ایلان ماسک به کناره‌گیری از ریاست هیئت مدیره تسلا محکوم شد

یک‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
توئیت‌های جنجالی ایلان ماسک، سرانجام ناخوشایندی داشت. مشهورترین کارآفرین دنیا در سال‌های اخیر، پس از پیگیری‌ کمیسیون بورس امریکا، محبور به کناره‌گیری از ریاست هیئت مدیره‌ی تسلا شد.
تبلیغات

شهرت و محبوبیت در جهان امروز، نیازمند مسئولیت‌پذیری است. افرادی که گفتار و کردار آنها، توسط میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، دنبال می‌شود؛ باید توجهی ویژه به اعمال خود در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند. رویدادهای مربوط به ایلان ماسک در ماه‌های اخیر ثابت کرد، یک توئیت یا پست کوتاه در فیسبوک و اینستاگرام، می‌تواند به فاجعه و اقدامات قانونی دادگاه، منجر شود.

علاقه‌مندان به دنیای فناوری و اخبار آن، با فعالیت گسترده‌ی ایلان ماسک در فضای مجاز آشنا هستند. این کارآفرین بزرگ علاوه بر مدیرعاملی تسلا، شرکت فضایی اسپیس ایکس، پروژه‌ی تونل زیرزمینی بورینگ و چند طرح دانش‌بنیان دیگر را رهبری می‌کند. چنین فعالیت‌هایی هرگز ایلان ماسک را از فضای مجازی، دور نکرده است و بر عکس، یکی از علاقه‌مندی‌های او محسوب می‌شود.

tesla

اواسط مردادماه امسال، ایلان ماسک در توئیتر اعلام کرد که تصمیم به خصوصی‌سازی تسلا دارد. البته این شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی خودروهای برقی، در اختیار دولت امریکا نیست و از سال ۲۰۱۰ به بازار بورس نزدک (بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا) راه یافته است. ایلان ماسک ادعا کرده بود با فروش بخش بزرگی از سهام تسلا که ارزشی در حدود ۸۰ ملییارد دلار دارد؛ خصوصی‌سازی در این شرکت را گسترش خواهد داد. ماسک در توئیت جنجالی خود علاوه بر عرضه‌ی سهام اعلام کرده بود، منبع مالی مورد نیاز برای این معامله، موجود است.

 توئیت ایلان ماسک، آن‌قدر عجیب بود که تکان شدیدی به بازار بورس اوراق بهادار آمریکا وارد کرد. ایلان ماسک به صداقت در ادعاهای خود شناخته نمی‌شود. در پی انتشار توئیت توسط ماسک، تحقیق و راستی‌آزمایی این ادعا توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) آغاز شد. مدتی بعد، مدیر عامل تسلا اعلام کرد که اگر سرمایه‌گذاران از روند رشد این شرکت ناراضی باشند، سهام آن‌ها را (وقتی به ارزش ۴۲۰ دلار برسد) خواهد خرید. ایلان ماسک از کنار گذاشتن چنین مبلغی برای خرید سهام سرمایه‌گذاران تسلا خبر داد، اما مشخص نبود که او در اعلام خبر خصوصی‌سازی تا چد حد جدی بوده است. البته ماسک در نهایت با ارسال ایمیل داخلی به کارکنان، از جدیت خود صحبت کرد.

الون ماسک

پیش از آنکه ایلان ماسک درباره تصمیم جدید برای خصوصی‌سازی تسلا اظهار نظر کند سهام این شرکت روندی ثابت داشت اما درست پس از این توئیت، ارزش هر سهم تسلا از ۳۵۵ دلار به ۳۷۹ دلار رسید؛ رقمی که تنها ۴۱ دلار کمتر از ارزش ۴۲۰ دلاری است که ماسک درباره آن اظهارنظر کرده بود. البته کمی بعد این واکنش شدید تعدیل شد و سهام از قیمت ۳۷۹ دلار به ۳۶۲ دلار بازگشت. با این وجود واکنش سهام‌داران به اظهار نظر ماسک، باعث افزایش کلی ارزش هر سهم تسلا شد.

جنجال در موضوع سهام تسلا، با خبر سرمایه‌گذاری عربستان به اوج رسید. در پی افزایش فشارها بر هیئت مدیره تسلا و ایلان ماسک برای شفاف‌سازی در مورد نحوه تامین سرمایه برای آغاز خصوصی‌سازی تسلا، مدیر عامل شرکت اعلام کرد، با صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی مذاکراتی در این زمینه داشته است. ایلان ماسک از صندوق دارایی مستقل عربستان سعودی به عنوان منبعی کلیدی برای تامین سرمایه مورد نیاز برای خصوصی‌سازی تسلا نام برد. هرچند که علاقه‌مندی عربستان به خرید سهام تسلا، واقعیت داشت؛ اما هرگز محقق نشد و این کشور ثروتمند خاورمیانه، سرانجام به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در لوسید موتورز رضایت داد تا یک بار دیگر، تویئت‌های جنجالی ایلان ماسک، رنگ واقعیت نگیرند.

سهام بورس

صبح امروز، کابوس هواداران ایلان ماسک و برند خودروسازی تسلا، به وقوع پیوست. بنا به حکم کمیسیون بورس امریکا (SEC)، ایلان ماسک به مدت سه سال از ریاست هیئت مدیره‌ (Chairman)، کنار گذاشته می‌شود و محکوم به پرداخت جریمه‌ی ۲۰ میلیون دلاری خواهد بود. از نظر قانونی، ماسک می‌تواند به عنوان مدیر عامل (مدیر اجرایی: CEO) به فعالیت خود در تسلا ادامه دهد. کمیسیون بورس امریکا معتقد است، توئیت‌های ایلان ماسک، بر اساس واقعیت نبوده‌ و از سویی دیگر، منجر به نوسان شدید قیمت در سهام تسلا و شاخص‌های بازار شده‌ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات