هرآنچه باید درباره سرویس آبگرمکن بدانید

شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آبگرمکن هوشمند شیائومی / Xiaomi میجیا از نمای جلو
در این مقاله، نحوه سرویس آبگرمکن را بررسی و شما را با قطعات لازم برای انجام این کار آشنا می‌کنیم.
تبلیغات

سرویس آبگرمکن معمولاً سالی یک‌ بار انجام می‌شود و باعث بهتر کارکردن و افزایش طول عمر دستگاه می‌شود. در این مقاله، ایراد‌های رایج آبگرمکن را بیان و نکات مهم درباره تعویض و تعمیر قطعات را بررسی کنیم.

رادیات یا مخزن‌ آب

وظیفه این قطعه گرم‌کردن آب درون لوله‌های متعددش است و به‌نوعی قلب هر آبگرمکنی رادیات آن است. بیشترین نقطه‌ای که در آبگرمکن آسیب می‌بیند، رادیات آن است؛ زیرا جرم بیش‌از‌حد و رسوبات داخل آب باعث کیپ‌شدن و گرفته‌گی مجاری رادیات می‌شود. معمولاً به‌دلیل کیفیت نامطلوب آب شهری و املاح داخل آن، جرم زیادی در رادیات تشکیل می‌شود.

چگونه رادیات آبگرمکن را جرم‌گیری کنیم؟

یکی دیگر از نام‌های رادیات، مخزن‌ آب مبدل حرارتی است. برای جرم‌گیری رادیات یا مبدل باید مدار‌ها و لوله‌های آن‌ را با استفاده از اسید شست‌وشو دهیم تا تمام گرفتگی‌ها و مسدودیت‌هایش باز شود.

نکته: ترجیحاً داخل منزل و فضای بسته اسیدشویی و تعویض قطعات را انجام ندهید و سعی کنید با نمایندگی یا تعمیرکاری کاربلد هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. بهترین مکان برای سرویس‌کردن دستگاه، کارگاه یا تعمیرگاه مربوط آبگرمکن است.

اگر رادیات بیش‌ از حد معقول فرسوده و کهنه است، در اسرع وقت باید تعویض شود

امروزه، تعمیرکاران خدمات فنی و تأسیساتی، سیستمی به‌عنوان اسیدگردان در‌اختیار دارند و در فرایندی، رادیات را از آبگرمکن جدا می‌کنند و به دو سر ورودی‌و‌خروجی آن شلنگ‌های اسیدگردان را می‌بندند.

با‌توجه‌به میزان جرم موجود در رادیات، زمان اسیدشویی مشخص و تمام مدارها باز می‌شود. در این فرایند، اسید بارها در لوله‌ها و مدارهای رادیات جریان دارد و مسدودیت‌ها را باز می‌کند.

آبگرمکن

سوراخ‌شدن رادیات براثر رسوب‌زدگی

سوراخ‌شدن و نشتی رادیات معمولاً به‌دلیل به‌موقع سرویس‌نشدن آن است. شایان ذکر است که قدیمی‌بودن دستگاه و فرسودگی آن نیز در پوسیدگی رادیات نقش مهمی ایفا می‌کند.

    • در داخل رادیات شبکه‌هایی پره‌مانند وجود دارد که اگر آن‌ها پوسیده و سوراخ شده باشند، راهی برای تعمیر وجود ندارد.
    • برای تشخیص پوسیدگی و سوراخ‌بودن کافی است تا ببینید آیا رسوب‌زدگی به بیرون سرایت کرده یا نه.
    • معمولاً اگر سوراخی وجود داشته باشد، رسوب‌زدگی‌ها به حالت شوره روی رادیات مشخص می‌شوند.

لوله‌گذاری و جوش‌کاری آبگرمکن

  • جوش‌نقره: این نوع جوش‌کاری صرفاً برای ترمیم بخش‌های دردسترس رادیات انجام می‌شود؛ یعنی جوش‌دادن لوله‌های بخش بیرونی که عملی کاملاً موقت است.
  • لوله‌گذاری: لوله‌گذاری برای ترمیم بخش‌های داخلی رادیات انجام می‌شود؛ اما در‌مجموع لوله‌گذاری و این نوع تعمیر کاملاً موقت و کم‌‌تأثیر است.

نکته: اگر رادیات شما بیش‌ از حد معقول فرسوده و کهنه است، بهتر است در اسرع وقت تعویض شود و هزینه اضافی انجام نشود.

برای کاهش هزینه تعویض، می‌توانید رادیات قبلی خود‌ را به‌عنوان ضایعات یا به‌اصطلاح «داغی» بفروشید. این نوعی طرح تعویض است که در‌صورت توافق، می‌توانید رادیات کهنه خود را با نو تعویض و مابقی مبلغ را با فروشنده حساب کنید.

سرویس پمپ‌آب آبگرمکن

در این روش، پمپ آبگرمکن‌ را باز و تمام اجزای آن‌ را از هم جدا و سپس با گذاشتن قطعات برنجی، آن‌ را درون اسید جرم‌گیری می‌کنیم.

پمپ‌آب آبگرمکن شامل تعدادی اورینگ و واشر است که بعد از مدتی فرسوده می‌شوند و باید آن‌ها را تعویض کرد. نام این مجموعه از ادوات و قطعات کیت کامل سرویس پمپ آبگرمکن است.

نقش شیرآلات در فشار آب

بعد از نصب و راه‌اندازی آبگرمکن، سعی کنید تمام شیرآلات منزل خود را باز و شن و رسوب پشت آن‌ را تخلیه کنید. گه‌گاهی ممکن است هنگام باز‌کردن شیر آب‌ گرم، فشار‌ آب شما کمتر از آب‌ سرد باشد. دلیل اصلی این مسئله گرفتگی شیرآب است؛ اما اگر مشکلتان بعد از جرم‌گیری شیرآلات حل نشد، بدانید مشکل از لوله‌های اصلی است.

نکته: برای سرویس شیرآلات خود، ابتدا آن‌ها را باز و سری توری‌شکل شیر را از بدنه اصلی جدا کنید. سپس با ریختن کمی جرم‌گیر به داخل مجاری شیر، اجازه دهید تا جرم و رسوب از آن خارج شود و جرم‌گیر چند دقیقه‌ای داخل مجاری شیر بماند و سپس با آب‌ فشار‌قوی کل مجاری شیر خود را بشویید تا تمام جرم و گرفتگی‌ها شسته و بیرون ریخته شود.

آبگرمکن

جمع‌بندی

درپایان، باید بگوییم که مهم‌ترین کاری که برای سرویس آبگرمکن انجام می‌شود، اسیدشویی رادیات و تعویض ادوات پمپ دستگاه است. برای سرویس آبگرمکن امکانات و ابزارآلات خاص و نیز دستگاه اسیدگردان و لوازم مخصوص برای سرویس آبگرمکن احتیاج است. اگر ابزار و امکانات لازم برای سرویس آبگرمکن را ندارید، به‌هیچ‌وجه خودسرانه دستگاه خود را تعمیر نکنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات