سامسونگ الکترونیکس با سرمایه‌گذاری ۱۱۶ میلیارد دلاری به‌دنبال شکست‌دادن TSMC است

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ تلاش می‌کند با افزایش بیشتر سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اجرایی، شرکت تایوانی TSMC را در بازار تولید تراشه شکست دهد.
تبلیغات

سامسونگ الکترونیکس از برنامه‌ای برای ساخت کارخانه‌ی جدید نیمه‌هادی خبر داد. شرکت کره‌ای کارخانه‌ی جدید را با هدف توسعه‌ی خط‌تولید پنج‌نانومتری می‌سازد. کارخانه‌ی جدید سامسونگ در پیونگ‌تائک در جنوب کره ساخته می‌شود. کره‌ای‌ها تلاش می‌کنند با برنامه‌های این‌چنینی و توسعه‌ی ظرفیت‌های خط‌تولید خود، فرمانروایی در بازار تولید پردازنده را از رقیب قدیمی، یعنی TSMC بربایند.

اخبار جدید ادعا می‌کنند کارخانه‌ی جدید سامسونگ مبتنی‌بر فناوری فوق‌فرابنفش (EUV) فعالیت خواهد کرد و تراشه‌های این کارخانه مبتنی‌بر فناوری پنج‌نانومتری تولید می‌شوند و به ظرفیت شرکت در بازار روبه‌رشد این دسته از نیمه‌هادی‌ها می‌افزاید. این شرکت کره‌ای پیش‌بینی می‌کند تراشه‌های پنج‌نانومتری در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ به کاربری انبوه در حوزه‌های متنوع برسند. حوزه‌هایی از مخابرات با اتصال 5G تا پردازش فوق قدرتمند، امکان بهره‌برداری از ظرفیت تراشه‌های پنج‌نانومتری را دارند.

سامسونگ در تولید تجاری تراشه‌های پنج‌نانومتری ۶ ماه از TSMC عقب است

ای. ‌اس. جونگ، مدیر زیرمجموعه‌ی پیمان‌کاری تولید تراشه در سامسونگ، درباره‌ی برنامه‌های جدید شرکت می‌گوید: «حرکت جدید به ما امکان می‌د‌هد علاوه‌بر ورود به بازارهای جدید، کسب‌وکار تولید تراشه‌ی سامسونگ را هم توسعه دهیم». برنامه‌ی جدید کره‌ای‌ها در مسیر پروژه‌ی ۱۳۳ تریلیون وون (۱۰۸ میلیارد دلاری) آن‌ها در دنیای نیمه‌هادی‌های سیستمی قرار دارد. آن‌ها تصمیم گرفته‌اند این رقم را تا سال ۲۰۳۰ در صنعت و تا سال ۲۰۲۵، حداکثر ۱۳ تریلیون وون در فناوری نمایشگرهای کوانتوم دات سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرعامل سامسونگ الکترونیکس، کیم کی‌نام، مارس ۲۰۲۰ اعلام کرد شرکتش فناوری موردنیاز برای رقابت حرفه‌ای با شرکت تایوانی TSMC را دراختیار دارد:

در بازار تولید تراشه (فاندری)، فناوری حرفه‌ای نقش مهمی ایفا می‌کند. در این بخش، کارخانه‌های سامسونگ هیچ‌گاه از تایوان عقب نبوده‌اند. درواقع، بسیاری از مشتریان امروز به ما مراجعه می‌کنند. به‌طورخلاصه، کسب‌وکار تولید تراشه‌ی سامسونگ را در رسیدن به رهبری بازار در فناوری تولید نسل بعد‌ با قدرت پیشرفت می‌دهیم.
تراشه / Chip

سامسونگ ابتدا در آوریل ۲۰۱۹ از سعی و برنامه‌های بلندپروازانه برای شکست‌دادن TSMC صحبت کرد. کره‌ای‌ها در آن زمان اعلام کردند با استخدام هزاران کارمند جدید و افزایش سرمایه‌گذاری در حوز‌ه‌ی تراشه‌های منطقی، در برنامه‌ای تا سال ۲۰۳۰، می‌کوشند در بازار پیشرفت کنند. حرکت سامسونگ در تمرکز بیشتر بر بازار تولید تراشه باتوجه‌به وضعیت آن‌ها در بازارهای دیگر کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. فروش محصولات الکترونیکی مصرفی، خصوصا گوشی‌های سامسونگ، تحت‌تأثیر رقابت شدید با رقبای چینی قرار دارد و آن‌ها روز‌به‌روز فشار بیشتری به فرمانروای کنونی بازار گوشی‌ موبایل وارد می‌کنند. سامسونگ در مسیر همین استراتژی تصمیم گرفته است حدود ۱۱۶ میلیارد دلار در صنعت سیلیکون سرمایه‌‌گذاری کند. سرمایه‌گذاری کره‌ای‌ها با این هدف انجام می‌شود که سهم بیشتری از شرکت‌هایی همچون کوالکام و انویدیا تصاحب کرده و با TSMC و اینتل رقابت کنند.

کارخانه‌ی جدید سامسونگ به کارخانه‌ای دیگر در هواسونگ اضافه می‌شود که تولید تراشه‌های پنج‌نانومتری را برعهده دارد. کارخانه‌ی مذکور از ژوئن سال جاری وارد مدار تولید می‌شود. البته به‌‌دلیل فرایندهای متعدد موردنیاز برای بررسی خروجی و بازدهی تولید کارخانه‌‌ها، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند تولید نهایی و تجاری تراشه‌ی پنج‌نانومتری سامسونگ در انتهای سال ۲۰۲۰ یا ابتدای سال ۲۰۲۱ ممکن شود. درنتیجه، کره‌ای‌ها در ورود به بازار تجاری تراشه ۶ ماه عقب‌تر از TSMC حرکت می‌کنند.

تراشه‌های سامسونگ که با فناوری پنج‌نانومتری EUV تولید می‌شوند، ۲۵ درصد کوچک‌تر از تراشه‌های مشابه مبتنی‌بر روش تولید هفت‌نانومتری هستند. همین بهبود ابعاد باعث می‌شود مشتریان بیشتری در دنیای پردازنده به فناوری جدید متمایل شوند؛ تمایلی که به افزایش سفارش محصول به TSMC و تلاش سامسونگ برای عقب‌نماندن از رقابت منجر شد. درنهایت، کره‌ای‌ها تاکنون موفق شده‌اند سفارش‌هایی از برخی از شرکت‌‌های فعال در صنعت دریافت کنند. به‌عنوان مثال، کوالکام برای تولید تراشه‌ی مودم X60 5G با سامسونگ همکاری خواهد کرد و از فناوری تولید پنج‌نانومتری بهره خواهد برد.

سامسونگ درکنار تلاش برای افزایش ظرفیت تولید پنج‌نانومتری، رقابت در حوزه‌ی تولید سه‌نانومتری را هم با جدیت دنبال می‌کند. آن‌ها تا سال ۲۰۲۱ خط‌تولیدی با این روش راه‌اندازی می‌‌کنند. اگر برنامه‌ها به‌خوبی پیش بروند، سامسونگ در تولید تراشه‌های سه‌نانومتری انبوه و تجاری با TSMC برابر می‌شود. هر دو شرکت تراشه‌های مذکور را در سال ۲۰۲۲ به تولید انبوه می‌رسانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات