گوگل برای اولین بار درآمد یوتیوب را فاش کرد؛ ۱۵ میلیارد دلار در یک سال

سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل برای اولین‌بار اقدام به انتشار گزارش مالی یوتیوب کرد که رشد ۳۶ درصدی این کسب‌وکار را طی یک سال اخیر نشان می‌دهد.
تبلیغات

گوگل امروز گزارش مالی سه‌ماهه‌ی چهارم مجموعه‌ی آلفابت را منتشر کرد. این اولین گزارش مالی منتشرشده در دوران مدیریت ساندار پیچای است. سال گذشته بنیان گذاران گوگل، لری پیج و سرگی برین با کنار کشیدن خود از مدیریت، ساندار پیچای را (که پیش از آن مدیرعامل گوگل بود) به‌عنوان سکان‌دار اصلی مجموعه‌ی آلفابت منصوب کردند.

یوتیوب به‌تنهایی ۱۰ درصد از درآمد گوگل را تشکیل می‌دهد

از زمانی‌که گوگل در سال ۲۰۰۶ با پرداخت ۱/۶۵ میلیارد دلار اقدام به خریداری یوتیوب کرد، نزدیک به ۱۵ سال می‌گذرد. در این مدت درآمد یوتیوب از تبلیغات به قدری زیاد بوده که می‌توان آن‌را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع مالی گوگل در نظر گرفت. در سالی که گذشت درآمد این وب‌سایت به ۱۵ میلیارد دلار رسید که به‌تنهایی ۱۰ درصد از کل درآمد گوگل را تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر، کسب‌وکار تبلیغاتی یوتیوب را می‌توان معادل یک‌پنجم کسب‌وکار تبلیغات فیسبوک، یا ۶ برابر بزرگتر از توییچ آمازون قلمداد کرد.

گوگل در ادامه گزارش می‌دهد که بیش از ۲۰ میلیون کاربر از خدمات یوتیوب به‌صورت پرمیوم (بدون تبلیغات) استفاده می‌کنند. همچنین سرویس تلویزیون پولی آن نیز دارای ۲ میلیون مشترک است. درآمد حاصل از این سرویس‌ها در فصل چهارم مالی ۲۰۱۹ به ۵/۳ میلیارد دلار رسید. شرکت آلفابت اذعان می‌دارد این درآمد شامل بخش‌های دیگری همچون تولید گوشی پیکسل و اسپیکرهای هوشمند Google Home نیز می‌شود که این امر بررسی دقیق وضعیت سودآوری هر کدام از این بخش‌ها را به‌صورت جداگانه دشوار می‌سازد.

در مجموع، درآمد آلفابت در این فصل مالی به ۴۶ میلیارد دلار رسید، که بیانگر رشد ۱۷ درصدی نسبت به فصل مشابه در سال ۲۰۱۸ است. از این مبلغ می‌توان ۱۰/۷ میلیارد دلار را به‌عنوان سود شرکت تلقی کرد. طبق روال همیشگی، موتور جستجوی گوگل با کسب ۲۷/۲ میلیارد دلار همچنان به‌عنوان مهم‌ترین منبع درآمد مجموعه‌ی آلفابت محسوب می‌شود. ضمنا برای اولین بار، درآمد سرویس Google Cloud را نیز منتشر شده که در این فصل به ۲/۶ میلیارد دلار رسیده است.

اعداد و ارقام ذکر شده بیانگر این است که گوگل از لحاظ میزان سود فراتر از انتظارات کارشناسان وال‌استریت عمل کرده؛ در حالی که درآمد شرکت پایین‌تر از برآوردهای پیشین بوده است. احتمالا یکی از دلایل انتشار درآمد YouTube و Google Cloud برای نخستین بار، همین موضوع بوده است.

Google برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران بیش‌تر باید به آن‌ها ثابت کند که منابع درآمد شرکت صرفاً به موتور جستجوگر محدود نمی‌شود و حضور کسب و کارهای مجزا با سرعت رشد بالا مانند یوتیوب و بخش رایانش ابری  خواهد توانست سرمایه‌گذاران را به خرید بیشتر سهام ترغیب کند.

موتور جستجو گوگل در سال ۲۰۱۹ به درآمد خیره کننده‌ی ۹۸/۱ میلیارد دلار دست یافت که تنها  ۱۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. از سوی دیگر یوتیوب، با افزایش درآمد از ۱۱/۲ میلیارد در سال قبل به ۱۵/۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹، توانسته یک جهش ۳۶/۵ درصدی را تجربه کند. سهام‌داران که توقع دیدن چنین رشدی را در تمامی قسمت‌های آلفابت دارند، با دیدن عقب ماندگی درآمد از پیش‌بینی‌ها، دلسرد می‌شوند؛ به‌طوری‌که سهام آلفابت در عرض چند ساعت به میزان چهار درصد افت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات