رکورد فروش گران‌ترین NFT شکسته شد: ۶۹ میلیون دلار

جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در اکتبر، آثار مایک وینکلمن هنرمند دیجیتال مشهور به بیپل، فقط ۱۰۰ دلار فروش رفته بود؛ ولی امروز یکی از آثار NFT او در مزایده‌ی کریستیز، به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخته شد.
تبلیغات

امروز اثری دیجیتالی که کمتر از یک ماه عمر داشت، در مزایده کریستیز نیویورک به قیمت ۶۰٫۲۵ میلیون دلار فروخته شد و با شکستن تمام رکوردهای قبلی، بازار NFT را در حل شاهکارهای بلوچیپ (آثار هنرمندان معروف) قرار داد. خریدار این اثر با احتساب حق‌العمل، ۶۹٫۳ میلیون دلار پرداخت کرد.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات تریدینگ ارز دیجیتال

به‌گفته‌ی نماینده‌ی ترون، جاستین سان، مؤسس پلتفرم رمزارز ترون، مبلغ ۶۰٫۲۵ میلیون دلار را پیشنهاد کرده بود. این قیمت نشان‌دهنده‌ی قیمت برنده است؛ اما سخن‌گوی کریستیز از اعلام نام خریدار خودداری کرده است. قبل از فروش، نوا دیویس، متخصص کریستیز، گفته بود: «تعدادی از مشتریان مجدانه دنبال آن هستند؛ مشتریانی که اغلبشان در دنیای رمزارزها صاحب نفوذ هستند.»

کوبی بریانت

درباره‌ی اثر هنری فروش‌رفته

این اثر «هر روز: ۵،۰۰۰ روز اول (Everydays: the First 5,000 Days)» نام دارد و اثری موزاییکی از تمام تصاویری است که مایک وینکلمن، مشهور به بیپل، از ۲۰۱۳ ساخته است. این اثر به توکن غیرقابل معاوضه (NFT) تبدیل شده که گواهی اصالت دیجیتالی است و روی تکنولوژی بلاک‌چین کار می‌کند. برخلاف دیگر آثار هنری، این هیچ‌چیز فیزیکی مانند جعبه و قاب ندارد. مزایده با پیشنهاد ۱۰۰ دلار در ۷ اسفند شروع شد. نوا دیویس می‌گوید:‌

اولین روز مزایده، جادویی‌ترین رخداد در طول شغل من در مزایده بود. تاکنون چیزی مانند این را ندیده‌ام.‌ در هشت دقیقه‌‎ی اول مزایده، بیست خریدار قیمت را تا یک‌میلیون دلار افزایش دادند که تنها سه نفر از آن‌ها برای ما از قبل شناخته شده بودند.دقایق پایانی مزایده دیوانه‌کننده‌تر بود و پیشنهادها و هیجان در تاریخ مزایده‌های مدرن بی‌سابقه بود. نزدیک‌ترین مقایسه برای آن، مزایده‌ی اثر لئوناردو داوینچی بود که سال ۲۰۱۷ در مزایده‌ی کریستیز تا ۴۵۰ میلیون دلار افزایش یافت.آن حراجی در اتاق و با حضور خریداران و برگزارکنندگان مزایده بود؛ اما جنگ بر سر «هر روز» اختصاصا آنلاین برگزار شد و رقابت در دقایق پایانی مانند دیدن مزایده‌ای داغ در ای‌بی بود.ساعتی قبل از اتمام مزایده، قیمت درحدود ۱۴ میلیون دلار بود؛ ولی در ۱۰ دقیقه‌ی پایانی، قیمت به ۲۲ میلیون و سپس به ۲۷ و ۳۵ میلیون دلار رسید. تنها چند ثانیه به اتمام مزایده باقی مانده بود که پیشنهادها با عبور از ۵۰ و ۶۰ میلیون دلار، در‌نهایت به ۶۰٫۲۵ میلیون دلار ختم شد که ۹ میلیون دلار اضافه به‌عنوان حق‌العمل کریستیز در نظر گرفته شد.

پرداخت با رمزارز

هنگامی که کریستی در ماه گذشته فروش را اعلام کرد، با گفتن اینکه پرداخت به‌صورت ارز دیجیتال را قبول خواهد کرد، باعث شگفتی شد. طبق آگهی، خریدار باید حق‌العمل مزایده را به‌صورت پول سنتی پرداخت کند؛ اما بعد از چند روز و افزایش قیمت پیشنهادی، رویکرد تغییر کرد.

دیویس گفت: «برای این خرید [حق‌العملی که خریدار می‌پردازد به‌صورت] اتریوم دریافت می‌کنیم، به نظرم اساسی‌ترین موضوع در این خرید همین مورد بود.»

دیویس یک روز قبل از بسته شدن معامله گفته بود «۹۰ درصد مطمئن است» که خریدار نهایی رمزارز پرداخت خواهد کرد. کریستیز بلافاصله پس از فروش، این قضیه را تأیید نکرد.

با توجه به نوسان شدید رمزارز، دریافت حق‌العمل این مزایده به‌صورت اتریوم برای کریستیز ریسک بزرگی است. در ۴ اسفند، دومین رمزارز بزرگ دنیا سقوطی ۷۰۰ دلاری تجربه کرد. در ۲۱ اسفند، اتر در حوالی ۱۸۱۵ دلار معامله می‌شد.

بازار تصمیم خود را گرفت

این خرید، جدیدترین خرید در بازار طوفانی NFT-ها است. رکورد قبلی بیپل در فوریه بود. کار قبلی او که در ماه اکتبر به قیمت ۶۶ هزار دلار خریداری شده بود، در کمتر از یک ماه به قیمت ۶٫۶ میلیون دلار یعنی ۹۹۰۰ درصد افزایش دوباره به فروش رسید. رکورد قبلی او در ماه ژانویه بود که فروشی برابر ۷۷۷,۷۷۷٫۷۷۷ دلار ثبت کرده بود. یک سال پیش، او حتی یک اثر نفروخته بود.

الکس روتر، رئیس هیئت مدیره‌ی کریستیز، می‌گوید: «می‌گذاریم بازار در مورد ارزش آن تصمیم بگیرد، ما کسی را مجبور به پیشنهاد ۶۰٫۲۵ میلیون دلار نکردیم. مردم بیپل را می‌خواهند و بازار تصمیم خود را گرفته است. ۶۹ میلیون دلار در مورد بازار آثار سنتی در اکثر مزایده‌ها و تمامی فروش‌ها اثری برتر محسوب می‌شود.»

قیمت ۶۹ میلیون دلاری، تنها امری بی‌سابقه برای NFT نیست؛ بلکه قیمتی بی‌سابقه برای هنرمندی جدید است. برای مقایسه، آثار مطرح که توسط غول‌های تاریخ هنر مانند ونسان ون گوگ و پیکاسو کشیده شده‌اند ، اخیرا «فقط» فروش ۱۶ میلیون و ۱۵٫۶ میلیون دلاری به خود دیده‌اند.

اکنون «هرروزها» سومین اثر هنری گران‌قیمتی است که توسط هنرمندی در قید حیات در مزایده‌ای به فروش می‌رسد. تنها مجسمه‌ی Jeff Koons و نقاشی دیوید هاکنی در صدر این فهرست قرار دارند. تنها تفاوت در این است که این آثار توسط مجموعه‌داران فروخته شدند و این دو هنرمند حتی یک سنت دریافت نکردند. «هرروزها» توسط خود بیپل ارسال شده بود؛ یعنی او ۶۰ میلیون دلار از فروش دریافت کرد. 

دیویس می‌گوید این تنها آغاز است: «وقتی نتیجه‌ی فروش آن را دارید، امری مهم در دنیای تجارت محسوب می‌شود. فکر می‌کنم  در آینده‌ای نزدیک فرصت‌های جذاب برای آثار مبتنی بر NFT را در کریستیز شاهد خواهیم بود.‌»

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از ‌دست ‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات