فیسبوک سرویس رقیب استریت ویو گوگل مپس را خرید

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
فیسبوک استارتاپ سوئدی مپیلری (Mapillary)، سرویس رقیب استریت ویوی نقشه‌ی گوگل را به تصاحب خود درآورد.
تبلیغات

فیسبوک در چند سال گذشته تلاش زیادی برای ارائه‌ی سرویس‌های مختلف نقشه انجام داده است. سال گذشته فیسبوک ابزار هوش مصنوعی خود را برای استفاده دراختیار کاربران OpenStreetMap گذاشت و از قصد خود برای ایجاد AR planet، سیاره‌ای مجازی برمبنای واقعیت افزوده، با استفاده از نقشه‌های سه‌بعدی از سرتاسر جهان خبر داد.

در همین راستا، فیسبوک به‌تازگی اعلام کرده است که استارتاپ سوئدی مپیلری (Mapillary)، سرویس جایگزین استریت ویو (Street View) گوگل مپ را خریده است. مپیلری پلتفرمی برای تصویربرداری از سطح خیابان‌ها با قابلیت گسترش و نقشه‌برداری خودکار است. 

از سال ۲۰۱۳ تاکنون کاربران مپیلری ساکن در ۱۹۰ کشور جهان درحال تهیه‌ی تصاویر از محله‌های خود با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود هستند. این افراد سپس با استفاده از سرویس مپیلری تصاویر تهیه‌شده را به هم می‌چسبانند تا نمایی سه‌بعدی از سطح خیابان‌ها ایجاد کنند. درواقع مپیلری را می‌توان مشابه استریت ویو گوگل دانست که در آن تصاویر به‌جای شرکت خاص و کارمندانش توسط افراد داوطلب تهیه شده است.

تاکنون استفاده‌ی غیرتجاری از تصاویر مپیلری برای تمام کاربران رایگان بوده است، اما از امروز کاربران تجاری نیز می‌توانند از داده‌های مپیلری به رایگان استفاده کنند. باتوجه‌به این نکته می‌توان حدس زد که فیسبوک از تصاحب مپیلری چه هدفی در سر می‌پروراند. خرید مپیلری به فیسبوک اجازه می‌دهد تا برای کسب‌وکارهای حاضر در  شبکه‌های اجتماعی خود این امکان را فراهم کند تا تصاویری از خیابان و محل استقرارشان در صفحه‌ی خود به اشتراک بگذارند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مپیلری بزرگ‌ترین رقیب قابلیت استریت ویو گوگل مپس است و در سال‌های گذشته توجه غول‌های فناوری را به‌خود جلب کرده است. آمازون چند سال پیش برای خرید مپیلری تمایل نشان داده بود. دیگر رقبای گوگل مپس ازجمله اپل مپس و بینگ مپس نیز تا به‌حال تلاش کرده‌اند تا سرویسی مشابه استریت ویوی گوگل ارائه دهند که هیچ‌کدام به موفقیت مپیلری نبوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات