اینستاگرام در سال گذشته درآمدی ۲۰ میلیارد دلاری برای فیسبوک به ارمغان آورد

پنج‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
اپلیکیشن به اشتراک‌گذاری عکس اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ یکی از مهم‌ترین منابع درآمد فیس بوک به شمار می‌رفت و بیش از یک چهارم درآمد این غول شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داد.
تبلیغات

به گزارش بلومبرگ، شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ بیست میلیارد دلار درآمد حاصل از تبلیغات برای فیسبوک به ارمغان آورده است. این رقم بیش از یک‌چهارم از کل درآمد فیسبوک در این سال را تشکیل می‌دهد. فردی که در این گزارش برای این رقم به او استناد شده خواستار عدم افشای نام خود شده است، زیرا رقم درآمد اینستاگرام هیچ‌گاه به‌طور رسمی از سوی فیسبوک اعلام نشده است. برای درک بهتر ارزش این رقم باید نگاهی به تصاحب اینستاگرام توسط فیسبوک در سال ۲۰۱۲ بیندازیم. فیسبوک در آن سال با مبلغ تنها ۷۱۵ میلیون دلار موفق به تصاحب اینستاگرام شد. درآمد فعلی فیسبوک از اینستاگرام، نشان از این دارد که خرید این اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس با مبلغ ذکر شده موفقیت عظیمی برای فیسبوک به شمار می رود.

فیسبوک در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را با مبلغ ۷۱۵ میلیون دلار تصاحب کرد

رقم این درآمد به‌خصوص پس از اینکه گوگل در روز دوشنبه برای نخستین بار رقم درآمد سالانه‌ی یوتیوب را منتشر کرد جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد. طبق گزارش ارائه شده توسط گوگل، پلتفرم یوتیوب در سال ۲۰۱۹ درآمدی ۱۵ میلیارد دلاری برای این شرکت حاصل کرد که حدود ۱۰ درصد از کل درآمد گوگل را در این سال تشکیل می‌دهد. گوگل با این گزارش به سال‌ها حدس و گمان در مورد میزان درآمد سرویس ویدیویی خود از تبلیغات پایان بخشید؛ البته رقم اعلام شده برای برخی تحلیل‌گران ناامیدکننده بود زیرا آن‌ها گمان می‌بردند که با روی آوردن انبوهی از کاربران به سرویس‌های پخش آنلاین ویدئو و رونق یافتن این پلتفرم، درآمد بسیار بیشتری نصیب گوگل شود. گوگل در گزارش خود به هزینه‌های نگه‌داری پلتفرم یوتیوب اشاره‌ای نکرده، اما عنوان کرده است که بیش از نیمی از درآمد خود از محل تبلیغات را با تولیدکنندگان محتوا تقسیم کرده است و برای تأمین پهنای باند موردنیاز ویدئوها هزینه‌های سنگینی متقبل شده است. با این حساب، به نظر می رسد اینستاگرام در کسب درآمد موفق‌تر از یوتیوب عمل کرده است؛ البته اینستاگرام برخلاف یوتیوب درآمدهای تبلیغاتی خود را با ارسال‌کنندگان محتوا روی این برنامه تقسیم نمی‌کند.

با رشد روزافزون تعداد کاربران و تبلیغ‌کنندگان اپلیکیشن اینستاگرام و کاهش شیب افزایش درآمد در شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک، جایگاه این اپلیکیشن در برنامه‌های آینده‌ی فیسبوک روزبه‌روز محوری‌تر می‌شود. با این وجود فیسبوک هنوز در گزارش‌های مالی خود درآمدهای به دست آمده از اینستاگرام را به‌طور مجزا اعلام نمی‌کند و در عوض ترجیح می‌دهد با پر رنگ کردن تلاش‌هایش برای یکپارچه‌سازی پلتفرم‌های مختلف خود، همه آن‌ها را به‌عنوان یک «خانواده اپلیکیشن» معرفی کند؛ مثلاً گروهی که مسئولیت سرپرستی بخش پیغام‌های دایرکت اینستاگرام را بر عهده دارند حالا زیرمجموعه‌ی گروه مسنجر فیسبوک هستند. همچنین این شرکت در حال تغییر برند اینستاگرام به «اینستاگرام از طرف فیسبوک» است. شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام درحال‌حاضر یک میلیارد کاربر دارد. فیسبوک این رقم را از سال ۲۰۱۸ تاکنون تغییر نداده است.

اینستاگرام در زمان تصاحب توسط فیسبوک هیچ‌گونه مدل مالی برای کسب درآمد نداشت اما فیسبوک در چند سال اخیر روی کسب درآمد از اینستاگرام به‌طور ویژه تمرکز کرده است. حالا این برنامه درست به همان روش فیسبوک کسب درآمد می‌کند؛ با فروش تبلیغاتی که درست مثل پست‌های معمولی هستند و در بخش فید کاربر، لابه‌لای استوری‌ها و در بخش اکتشاف مطالب جدید ظاهر می‌شوند. تیم سرپرستی اینستاگرام روزبه‌روز در حال پیدا کردن راهکارهای بیشتری برای جا دادن تبلیغات بیشتر در بین محتوای کاربران هستند. با اشباع شدن فید خبری شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک از تبلیغات، این شرکت در دو سال گذشته تعداد دفعات ظاهر شدن تبلیغات برای کاربران اینستاگرام را افزایش داده است تا به تقویت درآمدها کمک شود. علاوه‌براین، چندی پیش اینستاگرام یک قابلیت پرداخت درون برنامه‌ای ارائه داد که امکان فروش مستقیم کالا را از درون اپلیکیشن برای برندها فراهم می‌کرد.

فیسبوک در چندین سال اخیر به‌طور پیوسته در پی افزایش کنترل بر اینستاگرام گام برداشته است. طبق گزارش‌ها مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، با وجود وعده‌ای که در زمان تصاحب اینستاگرام مبنی بر استقلال این پلتفرم داده بود مکرراً در موارد مختلف با مؤسسان اینستاگرام مخالفت می‌کرد که همین مطلب موجب ترک آن‌ها شد. همین مطلب در مورد بنیان‌گذار واتساپ و هم‌بنیان‌گذار آکیولیس نیز صدق می‌کند. فیسبوک حالا به کنترل خود روی این زیرمجموعه‌ها استحکام بخشیده و حتی شروع به اضافه کردن برند خود در واتساپ و اینستاگرام کرده است.

فیسبوک که بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه‌ی شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود درحال‌حاضر از سوی دولت آمریکا زیر ذره‌بین تحقیقات ضد انحصار قرار گرفته است. چندی پیش الیزابت وارن، سناتور مجلس سنای آمریکا و نامزد فعلی پست ریاست جمهوری، به‌همراه جمعی دیگر خواستار تجزیه‌ی فیسبوک به‌علت قدرت گیری بیش‌ازحد آن شده بودند. سهم قابل‌توجه اینستاگرام در درآمد کلی این شرکت احتمالاً چرایی مقاومت مارک زاکربرگ در برابر تجزیه‌ی فیسبوک را به‌خوبی آشکار می‌سازد. برخی از منتقدان وضعیت فعلی فیس‌بوک از جمله کریس هیوز، هم‌بنیان‌گذار فیس‌بوک، اظهار داشته‌اند که طرح فعلی مارک زاکربرگ برای یکپارچه کردن اپلیکیشن‌های مختلف این شرکت از جمله واتساپ و فیس‌بوک مسنجر تنها با هدف دشوارتر کردن تجزیه‌ی این شرکت از دید فنی اجرایی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات