سامسونگ ششمین خط تولید تراشه را در کره راه‌اندازی می‌کند

جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش جدید خبرگزاری روئیترز نشان می‌دهد سامسونگ کار روی ششمین خط تولید قراردادی تراشه را در کشور کره‌ی جنوبی آغاز کرده است و در آینده آن را به ‌بهره‌برداری می‌رساند.
تبلیغات

سامسونگ الکترونیکس روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که به‌صورت رسمی کار روی ششمین خط تولید قراردادی تراشه را در کشور کره‌ی جنوبی آغاز کرده است. طبق اعلام سامسونگ، این خط تولید به کارخانه‌ی بزرگ شهر پیونگ‌تاک اضافه می‌شود. خط تولید موردبحث قرار است در زمینه‌ی تولید تراشه‌های منطقی برای گوشی‌های موبایل و رایانه‌ها فعالیت کند؛ آن‌طور که به‌نظر می‌رسد کره‌ای‌ها قصد دارند میزان وابستگی خود را به تراشه‌های حافظه کاهش دهند،‌ تراشه‌هایی که طبق نظر کارشناسان عملکرد باثباتی در بازار ندارند و هر لحظه ممکن است شرکت‌ها را با ضرر روبه‌رو کنند.

سامسونگ با راه‌اندازی ششمین خط تولید بومی خود قصد دارد در حوزه‌ی تولید تراشه‌ها به‌صورت قراردادی به‌رقابتی جدی‌تر با شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) بپردازد. بدین ترتیب کره‌ای‌‌ها می‌خواهند بیش‌ازپیش شرکت‌هایی نظیر کوالکام را به‌سمت خود بکشانند و وظیفه‌ی تولید تراشه‌های آن‌ها را برعهده بگیرند. سامسونگ در بخشی از بیانیه‌ی مطبوعاتی روز گذشته‌ی خود اعلام کرد: «این خط تولید جدید باعث گسترش توانایی‌های سامسونگ در حوزه‌ی تولید خواهد شد». 

اخبار رسمی نشان می‌دهند سامسونگ طبق برنامه‌ریزی قبلی قصد دارد در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی روند تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی پیشرفته‌ی ۵ نانومتری را با بهره‌گیری از فناوری EUV (پرتوهای فرابنفش مفرط) آغاز کند. سامسونگ تراشه‌های موردبحث را در خط تولید جدید کارخانه‌ی بزرگ شهر پیونگ‌تاک که حدودا دو ساعت از پایتخت کره یعنی سئول فاصله دارد، به‌مرحله‌ی تولید می‌رساند. کره‌ای‌ها گفته‌اند این خط تولید جدید در آینده توانایی ساخت تراشه با لیتوگرافی‌های کوچک‌تر را نیز خواهد داشت. 

ناگفته نماند کره‌ای‌ها در سال ۲۰۱۹ روند تولید تراشه‌های ۷ نانومتری را با بهره‌گیری از فناوری EUV آغاز کرده بودند. سامسونگ در ماه فوریه‌ی گذشته یکی از خطوط تولید خود را در کارخانه‌ی شهر هواسئونگ که با نام V1 شناخته می‌شود و به‌صورت اختصاصی از فناوری EUV استفاده می‌کند، به‌مرحله‌ی عملیاتی رساند. این شرکت می‌گوید خط تولید V1 تا پیش از پایان سال جاری میلادی تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را نیز آغاز خواهد کرد.

پارک سونگ یون، یکی از تحلیلگران مؤسسه‌ی Cape Investment & Securities، درمورد تصمیم سامسونگ برای راه‌اندازی خط تولید جدید می‌گوید: «احداث این کارخانه را می‌توان تلاش سامسونگ برای کم‌کردن شکاف بین خود با شرکت TSMC به‌حساب آورد. آمار نشان می‌دهند سامسونگ در بازار تولید تراشه‌ها به‌صورت قراردادی، در پشت سر TSMC جای گرفته است». ناگفته نماند سامسونگ امروزه پنج خط تولید بزرگ در کشور کره‌ی جنوبی و یک خط تولید در ایالات متحده‌ی آمریکا دارد.

خط تولید جدید سامسونگ در شهر پیونگ‌تاک قرار است در سال ۲۰۲۱ وارد مرحله‌ی عملیاتی شود و تراشه‌هایی تولید کند که ضمن بهره‌گیری از لیتوگرافی کوچک مجهز به فناوری 5G باشند و بتوانند پردازش‌های هوش مصنوعی را با قدرت بالا انجام دهند. بدین ترتیب در سال ۲۰۲۱ شمار کل خطوط تولید سامسونگ در دنیا به هفت عدد خواهد رسید. 

سامسونگ سال گذشته گفته بود قصد دارد بالغ‌بر ۱۳۳ تریلیون وون (معادل ۱۰۷/۹۷ میلیارد دلار) را تا سال ۲۰۳۰ روی تولید تراشه‌های غیر از تراشه‌های حافظه، سرمایه‌گذاری کند. از این مقدار، ۷۳ تریلیون وون قرار است برای بخش تحقیق‌و‌توسعه ( در خود کشور کره و ۶۰ تریلیون وون برای تأمین زیرساخت‌های تولیدی صرف شود. در اوایل ماه جاری میلادی موون جه-این، رئیس‌جمهور کره‌ی جنوبی، اعلام کرد که به‌منظور تسریع روند رشد اقتصادی کشور قصد دارد در راستای پرورش هرچه‌بیشتر صنعت تراشه‌های غیر از تراشه‌های حافظه، تلاش کند. 

آمار نشان می‌دهند میزان صادرات تراشه‌ از کشور کره‌ی جنوبی به دیگر نقاط دنیا در ۲۰ روز نخست ماه مارس با رشدی ۱۳/۴ درصدی مواجه شده است. بااین‌حال آمار از کاهش ۱۱/۲ درصدی صادرات گوشی‌های هوشمند و همچنین کاهش ۵۸/۶ درصدی صادرات خودرو خبر می‌دهند. 

سامسونگ امروزه رهبر اصلی بازار در حوزه‌ی تولید تراشه‌های حافظه است، اما همان‌طور که اشاره کردیم در زمینه‌ی تولید تراشه به‌صورت قراردادی برای شرکت‌های دیگر، پس از TSMC در رتبه‌ی دوم جای می‌گیرد. TSMC جمعه‌ی هفته‌ی گذشته در بیانیه‌ای از احداث یک خط تولید جدید برای ساخت تراشه‌های ۵ نانومتری در ایالت آریزونای آمریکا خبر داده بود. گفته می‌شود این شرکت قصد دارد در بازه‌ی زمانی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹ بالغ‌بر ۱۲ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد احداث ششمین کارخانه‌ی بومی سامسونگ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات