سوپراسپرت هیبرید پوریتالیا برلینتا معرفی شد
پوریتالیا (Puritalia) یک خودروساز کوچک در ایتالیا است. آخرینباری نام این خودروساز را در اخبار شنیده بودیم، در سال ۲۰۱۲ بود که مدلی با نام Puritalia 427 را رونمایی کرده بودند. مدل 427 شباهت زیادی با شلبی کبرا 427 داشت و گویی این مدل را با مشخصههای مدرن خودروهای امروزی تولید کرده باشند. مدل 427 به یک پیشرانهی ۵ لیتری V8 با قدرت ۶۰۵ اسببخار مجهز شده بود.
برای نمایشگاه خودروی ژنو امسال این شرکت تصمیم به رونمایی یک مدل کوپه گرفت که آن را برلینتا نامیدهاند. این مدل نیز به یک پیشرانهی V8 مجهز است اما بهدلیل هیبریدی بودن قدرتی نزدیک به ۱۰۰۰ اسببخار دارد. سازنده تیزرهای این خودرو را چند ماه قبل منتشر کرده بود و حالا محصول نمایی در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹ مقابل چشمانمان قرار دارد.
خودرویی که توسط پوریتالیا معرفی شده، یک خودروی هیبریدی ساده نیست بلکه یک سوپر اسپرت پلاگین هیبریدی است. مجموعهی هیبریدی این خودرو از یک پیشرانهی V8 بنزینی با حجم ۵ لیتر به قدرت ۷۵۰ اسببخار و یک موتور برقی روی محور عقب تشکیل شده است که مجموعا قدرتی معادل ۹۶۵ اسببخار را تولید میکنند. گشتاور این مدل نیز ۱۲۴۸ نیوتونمتر است. موتور این خودرو بهصورت اختصاصی و سفارشی برای برلینتا توسط یک شرکت آمریکایی ساخته میشود و مشتریان این امکان را دارند تا نام خود را نیز روی بلوک موتور حک کنند. برای انتقال نیرو به چرخها در برلینتا از یک جعبهدندهی ۷ سرعتهی خودکار استفاده شده که به پدالهای تعویض دنده پشت فرمان نیز مجهز است. برلینتا میتواند در ۲.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و سپس به حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
موتور الکتریکی برلینتا تنها ۲۵ کیلوگرم وزن دارد. این موتور برقی ساخت شرکت انگلیسی Yasa بوده میتواند ۲۱۵ اسببخار قدرت و ۳۷۰ نیوتونمتر گشتاور تولید کند. باتریهای برلینتا نیز از نوع ۷۰۰ ولتی لیتیومی هستند. این باتریها در دو محفظهی جداگانه در پشت صندلیها و زیر صندوق عقب جاسازی شدهاند و ظرفیت آنها نیز ۵.۲ کیلووات ساعت است. برلینتا در حالت تمام برقی میتواند ۲۰ کیلومتر را طی کند که در مقایسه با خودروهای پلاگین هیبریدی امروزی بسیار کمتر است اما از سوی دیگر نمیتوان قدرت نزدیک به ۱۰۰۰ اسب بخاری این خودرو را نیز نادیده گرفت. باتری این خودرو برای شارژ شدن با شارژر مخصوص به ۳ ساعت زمان نیاز دارد.
سیستم هیبریدی برلینتا توسط یک نرمافزار ویژه کنترل میشود که میتواند رفتار رانندگی و شرایط خودرو را تحلیل کند. رانندهی برلینتا امکان انتخاب سه حالت رانندگی با نامهای اسپرت، کورسا و e-power را هم دارد. در حالت کورسا صدای اگزوزها افزایش پیدا میکند و گشتاور موتور برقی نیز با استفاده از یک کلید با نام eMozione به حداکثر میزان خود یعنی ۳۷۰ نیوتونمتر میرسد. برای مهار کردن این هیولا نیز سازنده از سیستم ترمز برمبو استفاده کرده است. کالیپرهای سیستم ترمز برلینتا در جلو از نوع شش پیستون و در عقب از نوع چهار پیستون هستند.
اگر بخواهیم برلینتا را از نظر ظاهری بررسی کنیم میتوان آن را شبیه به مدلها کلاسیک جگوار دانست. شاسی این خودرو از کربن و آلومیینوم ساخته شده است. در ساخت بدنه نیز از فیبر کربن استفاده شده و درنهایت با نصب پیشرانهی V8 بهصورت طولی در جلو و نصب جعبهدنده در عقب توانستهاند به تقسیم وزن ۵۰/۵۰ دست پیدا کنند.
درون کابین نیز استفادهی گسترده از چرم به چشم میخورد و یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی جایگزین عقربههای سنتی شده است. طراحی کنسول مرکزی برلینتا را میتوان تا حدودی شبیه به محصولات تسلا عنوان کرد.
از این خودروی دست ساز تنها به تعداد ۱۵۰ دستگاه تولید خواهد شد و قیمت پایهی آن حدود ۵۵۵ هزار یورو است.