اینتل استارتاپ Moovit را به مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار خرید

سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل برای تقویت بخش خودروهای خودران، استارتاپ Moovit فعال در حوزه‌ی حمل‌ونقل هوشمند شهری را به مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار خرید.
تبلیغات

طی چند روز گذشته اخبار جدید از دنیای استارتاپ نشان می‌داد که احتمالا یک فرایند خرید و ادغام بزرگ به‌زودی در اکوسیستم استارتاپ‌های حمل‌ونقل رخ خواهد داد. گزارش‌های متدد ادعا می‌کردند که اینتل در مراحل پایانی برای خرید استارتاپ Moovit با مبلغ یک میلیارد دلار قرار دارد. استارتاپ مذکور، در حوزه‌ی حمل‌ونقل شهری فعالیت می‌کند و با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل کلان‌داده، ترافیک شهری را ردگیری کرده و پیشنهادهای حمل‌ونقل را برای ۸۰۰ مییلیون نفر در سرتاسر جهان ارائه می‌کند. سرانجام امروز مشخص شد که شایعات منتشر شده صحت داشتند و اینتل با پرداخت مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار موویت را خرید.

استارتاپ موویت قبلا در مرحله‌ی سرمایه‌گذاری استراتژیک، از Intel Capital سرمایه جذب کرده بود. اخبار گذشته ادعا کرده بودند که اینتل، سعی در تأسیس هاب استارتاپی حول صنعت خودرو در سرزمین‌های اشغالی دارد و درنتیجه موویت هم به بخشی از هاب مذکور تبدیل خواهد شد. از شرکت‌های مهم دیگر در هاب مذکور می‌توان به شرکت فعال در صنعت خودرو خودران Mobileye اشاره کرد که در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۱۵/۳ میلیارد دلار توسط اینتل خریداری شد.

اینتل یک هاب استارتاپی متمرکز بر خودروهای خودران راه‌اندازی می‌کند

هنوز مشخص نیست که موویت در هاب استارتاپی اینتل چه نقشی ایفا خواهد کرد. البته قطعا فعالیت‌های کنونی استارتاپ همچون جمع‌آوری و تحلیل داده‌های ترافیکی و مسیریابی هوشمند ادامه خواهد یافت. همین فعالیت‌ها امروز به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم خودروهای خودران شناخته می‌شوند که موویت توانایی پیشرفت در آن‌‌ها را به برنامه‌های اینتل می‌افزاید.

موویت سابقه‌ی همکاری قبلی با اینتل و Mobileye را دارد. اینتل در سال ۲۰۱۸، فرایند جذب سرمایه‌ی سری D موویت را مدیریت کرد که منجر به جذب سرمایه‌ی ۵۰ میلیون دلاری شد. به‌عنوان بخشی از آن همکاری، آمنون شاشوا، معاون ارشد اینتل و مدیرعامل و مدیر فناوری Mobileye به‌عنوان ناظر به هیئت‌مدیره‌ی موویت پیوست.

autonomous car / خودرو خودران

ظاهرا جذب استعدادهای فعال در موویت و همگام‌سازی استارتاپ مذکور با استراتژی‌های بزرگ و بلندمدت اینتل، دلیل مهمی از فرایند خرید و ادغام خواهد بود. ۱۰ درصد از یک میلیارد دلار نهایی هم به‌صورت پکیج ماندن در شرکت، بین کارمندان کنونی موویت تقسیم می‌شود. استارتاپ مذکور پس از آخرین دور جذب سرمایه حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شد، اما به‌هرحال از دو سال پیش تاکنون پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است.

استارتاپ موویت یک اپلیکیشن اختصاصی دارد که کاربران با استفاده از آن، بهترین مسیر حرکت در شهر را شناسایی می‌کنند. به‌علاوه این شرکت همکاری‌هایی با اوبر هم دارد و در ارائه‌ی پیشنهادهای متنوع حمل‌ونقلی به‌صورت یکپارچه در اوبر کمک می‌کند. غول صنعت تاکسی اینترنتی با بهره‌گیری از خدمات موویت می‌تواند پیشنهادهای متنوعی از استفاده از تاکسی اوبر تا پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری یا استفاده از حمل‌ونقل عمومی را برای جابه‌جایی شهری به کاربر ارائه کند.

موویت در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که اپلیکیشن‌های اندروید و iOS و وب آن به آمار ۱۲۰ میلیون کاربر بین‌المللی در دو هزار شهر و ۸۰ کشور رسیده‌اند. آمارهای کنونی، تعداد کاربران را ۸۰۰ میلیون نفر در ۳،۱۰۰ شهر و ۱۰۲ کشور جهان و ۴۵ زبان گزارش می‌کنند. از دیگر سرمایه‌گذارهای کنونی موویت می‌توان به NGP Capital، BMW، Sound Ventures, Gemini, Sequoia و LVMH اشاره کرد.

فرایند خرید و ادغام موویت توسط اینتل، در دورانی حیاتی در صنعت حمل‌ونقل رخ می‌دهد. درحال‌حاضر بسیاری از مردم جهان به‌خاطر بحران ویروس کرونا و شیوع بیماری کووید ۱۹ به ماندن در خانه‌ها توصیه می‌شوند و استفاده از وسایل نقلیه روز‌به‌روز کاهش پیدا می‌کند. به‌هرحال همین روندها درجهت جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر همه‌گیری جهان، ضربه‌هایی را به اقتصاد نیز وارد می‌کند. رخدادهای اخیر، تأثیر عمیقی روی صنعت خودروسازی داشته‌اند که در شرایط کنونی، کاهش تولید و همچنین تغییرهای بزرگ را در استراتژی‌های بلندمدت و بلندپروازنه‌ی شرکت‌ها به‌دنبال داشته است.

باوجود تمام چالش‌های موجود، شرکت‌های فعال در صنعت فناوری تلاش می‌کنند تا حرکت رو به جلوی خود را با حداکثر بهره‌وری و بازدهی حفظ کنند. درنتیجه باوجود کاهش استفاده از اپلیکیشن‌های موویت به‌خاطر کاهش حمل‌ونقل و سفرهای درون‌شهری، شرکت اقدام‌هایی را برای زنده نگه داشتن سرویس‌های خود انجام داد. آن‌ها سرویس‌های مخصوص کووید ۱۹ ارائه می‌کنند که برای افراد ملزم به فعالیت‌های کاری و جابه‌جایی در شرایط کنونی، کاربردی هستند.

از قابلیت‌های جدید موویت که در دوران شیوع کرونا عرضه شد، می‌توان به سرویس‌های ویژه برای مدیریت داده‌های ترانزیتی اشاره کرد که تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت و سریع فعالان این حوزه را در شرایط کنونی آسان‌تر می‌کند. کاربران عادی اپلیکیشن موویت نیز اکنون اعلان‌های تغییر در مسیرهای رفت‌وآمد به‌خاطر جلوگیری از شیوع کرونا را سریع‌تر دریافت می‌کنند. مدیران تصمیم‌گیرنده‌ی حمل‌ونقل عمومی از گروه‌های دیگر هدف موویت هستند که در وضعیت کنونی با استفاده از داده‌های شرکت، اقدام‌های سریع‌تری را برای خدمت‌رسانی به گروه‌های نیازمند به حمل‌ونقل عمومی انجام می‌دهند.

چگونگی پیشنهاد اینتل به موویت و چرایی پذیرش آن ازسوی استارتاپ مشخص نیست. به‌هرحال شاید آن‌ها به‌دنبال جذب سرمایه بوده‌اند و شاید تنها پیوستن به شرکتی بزرگ‌تر را راهی مناسب برای پیشرفت‌های آتی دیده‌اند. درنهایت باتوجه به ابعاد و مدل کسب‌وکاری موویت می‌توان پیش‌بینی کرد که این شرکت تا سال‌ها ارزش و توانایی ادامه‌‌ی فعالیت را دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات