استفاده از هدست مایکروسافت هولولنز برای کاهش تماس پزشک با بیماران مبتلا به ویروس کرونا

سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
فناوری به‌مرور به ابزاری حیاتی برای فعالان بهداشت و سلامت تبدیل می‌شود و در جدیدترین اخبار، نقش هدست‌های واقعیت مجازی پررنگ شده است.
تبلیغات

پزشکان در بیمارستان‌های لندن از هدست‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت هولولنز برای کاهش تماس با بیماران مبتلا به ویروس کرونا استفاده می‌کنند. هدست با ظاهری شبیه به کلاه روی سر پزشک قرار می‌گیرد و از حسگرها و دوربین‌های متعدد در اطراف بدنه بهره می‌برد. در داخل هدست، تصاویر به‌صورت هولوگرام نمایش داده شده که اطلاعات مدنظر کاربر در آن‌ها دیده می‌شود.

دمتر جیمز کینراس، پزشک جراح و استاد دانشگاه، سال‌ها سابقه‌ی کار با هولولنز را دارد. او در مصاحبه‌ای درباره‌ی تجربه‌ی پزشکی با استفاده از این هدست‌های واقعیت ترکیبی می‌گوید:

به‌عنوان یکی از کاربردها می‌توانید یک اسکن یا تصویر ثبت‌شده از اشعه‌ی ایکس را در هولولنز مشاهده کنید. می‌توان تصویر موردنظر را به‌صورت سه‌بعدی تغییر داد و تصویر هولوگرافیک نهایی را حتی در محل بیرونی مشاهده کرد.

پزشکان می‌توانند تصاویری که از عکس‌های پزشکی ثبت شده‌اند را پس از انتقال به هدست، با حرکت دستان تغییر جهت و تغییر اندازه دهند.

هولولنز کرونا

فناوری واقعیت ترکیبی از مدت‌ها پیش توسط پزشکان برای فعالیت‌های پس از عمل جراحی انجام می‌شد که از ساختار رگ‌ها برای شناسایی موقعیت صحیح اندام بدن استفاده می‌کرد. از کاربردهای مهم دیگر می‌توان به فعالیت‌های درمانی برای مبتلایان به سرطان لگن اشاره کرد. اکنون و با شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، پزشکان در لندن کاربردی جدید برای هدست‌های واقعیت ترکیبی هولولنز پیدا کرده‌اند.

کینراس می‌‌گوید به‌خاطر تهدیدهایی که برای کارمندان بخش‌های سلامت در تماس با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پیش می‌آمد، کارایی‌های جدیدی برای هولولنز تعریف کردند. اخبار متعدد ادعا می‌کردند که بریتانیا در تأمین تجهیزات محافظتی برای پزشکان و فعالان بخش درمان، با چالش روبه‌رو بوده است. با استفاده از هولولنز، نیاز به تجهیزات حفاظتی هم کاهش پیدا می‌کرد، چون کارمندان و پزشکان کمتری با فعالان بخش درمان در تماس خواهند بود.

هولولنز نرم‌افزاری به‌نام Remote Assist دارد که در ترکیب با مایکروسافت تیمز کار می‌کند. این نرم‌افزار به پزشکان امکان می‌دهد تا تعداد کارمندان و پرستاران در تماس با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را کاهش دهند. کارمندانی که به بخش‌های بستری بیماران کرونایی می‌روند، با استفاده از ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار مذکور، تصویری هولوگرافیک از همکاران را در کنار خود می‌بینند و از آن‌ها مشورت می‌گیرند. درنتیجه نیازی نیست که چند کارمند و پرستار و پزشک، برای بازدید یک بخش درگیر شوند.

کینراس درباره‌ی همکاری پزشک‌ها و پرستارها با استفاده از هولولنز می‌گوید: «به‌جای اینکه چهره‌ی واقعی من را ببینید، نمای اول‌شخص را به‌صورت هولوگرافیک مشاهده می‌کنید. تصویر شما هم به‌صورت هولوگرافیک در دفتر من یا هر بخش دیگر نمایش داده می‌شود. درنتیجه می‌توانیم بدون اخلال در فعالیت‌های اصلی، مکالمه‌ای رودررو داشته باشیم. به نظر ما این رویکرد بسیار مفید خواهد بود چون دیگر نیازی به فرستادن ۶ یا هفت پزشک به بخش بیماران کرونایی نداریم. تنها یک کارمند داوطلب به بخش مذکور می‌رود و سایر آن‌ها در محیط امن‌تری در معالجه و ویزیت همکاری می‌کنند».

هولولنز کرونا

پزشکان همکار در اتاقی ایزوله از ویروس کرونا حضور دارند و مراحل کار همکار و مشاور حاضر در بخش را مشاهده می‌کنند. آن‌ها امکان ارتباط با یکدیگر را خواهند داشت و حتی تصاویر و اسکن‌ها را به هدست او ارسال می‌کنند. این روش برای آموزش دانشجوهای پزشکی هم در شرایط کنونی کاربرد دارد. دانشجوها اکنون در بسیاری از مراکز اجازه‌ی ورود به بخش‌های کرونایی را ندارند.

استفاده از هولولنز نیاز به حضور کارمندان درمانی را در بخش‌های کرونایی کاهش می‌دهد

کینراس و همکارانش در آزمایشی چهار هفته‌ای به این نتیجه رسیدند که با استفاده از فناوری‌ و روش جدید، تعداد کارمندانی که به بخش بیماران کرونایی می‌روند، ۸۰ درصد کاهش می‌یابد. یک سخنگوی مایکروسافت دراین‌باره می‌گوید: «بسیاری از مراکز درمانی عضو NHS اکنون از هولولنز استفاده می‌کنند. بیمارستان‌های دانشگاهی Morecambe Bay، University College London، The Leads Teching و Alder Hey Children's NHS Trust و Imperial College Helthcare NHS Trust از هولولنز برای حفاظت از کارمندان و متخصصان سلامت خود در برابر کووید ۱۹ استفاده می‌کنند».

کاهش نیاز به تجهیزات حفاظت شخصی

استفاده از فناوری‌هایی همچون هولولنز باعث می‌شود تا پزشکان در هنگام استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) نیاز کمتری به کار با دست داشته باشند. کینراس می‌گوید وقتی پزشکی دست و تجهیزات خود را استریل می‌کند، استفاده از کامپیوتر و تجهیزات دیگر برای دریافت اطلاعات بیشتر، آن‌چنان ممکن و منطقی نیست. با استفاده از هولولنز، اطلاعات بدون تماس دست به‌راحتی مشاهده می‌شوند و در فضایی مجازی، کارها پیش می‌رود.

همان‌طور که گفته شد، افزایش استفاده از هولولنز در میان پزشکان و کادر درمان باعث کاهش نیاز به تجهیزات PPE هم می‌شود. به‌هرحال بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بیش از همه‌ی مناطق به ماسک و محافظ صورت و لباس‌های مخصوص نیاز دارند و با کاهش کارمندان در بخش‌های کرونایی، کاهش قابل‌توجهی در تجهیزات مورد نیاز تجربه خواهند کرد.

هولولنز کرونا

کینراس در ادامه‌ی مصاحبه به این نکته اشاره می‌کند که ارتباط‌های مجازی در دنیای پزشکی و درمان پس از کاهش فشار ویروس کرونا هم نقش حیاتی خود را ایفا می‌کنند. از نظر او ارتباط‌های درمانی با استفاده از فناوری‌های ارتباطی در ترکیب با هولولنز، در بسیاری فعالیت‌های دیگر حتی جراحی نیز کاربرد خواهد داشت. او لزوم ارتباطات را در چنین فعالیت‌هایی بالا می‌داند و کاربردهای بسیار زیادی را برای تجهیزات مخصوص، پیش‌بینی می‌کند.

استفاده از هدست‌های واقعیت ترکیبی در بیمارستان‌‌ها شاید شبیه به تئوری‌هایی به نظر برسد که آینده‌ی مراکز درمانی را با جمعیتی از ربات‌های درمان‌گر ترسیم می‌کنند. کینراس می‌گوید درحال‌حاضر بیماران مشکل خاصی با پزشکان و کادر درمان مجهز به هولولنز نداشته‌اند و به‌خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. البته او که از متخصصان جراحی رباتیک است، اعتقاد دارد ربات‌ها درنهایت در آینده‌ی پزشکی تأثیرگذار هستند، اما هولولنزفعلا این برتری را دارد که جایگزین انسان‌ها نمی‌شود. کینراس درباره‌ی اهمیت حضور کارمندان انسانی در بخش درمان می‌گوید: «با این فناوری‌ها هنوز می‌توان دستان بیمار را گرفت و با او ارتباط انسانی برقرار کرد. گاهی وقتی بیمار هستید، تنها نیاز دارید که یک نفر دستان شما را بگیرد و ارتباط چشمی برقرار کند». 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات