جمع‌بندی کنفرانس WWDC 2020 اپل

سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اپل شب گذشته در جریان رویداد سالانه‌ی WWDC علاوه بر معرفی نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل‌های tvOS، watchOS، iPadOS، iOS و macOS، از ساخت پردازنده‌ی اختصاصی مبتنی بر معماری آرم برای کامپیوترهای مک خود خبر داد.
تبلیغات

کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل یا WWDC که به‌صورت سنتی هرساله اواسط خرداد در سن خوزه کالیفرنیا برگزار می‌شد، امسال به‌دلیل همه‌گیری جهانی بیماری کووید ۱۹ باتاخیر و برای اولین‌بار به‌صورت مجازی و کاملا آنلاین برگزار شد. زومیت نیز به رسم هرسال، شب گذشته این رویداد مهم دنیای فناوری را به‌صورت زنده پوشش داد

کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل همان‌طور که از نامش پیدا است بیشتر با محوریت نرم‌افزاری برگزار می‌شود، اما WWDC 2020 یک سورپرایز سخت‌افزاری نیز با خود به‌همراه داشت: اپل اعلام کرد که قصد دارد استفاده از پردازنده‌های x86 اینتل را کنار گذاشته و از پردازنده‌های ساخت خود مبتنی بر معماری ARM برای پلتفرم دسکتاپ خود استفاده کند.

اگرچه از یکی دو هفته مانده به کنفرانس زمزمه‌هایی مبنی بر تصمیم اپل به توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی برای پلتفرم دسکتاپ به‌گوش می‌رسید، اما شنیدن این خبر به‌صورت رسمی از زبان تیم کوک همچنان نقطه‌ی اوج رویداد شب گذشته بود.

درادامه مهم‌ترین اخبار رویداد شب گذشته را به‌صورت خلاصه مرور می‌کنیم.

iOS 14

اپل شب گذشته به‌صورت رسمی سیستم‌عامل آی او اس ۱۴ (Apple iOS 14) را برای آیفون و آیپاد تاچ معرفی کرد. در ابتدا انتظار می‌رفت که نسخه‌ی جدید آی‌او‌اس با نام آیفون او اس (iPhoneOS) معرفی شود، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد.

نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل موبایل اپل تغییرات قابل توجهی مخصوصا در Home Screen به‌خود دیده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتابخانه‌ی اپلیکیشن (App Library)، حالت تصویر در تصویر (Picture in Picture) و قابلیت اضافه کردن ویجت‌ها به صفحه‌ی هوم اشاره کرد.

از دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل iOS 14 می‌توان به App Clips (اجرای اپلیکیشن بدون نصب)، CarKey (بازکردن قفل ماشین با گوشی) و اضافه‌شدن قابلیت‌های جدید به سیری اشاره کرد. اپل اعلام کرد که بالاخره امکان تغییر اپلیکیشن پیش‌فرض‌ ایمیل و مرورگر را دراختیار کاربران آیفون و آیپد قرار می‌دهد. 

به‌روزرسانی عمده اپ Messages و میموجی‌های جدید، اضافه‌شدن ویژگی Spatial Audio به ایرپادز و معرفی اپلیکیشن مترجم اپل با پشتیبانی از ۱۱ زبان و قابلیت ترجمه‌ی آفلاین نیز از دیگر اخباری بودند که درکنار معرفی iOS 14 به آن‌ها اشاره شد.

iPadOS 14

مهم‌ترین به‌روزرسانی در نسخه‌ی ۱۴ آیپد او‌اس، بازسازی موتور جست‌وجو آن است که اپل از آن با عنوان Universal Search یاد می‌کند. بازسازی موتور جست‌وجو موجب می‌شود که کاربر بتواند ازطریق آن، اپلیکیشن‌ها را راه‌اندازی کند، به‌جست‌وجوی مخاطب یا فایل بپردازد یا حتی فایل‌های داخلی بعضی اپلیکیشن‌ها را نیز در نتایج ببیند.

تبلت‌های آیپد از این پس با استفاده از iPadOS 14 پشتیبانی بهتری از دست‌خط نوشته‌شده با Apple Pencil خواهند داشت. این ویژگی با عنوان Scribble معرفی شده است و می‌تواند با تشخیص دست‌خط‌های زبان انگلیسی و چینی، آن‌ها را به متن تایپی تبدیل کند تا کاربر بتواند آن‌ها را به‌راحتی کپی کند.

تقریبا تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که اپل در کنفرانس شب گذشته برای iOS14 معرفی کرد، در iPadOS 14 نیز حضور خواهند داشت.

watchOS 7

نسخه‌ی جدید واچ OS پاییز امسال برای اپل واچ سری ۳ و مدل‌های جدیدتر دردسترس قرار می‌گیرد. این یعنی اپل رسما قصد دارد به پشتیبانی از نسل اول و دوم ساعت‌های هوشمند خود خاتمه دهد. به‌منظور بهره‌گیری از watchOS 7 به گوشی آیفون 6s و دستگاه‌های جدیدتر نیاز پیدا خواهید کرد که به سیستم‌عامل iOS 14 مجهز باشند. 

اپل در نسخه‌ی جدید watchOS، بالاخره قابلیت رهگیری و پایش خواب را به ساعت‌های هوشمند خود می‌آورد. همچنین در این نسخه، قابلیت‌هایی مانند Face Sharing (برای به‌اشتراک گذاشتن واچ‌فیس‌ها)، مسیریابی برای دوچرخه سوارها و تشخیص شستشوی درست دست (باتوجه‌به حرکات دست و صدای آب) به اپل واچ اضافه می‌شود.

tvOS

در نسخه‌ی جدید tvOS شاهد پشتیبانی بهتر از لوازم جانبی پلتفرم HomeKit اپل، قابلیت جدید تصویر در تصویر و البته پشتیبانی از کنترلر الیت ۲ مایکروسافت و کنترلر Adaptive کنسول ایکس‌باکس وان هستیم.

نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل tvOS همچنین به کاربران امکان می‌دهد ازطریق رابط کاربری جدید بخش کنترل سنتر (Control Center) به کنترل مستقیم لوازم جانبی پلتفرم HomeKit بپردازند. کنترل سنتر اضافه‌شده به tvOS شباهت‌های زیادی به منوی مشابه در iOS و iPadOS دارد.

اپل همچنین با نمایش تریلر سریال Foundation برای اپل TV پلاس اعلام کرد سرویس استریم این شرکت اکنون روی حدود یک میلیارد دستگاه در جهان قرار دارد.

macOS Big Sur

ازآنجایی‌که نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل دسکتاپ اپل با نام macOS Big Sur برای اولین‌بار بعد از مدت‌ها از شماره نسخه‌ی ۱۰ استفاده نمی‌کند، می‌توان آن را پایانی بر macOS X دانست. «مک او اس ۱۱ بیگ سر» که تغییر بصری بسیار قابل توجهی نسبت به نسخه‌های پیشین داشته، بیش‌ازپیش به سیستم‌عامل‌های موبایل اپل یعنی iOS و iPadOS شبیه و نزدیک شده است.

کنترل سنتر شبیه به آیفون، قابلیت استفاده از ویجت‌های iOS 14، تغییرات گسترده‌ی اپ مسنجر برای شباهت بیشتر به نسخه‌ی موبایل و نسخه‌ی جدید مرورگر سافاری ازجمله ویژگی‌های جدید macOS Big Sur است که اپل شب گذشته از آن‌ها سخن گفت.

اپل سیلیکون (Apple Silicon)

اپل برای دومین بار در تاریخ کامپیوترهای مک قصد دارد معماری سخت‌افزاری پلتفرم دسکتاپ خود را تغییر بدهد. کوپرتینویی‌ها که پیش از این یک بار در سال ۲۰۰۵ از معماری پاور پی‌سی IBM به معماری x86 و پردازنده‌های اینتل مهاجرت کرده بودند، این بار قصد دارند از تراشه‌های ساخت خود مبتنی بر معماری آرم استفاده کنند.

کریگ فدریگی، مدیر ارشد واحد نرم‌افزار اپل می‌گوید که همه‌چیز در سیستم‌عامل macOS Big Sur برای سازگاری با اپل سیلیکون به‌روز شده‌اند. نر‌م‌افزارهای حرفه‌ای اپل از جمله Logic Pro X و Final Cut Pro X از روز نخست دراختیار کاربران مک‌های مبتنی‌بر اپل سیلیکون خواهند بود.

براساس ادعای فدریگی، بسیاری از توسعه‌دهندگان «تنها در چند روز» می‌توانند اپلیکیشن‌هایشان را با اپل سیلیکون سازگار سازند. از سوی دیگر کوپرتینونشین‌ها با شرکت‌های مایکروسافت و ادوبی برای سازگارسازی نرم‌افزارهای مهم‌شان با Apple Silicon وارد همکاری شده‌اند.

اپل همچنین کیت مخصوص توسعه‌دهندگان اپل برای تسریع روند مهاجرت به دنیای آرم را معرفی کرد. این کیت که Dveloper Transition Kit نام دارد، شامل یک مک‌مینی مجهز به پردازنده‌ A12Z اپل (پردازنده‌ی به‌کار رفته در آیپد پرو ۲۰۲۰) با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ ذخیره ‌سازی SSD است.

در ادامه می‌توانید مجموعه‌ی مطالب و مقالات زومیت درباره‌ی WWDC 2020 را مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات