سامسونگ از تولید حسگر ۶۰۰ مگاپیکسلی خبر داد؛ حسگری با وضوحی بیشتر از چشم انسان

سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
سامسونگ اعلام کرده است که قصد دارد حسگر ۶۰۰ مگاپیکسلی تولید کند؛ حسگری ویژه که به‌گفته‌ی کره‌ای‌ها وضوحی بالاتر از چشم غیرمسلح انسان دارد و مزیت‌هایی متعدد به‌همراه می‌آورد.
تبلیغات

سامسونگ یکی از پیشگامان بازار در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند است و همواره محصولاتی عرضه می‌کند که دارای حسگرهای دوربین باکیفیت و بزرگی هستند. این شرکت نشان داده است که تخصصی ویژه نیز در تولید حسگر دوربین برای گوشی‌ها دارد. سال گذشته این شرکت کره‌ای به‌صورت رسمی از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی پرده‌برداری کرد و توجهات زیادی به سمت آن جلب شد. اما حسگر موردبحث تنها شگفتانه‌ی بزرگ سامسونگ نبود؛ کره‌ای‌ها مدتی بعد از حسگر پرچم‌دار خود با وضوح ۱۰۸ مگاپیکسل پرده‌برداری کردند. این حسگر در گوشی پرچم‌دار فعلی سامسونگ یعنی گلکسی اس ۲۰ اولترا استفاده شده است. درواقع سامسونگ نخستین شرکتی بود که توانست حسگر ۶۴ و ۱۰۸ مگاپیکسلی برای گوشی‌های هوشمند قابل‌خرید، معرفی کند.

ظاهرا برنامه‌های سامسونگ در حوزه‌ی حسگر دوربین گوشی‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود و این شرکت افکار بزرگی در سر می‌پروراند. یونجین پارک، مدیر واحد حسگر دوربین در شرکت سامسونگ الکترونیکس، اخیرا با انتشار مقاله‌ای جدید در وب‌سایت رسمی سامسونگ به اعلام اخباری مهم پرداخته است. او در بخشی از مقاله‌ی خود می‌گوید چشم غیرمسلح انسان وضوحی معادل حدودا ۵۰۰ مگاپیکسل دارد.

سامسونگ در کنار حسگر دوربین ۶۰۰ مگاپیکسلی، به‌دنبال تولید حسگرهایی است که بو و مزه را تشخیص می‌دهند

در مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم بسیاری از دوربین‌های عکاسی DSLR و گوشی‌های هوشمند مدرن به‌ترتیب از حسگرهای ۴۰ و ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. این یعنی صنعت دوربین و گوشی‌های هوشمند هنوز هم راه زیادی دارند تا بتوانند خودشان را با وضوح چشم انسان تطبیق دهند. سامسونگ برای دستیابی به این هدف، اعلام کرده است قصد دارد حسگری با وضوح بالاتر از چشم انسان تولید کند؛ حسگری که به‌گفته‌ی این شرکت، ۶۰۰۰ مگاپیکسل وضوح دارد.

فردی به نمایندگی از سامسونگ در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی Android Authority گفته است: «حسگر ۶۰۰ مگاپیکسلی موردبحث در مقاله‌ی جدید سامسونگ را بیشتر می‌توان نوعی هدف بلندمدت به‌شمار آورد که فعلا نمی‌توانیم تاریخ دقیقی برای معرفی و عرضه آن تعیین کنیم. درضمن این پروژه، لزوما پروژه‌ای نیست که اکنون در حال توسعه‌ دادن آن باشیم. ما برنامه داریم که طی سال جاری میلادی چندین حسگر تصویر جدید معرفی کنیم و امیدوار هستیم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک به آنجا (تولید حسگر ۶۰۰ مگاپیکسلی) برسیم».

ایجاد تعادل بین وضوح تصویر و اندازه‌ی پیکسل‌ها کاری سخت‌ و طاقت‌فرسا به‌شمار می‌آید، زیرا هرچه اندازه‌ی پیکسل‌ها کوچک‌تر شود کیفیت نهایی تصویر نیز پایین می‌آید. در همین راستا سامسونگ طی سال‌های اخیر تلاش کرده است به فناوری‌هایی برای ترکیب کردن پیکسل‌ها با یکدیگر دست پیدا کند. این شرکت سه سال پیش از فناوری خاصی تحت عنوان تتراسل (Tetracell) پرده‌برداری کرد. تتراسل نوعی فناوری است که پیکسل‌های ۲×۲ مجاور (یعنی هر چهار پیکسل مجاور هم) را با یکدیگر ادغام می‌کند پیکسلی بزرگ‌تر ایجاد شود.

چشم انسان وضوحی معادل ۵۰۰ مگاپیکسل دارد؛ این یعنی حسگر ۶۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ جزئیاتی بیشتر از چشم انسان ارائه خواهد داد

نوناسل (Nonacell) نسخه‌ی پیشرفته‌تر تتراسل به‌شمار می‌آید و در این فناوری، پیکسل‌های ۳×۳ مجاور با یکدیگر ادغام می‌شوند. در دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی ایزوسل برایت HM1 که در گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا استفاده شده است، ۹ پیکسل ۰/۸ میکرومتری مجاور هم با یکدیگر ادغام می‌شوند تا در نهایت پیکسلی ۲/۴ میکرومتری داشته باشیم. فناوری ترکیب کردن پیکسل‌ها باعث می‌شود تصویر نهایی نور بیشتر و کیفیت بهتری داشته باشد و مشکلات مربوط به عکاسی در محیط‌های کم‌نور کاهش پیدا کند. ناگفته نماند که در حسگر ۶۴ مگاپیکسلی سامسونگ از فناوری تتراسل استفاده شده است. ظاهرا سامسونگ قصد دارد در حسگر ۶۰۰ مگاپیکسلی خود نیز از فناوری‌های مشابهی بهره بگیرد.

یونجین پارک در بخشی دیگر از مقاله‌ی جدید خود می‌نویسد بسیاری از دوربین‌هایی که امروزه در بازار موجود هستند تصاویری ثبت می‌کنند که تنها برای چشم انسان قابل‌رؤیت است؛ تصاویری که دارای طول موج بین ۴۵۰ تا ۷۵۰ نانومتر هستند. درواقع حسگرهایی که بتوانند طول امواج نور را در خارج از بازه‌ی اعلام‌شده تشخیص دهند، به‌سختی پیدا می‌شوند. از حسگرهایی که توانایی تشخیص اشعه‌های ماوراء بنفش و همچنین امواج مادون قرمز را دارند می‌توان در حوزه‌های متعددی استفاده کرد که از بین آن‌ها می‌توانیم به حوزه‌ی کشاورزی و البته پزشکی اشاره کنیم.

حسگر ۶۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ احتمالا هیچ‌گاه در گوشی‌های هوشمند حضور پیدا نخواهد کرد

حسگرهایی که می‌توانند نور ماوراء بنفش را شناسایی کنند را می‌توان به‌منظور تشخیص سرطان پوست استفاده کرد؛ درحالی که حسگرهای دیگری که نور مادون قرمز را تشخیص می‌دهند در حوزه‌هایی مثل کنترل کیفیت به‌هنگام ساخت مواد صنعتی به‌کار می‌آیند. واحد فعال سامسونگ در حوزه‌ی تولید حسگرها، نه‌تنها قصد دارد حسگرهای جدید دوربین تولید کند، بلکه به‌دنبال تولید حسگرهایی دیگر است که توانایی تشخیص مزه و بو را نیز دارند. 

طی سال‌های اخیر به‌وفور شاهد استفاده از حسگرهای پروضوح در گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم؛ درواقع تجربه نشان داده است بیشترین استفاده از این حسگرها در صنعت گوشی‌های هوشمند صورت می‌پذیرد. با این‌وجود سامسونگ همچنین گفته است که قصد دارد حسگرهای دوربین را برای صنایع دیگری نظیر خودروهای خودران، پهپادها و حتی دستگاه‌های متنوع مبتنی‌بر اینترنت اشیاء (IoT) بسازد.

بنابراین احتمال دارد حسگر ۶۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ مخصوص گوشی‌های هوشمند نباشد و در اصل برای صنایع دیگر نظیر خودروهای خودران در دسترس قرار گیرد. درواقع حسگری ۶۰۰ مگاپیکسلی اندازه‌ای بسیار بزرگ خواهد داشت و مناسب گوشی نخواهد بود. سامسونگ احتمال دارد با روی آوردن به فناوری‌های پیشرفته‌تر ترکیب پیکسل، نهایتا بتواند اندازه‌ی حسگر را کوچک‌تر کند.

آیا روزی خواهد رسید که موبایلی با دوربین ۶۰۰ مگاپیکسلی عرضه شود؟ هیچ‌چیز در دنیای پرتلاطم فناوری غیرممکن نیست. ناگفته نماند مدتی پیش در شایعه‌ای دیگر خواندیم که سامسونگ قصد دارد از حسگری ۱۵۰ مگاپیکسلی با فناوری نوناسل به‌طور ویژه برای گوشی‌های هوشمند پرده‌برداری کند. همچنین گفته می‌شود که به‌زودی موبایلی ناشناس با حسگر ۱۹۲ مگاپیکسلی معرفی خواهد شد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد حسگر ۶۰۰ مگاپیکسلی سامسونگ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات