مایکروسافت گزارش فصل چهارم سال مالی ۲۰۲۰ را منتشر کرد

پنج‌شنبه 2 مرداد 1399 - 14:00
مطالعه 7 دقیقه
گزارش مالی فصل چهارم سال ۲۰۲۰ مایکروسافت نشان از رشد نه‌چندان خوب کسب‌و‌کار خدمات ابری و سوددهی نسبی بخش‌های دیگر در دوره‌ی مذکور دارد.
تبلیغات

مایکروسافت گزارش فصل چهارم سال مالی ۲۰۲۰ را منتشر کرد. این گزارش به‌صورت خلاصه درآمد ۳۸/۰ میلیارد دلاری، سود خالص ۱۱/۲ میلیارد دلاری و درآمد به ازای هر سهم ۱/۴۶ دلاری را برای ردموندی‌ها نشان می‌دهد. در مقام مقایسه، آمارهای برای دوره‌ی مشابه سال ۲۰۱۹، درآمد ۳۳/۷ میلیارد دلاری، سود خالص ۱۳/۲ میلیارد دلاری و درآمد به ازای هر سهم ۱/۷۱ دلاری را نشان می‌دهد. گزارش جدید نشان می‌دهد هر سه زیرمجموعه‌ی اصلی شرکت، رشد سالانه‌ی قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند.

گزارش مالی مایکروسافت، اولین گزارش بین غول‌های دنیای فناوری به شمار می‌آید که عملکرد مالی را در یک فصل با تأثیر کامل ویروس کرونا نمایش می‌دهد. ردموندی‌ها در فصل گذشته اعلام کردند که کووید ۱۹ تأثیر زیادی روی درآمد کل شرکت نداشته است. در فصل چهارم ۲۰۲۰، به گفته‌ی مایکروسافت همان روند‌های موجود در فصل گذشته، ادامه پیدا کردند. به‌هرحال مایکروسافت در بازارهای هدف نرم‌افزار و خدمات ابری فعالیتی جدی دارد و بررسی عملکرد مالی آن‌ها، نمایی مناسب از وضعیت کلی بازار نشان می‌دهد. آن‌ها برخلاف فیسبوک و گوگل، درآمد زیادی را از بخش تبلیغات کسب نمی‌کنند و به همین دلیل شاید بحران کرونا را بهتر پشت سر بگذارند. غول‌های دیگر دنیای فناوری شامل این دو شرکت و آمازون و اپل، گزارش‌های فصلی خود را در هفته‌ی آینده منتشر خواهند کرد.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند که مایکروسافت درآمد ۳۶/۵ میلیارد دلاری را برای فصل چهارم گزارش کند. آن‌ها درآمد به ازای هر سهم را نیز ۱/۳۷ دلار پیش‌بینی کرده بودند. عملکرد شرکت، فراتر از پیش‌بینی‌ها بود و این احتمال را نشان می‌دهد که شاید برخی از بخش‌های کسب‌وکاری مایکروسافت، از دوران همه‌گیری سود هم برده باشند. ردموندی‌ها در فصل گذشته، ۸/۹ میلیارد دلار به‌خاطر بازخرید سهم و سود سهام به سهام‌داران پرداخت کرده‌اند.

تأثیر ویروس کرونا بر فصل مالی مایکروسافت

مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، در بیانیه‌ای پیرامون گزارش مالی جدید شرکتش گفت: «پنج ماه گذشته نشان داد که تمرکز بر فناوری، راهکار کلیدی برای انعطاف‌پذیری یک کسب‌وکار محسوب می‌شود. سازمان‌هایی که ظرفیت‌های دیجیتالی خود را به‌صورت داخلی توسعه می‌دهند، با سرعت بیشتری از بحران کنونی رها می‌شوند و قوی‌تر به وضعیت قبلی باز خواهند گشت. ما تنها شرکتی هستیم که مجموعه‌ای از فناوری مدرن را به‌صورت یکپارچه در سیستم‌‌‌های سازمانی خود پیاده می‌کنیم. مجموعه‌ای که با بهره‌مندی از خدمات ابری و هوش مصنوعی، امنیت و تکامل را در لایه‌های گوناگون به‌همراه دارد. ما همین دستاوردها را به سازمان‌های دیگر ارائه می‌کنیم تا در ساختار خود تحول ایجاد کنند و روش رفع نیاز مشتریان‌شان را تغییر دهند».

بخش خدمات ابری آژور، کمترین نرخ رشد را در فصل‌های اخیر ثبت کرد

بخش خدمات ابری مایکروسافت آژور، در فصل گذشته با رشد ۴۷ درصدی درآمد روبه‌رو شد که خبر خوبی برای ردموندی‌ها نیست. کسب‌وکار ابری از مدت‌ها پیش در مسیر کاهش سرعت رشد قرار دارد و ثبت آمار ۴۷ درصدی، واقعا نگران‌کننده بود. آن‌ها در فصل‌های گذشته از فصل دوم ۲۰۱۹ تا فصل سوم ۲۰۲۰، به‌ترتیب رشد‌های ۷۶، ۷۳، ۶۴، ۵۹، ۶۲ و ۵۹ درصدی را تجربه کرده بودند. درنتیجه کاهش سرعت رشد را می‌توان برای کسب‌وکاری همچون آژور طبیعی دانست، اما ظاهرا همه‌گیری ویروس کرونا، وضعیت را برای آن‌ها بدتر کرده است.

در بخشی از گزارش مالی مایکروسافت می‌خوانیم:

استفاده و تقاضا برای خدمات ابری با افزایش کار کردن مشتریان ازخانه افزایش یافت. ازطرفی قراردادهای سازمانی در مسیر کاهش رشد قرار گرفتند و خصوصا کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، سفارش‌های خود را کاهش دادند. لینکدین هم به‌خاطر ضعیف شدن بازار اشتغال و کاهش هزینه‌های تبلیغاتی کسب‌وکارها، اثر منفی تجربه کرد.

افزایش استفاده از خدمات ابری به‌صورت هم‌زمان با کاهش درآمد یعنی جذب مشتریان پولی جدید در دوران همه‌گیری آسان نیست. ازطرفی می‌توان پیش‌بینی کرد که مایکروسافت طلب‌های سازمانی خود را از مشتریان به تأخیر می‌اندازد تا آن‌ها را در بلندمدت به خود وفادار کند. ردموندی‌ها جزئیات درآمد بخش Azure را منتشر نمی‌کنند. یکی از دلایل اصلی برای عدم انتشار، جلوگیری از مقایسه‌ی آژور با رهبر بازار یعنی آمازون AWS است.

گزارش مالی فصل چهارم سال مالی 2020 مایکروسافت

بخش‌های دیگر مایکروسافت هم مانند خدمات ابری، در دوره‌ی گذشته آسیب دیده‌اند. لینکدین یکی از این بخش‌ها بود که روز گذشته هم خبر تعدیل ۹۶۰ نیروی انسانی آن‌ها منتشر شد. مایکروسافت در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد که کسب‌وکار جست‌وجو هم به‌خاطر کاهش هزینه‌های تبلیغاتی کسب‌وکارها، با کاهش درآمد روبه‌رو شده است. درمقابل، بخش‌های ویندوز و سرفیس و گیمینگ مایکروسافت به‌خاطر افزایش استفاده‌ی کاربران از کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها در دوران دورکاری، با افزایش درآمد روبه‌رو شد. این افزایش درآمد، در مسیر بازیابی وضعیت بازار کامپیوترهای شخصی قرار دارد که پس از رفع چالش‌های زنجیره‌ی تأمین چین،‌ در مسیر رشد قرار گرفت.

نکات مهم گزارش مالی مایکروسافت

مایکروسافت در سه گروه عملیاتی اصلی فعالیت می‌کند که گزارش مالی خود را هم متمرکز بر دسته‌های مذکور، گروه‌بندی کرد.

  • بخش Productivity and Business Processes: رشد ۶ درصدی و رسیدن به درآمد ۱۱/۸ میلیارد دلاری. فروش محصولات تجاری آفیس با رشد ۵ درصدی و بخش مصرف‌کننده و خدمات ابری با رشد ۶ درصدی روبه‌رو شدند. درآمد بخش Dynamics رشد ۱۳ درصدی و درآمد لینکدین، رشد ۱۰ درصدی را ثبت کرد. تعداد مصرف‌کننده‌های مشترک سرویس آفیس ۳۶۵ هم به ۴۲/۷ میلیون کاربر رسید.
  • بخش Intelligent Cloud: رشد ۱۷ درصدی و ثبت درآمد ۱۳/۴ میلیارد دلاری. محصولات سرور و خدمات ابری رشد درآمد ۱۹ درصدی را ثبت کردند، درحالی‌که درآمد بخش خدمات تجاری (اینترپرایز) ثبت بود. آمار مهم همیشگی، درآمد آژور است که رشد ۴۷ درصدی را تجربه کرد.
  • بخش More Personal Computing: رشد ۱۴ درصدی و رسیدن به درآمد ۱۲/۹ میلیارد دلاری. درآمد بخش ویندوز (ازطریق فروش مجوز به تولیدکننده‌ها - OEM) با رشد ۷ درصدی روبه‌رو شد، درحالی‌که درآمد از فروش مجوز تجاری ویندوز رشد ۹ درصدی را تجربه کرد. درآمد تبلیغات در موتور جست‌وجو با کسر هزینه‌های خرید ترافیک ۱۸ درصد سقوط کرد. درآمد بخش سرفیس رشد ۲۸ درصدی و درآمد خدمات و محتوای ایکس‌باکس، رشد ۶۵ درصدی را ثبت کرد.

مایکروسافت آفیس هنوز یکی از منابع درآمد مهم برای ردموندی‌ها محسوب می‌شود که ازطریق فروش اشتراک سرویس آفیس ۳۶۵، جریان مناسب درآمدی ایجاد می‌کند. اکنون رکورد مصرف‌کننده‌های مشترک سرویس آمار ۴۰ میلیون کاربر را رد کرد، اما هنوز کمتر از آمار مشترکان سازمانی است. مایکروسافت در فصل سوم ۲۰۲۰ رکورد مشترکان کسب‌وکاری آفیس ۳۶۵ را به ۲۵۸ میلیون کارمند رساند که رشد قابل‌توجهی را نسبت به آمار ۲۰۰ میلیونی فصل قبل نشان می‌داد. تعداد کاربران فعال روزانه‌ی سرویس تیمز هم از ۷۵ میلیون کاربر فراتر رفت. نادلا در گزارش مالی اخیر اعلام کرد که ۶۹ سازمان با بیش از ۱۰۰ هزار کارمند اکنون از تیمز استفاده می‌کنند و ۱،۸۰۰ سازمان با بیش از ۱۰ هزار کارمند هم عضو این سرویس هستند.

همان‌طور که گفته شد درآمد بخش ویندوز هم در هر دو بخش فروش کامپیوترهای ویندوزی به کاربران (OEM) و فروش مجوز ویندوز به سازمان‌ها افزایش یافت که دلیل اصلی آن را می‌توان در افزایش دورکاری کارمندان مشاهده کرد. ازطرفی باید منتظر بمانید که در ماه‌های پیش‌رو، کدام‌یک از دو بخش، رشد بیشتر را تجربه می‌کنند. آیا خرید کامپیوترهای جدید در دسته‌ی مصرف‌کننده ادامه می‌یابد یا کسب‌وکارها روی دستگاه‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند.

لینکدین، سرفیس و بخش بازی

لینکدین تا پیش از شیوع همه‌گیری یکی از بهترین زیرمجموعه‌های مایکروسافت بود. آن‌ها از زمان خرید شرکت در سال ۲۰۱۶ تا پیش از همه‌گیری، همیشه رشد دورقمی را در درآمد لینکدین مشاهده می‌کردند. در فصل سوم سال ۲۰۲۰، ردموندی‌ها متوجه یک هشدار در شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکار شدند. هزینه‌‌های سازمانی در لینکدین کاهش قابل‌توجه داشت و در گزارش مالی اخیر هم شاهد نتیجه‌ی آن بودیم که رشد بیش از ۲۰ درصدی کسب‌وکار مذکور را به‌طور کامل از بین برد.

زیرمجموعه‌ی سرفیس هنوز در مسیر درآمدزایی مناسب برای مایکروسافت قرار دارد و هر فصل، درآمد حدود یک میلیارد دلاری را ارائه می‌کند. فصل‌های اول و دوم و سوم سال مالی جاری با درآمدهای ۱/۳۵ و ۱/۹۸ و ۱/۳۴ میلیارد دلاری برای بخش سرفیس همراه بودند که آمار مناسبی را با توجه به اوج‌گیری کرونا و کاهش نسبی فروش کلی کامپیوترهای شخصی در فصل سوم نشان می‌دهد. فصل چهارم سال مالی ۲۰۲۰ با درآمد ۱/۷۲ میلیارد دلاری بخش سرفیس به پایان رسید که رشدی عالی و بهره‌مندی از افزایش تقاضا در بازار کامپیوترهای شخصی را نشان می‌دهد. ردموندی‌ها در ماه مه محصولات جدید خانواده‌ی سرفیس یعنی Surface Book 3 و Surface Go 2 را به‌همراه لوازم جانبی این برند، Surface Headphones 2 و Surface Earbuds به بازار عرضه کردند که برای محاسبه‌ی نقش آن‌ها در فروش، تا گزارش مالی بعدی منتظر بمانیم.

زیرمجموعه‌ی بازی مایکروسافت در فصل اول و دوم ۲۰۲۰ وضعیت خوبی نداشت. فصل سوم آمار نسبتا خوبی را نشان داد و در فصل چهارم، شاهد اوج‌گیری درآمد بودیم. درآمد بخش محتوا و خدمات ایکس‌ باکس رشد ۶۵ درصدی را تجربه و بخش بازی، رشد کلی ۶۴ درصد را گزارش کرد. ردموندی‌ها از چند فصل پیش، آمار جزئی تعداد کاربران Xbox Live را منتشر نمی‌کنند، اما به‌طور کلی می‌توان وضعیت بازار بازی را در آستانه‌ی معرفی کنسول بازی جدید برای ردموندی‌ها مناسب دانست.

تبلیغات
تبلیغات

نظرات