macOS Big Sur نسخه جدید سیستم عامل دسکتاپ اپل معرفی شد

دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
اپل در رویداد WWDC20، نسخه جدید مک او اس (MacOS) را با قابلیت‌های مختلف و نام macOS Big Sur رونمایی کرد.
تبلیغات

پس از شیوع بیماری کرونا، بسیاری از رویدادها یا لغو شدند یا نحوه‌ی برگزاری آن‌ها تغییر یافت. در هفته‌های اخیر، رونمایی محصولات مختلفی را شاهد بودیم که در رویدادی آنلاین و بدون حضور علاقه‌مندان و خبرنگاران و میهمانان ویژه معرفی شدند.

اپل نیز به‌علت شیوع بیماری کرونا به تغییر در برنامه‌های خود مجبور شد و رویداد WWDC امسال را آنلاین و بدون حضور علاقه‌مندان و خبرنگاران برگزار کرد. در رویداد WWDC 2020، سیستم‌عامل iOS 14 و iPadOS معرفی شدند که برای گجت‌های قابل‌حمل کوپرتینویی‌ها مانند گوشی‌ موبایل آیفون و تبلت‌ آیپد در نظر گرفته شده‌اند و ویژگی‌های متعددی دراختیار کاربران قرار می‌دهند. بااین‌حال، iOS 14 تنها سیستم‌عامل معرفی‌شده در رویداد WWDC20 نبود و کوپرتینویی‌ها نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مک یا MacOS را نیز رونمایی کردند. مک او اس سیستم‌عامل مخصوص اپل برای کامپیوترهای سری مک و لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک و مک‌بوک پرو است.

رابط کاربری Messages در سیستم عامل دسکتاپ اپل macOS Big Sur

نسخه‌ی جدید Messages در macOS Big Sur

نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مک که Big Sur نام دارد، درمقایسه‌با نسخه‌ی قبلی بازطراحی و رابط کاربری آن دچار تغییرات گسترده‌ای شده است. دسترسی سریع‌تر به اپلیکیشن‌ها و فایل‌ها و پوشه‌ها از مزایای نوارابزار جدید مک او اس Big Sur محسوب می‌شود.

طراحان اپل خواسته‌اند سیستم‌عامل مک بیشتر شبیه به iOS شود؛ به‌همین‌دلیل، رابط کاربری را از نو طراحی کرده‌اند. یکی از تغییرات نحوه‌ی تعامل آیکون‌ها با نشانگر یا ماوس است و زمانی‌که کاربر ماوس را روی آن‌ها برد، هایلایت می‌شوند.

MacOS Big Sur قسمتی به‌نام کنترل‌سنتر دراختیار کاربران قرار می‌دهد تا میزان روشنایی و... را تغییر دهند و درواقع، دسترسی سریع‌تری برای ویرایش تنظیمات سیستم‌عامل داشته باشند.

کنترل سنتر در سیستم عامل دسکتاپ اپل macOS Big Sur

کنترل سنتر در macOS Big Sur

ویجت در سیستم عامل دسکتاپ اپل macOS Big Sur

ویجت‌ها در macOS Big Sur

علاوه‌بر ویژگی‌های ذکرشده، قسمت اعلان‌ها نیز تغییرات جالبی کرده و شبیه به نسخه iOS شده است. همچنین، دسترسی به سیستم ویجت iOS 14 ازطریق MacOS میسر شده تا تعاملات بیشتری میان سیستم‌عامل‌های اپل به‌وجود آید.

از دیگر تغییرات MacOS جدید می‌توان به اپلیکیشن مسنجر اشاره کرد که انتخاب تصاویر درون‌خطی و میموجی‌ها را شامل می‌شود. کدهای اپلیکیشن نیز تغییر یافته تا شباهت بیشتری به نسخه موجود در iOS داشته باشد.

در مک کاتالیست نیز ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی به ارمغان آمده است که مقیاس‌گذاری صفحه‌ی بومی (Native Screen Scaling) را دربر می‌گیرد. این ویژگی اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌ها باتوجه‌به پلتفرم مدنظر بهتر نمایش داده شوند. علاوه‌برآن، قسمت مدیریت مک کاتالیست نیز ویرایش شده است تا آزادی‌عمل بیشتری به کاربر داده شود.

نسخه جدید مرورگر سافاری در سیستم‌ عامل دسکتاپ اپل macOS Big Sur

نسخه‌ی جدید مرورگر سافاری در macOS Big Sur

اپل برای مرورگر سافاری (Safari) نیز ویژگی‌های جالبی در نظر گرفته است که گزینه‌های بیشتر برای افزایش ضریب امنیتی کاربر و اضافه‌شدن اکستنشن‌های بیشتر را شامل می‌شود. کاربر می‌تواند تصویر پس‌زمینه‌ی صفحه‌ی اصلی سافاری را باتوجه‌به سلیقه‌ی خود تغییر دهد و امکان استفاده از مترجم برای ترجمه‌ی متون وب‌سایت‌ها به سافاری اضافه شده است. درواقع، کاربر تنها با یک کلیک می‌تواند صفحه‌ی وب‌سایت مدنظر را ترجمه کند.

افزایش سرعت یکی از ویژگی‌هایی است که سافاری به آن نیاز داشت. اپل می‌گوید سرعت سافاری درمقایسه‌با مرورگر کروم گوگل ۵۰ درصد افزایش یافته است. به‌گفته‌ی سران اپل، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مک از پردازنده‌ آرم نیز پشتیبانی می‌کند و مایکروسافت و ادوبی نسخه‌های سازگار با پردازنده‌های آرم را برای مک او اس Big Sur آماده کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات