مصاحبه با جانی آیو درباره‌ی روند طراحی محصولات اپل

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
جانی آیو، مدیر ارشد طراحی اپل، در مصاحبه‌ای به فرهنگ سازمانی اپل که بر مبنای رازداری است و همچنین روند طراحی محصولات این شرکت اشاره کرده است.
تبلیغات

جانی آیو اداره‌ی امور یکی از مرموزترین آزمایشگاه‌‌های طراحی جهان را در دست دارد. به همین دلیل شخصیت خود آیو نیز با واحد تحت‌نظرش خو گرفته است و معمولا برای فاش نکردن اطلاعات درباره‌ی محصولات آتی اپل، در طول سال به‌زحمت تن به مصاحبه می‌دهد.

هفته‌ی گذشته وب‌سایت فست‌شرکت گفتگویی با این طراح معروف انجام داد که موضوعات مختلفی را تحت پوشش قرار داده است؛ موضوعاتی از قبیل چگونگی طراحی آیفون بعدی و روند طراحی محصولات در این شرکت. در ادامه می‌توانید گزیده‌ی این گفت‌وگو را در زومیت مطالعه کنید.

اپل یعنی مردم

اپل باارزش‌ترین شرکت دنیا است؛ اما آیو سعی کرده همچنان از تیم طراحی کوچکی برای ساخت محصولات این شرکت استفاده کند. تیم طراحی صنعتی اپل در کل، متشکل از ۲۰ فرد است که به عقیده‌ی آیو، همین موضوع نقطه‌ی قوت طراحی‌های اپل محسوب می‌شود. تعداد کمتر اعضای این تیم باعث شده است روابط بین آن‌ها صمیمی‌تر از بخش‌های دیگر باشد و افراد با تمرکز بیشتری روی محصولات کار کنند. از همین رو فاصله‌ی بین یک ایده‌ی مفهومی و انتزاعی تا تبدیل‌ شدن به محصولی نهایی، بسیار کاهش یافته است.

برای من اپل تنها یک برند نیست. اپل برای من مجموعه‌ای از افراد است؛ افرادی که با ارزش‌ها و اهداف مشترک با هم متحد هستند. گروه از افراد متنوع تشکیل شده است. چیزی که من در این افراد یافتم این است که وقتی شما با یک ایده‌ی انتزاعی مواجه می‌شوید، با چالش‌برانگیزترین بخش این فرایند مواجه شده‌اید. بیان همه‌ی ایده‌های انتزاعی برای افراد سخت است؛ اما تعداد کم افراد باعث می‌شود این مشکل با ساخت نسخه‌ی سه‌بعدی و فیزیکی آسان شود.تغییرات مهم زمانی رخ می‌دهد که یک مدل را به یک اتاق می‌برید. بسیاری از افراد قادر به درک کامل نقشه‌ها و طرح‌ها نیستند. شما از طریق این تغییر چشمگیر چیزی کاملا منحصر‌به‌فرد را به‌طور ناگهانی با افراد به اشتراک می‌گذارید؛ اتفاقی که به‌طور ناگهانی باعث جذب افراد می‌شود. احساس خوبی داریم که بخشی از روندی هستیم که ایده‌ی انتزاعی را به چیزی ملموس تبدیل می‌کند.
آیفون ۷

راز طراحی‌ اپل در چیست؟

سؤال اینجا است که تیمی به این اندازه‌ کوچک، چگونه در طراحی محصولات این شرکت موفق است؟ آیو باور دارد که این موضوع به احترام و اعتمادی که بین اعضا وجود دارد پیوند خورده است؛ احترام و اعتمادی که به عقیده‌ی او دهه‌ها برای به‌دست آوردنش تلاش کرده‌اند.

در ۳۰ سال گذشته ما با چنین علاقه‌ای به عقب نگاه می‌کردیم؛ نه به این دلیل که چه کاری را انجام داده‌ایم؛ بلکه چگونگی انجام آن برای ما مهم بوده است. من فکر می‌کنم مزیت ما به اعتماد بین اعضای تیم بستگی دارد. هیچگاه ما ایده‌ای را سانسور نمی‌کنیم؛ زیرا از این اتفاق که عملِ ما مبنی بر احمقانه‌ بودن آن ایده‌ تلقی شود، می‌ترسیم. من فکر می‌کنم بخش بزرگی از این فرایند، گوش کردن به ایده‌ها و نظرها است. آنچه متوجه شده‌ایم این است که معمولا بهترین ایده‌ با آرام‌ترین صدا بیان می‌شود و اگر شما به‌درستی گوش ندهید، آن را از دست خواهید داد.وجود اعتماد یعنی حرفی از رقابت در کار نیست. قرار نیست کسی در جدول امتیاز بیشتری کسب کند. چیزی که به آن علاقه‌ داریم، پیدا کردن راهی است که واقعا بهترین محصول ممکن را تولید کنیم؛ البته موارد متعددی وجود دارد که در آن موفق نشده‌ایم اما، امید و علاقه‌ی صادقانه‌ی ما این است.
اپل

اپل حرف نمی‌زند، بلکه عمل می‌کند

معمولا بهترین ایده‌ با آرام‌ترین صدا بیان می‌شود و اگر شما به‌درستی گوش ندهید، آن را از دست خواهید داد.

رقبایی مانند گوگل و فیسبوک به‌صورت آزادانه و بی‌باکانه از اهداف آینده‌شان صحبت می‌کنند؛ این مورد را می‌شود در مانور آن‌ها بر موضوعاتی مانند واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده به‌وضوح مشاهده کرد. هنگامی که از آیو درباره‌ی سیاست‌های محرمانه اپل پرسیده شد؛ او این موضوع را به فروتنی و واقع‌گرایی شرکت ربط داد. به‌باور او، اینگونه آن‌ها می‌توانند خارج از هیاهو، فقط روی کارشان تمرکز کنند و خدمات بهتری به مشتریان ارائه بدهند.

اپل در دهه‌های گذشته مشغول تمرین و تلاش برای ساخت و توسعه‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار بوده است و با توجه به تجربه‌ی ما، اینگونه کارها بهتر انجام می‌شود. ما به‌جای اینکه قبل از ساخت محصولی آن‌ را معرفی کنیم و به همه بگوییم «می‌خوایم این کارو انجام بدیم»، ناگهان به آن‌ها می‌گوییم، «هی، ما اینو ساختیم».به‌ باور من معرفی پیش از موعد حرکتی فرصت‌طلبانه است. به‌نظرم بهتر است که فقط کار کنیم، زیرا بر حسب تجربه‌ی ما، خیلی از کارها با شکست مواجه می‌شوند. ما تمایل داریم که سرمان را پایین بیاندازیم و به کارمان مشغول شویم. اگر چیزی به‌خوبی تکمیل شد، در مورد آن صحبت می‌کنیم.
جانی آیو / تیم کوک

وقتی آیو نیز از تکمیل یک محصول خبر ندارد

از آیو درباره‌ی چگونگی پی‌ بردن آن‌ها به تکمیل یک محصول پرسیده شد. آیا هنگامی که ساخت آیفونی به پایان می‌رسد، بلافاصله متوجه آن می‌شوید و کار را می‌بندید؟

ممکن است زمانی فکر کنید که ساخت محصول مورد نظر به پایان رسیده است؛ اما همیشه احساس چیز دیگری می‌گوید. از آنجایی در جریان روند کار قرار ندارید، امیدوارم بتوانم به‌خوبی این مورد را توضیح دهم. تفاوت بین یک ایده یا مدلی اولیه به زمان مربوط نیست؛ بلکه به رفع مشکلات عدیده‌ی آن مربوط است. در ۹۹ درصد فرایند طراحی و توسعه، این موضوع با شکست رو‌به‌رو می‌شود؛ در غیر این صورت ما شروع به فروش محصول می‌کنیم. بنابراین شما بخش اعظمی از وقت را صرف فکر کردن به «کار کردن یا کار نکردن محصول مورد نظر» می‌کنید. می‌دانم که ظاهراً این موضوع ساده جلوه می‌کند؛ اما بخش اصلی کار همین‌ قسمت است.

به عقیده‌ی مدیر ارشد بخش طراحی اپل، تکمیل یک محصول را گروه به نتیجه می‌رسد، نه یک فرد.

اپل واچ / ایرپاد

اپل برای کوچک‌ کردن محصولاتش دلایل خوبی دارد

گرایش به کوچک‌ کردن دستگاه‌ها در همه‌ی شرکت‌ها وجود دارد و اپل نیز از این قضیه مستثنا نیست. فرقی ندارد که با ساعت‌ هوشمند سر و کار داشته باشیم یا با آیپاد. در ظاهر به‌ نظر می‌رسد که اپل با کوچک‌سازی ابعاد دستگاه، آن‌ را جدید می‌نامد؛ اما آیو نظر دیگری دارد. او می‌گوید اپل تنها در صورتی که این کار را انجام می‌دهد که مزیتی برای عملکرد دستگاه داشته باشد.

اپل همواره به‌دنبال این بوده است که تکنولوژی را شخصی‌تر کند.هنگامی که آیپد عرضه شد، با هجمه‌ی عظیمی از انتقادات به دلیل اندازه‌ی بزرگ این دستگاه مواجه شدیم. من دوستی داشتم که می‌گفت «اینکه فقط یه آیپاد بزرگ‌تره!» این نظر به همان اندازه احمقانه بود که برای نمونه، من بگویم استخر هم یک حمام بزرگ‌تر است. با تغییر اندازه، دستگاه نیز به‌طور کامل دگرگون شد. استفاده و دسترسی به آن از جنبه‌های گوناگونی دچار تغییر شد. چیزی که به‌طور واضح همان ابتدا درک کردیم این بود که شما هرچیزی را نمی‌توانید با مقیاس بسنجید. این مکِ شما نیست و طراحی آن به‌طور کامل تفاوت دارد. ما می‌خواستیم که در فلسفه‌ی کار کردن این دستگاه‌ها پیوستگی وجود داشته باشد. اگر این موضوع تنها به مقیاس مربوط می‌شد، خیلی وقت پیش‌ این کار را می‌توانستیم انجام دهیم.
اپل پارک / Apple Park

نظر دیگران درباره‌ی اپل پارک اهمیتی ندارد

هنگامی که اپل تصمیم به ساخت مقر جدید ۵ میلیارد دلاری خود گرفت، افراد بسیاری این موضوع را به باد انتقاد گرفتند. یکی از بزرگ‌ترین افرادی که درباره‌ی مقر سفینه‌ای اپل انتقاد کرد، طراح ساختمان گوگل‌ پلکس، کلایو ویلکینسون بود. او معماری دایره‌ای این ساختمان را ناکارآمد دانست. وقتی این موضوع را از آیو پرسیدم، او برای اولین و آخرین بار خط قرمزی روی این موضوع کشید و بیان کرد که اپل این موضوع را بهتر از دیگران می‌داند.

من فکر می‌کنم اپل پارک نقش بسیار خاصی دارد. این ساختمان مقر ما است؛ جایی که ما باهم در آن کار می‌کنیم. در جواب افرادی که درباره‌ی این موضوع نظرات انتقادی بیان می‌کنند، باید بگویم ما اپل پارک را برای افراد دیگری (یعنی کارکنان اپل) ساخته‌ایم، نه شما. بنابراین بخش اعظمی از این انتقادات کاملاً عجیب و غریب است، زیرا ما این ساختمان را برای شما نساختیم! (آیو می‌خندد) این من هستم که چگونگی کارمان را می‌دانم، نه شما!

او در ادامه به شنیدن انتقادات کاربران درباره‌ی مک‌بوک‌های جدید اپل اشاره می‌کند و به‌نوعی به کاربران حق می‌دهد. به باور آیو، اپل پارک قرار نیست مثل محصولی مصرفی‌ مانند مک‌بوک، در دست مشتریان قرار گیرد؛ بنابراین انتقاد در این باره نیز بی‌اساس است.

اپل پارک

پردیس جدید اپل، تیم طراحی را زیر یک سقف جمع می‌کند

چیزی که اکثر خبرگزاری‌ها آن را از قلم انداخته‌اند، زیر یک سقف درآمدن تیم طراحی اپل در پردیس جدید این شرکت است. آیو می‌گوید ساختمان جدید این اجازه را به آن‌ها می‌دهد که تمام اعضای تیم طراحی در یک اتاق قرار گیرند.

به دلیل پیچیدگی و چالش‌برانگیز بودن محصولاتمان، نیاز به همکاری طیف وسیعی از تخصص‌ها داریم و من فکر می‌کنم هرگز این اتفاق پیش‌تر رخ نداده است. وقتی که به استودیوی جدید نقل مکان کنیم، بالاخره تیم طراحی صنعتی با تیم طراحی رابط‌ کاربری در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت.این بدین معنی است که در کنار یک طراحی صنعتی، طراح فونت نشسته است و در کنار او طراح موشن‌گرافیک قرار گرفته و به همین ترتیب. از این‌رو به‌شدت نسبت به چیزی که قرار است رقم بخورد، هیجان‌زده هستم.

نظر شما راجع‌به نقطه‌نظراتی که آیو در مصاحبه‌اش بیان کرد، چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات