بزرگ‌ترین ایردراپ کریپتو؛ کاربران نوروز را با ایردراپ توکن آربیتروم (ARB) آغاز خواهند کرد!

یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
ایردراپ توکن ARB بنیاد آربیتروم
آربیتروم به‌عنوان یکی از راهکارهای لایه‌ی دو، محبوبیت زیادی در جامعه رمزارزها دارد و ایردراپ بعدی توکن آن در ۲۳ مارس انجام خواهد شد.
تبلیغات

آربیتروم، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های لایه‌ی دو برای حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم است و سرانجام قصد دارد بخشی از توکن‌های خود موسوم‌ به ARB را به‌صورت ایردراپ میان جامعه‌ی کاربران تقسیم کند.

بنیاد آربیتروم اعلام کرد توکن ARB روز پنج‌شنبه، ۲۳ مارس (۳ فروردین ۱۴۰۲) میان اعضای انجمن آن توزیع خواهد شد. توکن ARB نشان‌دهنده‌ی تبدیل رسمی آربیتروم به سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) است و این یعنی دارندگان آن می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مهم آربیتروم وان و آربیتروم نووا شرکت کنند؛ شبکه‌هایی که به اعضای این پروژه اجازه می‌دهند تراکنش‌های خود را با سرعت بالاتر و البته هزینه‌ی کم‌تر در بلاک چین اتریوم انجام دهند.

بنیاد آربیتروم با انتشار بیانیه‌ای گفت: «سازمان غیرمتمرکز مستقل آربیتروم، قدرت کنترل تصمیم‌گیری‌های کلیدی را در سطح پروتکل اصلی ارائه خواهد داد و این یعنی کاربران می‌توانند در روش ارتقای فناوری و روش درآمدزایی اکوسیستم نقش داشته باشند.»

بنیاد آربیتروم تصمیم دارد تعداد نسبتاً زیادی از توکن‌های خود را به سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان اصلی اعطا کند (۴۴ درصد)، و خالق این پروژه یعنی Offchain Labs به جایگزین شدن توکن ARB به‌عنوان راهکاری برای غیرمتمرکزتر کردن بلاک چین، می‌بالد.

استیون گلدفدر، مدیرعامل Offchain Labs به کوین‌دسک گفت: «هیجان‌انگیزترین بخش برای من، تمرکززدایی است و Offchain Labs هیچ کنترلی بر آینده‌ی این پروژه نخواهد داشت. ما به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی خدمات فعالیت خواهیم کرد و اگر DAO از ما بخواهد نرم‌افزاری بسازیم، این‌کار را انجام خواهیم داد.»

توکن ARB چیست؟

آربیتروم برای تعیین کاربران واجد شرایط دریافت‌کننده‌ی توکن ARB با شرکت تجزیه‌وتحلیل رمزارز Nansen همکاری کرده است. به گفته‌ی گلدفدر، تعداد تراکنش‌هایی که کاربران انجام داده‌اند، تعداد برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده کرده‌اند و مدت استفاده از این برنامه‌ها به‌عنوان پیش‌نیازهایی دریافت ایردراپ بعدی در نظر گرفته شده‌اند. او می‌گوید آربیتروم وان و آربیتروم نیترو برای تعیین واجد شرایط بودن کاربران، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

کاربران آربیتروم می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت gov.arbitrum.foundation، واجد شرایط بودن خود را برای ایردراپ بعدی این پروژه بررسی کنند. به کاربران توصیه شده است هنگام بررسی این موضوع دقت زیادی داشته باشند زیرا کلاهبرداران اغلب از رویداد‌های ایردراپ برای فریب دادن افراد ازطریق وب‌سایت‌های فیشینگ سوءاستفاده می‌کنند.

تعداد کل توکن‌های ARB معادل ۱۰ میلیارد واحد خواهد بود. انجمن این بنیاد ۵۶ درصد از توکن‌ها را تحت کنترل خود خواهد داشت و ۱۱٫۵ درصد از آن‌ها ازطریق ایردراپ به کاربران واجد شرایط اعطا خواهد شد. ۱٫۱ درصد از توکن‌های این بنیاد نیز به سازمان‌های غیرمتمرکز مستقلی که در اکوسیستم آن فعالیت دارند اختصاص داده می‌شود. توکن‌های باقی‌مانده نیز در خزانه‌داری نگه‌داری خواهند شد و کنترل آن نیز برعهده‌ی آربیتریوم DAO است.

۴۴ درصد از توکن‌هایی که دراختیار آربیتروم است به سرمایه‌گذاران و کارمندان Offchain Labs اعطا خواهد شد. مدیرعامل این شرکت می‌گوید توکن‌های ARB مشمول دوره‌ی قفل و زمان‌بندی واگذاری خواهند بود.

توکن‌های ARB برخلاف اتر (ETH) که برای پرداخت هزینه‌های اتریوم و آربیتروم مورد استفاده قرار می‌گیرد، فقط برای حاکمیت پروتکل این بنیاد در نظر گرفته شده‌اند. فرایند مدیریت آربیتروم DAO نیز به‌طور خودکار اجرا خواهد شد و این یعنی می‌توان از آرای کاربران برای تغییر مستقیم کدهای اصلی پروژه استفاده کرد.

تغییر کدهای اصلی آربیتروم مشمول با زمانی انجام خواهد شد زیرا باید بازرسی و ملاحظات امنیتی روی آن‌ها انجام شود. البته یک شورای امنیتی ۱۲ نفره‌ی تحت مدیریت آربیتروم وان، امکان رفع سریع‌تر اشکالات را دراختیار خواهند داشت.

معرفی ARB همزمان با راه‌اندازی آربیتروم وان است؛ پروژه‌ای که به برنامه‌ها و پروتکل‌های شخص‌ثالث اجازه می‌دهد پروژه‌های لایه‌ی ۳ جدیدی را براساس زیرساخت کم‌هزینه‌ی آربیتروم ایجاد کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات