تسلا در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ با کاهش ۹۰۰ میلیون دلاری سود مواجه شده است

پنج‌شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تسلا امسال با مشکلات متعددی روبه‌رو است؛ از تعطیلی کارخانه‌های شانگهای گرفته تا سرمایه‌گذاری روی بیت کوین و سیستم رانندگی خودکار این شرکت، همگی باعث کاهش سودآوری آن شده‌اند.
تبلیغات

تسلا درآمد سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۲ خود را منتشر کرد که نشان‌دهنده‌ی نتایجی متفاوت است. طبق این گزارش سود سه‌ماهه دوم سال جاری سازنده‌ی خودروهای برقی ۲٫۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به رکورد ۳٫۳ میلیارد دلار در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲، کاهش یافته است. این اولین کاهش متوالی سود این شرکت در طی یک سال محسوب می‌شود.

به گزارش Gizmodo، تسلا همچنین اعلام کرد در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به درآمدی ۱۶٫۹ میلیارد دلاری دست یافته که نسبت به درآمد ۱۸٫۸ میلیارد دلاری سه‌ماهه اول، بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است. ازجمله دلایل تأثیرگذار روی کاهش درآمد و سود این شرکت می‌توان به تورم جهانی و افزایش رقابت در فضای خودروهای الکتریکی اشاره کرد.

تسلا همچنین گزارش داد که ۷۵ درصد از بیت کوین‌های خود را به ارز فیات تبدیل کرده که ۹۳۶ میلیون دلار پول نقد به ترازنامه‌ی مالی این شرکت اضافه می‌کند. شایان‌ذکر است این شرکت در فوریه ۲۰۲۱ حدود ۱٫۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرد و در آن زمان ارزش این رمزارز ۳۵ درصد نسبت به ارزش کنونی آن بیشتر بود. طبق گزارش‌های اخیر، این شرکت با سقوط بازار رمزارزها، میلیون‌ها دلار پول از دست داد به‌طوری‌ که گفته می‌شود ضرر آن از سرمایه‌گذاری روی بیت کوین به ۴۶۰ میلیون دلار می‌رسد.

تسلا روز گذشته در نامه‌ای به سهام‌داران خود گفت:

ما در طول سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ به پیشرفت‌های درخورتوجه در کسب‌وکار خود ادامه دادیم. اگرچه در این بازه‌ی زمانی با چالش‌های خاصی ازجمله تولید محدود و تعطیلی در شانگهای مواجه شدیم اما با حاشیه‌ی سود عملیاتی ۱۴٫۶ درصدی و جریان نقدی آزاد ۶۲۱ میلیون دلاری، یکی از برترین شرکت‌ها در این حوزه بوده‌ایم و در این سه‌ماهه، بیشترین تعداد خودرو را تولید کرده‌ایم.

اگرچه تعطیلی کارخانه‌های شانگهای برای این خودروساز عالی نبود، اما این شرکت اعلام کرد کارخانه‌های جدید در برلین و آستین به‌افزایش تولیدات آن کمک کرده‌اند.

گزارش‌های مالی تسلا در چندسال گذشته، همیشه نشان از سودهای هنگفت در بازه‌های زمانی سه‌ماهه داشته، اما احتمالاً بیشتر این سود از فروش خودروها به‌دست نمی‌آید. اگرچه این شرکت خود را به‌عنوان یک خودروساز الکتریکی معرفی می‌کند، اما عمده‌ی درآمد آن از فروش اعتبارات نظارتی به سایر خودروسازان و یارانه‌های دولتی حاصل می‌شود. طبق گزارش‌ها، این شرکت فقط در دهه‌ی گذشته حداقل ۶ میلیارد دلار از فروش اعتبارات نظارتی درآمدزایی کرده است.

براساس اعلام یک شرکت تحلیل داده‌های مالی به نام Trefis، میزان فروش تسلا در سال‌های اخیر دوبار باعث ایجاد تفاوت میان سود و زیان آن شده است.

بااین‌حال، کسب‌وکار خودروی تسلا اخیراً ضربه‌های متعددی خورده است. کارخانه‌ی شانهگای این شرکت اوایل سال جاری به‌دلیل شیوع کووید-۱۹ به‌مدت ۲۲ روز متوالی تعطیل شد و پس از آن نیز کارگران این شرکت در فضای قرنطینه‌‌شده‌ی تأسیسات می‌خوابیدند. در نهایت همان کارخانه مجبور شد به‌دلیل مشکلات زنجیره‌ی تأمین، فعالیت خود را دوباره متوقف کند.

پس از آن، گزارش‌های متعددی پیرامون مشکلات نرم‌افزاری و خرابی‌های مرتبط با سیستم رانندگی خودکار تسلا مطرح شد. درواقع تعداد تصادف‌های خودروهای این شرکت افزایش یافت و اداره‌ی ملی ایمنی بزرگراه‌ها درحال بررسی فناوری‌های آن است. این خودروساز الکتریکی در ماه ژوئن اعلام کرد ۱۰ درصد از نیروی کار خود را کاهش خواهد داد و از آن زمان ۲۰۰ کارمند بخش رانندگی خودکار این شرکت اخراج شده‌اند.

علاوه‌براین، ایلان ماسک به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل تسلا، با پرونده‌ی خرید پلتفرم اجتماعی توییتر دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند که بازتاب‌های بسیاری را به‌دنبال داشته است. طبق گزار‌ش‌ها، معامله‌ی اولیه‌ی این شبکه‌ی اجتماعی باعث شد ارزش سهام تسلا حدود ۱۵ درصد کاهش یابد و این نرخ هنوز بهبود نیافته است.

البته تسلا همچنان در مسیر خود روبه‌جلو حرکت می‌کند. این شرکت به سرمایه‌گذاران خود گفت:

با توجه به این‌ که میزان تولید ماهانه‌ی هر یک از کارخانه‌های فرمونت و شانگهای به‌میزان درخورتوجهی افزایش یافته است و با در نظر گرفتن ظرفیت کارخانه‌های جدید، قصد داریم روی شکست رکوردهای مالی و تولید خود در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۲ تمرکز کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات