اپل و گوگل اولین تصاویر و اطلاعات را از سرویس مشترک ردگیری ویروس کرونا منتشر کردند

چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اپل و گوگل به توسعه‌ی نسخه‌ی نهایی اپلیکیشن مشترک برای ردگیری ابتلا به ویروس کرونا نزدیک می‌شوند و اولین تصاویر نمونه از آن را نیز منتشر کردند.
تبلیغات

اپل و گوگل، منابع جدیدی را در اختیار توسعه‌‌دهندگانی قرار می‌دهند که قصد استفاده از Exposure Notification API را دارند. ابزار توسعه‌ای مذکور، توسط دو غول دنیای سیستم‌عامل موبایل توسعه می‌یابد و به‌عنوان ابزاری کاربردی در دوران شیوع ویروس کرونا شناخته می‌شود. ابزار نهایی، راهکاری چندپلتفرمی خواهد بود که به آژانس‌های سلامت عمومی در اطلاع‌رسانی به افراد پیرامون قرار گرفتن احتمالی در معرض مبتلایان به کووید ۱۹ کمک می‌کند.

ابزار مشترک اپل و گوگا ابتدا به‌نام Contact Tracing API شناخته می‌شد، اما شرکت‌ها بعدا نام Expsosure Notification API را برای آن انتخاب کردند. تغییر نام، با هدف تمرکز بر کارایی و استفاده‌ی اصلی از اپلیکیشن انجام شد. نسخه‌ی اولیه‌ی ابزار برنامه‌نویسی مذکور، هفته‌ی گذشته با به‌روزرسانی نسخه‌های بتا iOS و Xcode برای توسعه‌دهنده‌ها در دسترس قرار گرفت. در جدیدترین اقدام، گوگل و اپل نمونه‌های اولیه و منابع جدیدی را برای توسعه‌دهنده‌ها منتشر کرده‌اند که شامل المان‌های نمونه‌ی رابط کاربری و کد نمونه برای iOS و اندروید می‌شود. این نمونه‌ها با هدف ارائه‌ی المان‌های طراحی و کدنویسی به توسعه‌دهنده‌های عامل منتشر شد تا توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مرتبط خود را با سرعت بیشتری شروع کنند. توسعه‌دهنده‌های هدف، اپلیکیشن‌های ردگیری سلامت را برای سازمان‌های عمومی توسعه می‌دهند.

اپلیکیشن ردیابی ویروس کرونا اپل و گوگل
اپلیکیشن ردیابی ویروس کرونا اپل و گوگل
اپلیکیشن ردیابی ویروس کرونا اپل و گوگل
اپلیکیشن ردیابی ویروس کرونا اپل و گوگل

دو شرکت علاوه بر ارائه‌ی کدهای اولیه و نمونه‌های طراحی، قوانین و سیاست‌های توسعه‌ی اپلیکیشن را نیز منتشر کردند. توسعه‌دهنده‌ها برای دریافت تأییدیه‌ی نهایی انتشار اپلیکیشن‌های خود، باید این سیاست‌ها و قوانین را رعایت کنند:

  • اپلیکیشن‌ها باید توسط آژانس‌های دولتی سلامت عمومی یا با هدف استفاده توسط آن‌ها توسعه پیدا کند. همچنین اپلیکیشن تنها باید با هدف واکنش به همه‌گیری کووید ۱۹ توسعه یابد.پیش از استفاده از API ردگیری، باید به‌صورت شفاف از کاربر مجوز دریافت شود.پیش از انتشار نتیجه‌ی مثبت ابتلای کاربر به بیماری با آژانس عمومی مالک اپلیکیشن، باید مجوز انتشار از کاربر دریافت شود.

اطلاعات کاربر به‌هیچ‌وجه نباید در کاربردهایی به‌جز مقابله با شیوع ویروس کرونا استفاده شود

  • برای اطلاع‌رسانی پیرامون قرار گرفتن در معرض بیمار مبتلا به کووید ۱۹، باید حداقل اطلاعات ممکن از کاربر دریافت شده و همچنین تنها برای کاربردهای مرتبط با کووید ۱۹ استفاده شود. به بیان دیگر، این اپلیکیشن‌ها از هرگونه استفاده از اطلاعات برای کاربردهایی همچون تبلیغات، منع شده‌اند.
  • اپلیکیشن‌ها هیچ‌گونه دسترسی و حتی امکان درخواست دسترسی به بخش امکانات موقعیت‌یابی گوشی‌ها را ندارند. اپل و گوگل می‌گویند اپلیکیشن‌های حاضر آژانس‌های سلامت عمومی که از قابلیت موقعیت‌یابی مکانی گوشی‌ها استفاده می‌کنند، هنوز هم در دسترس خواهند بود، اما قطعا به رابط Exposure Notification دسترسی نخواهند داشت.
  • هر کشور تنها حق توسعه‌ی یک اپلیکیشن را دارد تا بازدهی طرح جدید به حداکثر برسد و از هرگونه بخش‌بندی شدن کاربرها جلوگیری شود. البته اپل و گوگل می‌گویند اگر کشوری ساختار ایالتی یا منطقه‌ای مستقل داشته باشد، همکاری لازم برای پشتیبانی حداکثری از آن‌ها را انجام خواهند داد. به بیان دیگر اگر یک کشوری به اپل اعلام کند که قصد پیاده‌سازی سیستم ردگیری به‌صورت ایالت به ایالت یا استان به استان دارد، شرکت امکان لازم برای انتشار اپلیکیشن‌های گوناگون را در اپ‌استور آن کشور فراهم می‌کند. به‌علاوه، همکاری‌های لازم نیز انجام می‌شود تا انتشار اطلاعات بین ایالات‌ها و استان‌ها درصورت درخواست دولت مرکزی، ممکن باشد.

اپل و گوگل اعلام کردند که با سرعت لازم، به‌روزرسانی‌های موردنیاز را برای نرم‌افزاها و کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزاری خود ارائه می‌کنند تا درنهایت، نسخه‌ی عمومی API تا پایان ماه جاری میلادی برای مصرف‌کننده‌ها عرضه شود. هر دو شرکت، میانه‌ی ماه مه را برای انتشار API سمت کاربر در نظر گرفته‌اند. برنامه‌ی نهایی یعنی اطلاع‌رسانی اعلانی به‌صورت قابلیتی در سطح سیستم، احتمالا تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

همکاری اپل گوگل ویروس کرونا
همکاری اپل گوگل ویروس کرونا
همکاری اپل گوگل ویروس کرونا
همکاری اپل گوگل ویروس کرونا

تصاویری که توسط گوگل و اپل منتشر شد، نمونه‌های اولیه‌ی طراحی رابط کاربری برای هر دو پلتفرم هستند. با نگاهی به این نمونه‌ها می‌توان ساختار اعلان‌ها، تنظیمات، طراحی صفحه و دیگر المان‌های رابط کاربری را متوجه شد. البته اپلیکیشن‌هایی که توسط آژانس‌های سلامتی در کشورهای گوناگون ساخته می‌شوند، احتمالا طراحی متفاوتی با هم خواهند داشت.

آژانس‌های عمومی سلامت در کشورهای گوناگون، از مدت‌ها پیش تصمیم گرفتند تا اپلیکیشن‌های ردگیری ابتلا به ویروس کرونا را به‌صورت اختصاصی توسعه دهند. آن‌ها برای پیاده‌سازی برنامه‌های خود نیاز به دسترسی در سیستم‌‌های عامل اندروید و iOS داشتند که شرکت‌ها تمایلی برای ارائه‌ی آن دسترسی‌ها نشان ندادند. آن‌ها درنهایت تصمیم گرفتند تا با همکاری مشترک، نیاز آژانس‌های سلامتی را به‌صورت API برطرف کنند. اپل و گوگل ساختار اطلاع‌رسانی ازطریق بلوتوث را به‌جای استفاده از اطلاعات مکانی کاربران انتخاب کردند. تصمیم‌گیری آن‌ها برای حفظ هرچه بیشتر حریم خصوصی کاربران انجام شد. همچنین ساختار جدید در محیط‌های گوناگون قابلیت پیاده‌سازی و استفاده دارد. به‌عنوان مثال ردگیری با این روش نسبت به امکانات موقعیت‌یابی، در محیط‌های بسته کارایی بیشتری دارد.

آژانس‌های سلامتی می‌توانند از کاربران درخواست کنند تا کدی منحصربه‌فرد را برای وارد کردن نتایج آزمایش کووید ۱۹ خود در اپلیکیشن، استفاده کنند. با چنین روشی اطمینان حاصل می‌شود که نتایج آزمایش، از منابع معتبر در اپلیکیشن وارد شده‌اند و یک گزارش شخصی نیستند. درنهایت نتایجی که به‌عنوان تأیید یا رد ابتلای فرد به بیماری کووید ۱۹ در اپلیکیشن وارد می‌شوند، ازطریق مراکز آزمایشی معتبر کسب شده‌اند.

درنهایت فراموش نکنید که نمونه‌های اولیه‌ی منتشرشده توسط اپل و گوگل، هیچ‌گاه در دسترس کاربران عادی قرار نخواهند گرفت و تنها با هدف کمک به توسعه‌دهنده‌ها منتشر شده‌اند. هر دو شرکت، تمامی کدهای لازم را با نمونه‌های اولیه‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن در اختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار می‌دهند تا ساختن اپلیکیشن‌های اختصاصی برای ردگیری بهتر بیماران مبتلا به کووید ۱۹، در سرعت و روالی قابل‌توجه صورت بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات