آربیتروم چیست؟ راه‌حل لایه دو برای رفع مشکلات اتریوم + شرایط ایردراپ

شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
آربیتروم برای حل دو مشکل بزرگ اتریوم یعنی کارمزد زیاد و سرعت تراکنش پایین ساخته شده است.
تبلیغات

یکی از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری اتریوم، آربیتروم نام دارد و هدف آن افزایش چند برابری زمان تراکنش و کاهش کارمزد روی بلاک چین اتریوم است.

شبکه‌ی اتریوم مزایای زیادی دارد، غیرمتمرکز است، زبان قراردادهای هوشمند آن برای توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال شناخته شده است و خانه‌ای برای امورمالی غیرمتمرکز(دیفای) است. بااین‌حال اتریوم کند و پرهزینه است و اگر کاربران به سایر بلاک چین‌ها مانند سولانا یا فانتوم مهاجرت نکنند، به همین شیوه باقی خواهد ماند. البته امکان دارد در چند سال آینده با ظهور اتریوم 2، این مشکلات رفع شود.

تا آن زمان، راه‌حلی دیگر نیز وجود دارد: راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری، این قطعات نرم‌افزاری که روی لایه‌ی اصلی بلاک چین سوار می‌شوند، سرعت را افزایش می‌دهند. آربیتروم یکی از این راه‌حل‌ها است و به محلی محبوب برای انجام تراکنش‌های کاربران اتریوم تبدیل شده است.

مزایای آربیتروم چیست؟

آربیتروم ارزان و سریع است و تمامی اطلاعات تراکنش را به بلاک چین اصلی اتریوم بازپس می‌فرستند. اگرچه اتریوم در هر ثانیه تنها ۱۴ تراکنش را پردازش می‌کند، آربیتروم به ۴۰ هزار TPS (تراکنش در ثانیه) رسیده است. همچنین تراکنش‌های اتریوم چندین دلار هزینه دارند، اما این مقدار در آربیتروم به‌طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ سنت است.

علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، آربیتروم از ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند، یعنی توسعه‌دهندگان دیفای می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (دَپ) خود را با آربیتروم یکپارچه‌سازی کنند، بدون آن‌که نیاز به تغییرات زیادی داشته باشند. همچنین آربیتروم دارای ماشین مجازی خود با نام ماشین مجازی آربیتروم (AVM) است.

آربیتروم توسط شرکت آفچین لَبز (Offchain Labs) ساخته شده است. این شرکت در اواخر ۲۰۲۱ حدود ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است.

آربیتروم چگونه کار می‌کند؟

سازندگان آربیتروم در مستندات خود گفته‌اند که تصویر زیر، مهم‌ترین شکل برای درک طرز کار آربیتروم است:

آربیتروم چیست

به زبان ساده، افراد و قراردادهای هوشمند از بلاک چین آربیتروم می‌خواهند که با قرار دادن تراکنش‌ها در ورودی زنجیره (inbox)، کاری انجام دهد. سپس آربیتروم آن‌ها را پردازش کرده و رسید تراکنش را در خروجی (output) قرار می‌دهد. اینکه آربیتروم چگونه آن تراکنش را پردازش کند و چگونه حالت زنجیره (chain state) را تعیین کند، توسط تراکنش‌ها در ورودی تعیین می‌شود.

آربیتروم درحال‌حاضر تراکنش‌های اتریوم را ازطریق روشی به نام رول آپ خوش‌بینانه انجام می‌دهد و تراکنش‌ها را قبل از گزارش دادن به اتریوم، روی ساید چین یا همان زنجیره‌ی جانبی پردازش می‌کند.

آپتیمیستک رول آپ (Optimistic rollup) چیست؟

رول آپ (rollup) که به معنای جمع کردن و فشرده کردن است، این روش نوعی تکنیک فشرده‌سازی تراکنش‌ها در بلاک‌چین است که در طی آن دسته‌های تراکنش به‌هم فشرده‌شده (رول آپ شده) و به یک تراکنش تبدیل می‌شوند. مزیت این روش این است که بلاک چین به جای چندین تراکنش، تنها یک تراکنش یعنی تراکنش رول آپ شده را پردازش می‌کند، این کار باعث صرفه‌جویی در زمان و کارمزد تراکنش می‌شود.

حال «آپتیمیستیک رول آپ» به معنی انباشته کردن خوشبیانه است، در این روش فرض می‌شود که تراکنش‌های درون رول آپ معتبر هستند. اگر یکی از تأییدکنندگان تراکنش در مورد یکی از تراکنش‌ها شک داشته باشد، می‌تواند آن را ازطریق مکانیسم حل اختلاف قابل‌بررسی کند. رول آپ‌های خوش‌بینانه با «رول‌آپ‌های دانش صفر (zero knowledge)» تفاوت دارد زیرا در دانش صفر، تراکنش‌ها قبل از اضافه شدن به رول آپ، مورد اعتبارسنجی قرار می‌گیرند.

رول آپ‌های خوش‌بینانه‌ی آربیتروم روی زنجیره‌ای جانبی و اختصاصی انجام می‌گیرند. زنجیره‌ی جانبی یا سایدچین، بلاک چینی است که به زنجیره‌ی اصلی متصل است، در این مورد، آربیتروم به اتریوم متصل است. آربیتروم دسته‌های تراکنش‌ها را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را روی زنجیره‌ی جانبی پردازش می‌کند، سپس داده‌های تراکنش را به اطلاع دفترکل بلاک چین اتریوم می‌رساند.

آربیتروم ادعا دارد تمامی تراکنش‌هایی که از این طریق انجام گرفته‌اند دارای «تضمین AnyTrust» هستند، زیرا تمامی تاییدکنندگان در مورد اعتبار تراکنش‌های یک بلوک با هم توافق دارند. تأییدکنندگان قبل از انجام تراکنش‌ها باید اتر استیک کنند، از این طریق با وسط گذاشتن پول، به صادقانه عمل کردن، ترغیب می‌شود.

همانند بسیاری از بلاک چین‌ها، گره‌های فردی می‌توانند در زنجیره‌ی آربیتروم مشارکت کنند. گره‌های تأییدکننده، وضعیت زنجیره را رصد می‌کنند، و فول نودها نیز به تجمیع تراکنش‌ها در لایه‌ی یک، کمک می‌کنند. تجمیع‌کننده‌هایی که به تأیید تراکنش‌ها در لایه‌ی یک کمک می‌کنند، درمقابل اتر پاداش می‌گیرند، همچنین بقیه کارمزد تراکنش میان مشارکت‌کنندگان در شبکه از جمله تأییدکنندگان تراکنش، تقسیم می‌شود.

چگونه از آربیتروم استفاده کنیم؟

از آربیتروم می‌توان در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی مانند آوه، 1inch، گنوسیس سِیف یا به‌طور مستقیم از بریج آربیتروم استفاده کرد.

ابتدا باید شبکه اتریوم را به کیف پول خود اضافه کنید، برای این کار وارد وب‌سایت chainlist شوید، سپس کیف پول خود را به این وب‌سایت متصل کنید و شبکه‌ی آربیتروم را انتخاب کنید تا این اطلاعات این شبکه به کیف پول شما اضافه شود.

برای استفاده از بریج آربیتروم ابتدا باید کیف پولی Web3 مانند متامسک را به شبکه متصل کرد و سپس دارایی‌ها را به شبکه‌ی آربیتروم انتقال داد، این کار معمولاً حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

آیا آربیتروم توکن بومی دارد؟

پس از مدت‌ها انتظار و گمانه‌زنی آربیتروم اعلام کرد که توکن بومی خود را راه‌اندازی می‌کند و بخش عمده‌ای از آن را نیز برای مشوق‌های اکوسیستم و جامعه‌ی کاربری درنظر گرفته است.

آینده‌ی آربیتروم

هدف آربیتروم حذف ویژگی زنجیره‌های AnyTrust است، زنجیره‌ی فرعی که اعتماد را قربانی کارمزد کمتر و سرعت بیشتر می‌کند. همچنین Offchian Labs تصمیم دارد در آینده کنترل کامل پروژه را ازطریق دائو به کاربران منتقل کند.

در بحث توکنومیک آربیتروم باید اشاره کنیم عرضه‌ی کلی این رمزارز ۱۰ میلیارد توکن و نرخ تورم سالانه‌ی آن ۲ درصد است. این یعنی هرسال ۲ درصد به عرضه‌ی کلی این توکن‌ها اضافه می‌شود.

درصد عرضه اولیه

تعداد توکن‌ها

اختصاص یافته

۴۲٫۷۸

۴٫۲۷۸ میلیارد

خزانه‌داری آربیتروم DAO

۲۶٫۹۴

۲٫۶۹۴

تیم آزمایشگاه آف‌چین و تیم آینده + مشاوران

۱۷٫۵۳

۱٫۷۵۳

سرمایه‌گذاران آزمایشگاه آف‌چین

۱۱٫۶۲

۱٫۱۶۲

کاربران پلتفرم آربیتروم(از طریق ایردراپ به آدرس کیف پول کاربران)

۱٫۱۳

۱۱۳ میلیون

DAOها برنامه‌ها را در آربیتروم می‌سازند (از طریق ایردراپ به آدرس‌های خزانه‌ی DAO)

شرایط دریافت ایردراپ آربیتروم

آربیتروم از سیستم امتیازدهی برای مشخص‌شدن کاربران واجدشرایط ایردراپ بهره می‌برد. شایان‌ذکر است کاربران درازای انجام برخی فعالیت‌های امتیاز دریافت می‌کنند و حداکثر امتیازات به ۱۵ محدود شده است.

از آن‌جا که معیارها و طراحی ایردراپ آربیتروم به‌طور کلی برای پاداش دادن به پذیرندگام اولیه درنظر گرفته شده بود، امتیازهای کسب‌شده قبل‌از راه‌اندازی آربیتروم نیترو در شبکه‌ی اصلی آربیتروم وان دوبرابر امتیاز کسب‌شده پس‌از آن است.

اقدامات واجد شرایط:

امتیازات آربیتروم وان:

  • سرمایه‌هایی که ازطریق پل به آربیتروم واریز شده‌اند
  • انجام معاملات در طول دوماه به‌طور مجزا
  • انجام معاملات در طول ۶ ماه به‌طور مجزا
  • انجام معاملات در طول ۹ ماه
  • انجام بیش‌از چهار تراکنش یا تعامل با چهار قرارداد هوشمند مختلف
  • انجام بیش‌از ۱۰ تراکنش یا تعامل با ۱۰ قرارداد هوشمند مختلف مختلف
  • انجام بیش‌از ۲۵ تراکنش یا تعامل با بیش‌از ۲۵ قراردادن هوشمند مختلف
  • انجام بیش‌از ۱۰۰ تراکنش یا تعامل با بیش‌از ۱۰۰ قرارداد هوشمند مختلف
  • معاملات انجام‌شده با ارزش کلی بیش‌از ۱۰ هزار دلار
  • معاملات انجام‌شده با ارزش کلی بیش‌از ۵۰ هزار دلار
    • معاملات انجام‌شده با ارزش کلی بیش‌از ۲۵۰ هزار دلار
    • واریز بیش از ۱۰ هزار دلار نقدینگی به آربیتروم
    • واریز بیش از ۵۰ هزار دلار نقدینگی به آربیتروم
        • واریز بیش از ۲۵۰ هزار دلار نقدینگی به آربیتروم

امتیازات آربیتروم Nova

  • وارز وجه ازطریق پل به آربیتروم Nova
  • انجام بیش‌از سه تراکنش
  • انجام بیش‌از پنج تراکنش
  • انجام بیش‌از ۱۰ تراکنش

در جدول زیر میزان توکن‌های دریافتی کاربران ازطریق ایردراپ آربیتروم براساس امتیازات، آورده شده است:

امتیاز کسب‌شده

توکن دریافتی با ایردراپ

کم‌تر از ۳

توکن دریافت نمی‌کند

۳

۱۲۵۰

۴

۱۷۵۰

۵

۲۲۵۰

۶

۳۲۵۰

۷

۳۷۵۰

۸

۴۲۵۰

۹

۶۲۵۰

۱۰

۶۷۵۰

۱۱

۷۲۵۰

۱۲ یا بیشتر

۱۰۲۵۰

نظر شما در مورد شبکه‌های لایه‌ی ۲ چیست؟ شما استفاده از کدام‌یک از این شبکه‌ها را ترجیح می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات