ارزش بازار رمزارزها سطح یک تریلیون دلار را پس گرفت و حجم معاملات آتی افزایش یافت

شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
قیمت بیت کوین
به‌دنبال افزایش قیمت بیت کوین و صعود بازار رمزارزها، ارزش این بازار پس‌ از مدت‌ها بار دیگر سطح مهم یک تریلیون دلار را پس گرفت.
تبلیغات

ارزش کل بازار رمزارزها طی هفت روز گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است و در تاریخ ۱۷ مارس به ۱٫۱۶ تریلیون دلار رسید. قیمت هر واحد بیت کوین نیز با ۳۱٫۵ درصد رشد، در لحظه‌ی نوشته شدن این مقاله به ۲۷۵۰۰ دلار رسیده است که نسبت‌ به ۲۰ رمزارز برتر جهان بهتری عملکرد را داشت.

افزایش قیمت رمزارزها زمانی رخ داد که فدرال رزرو ایالات‌متحده در جلسه‌ی اخیر خود مجبور شد ۳۰۰ میلیارد دلار وان اضطراری به بانک‌ها پرداخت کند. به گزارش کوین‌تلگراف، نزدیک به نیمی از این پول به مؤسسات مالی ورشکست‌شده یعنی بانک سیلیکون ولی و سیلورگیت و همچنین سپرده‌گذاران بدون‌ بیمه پرداخت شد. ۱۵۳ میلیارد دلار باقی‌مانده نیز ازطریق یک برنامه‌ی طولانی‌مدت به‌نام «دوره‌ی تخفیف» به بانک‌ها اجازه می‌دهد وجوهی را به‌مدت ۹۰ روز قرض بگیرند.

به گفته‌ی بیل آکمن، سرمایه‌گذار میلیارد مشهور، درحالی‌که به‌نظر می‌رسد دولت ایالات‌ متحده از بانک‌های این کشور محافظت می‌کند، بودجه‌ی اضافه برای شرکت بیمه‌ی سپرده‌ی فدرال و تسهیل اعتبار با استفاده از منابع فدرال رزرو در نهایت احساس اعتماد کاذب ایجاد خواهد کرد.

نمودار حجم بازار رمزارزها در ۱۷ مارس ۲۰۲۳
نمودار ارزش کل بازار رمزارزها در ۱۷ مارس ۲۰۲۳

آکمن که مدیریت صندوق پرشینگ اسکوئر را برعهده دارد اعلام کرد: «طرح ۳۰ میلیارد دلاری سازمان‌های تنظیم‌کننده‌ی ایالات‌ متحده برای جلوگیری از بحران بزرگ نقدینگی در بانک فرست ریپابلیک، به‌جای رفع مشکل باعث مطرح شدن سؤالات جدید شده است.» آکمن همچنین اظهار داشت که این اقدامات در زمان‌های بحران تأثیر مثبتی بر عملکرد بانک‌ها نخواهند داشت.

وارن بافت، یکی از بنیان‌گذاران و بزرگ‌ترین سهام‌دار برکشایر هاتاوی، با تشدید بحران بانک‌های ایالت‌متحده شاهد کاهش سریع ارزش دارایی‌های خود بود. به‌عنوان مثال برکشایر هاتاوی بزرگ‌ترین دارنده‌ی سهام بانکی در آمریکا است که تا ارزش دارایی‌های آن تا امروز ۱۵٫۵ درصد کاهش یافته است و این موضوع نشان از کاهش ۵٫۲ میلیارد دلاری سرمایه‌ی بافت دارد.

بافت، منتقد معروف رمزارزها، اعلام کرده است هیچ علاقه‌ای به بیت کوین ندارد و حتی اگر این رمزارز با قیمت ۱۳۰۰ دلار معامله شود آن را خریداری نخواهد کرد. این سرمایه‌گذار ۹۱ ساله، با دارایی خالص ۱۰۲ میلیارد ادعا کرد بیت کوین ارزشی تولید نمی‌کند و این در حالی است که زمین‌های کشاورزی و املاک با ارزش‌ هستند.

با این‌حال، قیمت بیت کوین در ۶ ماه گذشته ۳۱٫۵ درصد افزایش یافته است و درمقام مقایسه افزایش سهام برکشایر ۵٫۸ درصد بود.

افزایش معاملات در بازارهای آتی

معامله‌گران می‌توانند احساسات بازار را با اندازه‌گیری حجم معاملات خرید و فروش، ارزیابی کنند. به‌طور کلی گزینه‌های خرید برای استراتژی‌های صعودی استفاده می‌شود درحالی‌که گزینه‌های فروش برای استراتژی‌های نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از تاریخ ۱۲ مارس تقاضا برای گزینه‌های خنثی و رو به صعود افزایش یافته که نشان می‌دهد افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران بازارهای آتی است. این حرکت در ۱۷ مارس یعنی زمانی‌ که حجم گزینه‌های تماس با نسبت ۳:۱ از حجم معامله‌های فروش فراتر رفت به اوج خود رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات