سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری آمازون برای مدیریت بحران کرونا

یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آمازون باوجود کسب درآمد بسیار بالا در دوران شیوع کرونا، چالش‌‌های متعددی را هم تجربه کرده و به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای مدیریت بحران کرونا است.
تبلیغات

آمازون تصمیم دارد تا چهار میلیارد دلار برای مدیریت بحران کرونا هزینه کند. البته مبلغ مذکور، درآمد پیش‌بینی‌شده برای شرکت در فصل پیش‌رو است و اگر درآمد به بیش از چهار میلیارد دلار برسد، سرمایه‌گذاری هم بیشتر خواهد شد. مدیرعامل آمازون، جف بزوس، در بخشی از گزارش درآمدی شرکتش در فصل اول سال ۲۰۲۰، به سرمایه‌گذاری چهار میلیاردی اشاره کرد. او می‌گوید مبلغ فوق در حوزه‌هایی همچون تأمین تجهیزات حفاظت شخصی، پاک‌سازی زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها، افزایش حقوق کارمندان و کارگران ساعتی و توسعه‌ی ظرفیت‌های آزمایش‌گیری اختصاصی آمازون خرج خواهد شد.

بحران ویروس کرونا و فشاری که از همه‌سو بر غول تجارت الکترونیک جهان وارد می‌شد، پیاده‌سازی سیاست‌های مقابله‌ای و پیشگیرانه را برای بزوس و شرکتش الزامی کرد. رفتار شرکت با کارگران، یکی از نقاط اصلی بحرانی برای آمازون بود که انتقادهای شدیدی را هم به‌همراه داشت. کارگران متعدد آمریکایی، در مصاحبه با رسانه‌ها از شرایط نامناسب کاری در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ شکایت داشتند. دراین‌میان گزارش‌های متعددی هم از اخراج کارمندان معترض منتشر شد و حتی برخی ادعا کردند آمازون، کارگران هول‌فودز با تصمیم به تشکیل اتحادیه را رصد می‌کرده است.

جف بزوس: «بهترین سرمایه‌گذاری، تمرکز روی ایمنی و سلامت صدها هزار کارمند است»

بزوس در یادداشت خود تلاش می‌کند تا نشان دهد آمازون تمامی اقدام‌های لازم را در جهت حفظ امنیت و سلامتی کارگران به‌کار خواهد گرفت. او در یادداشت خود به سهام‌داران هم پیشنهاد می‌دهد تا هزینه‌های جدید را تحمل کنند. بزوس در بخشی از یادداشت می‌نویسد: «بهترین سرمایه‌گذاری کنونی ما، تمرکز روی سلامت و ایمنی صدها هزار کارمند و کارگر است».

یکی از نکات جذابی که در یادداشت اخیر جف بزوس دیده می‌شود، اختصاص تیمی ویژه برای توسعه‌ی ظرفیت‌های آزمایشی پیشرفته در آمازون است. آن‌ها تاکنون آزمایشگاهی پایه‌ای را برای بررسی کارمندان و کارگران خط مقدم توزیع و تحویل کالا راه‌اندازی کرده‌اند و بخش مهمی از هزینه‌های آتی نیز به توسعه‌ی همین موارد اختصاص خواهد یافت.

شرایط نامناسب کارگران انبار آمازون

گزارش درآمدی آمازون در فصل اول ۲۰۲۰، با پیش‌بینی‌های شرکت که در پایان سال گذشته منتشر شد، هم‌خوانی داشت. درآمد عملیاتی شرکت به چهار میلیارد دلار رسید و فروش خالص، رکورد ۷۵/۵ میلیارد دلار را ثبت کرد. فروش خالص، بیش از رشدی گزارش شد که آمازون در فصل پایانی سال گذشته پیش‌بینی کرده بود. کسب‌وکار خدمات ابری آمازون، AWS، رشد قابل‌توجهی را نسبت به سال گذشته تجربه کرد. این بخش در فصل اول سال ۲۰۲۰، درآمد ۱۰/۲ میلیارد دلاری داشت که رشد بالایی را نسبت به درآمد ۷/۷ میلیارد دلاری دوره‌ی مشابه در سال ۲۰۱۹  نشان می‌دهد.

گزارش درآمدی آمازون نشان می‌دهد که باوجود شرایط بحرانی اقتصادی بر اثر شیوع ویروس کرونا، این شرکت شرایط را به‌خوبی تحمل کرده و افزایش تقاضای بی‌سابقه را در سرتاسر جهان، مدیریت می‌کند. ازطرفی اعلام عمومی هزینه‌های سنگین برای مدیریت شرایط بحرانی ویروس کرونا، اقدامی قابل تحسین ازسوی غول تجارت الکترونیک جهان محسوب می‌شود. به‌علاوه، آن‌ها مدت‌ها پیش از استخدام نیروهای جدید در شرکت خبر دادند که رخداد مثبتی در شرایط کنونی بحران بیکاری محسوب می‌شود. فراموش نکنید که تمامی این اقدام‌ها در شرکتی انجام می‌شود که همیشه تحت انتقاد شدید به‌خاطر رویکردهای نامناسب در قبال کارمندان قرار دارد. به‌علوه، جف بزوس هم سابقه‌ی خوبی در هزینه‌های خیرخواهانه ندارد و یادداشت اخیر، به‌نوعی تاریخی به شمار می‌رود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات