ارزش بازار بیت کوین برای اولین بار از یک تریلیون دلار عبور کرد

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
ارزش بازار بیت کوین پس از سه برابر شدن در سه ماه، برای اولین ‌بار از یک تریلیون دلار عبور کرد و در کمتر از یک سال، ۹۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.
تبلیغات

بیت کوین برای اولین‌بار با عبور از ۵۳,۷۰۰ دلار ، ارزش بازاری بیشتر از یک تریلیون دلار پیدا کرد. در زمان نگارش این مقاله، قیمت بیت کوین در حدود ۵۵,۹۵۰ دلار در حال معامله است.

افزایش بی‌سابقه‌ی قیمت بیت کوین ظاهرا ناشی از تقاضای سازمان‌ها و میلیاردرها است، این امر در حالی اتفاق می‌افتد که شرکت تجاری میکرواستراتژی ۲۵۰ میلیون دلار از خزانه‌ی خود را در ۱۱ آگوست به بیت کوین تبدیل کرده است.

تا پایان ۲۰۲۰، میکرواستراتژی ۱٫۰۹۵ میلیارد دلار معادل ۷۱,۰۷۹ بیت کوین (۰٫۳۸ کل بیت کوین‌های در جریان) سرمایه‌گذاری کرده است. در اوایل فوریه، میکرواستراتژی وبیناری رایگان در زمینه‌ی استراتژی‌های به کار بردن بیت کوین در ذخایر خزانه‌ی شرکت‌ها برگزار کرده است و این شرکت در حال ‌حاضر تصمیم دارد ۹۰۰ میلیارد دلار دیگر بیت کوین خریداری کند.

در حال‌ حاضر نرخ خرید بیت کوین توسط گری‌اسکیل سریع‌تر از تولید ذخایر جدید بیت کوین است

شرکت مدیریت سرمایه‌ی گری‌اسکیل (Grayscale) نیز طی ۲۰۲۰ به سرعت اقدام به جمع‌آوری بیت کوین کرده و ذخایر بیت کوین خود را ۱٫۸ میلیارد دلار در آغاز سال به ۱۷٫۵ میلیارد دلار در پایان سال رسانده است.

۲۰ بهمن خبر مبنی بر سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد دلاری (معادل ۷٫۷ درصد خزانه‌ی این شرکت) مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، منتشر و باعث افزایش ناگهانی و عبور قیمت بیت کوین از ۴۳ هزار دلار شد.

اخبار گاوی (بولیش) مربوط به سازمان‌ها به‌طور مداوم در حال منتشر شدن است و شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که توییتر می‌خواهد شرکت اصلی دیگری باشد که بیت کوین را به ترازنامه‌ی مالی خود اضافه می‌کند؛ همچنین بانک‌های عظیمی مانند نیویورک ملون و دویچه بانک اعلام کرده‌اند که می‌خواهند خدمات امانی بیت کوین ارائه بدهند. شرکت‌های مالی بزرگی مانند بلک راک (BlackRock) و مورگان استنلی در حال بررسی سرمایه‌گذاری روی بیت کوین هستند.

رکورد یک تریلیون دلاری بیت کوین پس از ۱۲ ماه نوسان شدید ثبت شده است و پس از «سه‌شنبه‌ی سیاه» در مارس ۲۰۲۰ که قیمت بیت کوین تا حوالی ۴ هزار دلار پایین آمد، ارزش بازار آن اکنون ۱۰ برابر شده است.

طی افزایش خطرات ناشی از پاندمی کرونا، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، دونالد ترامپ، سفر از آمریکا به اروپا را در ۱۱ مارس ممنوع کرد و اکثر کشورهای دنیا منع آمد و شد کامل را اجرا کردند.

ترس افزایشی ناشی از هرج‌و‌مرج در بازار ارز دیجیتال و بازارهای مالی سنتی، باعث شد بهای بیت کوین با ۵۰ درصد سقوط، در ۱۳ مارس به کمتر از ۴ هزار دلار برسد و این امر باعث نقد شدن سراسری در صرافی‌‌های عمده شد. در این روز ارزش بازار بیت کوین برای اولین ‌بار پس از می ۲۰۱۹ به زیر ۱۰۰ میلیارد دلار سقوط کرد.

با وجود این سلاخی، خریداران فرصت طلب درحالی‌که منتظر سومین هاوینگ (Halving) بیت کوین در می ۲۰۲۰ بودند، با خریدهای مداوم، قیمت‌ها را دوباره افزایش دادند. پس از آن با انتشار خبر سرمایه‌گذاری میلیاردر مشهور پل تودور جونز، بیت کوین برای مدت کوتاهی به ۱۰ هزار دلار بازگشت.

در نیمه‌ی سوم ۲۰۲۰ بازار دیفای گاوی بود و هیجان برای اتریوم ۲، تمرکز را از روی بیت کوین برداشته بود؛ اما بسیاری از سودهای ساخته‌شده در دیفای به سرعت وارد بیت کوین شدند و بیت کوین با عبور برق‌‎آسا در آخر اکتبر، ۱۲ هزار دلار را رد کرد. از ۲۰۱۷ تا نوامبر ۲۰۲۰، با انتشار خبر ارائه خدمات ترید توسط پی پال در آمریکا، بیت کوین به‌صورت مداوم رکورد زد.

به دلیل افزایش عرضه از ۲۰۱۷، ارزش بازار بیت کوین در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ با زدن رکورد ۳۲۶٫۵ میلیارد دلاری، قیمت ۱۸ هزار دلار را رد کرد. تا آخر ۲۰۲۰ رکورد‌زنی بیت کوین ادامه داشت. از آن زمان تاکنون ارزش بازار بیت کوین تنها در سه ماه، سه برابر شده است.

بیت کوین تنها در ۱۲ سال از یک مقاله‌ی آکادمیک به شبکه‌ای نامتمرکز یک تریلیون دلاری و هشتمین دارایی قابل تجارت تبدیل شده است. در مقابل برای مایکروسافت ۴۵ سال، آمازون ۲۵ سال و گوگل ۲۲ سال طول کشید تا ارزش بازار آن‌ها از یک تریلیون دلار عبور کند. 

حال سؤال این است که آیا ارزش بازار بیت کوین به طلا (حدود ۱۰ تریلیون دلار) خواهد رسید؟

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌ دست ‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر ‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات