بهترین میکروفون برای ضبط پادکست و استریم [فروردین ۱۴۰۳]

یک‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
بهترین میکروفن ها برای ضبط پادکست و استریم
انتخاب میکروفون برای ضبط پادکست یا استریم، به نوع و سطح کاربری شما بستگی دارد. با معرفی بهترین مدل‌ها و مرور نکات خرید میکروفون، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

ازآنجاکه درگیری‌هایمان در زندگی روزمره مجال چندانی برای تماشا، خواندن یا بازی کردن محتوا باقی نمی‌گذارند، محتواهای صوتی مثل پادکست ارزش و اهمیت دوچندانی برایمان پیدا کرده‌اند. از طرفی بازار استریم هم این روزها داغ است و هرکسی که محتوایی برای عرضه دارد، از این پلتفرم برای جذب مخاطب استفاده می‌کند.

بهترین اپلیکیشن های پخش پادکست برای iOS و اندروید
بهترین اپلیکیشن های پخش پادکست برای iOS و اندروید
مطالعه '5

اگر می‌خواهید پادکستر شوید یا استریم کنید، قطعاً نیاز به تجهیزات خاصی دارید که مهم‌ترین آن میکروفون است. در این مقاله، بهترین مدل‌های موجود در بازار را برای مقاصد مختلف معرفی خواهیم کرد. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد میکروفون‌ها، نحوه‌ی کار و کاربری آن‌ها به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم بخش انتهایی مقاله را از دست ندهید.

بهترین میکروفون‌ها برای استریم و پادکست

ریزر Seiren Mini مشکی

میکروفون Razer Seiren Mini

قیمت ۳ میلیون تومان

میکروفون Razer Seiren Mini بهترین میکروفون مقرون به‌صرفه است که می‌تواند به نسبت قیمتش، انتظارات را برآورده و صدای شفاف و باکیفیتی ضبط کند؛ هرچند از نظر ویژگی‌های جانبی نباید انتظار عجیبی از میکروفون Razer Seiren Mini از نوع plug-and-play داشته باشیم.

طراحی میکروفون اقتصادی ریزر ساده و مینیمال است؛ بنابراین، اگر برای استریم بازی قصد خرید آن را دارید باید با نبود نورپردازی RGB و ظاهر غیرفانتزی آن کنار بیایید. علاوه‌براین، با پرداخت چنین هزینه‌ای در قبال دریافت کیفیت بالای صدا، باید از ویژگی‌های تنظیم حجم صدا، Gain و حتی دکمه بی‌صدا کردن (Mute) صرف‌نظر کنید.

دقت داشته باشید که کابل micro-USB اختصاصی میکروفون برای استفاده از آن ضروری است و اگر آن را گم کنید متأسفانه به‌راحتی با هر کابل ثالثی امکان استفاده از میکروفون وجود ندارد!

الگوی صدابرداری میکروفون ریزر Super-Cardioid و اساساً تک‌جهته است و تمرکز آن بر دریافت صدا از جلوی میکروفون خواهد بود که درمقایسه‌با Cardioid حساسیت کمی به صدای اطراف دارد.

این میکروفون در فروشگاه دیجی‌کالا حدود ۳ میلیون قیمت دارد؛ اما شاید آن را در فروشگاه‌های دیگر با قیمت حدود ۲٫۵ میلیون نیز پیدا کنید.

میکروفون بویا BOYA BY-PM700 مشکی

میکروفون BOYA BY-PM700

قیمت ۵ میلیون تومان

کاربرانی که به‌دنبال ضبط پادکست‌های گروهی و با محوریت گفت‌وگو هستند، گزینه‌های متعددی از برند بویا را در بازار می‌بینند؛ اما نمونه‌ی BY-PM700 یکی از میکروفون‌های برتر محسوب می‌شود. میکروفون پنج‌ولتی بویا که در خانواد‌ی کندانسور قرار می‌گیرد، الگوهای ضبط متنوعی دراختیار کاربران قرار می‌دهد. این میکروفون با اتصال USB به‌راحتی از سیستم‌عامل ویندوز و مک پشتیبانی و با طراحی مناسب پایه، به‌راحتی نیازهای پادکست گفت‌وگومحور را برطرف می‌کند.

از قابلیت‌های مهم میکروفون بویا BY-PM700 می‌توان به بیت‌ریت ۱۶ بیتی و نرخ نمونه برداری ۴۸ کیلوهرتزی صدا اشاره کرد. قابلیت اتصال هدفون و نظارت روی صدا هم بدون تأخیر دراختیار کاربر قرار می‌گیرد. طراحی فلزی محصول بویا آن را به گزینه‌ای بادوام تبدیل می‌کند که برای کاربردهای حرفه‌ای طولانی بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد.

چند الگوی ضبط صدا در میکروفون رومیزی بویا پشتیبانی می‌شوند که شامل الگوهای چندسویه (Omni-directional)، از جلو و کمی از طرفین (Cardiod)، استریو (برداشت صدا از سمت راست و چپ) و دو جهته (Bi-directional) می‌شوند. وجود دکمه Mute و امکان تنظیم حجم صدا و Gain و ورودی جک ۳٫۵ میلی‌متری برای هدفون نیز از سایر ویژگی‌های این میکروفون به‌حساب می‌آید. میکروفون بویا با قیمت حدود ۵ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

اگر در این محدوده‌ی قیمتی ترجیح می‌دهید بیت‌ریت بالاتر (۲۴ بیتی) داشته باشید، سراغ میکروفون بلو Yeti Nano بروید. البته، درمقایسه‌با مدل پیشنهادی بویا، این میکروفون الگوی برداشت صدای Cardioid و Omnidirectional ارائه می‌کند.

کانکتور میکروفون کامیکا CoMica STA-U1

میکروفون کامیکا STA-U1

قیمت ۶٫۵ میلیون تومان

در محدوده قیمتی ۶ میلیون تومان برای خرید میکروفون مناسب پادکست می‌توان سراغ میکروفون کامیکا STA-U1 رفت که با اتصال به‌روز USB-C امکان وصل‌کردن به انواع لپ تاپ و گوشی را فراهم می‌کند. البته، کیفیت خروجی آن در اتصال به گوشی کمی پایین‌تر از خروجی به‌دست‌آمده در حالت اتصال به لپ‌تاپ است.

میکروفون کاندنسر کامیکا STA-U1 به جک ۳٫۵ میلی‌متری نیز مجهز شده است تا گوینده بتواند به‌صورت زنده صدای خود را مانیتور کند و براساس نیاز با کمک غلتک مشترک Gain و حجم صدا را کنترل کند. قابلیت Plug and Play و دکمه Mute نیز آن را برای استریم و پخش زنده مناسب می‌کند.

نرخ نمونه‌برداری ۴۸ کیلوهرتزی و بیت‌ریت ۲۴ بیتی با دیافراگم ۱۶ میلی‌متری از دیگر مشخصات میکروفون کامیکا به‌حساب می‌آید. علاوه‌براین، نورپردازی RGB دور غلتک به شما نشان می‌دهد حجم صدا در چه وضعیتی قرار دارد. اگر لپ‌تاپ شما درگاه USB-C ندارد همچنان با استفاده از تبدیل USB-A به USB-C امکان اتصال کابل را خواهید داشت.

رود PodMic نمای جلو

میکروفون RODE PodMic

قیمت ۷ میلیون تومان

در این محدوده‌ی قیمتی اگر می‌خواهید میکروفون استدیویی XLR3 تهیه کنید، میکروفون Rode PodMic با تمرکز بر تولید پادکست طراحی شده است؛ با بدنه‌ای تمام‌فلزی که وزن آن را تا نزدیک یک کیلوگرم می‌رساند. میکروفون پادمایک الگوی برداشت صدای Cardioid دارد و می‌تواند با تمرکز صدابرداری از جلو حجم اندکی نیز از طرفین دریافت کند.

پاپ فیلتر درونی میکروفون پادمایک با توجه به محدوده‌ی قیمتی میکروفون‌های استدیویی عملکرد متناسبی دارد؛ اما برای بهینه‌سازی آن قطعاً به پاپ فیلتر مجزا نیاز پیدا خواهید کرد. حساسیت این میکروفون دینامیک در صدابرداری باعث می‌شود برای استریم مناسب نباشد و صدای کیبورد را دریافت کند.

فراموش نکنید که برای راه‌اندازی پادمایک و اتصال به دستگاه‌ها باید از فانتوم پاور کمک بگیرید و کابل XLR نیز داخل جعبه قرارداده نشده است؛ بنابراین، اضافه شدن این تجهیزات روی قیمت نهایی تأثیر خواهد داشت. قیمت میکروفون Rode PodMic در بسیاری از فروشگاه‌ها حدود ۷ میلیون تومان است و در دیجی‌کالا می‌توان آن را با قیمتی حدود ۱۰ میلیون خریداری کرد.

میکروفون Rode PodMic نسخه USB نیز درحال حاضر در بازار دردسترس قرار دارد که قیمت حدودی ۱۳ میلیون تومان دارد. مدل جدید علاوه‌بر درگاه XLR از یک درگاه USB-C و جک ۳٫۵ میلی‌متری بهره می‌برد و به DSP داخلی با پردازش صوتی پیشرفته APHEX مجهز شده است.

میکروفون رود XCM-50 نمای جلو

میکروفون رود XCM-50

قیمت ۹ میلیون تومان

میکروفون کاندنسر رود XCM-50 با اتصال USB Type-C و الگوی قطبی Cardioid از جلو و طرفین را که به‌همراه کابل و سه‌پایه رومیزی تحویل خریدار می‌شود، با توجه به قابلیت Plug-and-paly می‌توان برای استریم و گیمینگ در نظر گرفت.

در پشت میکروفون رُد جک ۳٫۵ میلی‌متری نیز تعبیه شده است تا با اتصال هدفون بتوانید به‌صورت لحظه‌ای صدا را مانیتور کنید. غلتک روی میکروفون نیز علاوه‌بر کنترل حجم صدا عملکرد دکمه‌ای برای بی‌صدا کردن دارد.

دیگر ویژگی‌های میکروفون رود XCM-50 شامل تراشه DSP برای پردازش صوتی پیشرفته می‌شود که همگام با برنامه UNIFY کنترل بیشتری روی خروجی صدا فراهم می‌کند و کاربر می‌تواند براساس نیاز خود تغییراتی را روی صدا اعمال کند.

در این محدوده قیمتی اگر صرفاً کیفیت صدای بهتر برایتان اهمیت دارد میکروفون سنهایزر Profile نیز توصیه می‌شود که برای تازه‌کاران در حوزه‌ی تولید پادکست کاربردی خواهد بود.

میکروفون سارامونیک Saramonic SR-MV7000 نمای جلو

میکروفون سارامونیک SR-MV7000

قیمت ۱۵ میلیون تومان

میکروفون سارامونیک SR-MV7000 با امکان اتصال ازطریق XLR و USB با قابلیت چندالگویی در برداشت صدا که شامل Cardioid برای جلو و طرفین، Omnidirectional چندجهته‌ی هم‌زمان، استریو برای دریافت از سمت راست و چپ و Bidirectional یا همان دوجهته برای مصاحبه است.

به‌لطف پشتیبانی سارامونیک SR-MV7000 از USB-C و XLR کاربران تازه‌کار می‌توانند در ابتدای راه آن را مستقیم به لپ‌تاپ خود وصل کنند و به‌راحتی از آن بهره‌مند شوند و بعد از مدتی به‌صورت حرفه‌ای از آن استفاده کنند. بیت‌ریت ۲۴ بیتی و حداکثر نرخ نمونه‌برداری از ۴۴٫۱ تا ۱۹۲ کیلوهرتز، دکمه‌ی تنظیم Gain، قطع صدا و حجم صدا از سایر ویژگی‌های این میکروفون به‌حساب می‌آید.

دیگر ویژگی میکروفون سارامونیک در این محدوده‌ی قیمتی وجود دکمه‌ی Low Cut است که با فعال کردن آن صداهای اطراف تا حد فوق‌العاده‌ای حذف می‌شوند. اقلام همراه میکروفون سارامونیک پایه‌ی رومیزی، پاپ فیلتر و انواع کابل را شامل می‌شوند که آن را برای استفاده در هر شرایطی آماده می‌کند.

میکروفون سارامونیک SR-MV7000 را می‌توان جایگزین میکروفون Blue Yeti در بازار دانست که علاوه‌بر کیفیت عالی امکانات زیادی دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

میکروفون Rode NT1 5th روی پایه با پاپ فیلتر از نمای سه‌رخ

میکروفون RODE NT1 5TH

قیمت ۱۶ میلیون تومان

یکی از بهترین میکروفون‌های مناسب کاربری استدیویی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه که نمونه‌ی بهینه‌سازی‌شده از RODE NT1 است. میکروفون RODE NT1 5th Generation از نظر طراحی تغییرات جزئی دارد که می‌توان به کوچک‌تر شدن آن اشاره کرد.

در کنار XLR اکنون درگاه USB-C نیز به‌چشم می‌خورد. خوشبختانه هردو کابل XLR و USB-C درون جعبه‌ی همراه میکروفون عرضه می‌شوند.

میکروفون کاندنسر RODE NT1 5th Generation الگوی برداشت صدای کاردیود دارد و مانند تمام بهترین میکروفون‌های مخصوص پادکست توانایی ضبط صدا در بازه‌ی فرکانسی ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز را خواهد داشت. بیت‌ریت ۲۳ بیتی و نرخ نمونه‌برداری تا ۱۹۲ کیلوهرتز از دیگر مشخصات میکروفون این شرکت استرالیایی است.

با اینکه نسل پنجم RODE NT1 را به‌عنوان میکروفون استدیویی معرفی می‌کنند، وجود تراشه‌ی مخصوص DSP برای پردازش صدا روی این دستگاه باعث می‌شود انتخاب خوبی برای پادکسترهایی باشد که می‌خواهند در ادامه کار خود را توسعه دهند.

طراحی میکروفون شور SM7B

میکروفون شور SM7B

قیمت ۳۰ میلیون تومان

اگر به‌صورت حرفه‌ای در ساخت پادکست فعالیت می‌کنید و می‌خواهید صدای فوق‌العاده باکیفیتی ضبط کنید، بدون شک باید سراغ میکروفون افسانه‌ای شور SM7B بروید. این میکروفون دینامیک با اتصال XLR برای افراد حرفه‌ای ساخته شده است و راه‌اندازی و استفاده از آن نیاز به تجهیزات دیگری دارد.

الگوی برداشت صدا در میکروفون Shure SM7B از نوع کاردیود است و همراه آن دو مدل ویند‌اسکرین ارائه می‌شود تا براساس نیاز خود یکی از آن‌ها را روی میکروفون قرار دهید. در نظر داشته باشید که با هزینه‌ای حدود ۳۰ میلیون تومان هنوز به خرید تجهیزات دیگری مثل پایه (Boom arm) و فانتوم پاور دارید.

برای تنظیم میکروفون سوئیچ‌هایی در پشت میکروفون تعبیه شده است که بتوانید متناسب با نیاز کیفیت صدای ضبط‌شده را تنظیم کنید. پایه شوک میکروفون SM7B عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و حتی در حین ضبط با تکان دادن میکروفون در جهات مختلف نویزی در سمت شنونده شنیده نخواهد شد.

اگر می‌خواهید بودجه‌ی کمتری بپردازید و کیفیتی نسبتاً شبیه‌ به شور SM7B دریافت کنید، میکروفون شور MV7 سایه‌به‌سایه قدم برمی‌دارد و به‌دلیل امکان اتصال USB برای غیرحرفه‌ای‌ها نیز مناسب خواهد بود؛ البته، در حالت USB کیفیت صدای خروجی با اتصال XLR تفاوت دارد.

در انتخاب میکروفون استریم و پادکست، نیاز کاربر مهم‌ترین اولویت شناخته می‌شود. همچنین، فضایی که در آن فرایند استریم یا ضبط را انجام می‌دهید، نقش مهمی در انتخاب محصول ایفا خواهد کرد. به‌هرحال، میکروفون‌های موجود در بازار در انواع بازه‌ی قیمتی برای کاربردهای متنوع عرضه می‌شوند. پیشنهاد می‌شود اگر به پادکست‌سازی یا استریم به‌عنوان فعالیتی جدی نگاه نمی‌کنید، ابتدا از نمونه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ استفاده کنید.

تولید پادکست و استریم بازی علاوه‌بر میکروفون، به تجهیزات دیگری هم نیاز دارد که باتوجه‌به قیمت گران سخت‌افزار در بازار، بهتر است برنامه‌ریزی منظم و بلندمدتی برای هزینه‌ها داشته باشید. فراموش نکنید هزینه‌های دیگر همچون آکوستیک‌کردن محیط، نمایشگر و کامپیوتر حرفه‌ای هم درنتیجه‌ و کیفیت نهایی شما تأثیرگذار هستند؛ اما برای شروع با هرچیزی می‌توان کنار آمد.

نکات ضروری در خرید میکروفون

در انتخاب بهترین میکروفون ابتدا باید بدانید برای ساخت پادکست چه روندی را می‌خواهید طی کنید؟ می‌خواهید به‌تنهایی برنامه را پیش ببرید یا پادکست شما حالت مصاحبه دارد و فرد یا افراد دیگری نیز حضور دارند؟ موضوع تعیین‌کننده بعدی قیمت میکروفون است که تحت‌تأثیر ویژگی‌های میکروفون قرار می‌گیرد.

در کاربردهای مرسوم و استودیویی، میکروفون یکی از تجهیزات آنالوگ محسوب می‌شود و ازطریق کابل XLR، سیگنال‌‌های صوتی را به کامپیوتر یا کنسول صوتی ارسال می‌کند. میکسر نیز در میانه‌ی مسیر استفاده می‌شود و امکان مدیریت چند میکروفون را فراهم می‌کند.

در چنین ساختاری، سیگنال‌های ارسالی از میکروفون اغلب خلوص بالایی دارند و فرایندهای دیگر همچون EQ و فشرده‌سازی پویا و بهینه‌سازی جلوه‌های صوتی در مراحل تولید اعمال می‌شوند.

میکروفون USB سیگنال آنالوگ را به دیجیتال تبدلی می‌کند

میکروفون‌های دیجیتالی معمولاً سیگنال صوتی را خودشان پردازش و دیجیتالی می‌کنند و در سوی دیگر کابل شاید حتی نیاز به تغییر خاصی نباشد. درواقع، هرگونه ویرایش و بهینه‌سازی که کاربر در کامپیوتر خود روی سیگنال‌ها انجام می‌دهد، روی سیگنال‌هایی است که قبلاً به‌صورت دیجیتالی پردازش شده‌اند.

مشخصاتی همچون حداکثر نرخ نمونه‌برداری و بیت‌ریت را میکروفون تنظیم می‌کند؛ درنتیجه، میکروفون USB را می‌توان مبدل آنالوگ به دیجیتال (DAC) به‌حساب آورد که معمولاً کنترل حجم صدا هم جزو قابلیت‌های داخلی آن محسوب می‌شود. کنترل حجم صدا در دنیای میکروفون‌های آنالوگ (Gain Knob) اغلب با استفاده از تجهیزات اضافه انجام می‌شود. میکروفون‌های USB در بیشتر مواقع از جک هدفون هم بهره می‌برند و در مدل‌های گران‌تر امکان مانیتور لحظه‌ای صدا را دراخیتار گوینده قرار می‌دهند.

میکروفون سنهایزر پروفایل نمای جلو

انواع میکروفون‌های USB، در قابلیت پردازش سیگنال دیجیتالی (DSP) با یکدیگر تفاوت‌ دارند. برخی از میکروفون‌ها به چنین قابلیتی مجهز هستند و به‌صورت ماهرانه‌ای از آن‌ استفاده می‌کنند. برخی دیگر DSP ندارند و در همان مرحله‌ی دریافت سیگنال، برای ارائه‌‌ی خالص‌ترین سیگنال با بیت‌ریت بالا تلاش می‌کنند.

میکروفون‌های دارای DSP قوی و حرفه‌ای برای گیمرها کاربرد دارد

در نمونه‌های دیگر، علاوه‌بر DSP، پوشش عالی در اطراف میکروفون وجود دارد که تنها سیگنال خالص را از خود عبور می‌دهد. میکروفون‌های دارای DSP قوی و حرفه‌ای برای گیمرها کاربرد پیدا می‌کنند.

میکروفون با عملکردهای Condenser و Dynamic و Ribbon طراحی می‌شوند که هرکدام مزایا و معایبی دارند. مدل‌ Condenser برای تازه‌کارها غالباً در محیط‌های خانگی و مدل‌ دینامیک برای حرفه‌ای‌ها و محیط‌های استودیویی توصیه می‌شود.

میکروفن دیجیتال

دیگر نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، الگوی برداشت صدا توسط میکروفون است. الگوهای برداشت صدا با نام‌های Cardioid، Hypercardioid، Omnidirectional و Figure-eight شناخته می‌شوند و مشخص می‌کنند که میکروفون از چه زوایایی صدا را دریافت می‌کند.

برای مثال، الگوی Cardioid نشان می‌دهد میکروفون از یک جهت امکان دریافت صدای واضح و شفافی دارد. در اکثر میکروفون‌های USB دیجیتال، نوعی کندانسور (به خازنی هم معروف هستند) را می‌بینیم که الگوی Cardioid (تک‌جهته) دارند.

قابلیت Plug-and-play مناسب تازه‌کارهای پادکست و استریم است

میکروفون دیجیتال USB با توجه به قابلیت شروع به‌ کار سریع (معروف به Plug-and-play) انتخاب خوبی برای پادسکت و استریم به‌حساب می‌آید، به‌خصوص برای تازه‌کارهایی که هنوز روی فرایند دقیق ضبط صدا اشراف ندارند.

مشخصات بهترین میکروفون برای استریم

  • پردازش سیگنال خودکار قدرتمند DSP
  • الگوی برداشت تک‌جهته‌ یا همان Cardioid
  • جک هدفون با تأخیر ارسال صدای تقریباً نزدیک به صفر

مشخصات بهترین میکروفون پادکست

  • قابلیت DSP برای تازه‌کاران
  • در پادکست با سبک گفت‌وگو، DSP قوی برای کنترل فراز و فرودهای ناگهانی
  • الگوی قطبی میکروفون پادکست با توجه به گوینده یا گویندگان
  • درصورت ضبط صدای محیط، الگوی قطبی Omnidirectional
  • قابلیت اتصال به دستگاه‌های همراه مانند گوشی یا لپ‌تاپ
  • ویند اسکرین و پاپ فیلتر برای حذف صدای مزاحم و اضافی
  • امکان ضبط 44.1kHz/16bit و گزینه‌های 48kH یا حتی 96kHz با بیت‌ریت 24bit برای تجربه‌ی حرفه‌ای‌تر و صدای شفاف‌تر

آیا میکروفون XLR بهتر است؟

ضعف اصلی میکروفون‌های USB محدودیت آن‌ها در ضبط سیگنال‌های صوتی است. با میکروفون دیجیتال USB، تنها می‌توان یک خروجی صوتی را ضبط کرد. به‌هرحال، این تجهیزات برای کاربردهای آنچنان حرفه‌ای طراحی نشده‌اند و با ستاپ پایه‌ی کامپیوتری بدون تجهیزات صوتی اضافه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته ابزارهای نرم‌افزاری تا حدودی می‌توانند ورودی‌های صدا را جدا کنند؛ اما بازهم محدودیت‌هایی برایتان ایجاد می‌کنند.

میکروفون شور MV7 از نمای پشت
میکروفون شور MV7 از نمای پشت

اگر به‌دنبال ضبط همزمان با چند میکروفون هستید، میکروفون‌های USB نیازتان را به‌خوبی XLR برطرف نمی‌کنند. بنابراین، با وجود انواع میکروفون‌های USB با الگوی برداشت چندجهته‌ی صدا، همچنان در سناریوهای ضبط صدای چند فرد به‌طور همزمان، انتخاب میکروفون XLR اولویت پیدا می‌کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی بهترین میکروفون برای پادکست و استریم چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات