شده در نیفتی گیت‌وی تبدیل شد. این دلال، اثر خریداری‌شده را در ماه فوریه ۲۰۲۱ با قیمت ۶٫۶ میلیون دلار در همین پلتفرم به فروش رساند و به سودی ۹۰ برابری دست پیدا کرد. بیپل هم از این معامله به خاطر حق امتیاز ۱۰ درصدی نیفتی گیت‌وی، حدود ۶۶۰ هزار دلار دریافت کرد. 

دراپ‌هایی که بیپل زمانی هر کدام را تنها یک دلار به حراج می‌گذاشت، حالا صدها هزار دلار می‌ارزند و او از هر مبادله دست‌کم ۱۰ هزار دلار به دست می‌آورد. توکن‌های NFT او در پلتفرم حراجی برادران وینکلوس در مجموع ۱۰ میلیون دلار به فروش رفته بودند تا اینکه به‌تازگی توانست با فروش اثر «همه‌ی روزها: ۵۰۰۰ روز اول»، ۶۹ میلیون دلار یکجا کسب کند. 

پلتفرم مبتنی بر NFT برادران وینکلوس که از فروش هر اثر، ۱۵ درصد از هر هنرمند دریافت می‌کند، زندگی وینکلمان و البته کسب‌و‌کار خود این پلتفرم را زیرورو کرده است. کامرون درباره‌ی دراپ‌هایی که یک سال پیش در بهترین حالت ۵۰ هزار دلار به دست می‌آورد، می‌گوید: «در حال حاضر فروش آثار در نیفتی گیت‌وی در هر ۵ دقیقه، ۴ میلیون دلار است. کل دنیای هنر، کل دنیای سرگرمی، دارند در را از پاشنه درمی‌آورند.»

آینده‌ی درخشان پیش روی وینکلوس‌ها

در نهایت، دوقلوهای وینکلوس می‌خواهند جمنای و نیفتی گیت‌وی را در پلتفرمی واحد ادغام کنند که از NFT-ها به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده شود و به مالکان این امکان را بدهد تا از دارایی‌های دیجیتال خود بدون نیاز به فروش، برای تأمین مالی استفاده کنند. 

تایلر و کامرون آینده‌ای را تصور می‌کنند که در آن تأیید هویت کاربران به شکل توکن‌های NFT صادر می‌شود و نشان می‌دهد آن‌ها شرایط و الزامات سخت‌گیرانه‌ای را برای احراز هویت پشت سر گذاشته‌اند.

یکی دیگر از زمینه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری برای برادران وینکلوس، اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک‌چین است که از تمرکززدایی پشتیبانی می‌کنند؛ به این معنی که دیگر نیازی به شرکت‌های غول تکنولوژی مانند فیسبوک، گوگل و مایکروسافت نخواهد بود چون سرویس‌های تحت وب و نرم‌افزارها توسط خود کاربران تولید، اجرا و مدیریت می‌شوند. 

در سال ۲۰۱۴، شرکت وینکلوس کپیتال به توسعه‌دهنده متن باز مستقر در سانفرانسیسکو به نام Protocol Labs پیوست و با سرمایه‌گذاری مرحله کشت ایده (Seed funding)،‌از چندین پروژه که قرار است زیرساخت اینترنتی جدیدی بدون نیاز به سرورهای متمرکز ایجاد کنند، حمایت مالی کرد.

توکن NFT

توکن غیر قابل معاوضه NFT، گواهی اصالت دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین است که کلید ورود به متاورس محسوب می‌شود.

یکی از این پروژه‌ها به نام Filecoin، قرار است شبکه‌ای برای فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر ایجاد کند که در آن کاربران سراسر دنیا می‌توانند فضای بی‌استفاده‌ی هارد درایو خود را کرایه بدهند و در قبالش توکن‌های اتریوم مبتنی بر بلاک‌چین به نام فایل‌کوین دریافت کنند. 

در حال حاضر، ۲۵۰ هزار کامپیوتر این‌چنینی وجود دارد که به یک کامپیوتر ابری غیر متمرکز متصل هستند. Filecoin روزهای خوبی را اخیرا سپری کرده است. توکن‌های این پروژه امسال ۳۵۰ درصد رشد داشته‌اند و سرمایه‌ی بازار آن به بیش از ۶ میلیارد دلار می‌رسد. 

در ماه ژوئن ۲۰۲۱، Protocol Labs قرار است میزبان ورکشاپی برای ساخت نسخه‌های غیر متمرکز آمازون، گوگل و فیسبوک باشد که به‌جای کسب درآمد از تبلیغاتی که اطلاعات شخصی کاربران را هدف قرار می‌دهد، به آن‌ها توکن‌های فایل‌کوین جایزه می‌دهد. روزی خواهد آمد که کامپیوترهای متصل به فایل‌کوین می‌توانند با خدمات ابری این غول‌های تکنولوژی رقابت کنند.

Oasis Labs مستقر در سانفرانسیسکو یکی دیگر از استارتاپ‌های آینده‌دار برادران وینکلوس است که توسط استاد امنیت و هوش مصنوعی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی اداره می‌شود. این شرکت در زمینه‌ی داده‌های بسیار حساس مانند کدهای ژنوم انسانی فعالیت دارد. در Oasis Labs، کنترل داده‌های کاربران به عهده‌ی خود آن‌ها است و این شرکت در قبال استفاده از داده‌ها به کاربران مبلغی پرداخت می‌کند.

تا ۱۰ سال آینده کاربران از تمام سرویس‌های تحت وب، نسخه‌ غیر متمرکزی ایجاد می‌کنند 

Stacks هم از چندین پروژه حمایت می‌کند که هدف اصلی آن‌ها به چالش کشیدن کنترل متمرکز غول‌های تکنولوژی است. Boom کیف پول غیر متمرکز برای ایجاد و ارسال NFT است. Pravica پلتفرم ارتباطی غیر متمرکز است که ایمیل، چت و ویدئو را در یک جا ادغام می‌کند. Sigle نسخه‌ی غیر متمرکز وردپرس برای ایجاد وب‌سایت است. 

طبق پیش‌بینی تایلر، تا ده سال آینده کاربران از تمام سرویس‌های تحت وب محبوب، نسخه‌ی غیر متمرکزی ایجاد خواهند کرد. 

سرمایه‌گذاری اخیر دوقلوها به نام Artie، پلتفرمی برای ساخت بازی‌های ویدیویی است که بدون نیاز به دانلود و فروشگاه، مستقیم از توسعه‌دهنده به دست خریدار می‌رسند. بازی‌های «بدون اپ» آرتی از دارایی‌های صادرشده در بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کنند و می‌توان آن‌ها را شبیه کدهای اِمبد یوتیوب که داخل هر وب‌سایتی اجرا می‌شوند، از هر جایی استریم کرد.

استارتاپ آرتی rtie

استارتاپ Artie پلتفرمی برای ساخت بازی‌ ویدیویی بدون نیاز به دانلود و فروشگاه است.

مارک پینکوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل میلیاردر شرکت بازی ویدئویی زینگا و چاد هارلی، هم‌بنیان‌گذار یوتیوب، از سرمایه‌گذاران Artie هستند.

آرماندو کروین، هم‌بنیان‌گذار Artie، می‌گوید: ««هرروز شاهد این هستیم که کاربران می‌خواهند دیوارهای این باغ‌های محصور را در هم بشکنند. آن‌ها گزینه‌های بیشتری می‌خواهند، انحصار نمی‌خواهند، آن‌ها می‌خواهند به عصر اینترنت باز و آزاد برگردند.»

البته طنز ماجرا اینجا است که هر تلاش جدی برای ایجاد متاورس غیر متمرکز در آخر وجود معماران اصلی آن را نیز غیر ضروری می‌کند. تایلر و کامرون وینکلوس اما نگرانی از این بابت ندارند. یک تحلیلگر سیتی بانک (Citibank) اخیرا پیش‌بینی کرده است قیمت بیت‌کوین طی چند سال آینده ممکن است از ۳۰۰ هزار دلار عبور کند؛ و این خبر بسیار خوشی برای این دو برادر است که تمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها مبتنی بر رمزارز و بلاک‌چین است.

انقلاب بلاک‌چین هنوز روزهای اولیه خود را سپری می‌کند؛ اما با سرعت چشمگیری در حال رشد و جایگزینی روش‌های سنتی است. شاید خیلی زودتر از آنچه انتظار داریم، عمر بیگ تک و تکنولوژی متمرکز به سر برسد و تا چند سال بعد فیسبوک و امثال آن به این شکل کنونی دیگر وجود نخواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات