چرا مایکروسافت به‌دنبال خرید تیک تاک است؟

سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
مایکروسافت چند روز پیش اعلام کرد برای خرید تیک تاک، پدیده‌ی نوظهور شبکه‌های اجتماعی، وارد مذاکرات شده‌ است؛ اما هدف مایکروسافت از این خرید چیست؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در نگاه اول، اقدام مایکروسافت برای خرید تیک تاک عجیب به‌نظر می‌رسد. مایکروسافت سالیانی است که از محصولات و سرویس‌های مصرفی مانند گروو‌موزیک، کینکت، مایکروسافت‌بند فیتنس، ویندوزفون و به‌تازگی سرویس استریمینگ میکسر عقب کشیده و تمرکز خود را بر محصولات بهره‌وری‌محور گذاشته ‌است. چگونه سرویس سرگرمی محبوب میان نوجوانان در این زمینه می‌تواند به مایکروسافت کمک کند؟

اگر بیشتر به انگیزه‌های مایکروسافت بیندیشیم، خرید تیک تاک در آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند می‌تواند باعث سود بسیاری از کسب‌وکارهای فعلی مایکروسافت شود و علاوه‌بر‌آن، اهالی این شرکت را به رقیبی جدی برای یوتیوب و فیسبوک تبدیل کند.

تیک تاک tiktok در iOS

امپراتوری داده

مهم‌ترین بخش از قرارداد مایکروسافت و تیک تاک به دسترسی مایکروسافت به داده و کاربران این سرویس مربوط است. این موضوع دلیل اصلی نگرانی ترامپ بر سر روابط احتمالی تیک تاک با دولت چین و سوءاستفاده از داده است. مایکروسافت در بلاگ خود درباره‌ی اهمیت این داده‌ها می‌گوید:

مایکروسافت تضمین می‌کند تمامی داده‌های شخصی کاربران آمریکایی تیک تاک به خاک آمریکا انتقال خواهد یافت و در این کشور خواهد ماند.

این داده می‌تواند استفاده‌های مختلفی برای مایکروسافت داشته باشد. اهالی مانتین‌ویو مدت مدیدی است که از Xbox Live برای پیش‌راندن تحقیقات خود در پروژه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بهره می‌برد. داده‌های کاربران به توسعه‌دهندگان و مایکروسافت کمک کرده تا نحوه‌ی استفاده‌ی کاربران از ایکس‌باکس‌های خود را بهتر درک کنند. درک نحوه‌ی تعامل کاربران با کینکت نیز به مایکروسافت در توسعه و بهبود هولولنز کمک شایانی کرد.

تیک تاک می‌تواند نقطه‌ی کور مایکروسافت را برطرف کند و حتی بر نحوه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزارها و سرویس‌های درون این شرکت تأثیر بگذارد. مایکروسافت در‌زمینه‌ی نرم‌افزارهای کاری و بهره‌وری به‌اندازه کافی داده و تجربه دارد؛ اما درزمینه‌ی سرویس‌های مصرفی در چند سال گذشته تنها طعم شکست را چشیده و این موضوع موجب بروز شکافی میان کاربران عام با این شرکت شده‌ است.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که تعدادی زیادی از آمریکایی‌های جوان در محیطی رشد می‌کنند که با اندروید، iOS و کروم‌بوک‌ها تسخیر شده است. جیمیل سرامد سرویس‌های ایمیل است و برای به‌اشتراک‌گذاری و نمایش اسناد از گوگل داکس استفاده می‌شود. دور از واقعیت نیست بگوییم فرد آمریکایی بدون نیاز به سرویس‌های مایکروسافت بزرگ می‌شود. مایکروسافت انقلاب گوشی‌ها را از دست داده و در تلاش است به گردونه‌ی رقابت بازگردد.

تیک تاک میکروسافت را مستقیما به میلیون‌ها جوان وصل می‌کند که محتوای ویدئویی مصرف می‌کنند. مایکروسافت می‌کوشد سیستم‌عامل ویندوز خود را با برنامه‌های تولید محتوا و ویدئو بیشتر در نظر کاربران برجسته کند؛ اما تیک تاک روشی ساده برای خلق ویدئوها از گوشی‌ها برای میلیون‌ها نفر ارائه داده ‌است.

سرفیس پرو ایکس / Microsoft Surface Pro X

سرفیس پرو اکس مایکروسافت

مایکروسافت می‌تواند از دسترسی مستقیم به کاربران تیک تاک برای تبلیغ محصولات خود مانند سرفیس و ایکس‌باکس نیز بهره ببرد. حتی استفاده از این سرویس به‌عنوان سکوی پرتابی برای ایده‌های بلندپروازانه‌ی مایکروسافت درزمینه‌ی استریم بازی‌ها نیز چندان دور از ذهن نمی‌رسد. گوگل در نظر دارد با ادغام یوتیوب و سرویس استریمینگ استادیا گامی رو به جلو بردارد و مایکروسافت با تیک تاک و سرویس استریم xCloud می‌تواند پاسخی درخور به گوگل دهد. مایکروسافت در نظر داشت از میکسر برای استریم بازی ایکس‌باکس استفاده کند؛ اما این سرویس هیچ‌گاه توجه کافی را جلب نکرد و مایکروسافت مجبور شد قراردادی با فیسبوک برای ادغام با xCloud منعقد کند. تصور کنید ویدئویی از Call of Duty در تیک تاک ببینید و بعد با کلیک روی آن به‌راحتی این بازی را روی سرویس xCloud بازی کنید.

همچنین، مایکروسافت فکرهای بزرگی برای هوش مصنوعی در خارج از فضای کاری دارد. اگرچه تلاش‌های اولیه مایکروسافت درزمینه‌ی چت‌بات‌های هوش مصنوعی چندان باب میل نبود؛ اما مایکروسافت به کاربران فراوانی برای آزمایش پروژه‌های هوش مصنوعی خود نیاز دارد. تیک تاک هم‌اکنون از هوش مصنوعی برای تشخیص چهره و اعمال فیلترهای محبوب بهره می‌برد. فید هوش مصنوعی تیک تاک دقیقا همان ‌چیزی را به شما پیشنهاد می‌دهد که در اپ می‌بینید و این الگوریتم با افزایش استفاده کاربران از آن بیشتر بهبود پیدا می‌کند.

تیک تاک درزمینه‌ی واقعیت افزوده نیز سرمایه‌گذاری‌هایی کرده ‌است و از فیلترها و تبلیغاتی استفاده می‌کند که از AR بهره می‌برند. برنامه‌های AR مایکروسافت تا حد زیادی به هولولنز و هدست واقعیت ترکیبی ویندوز و برخی تجربیات روی موبایل با ماینکرفت محدود می‌شود. تیک تاک می‌تواند دروازه‌ای در موبایل برای واقعیت افزوده مایکروسافت باشد.

Microsoft

مالکیتی پیچیده

مایکروسافت تاکنون اعلام نکرده است خرید تیک تاک مستقیما کدام‌یک از ویژگی‌های این سرویس را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. این موضوع که مایکروسافت چه برنامه‌ای برای مدیریت تیک تاک در آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند دارد، جای سؤال است. آیا این مدیریت به‌معنای وجود دو نسخه‌ی متفاوت با ویژگی‌های متفاوت در مناطق مختلف خواهد بود؟

نحوه‌ی مدیریت تیک تاک در آمریکا نکته‌ای مهم در موفقیت آینده این شرکت خواهد بود. یکی از نخستین خرید‌های ساتیا نادلا،‌ مدیرعامل مایکروسافت، موجانگ، سازنده‌ی ماینکرفت بود. این تصمیم موفقیت بزرگی بود؛ چراکه ماینکرفت به رشدش ادامه داد و مایکروسافت دست استودیو موجانگ را برای توسعه‌ی مستقل بازی‌ها باز گذاشت.

خرید دیگر نادلا لینکدین با قیمت ۲۶/۲ میلیارد دلار، موفقیت دیگری برای مایکروسافت بود. این شرکت به لینکدین اجازه داده به‌طور مستقل به فعالیتش ادامه دهد و تنها در برخی نقاط، ادغام‌سازی‌هایی هوشمندانه با سرویس آفیس انجام داده ‌است. مایکروسافت به غول اجتماعی کاری دسترسی دارد و گوگل و فیسبوک را از حوزه‌ی کاری به حاشیه‌ی رانده و این شرکت با سرویس آفیس به این تسلط ادامه می‌دهد. حتی گیت‌هاب هم ظاهرا خرید موفقی برای مایکروسافت بوده ‌است. مایکروسافت به این شرکت نیز اجازه‌ی فعالیت مستقل داده و به‌طور مشابهی، مایکروسافت با داده‌های این سرویس درک بهتری از توسعه‌دهندگان و نیازهای آن‌ها پیدا کرده ‌است.

اگر قرارداد تیک تاک و مایکروسافت منعقد شود، احتمالا مایکروسافت به این شرکت نیز اجازه فعالیت مستقل را خواهد داد. مایکروسافت پس از تجربه‌ی طعم شکست در خرید اسکایپ و نوکیا و تلاش در ادغام این شرکت‌ها با کسب‌وکار خود بسیار محتاطانه عمل می‌کند. همچنین، مایکروسافت در بازار مدیریت محتوا تازه‌کار است؛ از‌این‌رو، دور از ذهن است که این شرکت تلاش کند تیک تاک را با سرویس‌های خود ادغام یا با برند دیگری عرضه کند. مایکروسافت با تصاحب تیک تاک در کشورهای انگلیسی زبان سعی می‌کند با مشکلاتی که فیسبوک و توییتر با آن‌ها مواجه شدند، برخورد نکند. جای تعجب است چرا انگلستان در فهرست مایکروسافت نیست.

اگر به تیک تاک اجازه‌ی فعالیت مستقل داده شود، آن‌گاه مایکروسافت می‌تواند علاوه‌بر استفاده از داده‌های این سرویس و ادغام برخی سرویس‌هایش در آن، مستقیما با یوتیوب و فیسبوک رقابت کند. در سال ۲۰۰۶، مایکروسافت با همکاری News Corporation و NBC Universal سرویس ویدیویی MSN را راه‌اندازی کرد که توانست با یوتیوب رقابت کند و چند سال بعد تعطیل شد. این شکست منجر به این شده که یوتیوب به مقصد اولیه ویدیوهای مایکروسافت تبدیل شود.

مایکروسافت با Socl در سال ۲۰۱۲ درزمینه‌ی شبکه‌های اجتماعی نیز طبع‌آزمایی کرده‌ است. این شبکه‌ی اجتماعی پنج سال بعد در سال ۲۰۱۷ تعطیل شد. مایکروسافت همیشه به قابلیت فیسبوک واقف بوده و در سال ۲۰۰۷، ۲۴۰ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده ‌است. تیک تاک به‌سرعت در حال تبدیل به مهره‌ای بزرگ در فضای اجتماعی امروزی است و رقیبی مستقیم برای اسنپ‌چت و اینستاگرام و فیسبوک در هر دو زمینه‌ی مقیاس و قابلیت‌ها به‌شمار می‌رود.

تیک تاک / tiktok

پیش‌بینی آینده‌ی تیک تاک فروخته‌شده به مایکروسافت بسیار دشوار است. این قراردادی نامعمول برای اهالی مانتین‌ویو است و دولت آمریکا نیز در این میان سنگ‌اندازی می‌کند. مایکروسافت معمولا پیش از انعقاد قراردادها از خریدهایش صحبتی نمی‌کند و پست وبلاگ این شرکت نیز در پاسخ به ترامپ و دخالت شخصی او در این موضوع بود. وال‌استریت ژورنال گزارش داده است پست وبلاگ مایکروسافت نتیجه‌ی فشار متحدان رئیس‌جمهور بر مایکروسافت برای علنی‌کردن مذاکرات این شرکت با تیک تاک بوده‌است.

مایکروسافت با قرارداد پیچیده‌ای رو‌به‌رو است. خرید تیک تاک از یک سو می‌تواند به‌نفع این شرکت و از سوی دیگر به‌نفع ترامپ باشد. ترامپ می‌تواند با انعقاد این قرارداد ادعا کند یکی از مهره‌های مهم چین در اکوسیستم فناوری آمریکا را زیر سلطه آورده ‌است. انتظار پیچش‌ها و اتفاق‌های متعددی در مذاکرات هفته‌های آتی داریم؛ اما طبق اعلام مایکروسافت، این مذاکرات تا ‌۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) به‌پایان خواهد رسید. درحال‌حاضر، تنها باید منتظر باشیم و گمانه‌زنی کنیم.

دیدگاه شما در‌این‌باره چیست؟ مایکروسافت با تصاحب تیک تاک چه سودایی در سر می‌پروراند؟ آیا این خرید به‌نفع مایکروسافت است؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات