ابزار گوگل مبتنی‌بر واقعیت افزوده به کاربران در حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی کمک می‌کند

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
گوگل ابزاری مبتنی‌بر واقعیت افزوده معرفی کرده که به محاسبه‌ی فاصله‌ی ایمنی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا (دو متر) کمک می‌کند.
تبلیغات

سیاست‌های قرنطینه‌ی خانگی و تعطیلی گسترده به‌مرور در سرتاسر جهان کاهش پیدا می‌کنند. اکنون مفاهیم جدیدی برای مردم اهمیت پیدا کرده‌اند که زندگی در جامعه را با وجود ویروس کرونا و بحران‌های آن آسان‌تر می‌کند. پروتکل‌های سلامتی که در شهرها و کشورهای گوناگون اجرا می‌شوند، به زندگی اجتماعی مرسوم درکنار ویروس کرونا کمک می‌کنند. از پروتکل‌های بهداشتی مرسوم در جهان می‌توان به استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‌ها و حفظ فاصله‌ی اجتماعی اشاره کرد. شاید حفظ فاصله‌ی اجتماعی از بقیه دشوارتر باشد. گوگل ابزاری مبتنی‌بر واقعیت افزوده منتشر کرد که به رعایت این بخش از پروتکل سلامت عمومی کمک می‌کند.

ابزار جدید گوگل، تنها برای گوشی‌های هوشمند مجهز به جدیدترین نسخه‌های اندروید دردسترس قرار می‌گیرد

کاربران اندروید می‌توانند ازطریق مرورگر کروم و بازکردن آدرس goo.gle/sodar از قابلیت‌ جدید گوگل بهره‌مند شود. این ابزار که به‌نام SODAR معرفی شد، به هیچ اپلیکیشنی نیاز ندارد و البته برای کاربران iOS و نسخه‌های قدیمی اندروید هم کاربرد نخواهد داشت. گوشی هوشمند هنگام استفاده از SODAR، از قابلیت‌های واقعیت افزوده برای ترسیم نقشه‌ای حدودی از محیط اطراف استفاده می‌کند و فاصله‌ی استاندارد دومتری را برای حفظ فاصله‌ی اجتماعی نمایش می‌دهد. موقع استفاده از این ابزار، دایره‌ای به شعاع دو متر و مرکزیت دوربین گوشی هوشمند ترسیم و تصور می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن، فاصله‌ی خود را با مخاطب حفظ کنید. ابزار Sodar از سیستم WebXR برای تصویرسازی راهنماهای فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده می‌کند.

بررسی‌های اولیه با ابزار واقعیت افزوده‌ی گوگل دقت آن را نسبتا زیاد و پذیرفتنی می‌داند. اگرچه فاصله‌ی اندازه‌گیری‌شده همیشه دو متر دقیق نیست، می‌توان آن را با تقریب خوبی پذیرفت. فراموش نکنید در ایالات متحده، فاصله‌ی مناسب برای فاصله‌گذاری اجتماعی ۶ فوت یا ۱/۸۲۸۸ متر بیان می‌شود. قطعا رسیدن به چنین عدد دقیقی هدف هیچ کاربر یا اپلیکیشنی نیست و تنها حفظ فاصله‌ی اجتماعی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا کافی خواهد بود.

ابتلای دوباره به کرونا

با وجود عرضه‌ی ابزار مفید گوگل، این سؤال ایجاد می‌شود که آیا چنین راهکارهایی واقعا به کاهش گسترش ویروس کرونا کمک می‌کنند؟ به‌احتمال زیاد پاسخ منفی خواهد بود. درواقع، افرادی که نگرانی زیادی بابت فاصله‌ی اجتماعی دارند و حاضرند از ابزار واقعیت افزوده استفاده کنند، به‌صورت خودکار فاصله‌ی اجتماعی خود را با اطرافیان حفظ می‌کنند. همچنین، آن‌هایی که به فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های دیگر اعتقادی ندارند، با اپلیکیشن نظر خود را تغییر نخواهند داد.

درنهایت، ابزار گوگل صرف‌نظر از کاربردی بودن یا نبودن، قابلیت‌های خاص و مفیدی دارد. به‌هرحال، شاید کاربری پیدا شود که از قابلیت‌های آن بهره‌مند شود. فراموش نکنید برخی از دولت‌ها برای آموزش فاصله‌ی دومتری، پیشنهادهایی بعضا مضحک ارائه می‌کنند و همین ابزار گوگل می‌تواند کار آن‌ها را آسان کند. به‌عنوان مثال، دولت بریتانیا به مردم می‌گوید اگر نمی‌توانند فاصله‌ی دومتری را محاسبه کنند، طول سه یخچال را به‌عنوان فاصله در نظر بگیرند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات