بهترین مانیتورهای گیمینگ بازار ایران [اسفند ۱۴۰۲]

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
بهترین مانیتورهای گیمینگ
داشتن مانیتور گیمینگ حرفه‌ای به بهبود تجربه‌ی بازی شما کمک زیادی می‌کند. در این مقاله بهترین نمایشگرهای گیمینگ بازار را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

مانیتورهای مخصوص بازی تجربه‌ی بصری و تعاملی شما را هنگام بازی با کنسول یا کیس‌ کامپیوتر گیمینگ افزایش می‌دهند. بااین‌حال، انتخاب بهترین مانیتور بازی برای نیازهای شما می‌تواند کار دلهره‌آوری باشد، زیرا عوامل زیادی مانند وضوح، نرخ نوسازی، نوع پنل، نسبت تصویر و فناوری همگام‌سازی تطبیقی باید در نظر گرفته شوند.

در مقاله‌ی پیش‌رو، به شما کمک می‌کنیم تا اصول انتخاب مانیتورهای گیمینگ را درک کنید، مزایا و معایب مدل‌ها و ویژگی‌های مختلف آن‌ها را با هم مقایسه کرده و براساس بودجه و ترجیح خود، خریدتان را نهایی کنید؛ پس از صحبت درباره‌ی ویژگی‌های مهم مانیتور گیمینگ، بهترین مانیتورهای گیمینگ بازار ایران را نیز از بین صدها مدل موجود معرفی می‌کنیم. در ادامه با زومیت همراه باشید.

نکات مهم قبل از خرید مانیتور گیمینگ

۱. ابعاد صفحه‌نمایش

انتخاب ابعاد مناسب صفحه‌نمایش برای بازی به عواملی مانند نوع بازی، بودجه، وضوح تصویر (تراکم پیکسلی ۱۰۰ PPI به بالا توصیه می‌شود) و فضای میز کار بستگی دارد. معمولاً صفحه‌نمایش ۲۴ تا ۳۲ اینچ با وضوح ۱۰۸۰p تا 4K به کاربران گیمر پیشنهاد می‌شود؛ اما انتخاب نهایی باید با توجه به نیازهای شخصی شما صورت بگیرد.

۲. وضوح (رزولوشن)

به تعداد پیکسل‌های تشکیل‌دهنده‌ی تصویر، رزولوشن گفته می‌شود (مثال: ۱۹۲۰ پیکسل افقی در ۱۰۸۰ پیکسل عمودی). رزولوشنِ بیشتر به وضوح و نمایش جزئیات بیشتر می‌انجامد؛ اما به پردازنده و کارت گرافیک قوی‌تری نیز نیاز دارد. برای مانیتورهای تا ۲۴ اینچ وضوح 1080p مناسب است؛ در‌حالی‌که مانیتورهای بزرگ‌تر با وضوح 1440p یا 4K مناسب هستند. برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس، مانیتورهای 4K توصیه می‌شوند؛ زیرا این کنسول‌ها برای چنین وضوحی طراحی شده‌اند.

۳. نرخ نوسازی (Refresh Rate)

بازی کامپیوتری در مانیتور

نرخ نوسازی به شما می‌گوید که مانیتور چند بار در ثانیه تصویر را روی صفحه به‌روز می‌کند و با هرتز (Hz) اندازه‌گیری می‌شود. این ویژگی در بازی‌های شوتر و آنلاین تأثیر بسیار زیادی در تشخیص حرکات حریف دارد؛ بنابراین باید مانیتوری انتخاب کنید که دارای نرخ نوسازی ۷۵ هرتز به بالا باشد؛ هرچند که امروزه مانیتورهایی با نرخ نوسازی تا ۳۶۰ هرتز نیز به‌ فروش می‌رسند، اما قیمت نسبتاً بالایی دارند.

۴. زمان پاسخ‌دهی (Response Time)

زمان پاسخ‌دهی ارتباط نزدیکی با نرخ نوسازی دارد و به‌نوعی مکمل هم هستند. این فاکتور که با میلی‌ثانیه (ms) اندازه‌گیری می‌شود، نشان می‌دهد که مانیتور با چه سرعتی رنگ‌ها را عوض می‌کند و برخلاف نرخ نوسازی، هرچه مقدار آن کمتر باشد، بهتر است.

۵. نوع پنل

پنل IPS در مقابل VA

نوع پنل نیز بر کیفیت تصویر مانیتور تأثیر می‌گذارد. دو نوع اصلی پنل LCD و OLED وجود دارد و خود پنل‌های LCD نیز به سه دسته‌ی TN و VA و IPS تقسیم می‌شوند. پنل‌های TN ارزان و سریع هستند؛ اما دقت رنگ و زوایای دید ضعیفی دارند. پنل‌های IPS دقت رنگ بالا و زاویه‌ی دید وسیعی دارند؛ اما کندترند، در مقابل پنل‌های VA دارای نسبت کنتراست و دقت رنگ خوب؛ اما زاویه‌ی دید محدود هستند.

در سوی دیگر میدان، پنل‌های OLED از مواد ارگانیک برای تولید رنگ و نور استفاده می‌کنند و دارای مزایای زیادی از جمله کنتراست بالا و زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر هستند. بااین‌حال، در محیط‌های روشن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضمن اینکه پنل‌های OLED در معرض خطر بروز Burn-in در بخشی از تصویر با المان استاتیکی هستند.

۶. فناوری همگام‌سازی تطبیقی (Adaptive Sync Technology)

فناوری همگام‌سازی تطبیقی، نرخ نوسازی مانیتور را با نرخ فریم کارت گرافیک یا کنسول شما هماهنگ و به از بین بردن پارگی و لکنت صفحه‌نمایش کمک می‌کند. این پارگی‌ها نوعی مصنوعات بصری هستند و زمانی رخ می‌دهند که نرخ نوسازی و نرخ فریم با هم مطابقت ندارند.

g-sync جی سینک freesync فری سینک

دو نوع اصلی از فناوری همگام سازی تطبیقی وجود دارد: Nvidia G-Sync و AMD FreeSync. فناوری G-Sync با کارت گرافیک Nvidia و FreeSync با کارت گرافیک AMD سازگار است که برخی مانیتورها از هر دو فناوری پشتیبانی می‌کنند.

بهترین برندهای مانیتور مخصوص گیم

برندهای زیادی در زمینه‌ی مانیتورهای گیمینگ فعالیت می‌کنند، از جمله سری TUF و ROG ایسوس، سری اودیسه سامسونگ، سری GT هواوی و حتی برندهای دیگری مانند MSI و LG؛ بنابراین دست شما در انتخاب برند مورد علاقه‌تان باز است. در ادامه گلچینی از تمامی برندها را با توجه به بازه‌ی قیمتی، ویژگی‌ها و نظرات کاربران لیست کرده‌ایم تا برای انتخاب مانیتور گیمینگ خود راه سختی در پیش نداشته باشید.

بهترین مانیتور گیمینگ تا ۶ میلیون تومان

مانیتور ۲۱٫۵ اینچی ایسوس مدل VP228HE

asus vp228he

مانیتور ۲۱٫۵ اینچی ایسوس که ۶ سالی است در بازار ایران حضور دارد، هنوز هم با قیمت حدود ۶ میلیون تومان از رقبای سامسونگی و ال‌جی خود گزینه‌ی بهتری به‌ حساب می‌آید. پنل TN و رزولوشن ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل همراه‌ با زمان پاسخ‌دهی یک میلی‌ثانیه، قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای برای بازی‌کردن هستند. مانیتور گیمینگ ایسوس مدل VP228HE، حتی از ویژگی‌های حذف پرش تصویر، کاهش موشن بلر و فناوری نور آبی برای محافظت از چشم نیز پشتیبانی می‌کند.

اسپیکر، پورت‌های HDMI 1.4 و D-sub و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری مانیتور ایسوس هستند. همچنین به‌دلیل سایز مناسب، تراکم پیکسلی ۱۰۲ پیکسل‌براینچ آن لذت بازی‌کردن را دوچندان می‌کند. از نکات منفی دستگاه می‌توان به محدود بودن زاویه‌ی دید و قدیمی‌بودن طراحی و حاشیه‌های زیاد اشاره کرد که با توجه به قیمت و سایر امکانات، تا حدودی منطقی است.

انتخاب جایگزین: مانیتور ۲۴ اینچی سامسونگ مدل Essential Monitor S3

samsung-essential-monitor

قیمت مانیتور سامسونگ در تمامی مدل‌ها و بازه‌ها تقریباً جزو گران‌ترین‌ها است، اما مانیتور گیمینگ سامسونگ مدل Essential Monitor S3 با توجه به امکاناتش ارزش خرید خوبی دارد؛ البته این مانیتور نسخه‌ی ۲۷ اینچی هم دارد که به‌دلیل قیمت بالاتر معرفی نکردیم. پنل باکیفیت IPS، وضوح 1080p، نرخ نوسازی ۷۵ هرتزی و زمان پاسخ‌دهی ۵ میلی‌ثانیه، امکانات متوسط اما قابل‌قبولی هستند که هم برای بازی کردن و هم انجام کارهای گرافیکی مناسب‌اند.

حالت‌ مخصوص بازی، فناوری حذف پرش تصویر و AMD FreeSync و قابلیت تنظیم مانیتور در جهت‌های مختلف فاکتورهایی هستند که خرید مانیتور یادشده را باارزش‌تر می‌کنند؛ اما اگر قصد خریدش را دارید باید با نداشتن اسپیکر و پورت DP و حتی نبود خروجی هدفون کنار بیایید.

بهترین مانیتور گیمینگ تا ۱۰ میلیون تومان

مانیتور ۲۴ اینچی ایسر مدل Nitro ED240QS3

acer

مانیتور گیمینگ ایسر مدل Nitro ED240QS3 یکی از بهترین گزینه‌ها برای لذت بردن از وضوح FHD با سرعت بسیار بالا است و یکی از بهترین‌ها برای بازی‌های شوتر محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم که اگر قصد خرید مانیتوری با وضوح FHD را دارید، به‌دنبال گزینه‌های بالاتر از ۲۴ اینچ نروید زیرا تراکم پیکسلی پایین آن‌ها، لذت بازی از نمای نزدیک را از شما می‌گیرد.

مانیتور فوق دارای پنل خمیده VA با نرخ تازه‌سازی بسیار بالای ۱۸۰ هرتز است که البته از طریق پورت DP قابل دسترسی می‌شود. علاوه‌بر پورت مذکور، پشتیبانی از پورت HDMI، دو اسپیکر دو واتی و طراحی گیمینگ، از دیگر امکانات این مانیتور تقریباً ۸ میلیون تومانی است.

بهترین مانیتور گیمینگ تا ۱۵ میلیون تومان

مانیتور ۲۹ اینچی ال جی مدل 29WQ600

lg-29wq600-uwfhd-front-view

اگر برای بازی کردن به مانیتوری کشیده نیاز دارید، مانیتور گیمینگ الجی مدل 29WQ600 با قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان ارزش خرید زیادی دارد. پنل این مانیتور از نوع IPS با رزولوشن ۲۵۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۰۰ هرتز بوده که با زمان پاسخ‌دهی ۵ میلی‌ثانیه برای بازی‌کردن بسیار مناسب است.

ال‌جی در قرار دادن پورت‌ها در پشت مانیتورش بسیار خوب عمل کرده و تقریباً هرچیزی را که نیاز دارید، به کار برده است؛ از جمله پورت HDMI 2.0، یو‌اس‌بی تایپ سی، DP 1.4 و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون. همچنین دو اسپیکر ۷ واتی نیز در دو طرف دستگاه وجود دارد که صدای مناسبی دارند.

مانیتور ۳۲ اینچی سامسونگ اودیسه G5 مدل LS32CG510EM

سامسونگ اودیسه G5

مانیتور گیمینگ سامسونگ مدل اودیسه G5 امکانات مشابهی درست مانند مدل ۲۷ اینچی را در خود جای داده است که نسبت به سایز و قیمت ۱۵ میلیون تومانی خود ارزش خرید نسبتاً خوبی دارد.

طراحی گیمینگ، وضوح 1440p با نرخ تازه‌سازی ۱۶۵ هرتز و زمان پاسخ‌گویی یک میلی‌ثانیه در کنار پنل VA با پشتیبانی از فناوری HDR10، تمام چیزهایی هستند که شما برای بازی کردن از مانیتور گیمینگ انتظار دارید. همچنین در بخش درگاه‌ها نیز دو پورت HDMI 2.0، یک پورت DP 1.4 و یک خروجی هدفون قرار گرفته است اما باز هم خبری از اسپیکر نیست.

توجه داشته باشید که برای رسیدن به حداکثر نرخ تازه‌سازی، استفاده از پورت DP ضروری است زیرا درگاه HDMI نسخه 2.0 قادر به ارائه چنین نرخ بالایی نیست.

بهترین مانیتور گیمینگ تا ۲۰ میلیون تومان

مانیتور ۲۷ اینچی ایسوس مدل TUF GAMING VG27AQ1A

مانیتور ۲۷ اینچی ایسوس مدل TUF GAMING VG27AQ1A

مانیتور ۲۷ اینچی ایسوس مدل TUF GAMING VG27AQ1A با وضوح 2K و قیمت تقریباً ۱۸ میلیون تومانی، از امکانات قابل‌ قبولی برای اجرای بازی‌های جدید با سرعت بالا بهره می‌برد.

پنل مانیتور ایسوس از نوع IPS و دارای عمق رنگ ۱۰ بیتی است که می‌تواند تا ۱ میلیارد رنگ را نمایش دهد؛ از این رو مانیتور یادشده نه‌تنها برای گیمرها بلکه برای طراحان نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. نرخ تازه‌سازی متغیر ۴۰ تا ۱۷۰ هرتز، اسپیکرهای داخلی و درگاه‌های DP 1.4 و HDMI 2.0 از دیگر ویژگی‌هایی هستند که ارزش خرید مانیتور ایسوس را بالا می‌برند.

مانیتور ۲۸ اینچی ام‌اس‌آی مدل G281UV

msi-g281uv-uhd-front-view

اگر بعد از خرید کنسول بازی قصد دارید مانیتوری با وضوح 4K برای آن تهیه کنید، مانیتور گیمینگ ام‌اس‌آی مدل G281UV با توجه به قیمت تقریباً ۱۸ میلیون تومانی خود، بهترین مانیتور گیمینگ 4K در این بازه‌ی قیمتی است.

حاشیه‌های باریک و ظاهر گیمینگ، پنل IPS، تراکم پیکسلی بالای ۱۵۷ پیکسل‌براینچ، تنوع در پورت‌های ورودی و پشتیبانی از فناوری DisplayHDR 400، ویژگی‌های باارزش مانیتور 4K ام‌اس‌آی در بازه‌ی قیمتی یادشده به‌شمار می‌روند.

بهترین مانیتور گیمینگ تا ۳۰ میلیون تومان

مانیتور ۳۲ اینچی ام‌اس‌آی مدل Optix G321Q

رزولوشن و کیفیت تصویر مانیتور ام اس آی 32 اینچ مدل Optix G321Q

مانیتورهای گیمینگ MSI همیشه جزو بهترین مانیتورهای بازار بوده‌اند. مانیتور ۳۲ اینچی ام‌اس‌آی مدل Optix G321Q با امکانات قابل‌قبول برای گیمینگ‌های حرفه‌ای، می‌تواند کاربرانی را که به صفحه‌نمایش‌های بزرگ علاقه دارند، به سمت خود جذب کند.

ام‌اس‌آی در مانیتور یادشده از پنل IPS با وضوح ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل و نرخ تازه‌سازی متغیر ۴۸ تا ۱۷۰ هرتز استفاده کرده و زمان پاسخ‌گویی آن را تا ۱ میلی‌ثانیه کاهش داده است. دو پورت HDMI 2.0 و یک پورت DP 1.4 نیز پورت‌های ورودی مانیتور MSI را تشکیل می‌دهند.

مانیتور ۳۴ اینچی ال جی مدل 34WP65C

lg-34wp65c

مانیتور گیمینگ ال جی مدل 34WP65C در واقع برادر بزرگ‌تر مانیتور ال‌جی قبلی در لیست است. مانیتوری فوق عریض و خمیده که وضوح QHD خیره‌کننده‌ی ۳۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل، نرخ نوسازی سریع ۱۶۰ هرتز و فناوری AMD FreeSync را برای عملکردی روان در بازی‌ها ارائه می‌دهد. سازگاری با HDR 10، بلندگوهای استریو و طراحی باریک از جمله‌ی ویژگی‌های دیگر دستگاه است، شاید تنها نقص پنل، روشنایی ۳۰۰ نیتی باشد که کمی کمتر از سایر رقبا محسوب می‌شود.

در بخش پورت‌ها نیز دو پورت HDMI 2.0 و یک پورت DP 1.4 در کنار خروجی هدفون برای نیازهای مختلف در نظر گرفته شده است. یادتان باشد که برای تجربه‌ی وضوح بالای مانیتور ال‌جی در بازی‌های مختلف، نیازمند سخت‌افزار قدرتمند و نسبتاً گرانی هستید!

بهترین مانیتور گیمینگ تا ۴۰ میلیون تومان

مانیتور ۳۴ اینچی ام‌اس‌آی مدل Optix MPG341QR

مانیتور ام اس آی 34 اینچ مدل MPG Optix MPG341QR نمای جلو

مانیتور ۳۴ اینچی ام‌اس‌آی مدل Optix MPG341QR با طراحی کشیده و وضوح 4K از نرخ تازه‌سازی ۱۴۴ هرتز و زمان پاسخ‌دهی ۱ میلی‌ثانیه بهره می‌برد. پنل به‌کاررفته در مانیتور MSI نیز از نوع IPS با نوردهی W-LED و عمق رنگ ۱۰ بیتی (8 بیت + FRC) است.

علاوه‌بر طراحی شیک و مدرن پنل جلویی، ام‌اس‌آی در بخش پشتی مانیتور نیز از زبان طراحی گیمینگ برای هرچه زیباتر شدن دستگاه استفاده کرده است. همچنین بخش پورت‌ها نیز از تنوع خوبی بهره می‌برد که شامل پورت‌های DP و HDMI و پورت‌های USB (انواع مختلف) است که پورت تایپ سی قابلیت شارژ کردن با سرعت ۱۵ وات را نیز دارد.

مانیتور ۲۸ اینچی ایسوس مدل TUF VG28UQL1A

asus-tuf-gaming-vg28uql1a

مانیتور گیمینگ ایسوس مدل TUF VG28UQL1A با اندازه‌ی ۲۸ اینچ و وضوح 4K به تراکم پیکسلی فوق‌العاده‌ی ۱۵۷ پیکسل‌براینچ دست می‌یابد که یکی از شفاف‌ترین تصویر‌های بازار را حتی از نمای بسیار نزدیک دارد. پنل IPS با زمان پاسخ‌دهی یک میلی‌ثانیه در کنار نرخ‌ نوسازی ۱۴۴ هرتز، برای اجرای انواع بازی‌های کنسولی و کامپیوتری مناسب است.

پشتیبانی از فناوری‌های HDR‌10 و DisplayHDR 400، همگام‌سازی تطبیقی انویدیا و ای‌ام‌دی و لیست بلندی از بهینه‌سازها هنگام بازی، مانیتور ۴۲ میلیونی ایسوس را به بهترین گزینه برای بازه‌ی موردنظر تبدیل کرده است. همچنین جدیدترین نسخه از پورت‌های HDMI و DP، این مانیتور را برای بازی کردن با کنسول‌های نسل نهمی، بسیار ایدئال می‌کند.

بهترین مانیتور گیمینگ بدون در نظر گرفتن قیمت

مانیتور ۳۴ اینچی ام‌اس‌آی مدل MEG342C QD

مانیتور ۳۴ اینچی ام‌اس‌آی مدل MEG 342C QD

مانیتور ۳۴ اینچی ام‌اس‌آی مدل MEG342C QD را می‌توان یکی از گران‌ترین و باکیفیت‌ترین مانیتورهای گیمینگ بازار ایران دانست. مانیتور MSI با میانگین قیمت ۸۰ میلیون تومان از پنل QD-OLED سامسونگ استفاده می‌کند که با عمق رنگ ۱۰ بیتی و وضوح 4K، می‌تواند تا ۱۰۹ پیکسل بر اینچ را در اندازه ۳۴ اینچی خود نمایش دهد که نشان‌دهنده شفافیت بسیار بالای پنل است.

نرخ تازه‌سازی مانیتور گیمینگ ام‌اس‌آی برابر ۱۷۵ هرتز و زمان پاسخ‌دهی آن برابر عدد شگفت‌انگیز ۰٫۰۳ میلی‌ثانیه است که رساندن میزان تاخیر به چنین عددی کار آسانی نیست.

پوشش مناسب فضاهای رنگی و تنوع در استفاده از پورت‌های مختلف از دیگر ویژگی‌های مانیتور MSI محسوب می‌شوند. خرید چنین مانیتوری تنها به افرادی پیشنهاد می‌شود که سخت‌افزار بسیار قدرتمندی برای بهره‌مندی از تمام قابلیت‌های آن دارند، زیرا هنگام وصل کردن مانیتور به کیس‌های نه‌چندان قوی، توانایی‌های مانیتور به قدرت پردازنده و کارت گرافیک کیس موردنظر محدود می‌شود.

در راهنمای خرید پیش‌رو سعی شد بهترین مانیتورهای موجود در بازار ایران براساس قیمت‌های مختلف معرفی شوند تا به شما در خرید مانیتوری برای کامپیوتر یا کنسول بازی‌تان کمک کرده باشیم. اگر گزینه‌‌ی دیگری نیز می‌شناسید که در این بازه‌های قیمتی معرفی نشده است، لطفاً آن را در بخش دیدگاه‌ها با دیگران به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول زومیت

  • بهترین پنل برای مانیتورهای گیمینگ کدام است؟

    نوع پنل، کیفیت رنگ‌ها، کنتراست و زاویه دید مانیتور را تعیین می‌کند که در این بین پنل‌های TN و بعد از آن VA به دلیل سرعت بالا، مناسب‌ترین گزینه‌ها برای بازی کردن هستند.

  • بهترین رزولوشن برای مانیتورهای گیمینگ کدام است؟

    هر رزولوشنی می‌تواند برای بازی کردن مناسب باشد اما باید به سایز مانیتور هم دقت کنید تا تراکم پیکسلی بیش از حد پایین نیاید. مثلاً مانیتوری با اندازه ۲۴ اینچ با وضوح فول اچ‌دی نسبت به مانیتور ۲۸ اینچی با وضوح فول اچ‌دی، تراکم پیکسلی بیشتری داشته و از این رو برای بازی کردن مناسب‌تر است.

  • هنگام خرید مانیتور گیمینگ کدام ویژگی‌ها از بقیه مهم‌ترند؟

    نرخ نوسازی بالا، زمان پاسخ‌دهی پایین، پشتیبانی از HDR و فناوری‌های همگام‌سازی تطبیقی مانند FreeSync و G-Sync (برای همگام‌سازی با کارت گرافیک) از مهم‌ترین‌ها هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات