سرویس توسعه متن OpenAI برای عرضه تجاری آماده می‌شود

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
مؤسسه تحقیقاتی OpenAI، از فعالان پیش‌گام صنعت هوش مصنوعی، تصمیم دارد سرویس توسعه متن خود را به‌صورت یک خدمت تجاری به کسب‌وکارها بفروشد.
تبلیغات

مؤسسه تحقیقات هوش مصنوعی OpenAI سال گذشته اعلام کرد که سرویسی حرفه‌ای برای تولید متن توسعه داده است. آن‌ها در اخبار خود ادعا کردند که سرویس مذکور، توانایی‌های زیادی در تولید متن، حتی اخبار دروغ دارد و عرضه‌ی عمومی آن، خطرناک خواهد بود. ادعای عدم عرضه به‌خاطر خطرناک بودن سرویس به سرعت از بین رفت، چون دو فارغ‌التحصیل دانشگاهی همان نرم‌افزار را بازسازی کردند و OpenAI نیز نسخه‌ی اصلی را عرضه کرد. مدیران اعتقاد داشتند که آگاهی و نگرانی از تهدیدها به سطح مناسبی رسیده است و شواهدی مبنی بر سوءاستفاده از سرویس وجود ندارد.

اخبار جدید ادعا می‌کنند که آزمایشگاه هوش مصنوعی، یک سرویس تولید متن قوی‌تر آماده کرده و ارائه‌ی هوشمندانه‌ی تجاری هم برای آن دارد. آن‌ها به کسب‌وکارها می‌گویند که می‌توانند با پرداخت پول، سرویس تولید متن را در داخل شرکت فعال کنند. OpenAI چند روز پیش سرویس ابری رونمایی کرد که تعدادی از کسب‌وکارها اکنون از آن برای بهبود نتایج جست‌وجو و ارائه‌ی بازخورد روی پاسخ مسئله‌های ریاضی استفاده می‌کنند. سرویس جدید، یک آزمایش روی روش جدید برنامه‌نویسی هوش مصنوعی محسوب می‌شود و در مسیر مدل کسب‌وکاری نامعمول آزمایشگاه مذکور قرار دارد.

ایلان ماسک و تعدادی دیگر از چهره‌های مطرح سیلیکون‌ولی در سال ۲۰۱۵ آزمایشگاه OpenAI را به‌صورت سازمانی غیر انتفاعی راه‌اندازی کردند تا توسعه‌ی هوش مصنوعی را در مسیری مفید برای بشر، مدیریت کند. او در سال ۲۰۱۸ از آزمایشگاه جدا شد و OpenAI هم در سال ۲۰۱۹ سیستم فعالیت غیر انتفاعی را کنار گذاشت. آن‌ها یک میلیارد دلار سرمایه‌ هم از مایکروسافت دریافت کردند. مدیران کنونی آزمایشگاه ادعا می‌کنند که تنها با تجاری کردن تحقیقات و سودآوری برای سرمایه‌گذاران، می‌توان میلیاردها هزینه‌ی مورد نیاز برای پیشرفت در خطوط مقدم محل فعالیت OpenAI را فراهم کرد.

OpenAI از سال گذشته دیگر به‌صورت غیر انتفاعی فعالیت نمی‌کند

عرضه‌ی تجاری سرویس تولید متن OpenAI، دگرگونی این آزمایشگاه را به‌خوبی نشان می‌دهد. مؤسسه‌ی تحقیقاتی که با هدف رقابت با غول‌های فناوری در توسعه‌ی هوش مصنوعی بسیار پیشرفته‌تر از انسان راه‌اندازی شده بود، اکنون در رویکردی مالی، با آن‌ها رقابت می‌کند و سرویس‌های ابری را به‌صورت تجاری به مشتریان می‌دهد. سرویس OpenAI مبتنی بر روش یادگیری ماشین ساخته شد که از دو سال پیش، مدیریت ساختارها و وظایف مبتنی بر زبان را برای کامپیوترها بسیار بهینه کرده است. الگوریتم‌های یادگیری در سرویس مذکور، مجموعه‌های عظیم متنی را در سرتاسر اینترنت اسکن می‌کنند تا الگوهای ثابت در استفاده از زبان شناسایی شود. این نرم‌افزار می‌تواند سپس با کمی بهینه‌سازی، برای انجام وظایفی همچون پاسخ دادن به سؤال‌های واقعی یا خلاصه‌سازی متون، استفاده شود.

گوگل از مدت‌ها پیش از فناوری هوش مصنوعی برای مدیریت جست‌وجوها و پرسش‌های طولانی استفاده می‌کند. مایکروسافت آفیس نیز از همان روش‌ها برای بهبود سیستم بررسی گرامر بهره می‌برد. OpenAI از همین فناوری برای اهداف بزرگ‌تر استفاده و آن را به نرم‌افزاری با قابلیت تولید متن تبدیل کرد. این نرم‌افزار با دریافت خلاصه‌ای از متن، متن بزرگ‌تری را روی آن تولید می‌کند. نتایجی که تاکنون از نرم‌افزار OpenAI گرفته شده‌اند، در برخی موارد مناسب و در برخی دیگر نتایج نه‌چندان خوبی داشته‌اند.

هوش مصنوعی - مغز

سرویس‌های تولید متن از مدت‌ها پیش در دنیای فناوری کاربرد داشته‌اند و برخی افراد هم برای کاربردهای تفریحی از آن‌ها بهره می‌برند. البته هیچ‌گاه خروجی تجاری قابل‌توجهی از آن‌ها دیده نشد. سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI اعتقاد دارد نسخه‌های جدید، برای کار واقعی و استفاده‌ی تجاری آمادگی کامل دارند و به‌نوعی برای تبدیل شدن به محصول، آماده هستند. سرویس تولید متن OpenAI از نزدیک به یک تریلیون کلمه متن منتشرشده در سرتاسر اینترنت و کتاب‌های دیجیتال برای یادگیری اصول استفاده می‌کند. سیستم پردازشی، یک ابرکامپیوتر مجهز به هزاران پردازنده است که توسط مایکروسافت ساخته شد. مایکروسافت برای ساخت ابرکامپیوتر از آزمایشگاه پول دریافت کرد تا بخشی از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری را جبران کرده باشد.

سرویس تولید متن OpenAI نسبت به سرویس‌های دیگر ابری متنی بر هوش مصنوعی، کاربرد متنوع‌تری دارد. برنامه‌نویس‌هایی که قصد استفاده از سرویس را دارند، متن قابل خواندن توسط انسان را به هوش مصنوعی می‌دهند و متن تولیدشده‌ی جدیدی دریافت می‌کنند. شاید در نگاه اول، وظیفه‌ای ساده به‌نظر برسد، اما با ارائه‌ی ورودی مناسب می‌توان نرم‌افزار را به سمت انجام وظایف متفاوت سوق داد. به‌عنوان مثال اگر یک پاراگراف از متن نوشته شده توسط دانش‌آموز ابتدایی را به همراه یک پیام بدون ویرایش به نرم‌افزار بدهیم، متن جدیدی با قابلیت خواندن آسان‌تر، تولید می‌کند. به‌علاوه می‌توان با ارائه‌ی پیام‌‌ها و متن‌های هدف‌دار، قابلیت پرسش و پاسخ هوشمند را نیز در نرم‌افزار پیاده کرد.

درحال‌حاضر سرویس OpenAI ابتدا به‌رایگان و به مدت دو ماه به مشتریان ارائه می‌شود. از مشتریان کنونی می‌توان به استارتاپ Algolia اشاره کرد که برای اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها، موتور جست‌وجو توسعه می‌دهد و می‌تواند با استفاده از ابزار جدید OpenAI، امکان درک بهتر جست‌وجوهای طولانی را به سیستم بدهد. مشتری دیگر، Art of Problem Solving است که از نسخه‌ای بهینه‌سازی شده از نرم‌افزار، متمرکز بر وظیفه‌ی خاص، استفاده می‌کند. این وب‌سایت آموزش ریاضی، سرویس تولید متن را برای ارسال نظر پیرامون پاسخ‌های دانش آموزان برای مسائل ریاضی، به کار می‌گیرد.

مدیران OpenAI با وجود استقبال اولیه‌ی مناسب اعتقاد دارند هنوز نمی‌توان اظهارنظر کاملی پیرامون آینده و استفاده‌ی عمومی و گسترده از سرویس تولید متن داشت. از مشکلات مهم سرویس OpenAI می‌توان به پایداری و قابلیت اعتماد به آن اشاره کرد. درواقع اگرچه چنین سرویس‌هایی قابلیت تولید متن را دارند، اما هیچ‌گونه درکی از متن تولیدشده و جهان پیرامون خود نخواهند داشت.

OpenAI می‌گوید از مشتریان می‌خواهد تا از هرگونه سوءاستفاده از سرویس برای کارهایی همچون مزاحمت یا ارسال اسپم، جلوگیری کنند. برخی از مشتریان، استفاده از فناوری برای تولید متون مزاحم را فیلتر می‌کنند و OpenAI نیز درحال کار روی قابلیت‌های حفاظتی بیشتر است. درنهایت آلتمن پیش‌بینی درآمد زیادی را برای وضعیت کنونی سرویس نمی‌کند، اما اعتقاد دارد با بهبود آن می‌توان جریان درآمد ثابتی را برای آزمایشگاه تأمین کرد. دراین‌میان همکاری آن‌ها با مایکروسافت و ارائه‌ی نرم‌افزار تولید متن به‌صورت یک خدمت ابری در مایکروسافت آژور می‌تواند مسیر را برای درآمدزایی بهتر هموار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات