اپل شانس خود را در حوزه تبلیغات محک می‌زند

یک‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
اپل در نظر دارد شانس خود را در حوزه‌ی تبلیغات مجددا امتحان کند و در این مسیر با شرکت‌های دیگر نیز به همکاری خواهد پرداخت.
تبلیغات

یکی از افتخارات ساکنان کوپرتینو این است که به‌جای وابسته بودن به درآمدهای حاصل از تبلیغات، بخش اعظم درآمد خود را از فروش ابزارهای هوشمند به دست می‌آورند؛ اما به‌ نظر می‌رسد سازنده‌ی آیفون در پی گسترش کسب‌و‌کار تبلیغات آنلاین است. بنا بر ادعای منابع مطلع، اپل در استراتژی توسعه‌ی خود، در حال حرکت از فروش ابزار به سمت ارائه‌ی خدمات است؛ خدماتی که به کمک ابزارهای عرضه‌‌شده توسط این شرکت ارائه می‌شوند.

طی سال گذشته‌ی میلادی، اپل در حال انجام مذاکراتی با شرکت‌های مختلف، از جمله اسنپ و پینترست بوده است. هدف از گفتگو با این شرکت‌ها، دعوت از آن‌ها برای همکاری در شبکه‌ی تبلیغاتی اپل است؛ این شبکه‌ی تبلیغاتی آگهی‌های خود را از طریق اپلیکیشن‌های تولیدشده توسط این دو شرکت‌ و دیگر شرکت‌های حاضر در این طرح منتشر خواهد کرد. سود حاصل از تبلیغات بین اپل و شرکت‌های سازنده‌ی اپلیکیشن‌ها تقسیم خواهد شد؛ بر اساس گفته‌ها، سهم دریافتی از درآمد حاصل از تبلیغات برای شرکت‌های مختلف به‌طور جداگانه تعیین می‌شود.

این حرکت موجب گسترش شبکه‌ی تبلیغاتی اپل خواهد شد؛ شبکه‌ای کوچک، اما رو به رشد که سال گذشته، به لطف تبلیغات در بخش جستجوی اپ‌استور سود یک میلیارد دلاری نصیب اهالی کوپرتینو کرد.

App Store

بر اساس طرحی مفهومی که توسط اپل منتشر شده و با شرکای احتمالی به اشتراک گذاشته شده است؛ تبلیغات ارائه‌شده توسط اپل متکی بر جستجو خواهند بود. برای مثال، جستجوی عبارت «پرده» در اپلیکیشن پینترست منجر به نمایش تبلیغات مربوط به طراحی داخلی می‌شود. همچنین، اگر عبارت «مسابقات ملی فوتبال» را در اپلیکیشن اسنپ‌چت جستجو کنید، ممکن است تبلیغات مربوط به اپلیکیشن‌های فروش بلیط مسابقات فوتبال برای شما نشان داده شوند. در حال حاضر مشخص نیست برنامه‌های مربوط به شبکه‌ی تبلیغاتی اپل از چه درجه‌ی اهمیتی برای این شرکت برخوردار خواهند بود و نمایندگان اپل، اسنپ و پینترست از اظهار نظر در این زمینه امتناع ورزیده‌اند.

در هر حال، اگر تلاش‌های اپل برای تبلیغات ادامه پیدا کند، این شرکت به عرصه‌ای وارد می‌شود که گوگل و فیسبوک به حکمرانی در آن مشغول‌اند. به گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی eMarketer، گوگل ۳۵ درصد از بازار تبلیغات روی گوشی‌های همراه را در اختیار دارد و سهم فیسبوک از این بازار معادل ۲۵ درصد است.

تبلیغات ارائه‌شده توسط اپل متکی بر جستجو خواهند بود

شایان ذکر است که طی سال‌های اخیر، غول‌های دنیای فناوری به‌طور مداوم در حال ورود به حوزه‌های فعالیت رقبای خود بوده‌اند تا بتوانند رشد خود را افزایش دهند. برای مثال، گوگل از سال ۲۰۱۶ عرضه‌ی گوشی‌های رده‌بالای خانواده‌ی پیکسل را شروع کرده‌ است؛ گوشی‌هایی که در بازار به رقابت با آیفون می‌پردازند. بنا بر ادعای یک منبع مطلع، فیسبوک نیز در تلاش است تا بلندگوی هوشمند خود را به بازار عرضه کند؛ چنین حرکتی موجب می‌شود شرکت تحت رهبری مارک زاکربرگ به حوزه‌ای وارد شود که اکنون اپل، گوگل و آمازون با بلندگوهای هوشمند خود در آن حضور دارند.

app

گوگل به وسیله‌ی ابزارهای تبلیغاتی مختلفی مانند AdMob، AdWords و DoubleClick Ad Exchange به بازاریاب‌ها اجازه می‌دهد تبلیغات مربوط به محصولات و خدمات خود را در شبکه‌ای از اپلیکیشن‌های گوشی همراه و وب‌سایت‌ها به نمایش بگذارند. به‌طور معمول، ۷۰ درصد از درآمد حاصل از تبلیغات نصیب ناشران می‌شود و ۳۰ درصد باقی‌مانده به گوگل تعلق می‌گیرد.

با توجه به رکود حاکم بر بازار گوشی‌ هوشمند و کند شدن نرخ فروش آیفون‌های اپل، این شرکت در نظر دارد تمرکز بیشتری روی کسب‌و‌کار خدمات خود داشته باشد تا از این طریق به افزایش رشد درآمدهای خود کمک کند. خدمات ارائه‌شده توسط اپل شامل بخش‌هایی همچون فروشگاه اپلیکیشن‌ (اپ‌استور)، سرویس موسیقی اپل (اپل موزیک) و سرویس پرداخت این شرکت (اپل‌پِی) می‌شود. درآمد حاصل از ارائه‌ی تبلیغات در اپ‌استور، که بخش کوچکی از درآمد خدماتی اپل را تشکیل می‌دهد، در سال مالی منتهی به سپتامبر ۲۰۱۷ معادل ۲۹.۹۸ میلیارد دلار بود که تنها ۱۳ درصد از کل فروش این شرکت است؛ اما اهالی کوپرتینو در نظر دارند درآمد حاصل از این بخش را تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰ میلیارد دلار برسانند.

مقایسه درآمد اپل / Apple Revenue Comparison

مقایسه‌ی ترکیب درآمدهای اپل در سال‌های مالی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸

اما رقابت با گوگل و فیسبوک چندان هم آسان نخواهد بود. یکی از دلائل این مسئله، اطلاعات کاملی است که این دو شرکت از کاربران خود جمع آوری کرده‌اند؛ دسترسی به چنین اطلاعاتی به بازاریاب‌ها اجازه می‌دهد تبلیغات خود را به‌صورت هدفمند و کارآمد ارائه کنند. در مقابل، اپل استفاده‌ی گسترده از داده‌های کاربران جهت تبلیغات را مورد انتقاد قرار داده است و ادعا می‌کند که با این کار مشتریانِ شرکت‌ها عملاً به نوعی «محصول» تبدیل خواهند شد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در ماه مارس و در جریان مصاحبه‌ی تلویزیونی خود با شبکه‌ی MSNBC گفته بود:

حقیقت این است که اگر می‌خواستیم از مشتریانمان کسب درآمد کنیم، درآمد بسیار زیادی به دست می‌آوردیم. اما ما تصمیم گرفته‌ایم دست به چنین کاری نزنیم.

رقابت با گوگل و فیسبوک چندان هم آسان نخواهد بود

برای ارائه‌ی تبلیغات در اپ‌استور، اپل برخی از اطلاعات کاربران را مورد استفاده قرار می‌دهد. این اطلاعات شامل نام، آدرس، سن، جنسیت، دستگاه مورد استفاده، چگونگی استفاده از اپلیکیشن‌ها و موسیقی، فیلم و کتاب‌های دانلود شده می‌شود. اپل از این اطلاعات برای تقسیم کاربران به گروه‌های مختلف استفاده می‌کند و هدف‌گیری تبلیغات نیز با استفاده از این گروه‌ها انجام می‌شود؛ برای مثال: کاربرانِ مرد ۱۸ تا ۳۴ ساله‌ای که از آیفون استفاده می‌کنند. در عین حال، اپل اطلاعات شخصی کاربران را از اپلیکیشن‌هایی مانند اپلیکشن نقشه‌ها (Maps) و دستیار هوشمند این شرکت (Siri) جمع‌آوری نمی‌کند.

کارستن وید، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی تحقیقاتی International Data Corp در این رابطه می‌گوید:

وقتی نوبت به جمع‌آوری و استفاده از داده‌های کاربران می‌رسد، [اپل] از تمام شرکت‌ها دست و پا بسته‌تر است. اگر آن‌ها بخواهند به‌طور دائمی به کسب‌و‌کار تبلیغات بازگردند، در مقایسه با گوگل و فیسبوک، بسیار ناتوان خواهند بود.
اپل

اپل در آخرین تلاش خود در دنیای تبلیغات متحمل شکست شد؛ سرویس تبلیغلتی iAd که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد، تبلیغات را از طریق اپلیکیشنهای آیفون و آیپد منتشر می‌ساخت. لیکن به دلیل محدودیت‌های اعمال شده بر نوعِ تبلیغات و همچنین به واسطه‌ی هزینه‌ی بالاتر در مقایسه با رقبا، سرویس iAd موفقیت چندانی کسب نکرد و اهالی کوپرتینو سرانجام در سال ۲۰۱۶ مجبور شدند به کار این سرویس پایان دهند.

تاد ترسی که مسئول کسب‌و‌کار تبلیغاتی اپل است، پس از پایان کار سرویس iAd، تمرکز خود را بر کسب درآمد از تبلیغات در اپ‌استور معطوف کرد. اگرچه‌ گستره‌ی فعالیت تبلیغاتی در اپ‌استور محدود است، اما حاشیه‌ی سود این بخش از فعالیت تجاری اپل بالا است و تاکنون کاملا موفق بوده است. همین مسئله موجب جلب توجه تیم کوک و ادی کیو (نایب رئیس ارشد بخش خدمات و نرم‌افزار اینترنتی اپل) شده است؛ شایان ذکر است که کیو یکی از افراد نزدیک به تاد ترسی است.

گستره‌ی فعالیت تبلیغاتی در اپ‌استور محدود است

به ادعای برخی منابع آگاه، هماهنگ‌سازی فعالیت‌ تبلیغاتی اپل با بیش از دو میلیون اپلیکیشن موجود در اپ‌استور، به منظره‌ی یک پیشرفت طبیعی در فعالیت‌های این شرکت است. در این راستا، کوپرتینونشین‌ها اخیرا یکی از معماران اولیه‌ی شبکه‌ی تبلیغاتی سابق خود یا همان iAd را مجددا استخدام کرده‌اند. نام این شخص وینستون کراوفورد است و بر اساس اطلاعات موجود در صفحه‌ی شخصی او در لینکداین، وی هم‌اکنون عهده‌دار توسعه‌ی کسب‌و‌کار بین‌المللی در سیستم تبلیغاتی اپل است. او پیش از این در شرکتی موسوم به Drawbridge نیز مشغول به کار بوده است؛ وظیفه‌ی او در این شرکت، کمک به دیگر شرکت‌ها برای یافتن جامعه‌ی تبلیغاتی موردنظرشان در ابزارهای مختلف بوده است.

راج آگراوال که یکی از مؤسسان شرکت Localytics است و در زمینه‌ی تحلیل اپلیکیشن‌های موبایل فعالت می‌کند، در رابطه با بازگشت اپل به دنیای تبلیغات این‌چنین می‌گوید:

رسیدن به دیگر رقبا کار سختی برای آن‌ها (اپل) خواهد بود، اما آن‌ها باید از جایی شروع کنند. این کار می‌تواند میلیون‌ها دلار به سود این شرکت اضافه کند، ارزش مالی آن‌ها (اپل) را افزایش دهد و آن‌ها بیشتر به شرکتی فعال در زمینه‌ی خدمات تبدیل کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات