فولکس واگن ۲/۳۳ میلیارد دلار در چین سرمایه‌گذاری می‌کند

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
گروه خودروسازی فولکس‌واگن آلمان به منظور گسترش حضور خود در صنعت خودروهای الکتریکی چین، مبلغی حدود ۲/۳۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
تبلیغات

فولکس‌واگن در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۹ از خودرو شاسی‌بلند الکتریکی و مفهومی ID.Roomzz رونمایی کرد. این شرکت روز جمعه ۲۹ مه اعلام کرد که بیش از ۲ میلیارد دلار برای گسترش حضور خود در صنعت خودروهای برقی چین هزینه خواهد کرد. این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی اعلام‌شده از زمان آغاز بازگشایی اقتصاد چین پس از همه‌گیری ویروس کرونا است.

به گزارش کاراسکوپس، گروه خودروسازی فولکس‌واگن ۲/۳۳ میلیارد دلار در دو شرکت جداگانه سازنده خودروی الکتریکی چین سرمایه‌گذاری خواهد کرد. با سرمایه‌گذاری اول، فولکس‌واگن ۱/۱ میلیارد دلار برای بدست آوردن ۵۰ درصد گروه خودروسازی دولتی آنهوی جیانگهوای (Anhui Jianghuai Automobile Group) و شرکت مادر JAC Motors هزینه می‌کند و سهام فولکس‌واگن در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک سازنده خودروی الکتریکی با JAC از ۵۰ به ۷۵ درصد افزایش می‌یابد.

خودروساز آلمانی پس از آن برای تصاحب ۲۶/۵ درصد سهام شرکت Guoxuan High-Tech، حدود ۱/۲۲ میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این شرکت در زمینه تولید باتری خودروی الکتریکی فعالیت می‌کند. علاوه بر این، شرکت سرمایه‌گذاری مشترک تا سال ۲۰۲۵ پنج مدل خودروی برقی دیگر را نیز عرضه خواهد کرد، ضمن اینکه کارخانه جدیدی برای ساخت خودروی الکتریکی در شهر هفی (Hefei) مرکز استان آنهوی نیز تأسیس می‌کند.

volkswagen / فولکس واگن

استفان ولنشتاین، مدیرعامل فولکس‌واگن در چین گفت:

این استراتژی تضمین می‌کند که فولکس‌واگن کنترل کامل مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با JAC را به دست بگیرد.

در اطلاعیه‌ی این شرکت آمده است:

با دستیابی به کنترل مدیریتی، فولکس‌واگن امکان تولید مدل‌ها و پلتفرم‌های برقی بیشتری را فراهم می‌کند.

فولکس‌واگن قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه خودروی استفاده‌کننده از انرژی‌های نو (NEV) در چین بفروشد؛ این بدان معنا است که نه‌تنها مدل‌های کاملا برقی، بلکه خودروهای پلاگین هیبریدی و پیل سوختی هیدروژنی نیز در میان برنامه‌های فولکس‌واگن وجود دارد. ولنشتاین افزود که شرکت سرمایه‌گذاری مشترک فولکس‌واگن و JAC، تولید خودروهای کاملا برقی را براساس پلتفرم MEB فولکس‌واگن در سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد کرد. چین برنامه‌ریزی کرده است که ۲۵ درصد از فروش سالانه وسایل نقلیه در سال ۲۰۲۵ به مدل‌های NEV اختصاص یابد.

شرکت چینی Guoxuan High-Tech نیز دقیقاً مانند JAC در شهر هفی مستقر است و به فولکس‌واگن (که به‌زودی بزرگ‌ترین سهام‌دار Guoxuan خواهد شد) برای تأمین باتری مدل‌های برقی خود در چین کمک می‌کند.

فولکس‌واگن جدیدترین خودروساز خارجی است که از زمان آغاز صدور مجوز فعالیت توسط دولت چین در سال ۲۰۱۸، مالکیت خود را در کارخانه‌های چینی افزایش می‌دهد؛ پیش از این بی‌ام‌و نیز سهم خود را در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای چینی افزایش داد. هم‌اکنون فولکس‌واگن سرمایه‌گذاری مشترکی را با گروه دولتی FAW و همچنین SAIC Motor آغاز کرده است.

حزب کمونیست حاکم بر چین در سال ۲۰۱۸ محدودیت‌های مالکیت خارجی سازندگان خودروهای برقی را برای ارتقای توسعه صنعت خودروسازی برداشت. پکن خودروهای برقی را فناوری سودآوری می‌داند که چین در آن می‌تواند به رهبری جهانی تبدیل شود. چین حدود نیمی از سهم فروش جهانی خودروهای برقی را دراختیار دارد؛ اما با کاهش یارانه‌های چند میلیارد دلاری، تقاضا برای خرید این محصولات کاهش یافته و بار مضاعفی را بر دوش خودروسازان تحمیل کرده است. فروش مدل‌های کاملا برقی و خودروهای هیبریدی بنزینی-برقی در چهار ماهه نخست امسال با کاهش ۴۳/۴ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۰۵،۰۰۰ دستگاه رسید.

volkswagen / فولکس واگن

فولکس‌واگن ، جنرال موتورز، نیسان موتور و سایر برندها برای تولید مدل‌هایی که بدون یارانه دولتی بتوانند از نظر قیمت، ظرفیت پیمایش و ویژگی‌های مختلف با سایر محصولات رقابت کنند، هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند. دولت چین در ماه آوریل اعلام کرد که یارانه خریداران و تولیدکنندگان که قرار بود امسال به پایان برسد، تا سال ۲۰۲۲ و در راستای حمایت از تقاضای پایین، تمدید خواهد شد.

جنرال موتورز، نیسان، بی‌ام‌و و سایر خودروسازان نیز برای ایجاد مدل‌های برقی کم‌هزینه با یکدیگر همکاری مشترکی دارند. تسلا اولین برند خارجی به شمار می‌رود که شرکت سرمایه‌گذاری کاملا متعلق به خود را در چین راه‌اندازی کرد. کارخانه شانگهای تسلا در ماه ژانویه نخستین سدان برقی خود را به مشتریان تحویل داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات