ایرباس حسگرهای بمب‌یاب با توانایی استشمام هوا را به فرودگا‌ه‌ها می‌آورد

جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
ایرباس می‌گوید به‌زودی حسگرهایی ویژه را در فرودگاه‌ها قرار می‌دهد که به سلول‌های زیستی مجهز شده‌اند و عملکردی شبیه‌به سگ‌های بمب‌یاب دارند.
تبلیغات

ایرباس در اطلاعیه‌ای که به‌صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری فایننشیال تایمز قرار داده است می‌گوید قصد دارد به‌زودی نوعی «دماغه‌ی الکترونیکی» را به‌صورت آزمایشی به فرودگاه‌ها اضافه کند که توانایی تشخیص بمب و مواد شیمیایی خطرناک را دارد. ایرباس می‌گوید دماغه‌ی الکترونیکی موردبحث متکی بر نوعی فناوری انقلابی است و از سلول‌های زیستی استفاده می‌کند. بر اساس ادعاهای مطرح‌شده، این حسگر بنفش‌رنگ عملکردی شبیه‌به سگ‌های بمب‌یاب دارد و می‌تواند بمب و مواد شیمیایی خطرناک را از طریق بوییدن مولکول‌های هوا، تشخیص دهد.

حسگر موردبحث که طراحی آن در نگاه اول ما را یاد عروس دریایی می‌اندازد توسط یکی از استارتاپ‌های سیلیکون ولی با نام کانیکو (Koniku) طراحی شده و هنوز به‌مرحله‌ی ساخت نهایی نرسیده است. درواقع مدلی که تاکنون تولید شده و در عکس اصلی این مقاله امکان مشاهده‌ی آن وجود دارد، نمونه‌ی اولیه به‌شمار می‌آید.

بر این اساس ایرباس می‌گوید که قصد دارد طی سال جاری میلادی در همکاری با کانیکو، چندین حسگر بمب‌یاب که توانایی استشمام هوا را دارند به گیت ورودی شماری از فرودگاه‌های منتخب اضافه کند. این حسگرها توانایی تشخیص بوی مواد خطرناک را خواهند داشت. همچنین گفته می‌شود کانیکو در حال تلاش است تا بتواند در آینده این حسگرها را برای تشخیص ویروس‌های مُسری نظیر کووید ۱۹ نیز آماده کند. کانیکو می‌گوید این حسگر خاص زمان پاسخ‌دهی بسیار سریعی دارد و در شرایط عالی می‌تواند بوی مواد خطرناک را در کمتر از ۱۰ دقیقه تشخیص دهد. این یعنی حسگر موردبحث تا حد زیادی به‌بلوغ رسیده است و می‌تواند مزیت‌هایی ویژه به‌همراه بیاورد. 

ظاهرا استارتاپ کانیکو برای تولید حسگر یادشده از پردازنده‌هایی سیلیکونی استفاده می‌کند که به سلول‌های زنده مجهز شده‌اند و مزیت‌هایی ویژه دارند. اوشیورِنویا آگابی، بنیان‌گذار استارتاپ کانیکو در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی فایننشیال تایمز گفته است: «ما موفق‌به توسعه‌ی فناوری خاصی شده‌ایم که توانایی تشخیص بو را دارد. این فناوری هوا را استشمام می‌کند و می‌تواند به‌شما بگوید که چه ذراتی در هوا وجود دارند. کاری که ما انجام می‌دهیم این است که سلول‌های زیستی (نظیر سلول‌های HEK یا آستروسیت‌ها) را با اتکا بر روش‌هایی خاص از لحاظ ژنتیکی اصلاح می‌کنیم تا به گیرندهای بویایی مجهز شوند». 

در پی دنیاگیری ویروس کرونا مشکلات زیادی برای بسیاری از کسب‌و‌کارها ایجاد شده است. بنیان‌گذار کانیکو می‌گوید که این استارتاپ به‌دنبال روشی برای تشخیص خطرات بیولوژیکی نظیر ویروس‌های مُسری است. کانیکو می‌گوید برای دست‌یابی به این هدف تمامی جوانب امنیتی را رعایت می‌کند. این استارتاپ در برنامه‌هایش قصد تولید حسگرهایی خاص را دارد که در در زمینه‌های پزشکی به‌کار می‌آیند.

کانیکو می‌گوید روی نوعی حسگر ویژه کار می‌کند که توانایی تشخیص نشانه‌های سرطان را دارد، دقیقا به‌همان نحوی که سگ‌ها می‌توانند سرطان پروستات را با دقتی بالا تشخیص دهند. بر اساس نتایج تحقیقات دانشگاه هاروارد، سگ‌ها می‌توانند به‌هنگام استشمام بوی نمونه‌ی ادرار بیماران، سرطان پروستات را حتی در کسانی که نشانه‌های سرطان را از خود نشان نمی‌دهند به‌شکلی تقریبا بی‌نقص تشخیص دهند. 

کانیکو درمورد این حسگر تشخیص‌دهنده‌ی سرطان می‌گوید: «صبح از خواب بیدار می‌شوید، به درون دستگاه ویژه‌ی ما نفس می‌کشید و ما تحلیل وضعیت سلامت شما را به‌ شیوه‌ای متفاوت انجام می‌دهیم. دست‌یابی به این نوع حسگر، یکی از چشم‌اندازهای بزرگ ما به‌شمار می‌آید».

دستگاه‌های غیرزنده‌ای که توانایی دیدن، شنیدن، لمس کردن، حرکت کردن و حتی فکر کردن را دارند چیز جدیدی نیستند و پیش‌تر نمونه‌ی آن‌ها را دیده‌ایم. اما توانایی تشخیص بو برای این دستگاه‌ها، بسیار سخت است. شرکت‌های زیادی تاکنون تلاش کرده‌اند حسگرهای تشخیص بو را تولید کنند، اما تاکنون به نتایج موفقیت‌آمیزی دست پیدا نکرده‌اند. حتی سامسونگ نیز مدتی پیش به‌هنگام تأیید ساخت حسگر ۶۰۰ مگاپیکسلی اعلام کرد که قصد دارد روی حسگرهای تشخیص بو نیز کار کند. 

ظاهرا حسگرهایی که به‌منظور شناسایی مواد شیمیایی خطرناک موردآزمایش قرار گرفته‌اند، به موفقیت زیادی دست پیدا نکرده و نتوانسته‌اند در تمامی مواقع، حمل بمب را توسط افراد تشخیص دهند. بنابراین امکان دارد هیچ‌گاه شاهد استفاده‌ی وسیع از این حسگرها نباشیم. اما این حقیقت که ایرباس در حال آزمایش حسگرهای یادشده شده است، خبر خوبی برای کانیکو به‌شمار می‌آید. در نظر داشته باشید کانیکو استارتاپی به‌نسبت کوچک است و تنها ۲۰ کارمند دارد. ایرباس از سال ۲۰۱۷ تاکنون با کانیکو همکاری می‌کند و ظاهرا قصد دارد به‌همراه این استارتاپ، نوعی راهکار انقلابی با در نظر گرفتن جوانب امنیتی، تولید کند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات