غول‌های دنیای فناوری همچنان در بازار سهام ایالات متحده فرمان‌روایی می‌کنند

چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
وضعیت بازارهای سهام در سرتاسر جهان عدم قطعیت شدیدی را سپری می‌کند، اما ظاهرا شرکت‌های صنعت فناوری باز هم مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند.
تبلیغات

ظاهرا سرمایه‌گذاران بازار سهام در ایالات متحده، مجددا به‌سمت شرکت‌های محدودی در دسته‌ی فناوری متمایل شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد پس از مدتی سقوط در ارزش سهام و شاخص‌های مهم بازار، تعدادی از شرکت‌های فناوری با افزایش ارزش سهام مواجه شده‌اند. البته چنین بازگشتی از وضعیت رو به سقوط، حالتی ناپایدار را در بازار ایجاد می‌کند که کارشناسان به ادامه‌ی آن امیدوار نیستند.

تنها پنج سهام در شاخص S&P 500 ایالات متحده، متعلق به غول‌های دنیای فناوری، مایکروسافت، اپل، آمازون، آلفابت و فیسبوک، بیش از ۲۰ درصد از ارزش بازار را در اختیار دارند. BofA Global Research با انتشار این اطلاعات ادعا می‌کند چنین تمرکزی روی چند شرکت محدود، از تمرکز سال ۲۰۰۰ و بحران دات‌کام نیز بیشتر است. آمارها نشان می‌دهد دسته‌ی فناوری تا چند روز پیش ۲۵/۴ درصد از سهم بازار را در بازار سهام در اختیار داشته است. چنین سهمی بسیار بیشتر از ۱۰ دسته‌ی دیگر بازار سهام محسوب می‌شود.

شرکت‌های فناوری آمارهای قابل‌توجه بازدهی مالی و مدل‌های کسب‌وکاری دارند که نشان‌دهنده‌ی پایداری و مقاومت آن‌ها در دوران بحران اقتصادی بر اثر ویروس کرونا است. همین موارد باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به خرید سهام آن‌ها نشان دهند. درواقع این شرکت‌ها اثبات کرده‌اند که در وضعیت ناپایدار اقتصادی کنونی، توانایی حفظ عملکرد مناسب خود را دارند.

ارزش سهام شرکت های فناوری

باوجود مثبت بودن تمایل سرمایه‌گذاران به شرکت‌های دنیای فناوری، برخی از سرمایه‌گذاران از تمرکز بیش از حد روی چند شرکت در رتبه‌های بالای بازار سهام، نگران هستند. ازطرفی شاخص S&P 500 پس از ثبت رکورد سقوط در ماه مارس، با رشد ۲۶ درصدی، بازگشت شدیدی به سمت صعود ثبت کرد. همین بازگشت شدید، مجددا تحلیل‌گران را نگران می‌کند، چون خارج از اصول مالی و اقتصادی به‌نظر می‌رسد. در شرایطی که اقتصاد ایالات متحده به‌خاطر تعدیل نیروهای گسترده و کاهش درآمد شرکت‌های بزرگ، وضعیت نابسامانی را سپری می‌کند، چنین رشدی خارج از استانداردهای تحلیلی به‌نظر می‌رسد.

سهم عمده‌ای از مالکیت سهام در بازار ایالات متحده به شرکت‌های فناوری اختصاصی دارد

تمرکز بیش از‌حد سرمایه‌گذاران روی بخشی از یک شاخص در بازار سهام، نشان‌دهنده‌ی حقایق دیگری نیز هست. به‌عنوان مثال می‌توان تصور کرد که آن‌ها امید زیادی به بازگشت دیگر شرکت‌ها از دوران رکود اقتصادی ندارند. ازطرفی اگر سهام همین شرکت‌های پرطرفدار در مسیر سقوط قرار بگیرد، احتمالا سرمایه‌گذاران برای حفظ سودهای کسب‌شده، سرمایه‌ی خود را از بازار خارج می‌کنند که مجددا منجر به کاهش شاخص‌ها خواهد شد.

لیز آن ساندرز، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت چارلز شواب درباره‌ی وضعیت کنونی می‌گوید:

اگر بازار مجددا تصمیم بگیرد تا به سمت پایین حرکت کرده و رکوردهای پایین‌ترین ارزش اخیر را مجددا آزمایش کند، مردم سودهای کسب‌شده را در بالاترین وضعیت سوددهی از بازار خارج می‌کنند.

آمازون و مایکروسافت و نتفلیکس در میان شرکت‌های حاضر در شاخص S&P 500 بیشترین سهم را درسوددهی به سهام‌داران در سال جاری داشته‌اند. سهم نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ با رشد ۳۵ درصدی مواجه بوده است. آمازون و مایکروسافت نیز به‌ترتیب رشدهای ۳۰ و ۱۱ درصدی را تجربه کرده‌اند.

نتایج یک تحقیقات دیگر در شرکت Bernstein نشان می‌دهد شرکت‌های حاضر در بخش فناوری و اینترنت، بیشترین آمار مالکیت سهام را در اختیار دارند. پنج شرکت آمریکایی که بیشترین سهام‌داران را در بازار بورس دارند، مایکروسافت، آمازون، آلفابت، ویزا و یونایتدهلث هستند. درنهایت، وضعیت کنونی تمرکز بیش‌ازحد روی بخشی از بازار سهام را نشان می‌دهد که حتی از آمار تمرکزی ماه فوریه نیز بیشتر گزارش می‌شود. به‌هرحال تحلیل‌گران اعتقاد دارند چنین وضعیتی در ناپایداری کنونی بازار دور از انتظار نیست. آن‌ها می‌گویند وقتی کل بازار ارزش افزوده‌ی زیادی را نشان دهند، طبیعتا مردم به سهام‌هایی متمایل می‌شوند که ارزش بیشتری در آن‌ها مشاهده می‌کنند.

در کنار رشد ارزش سهام شرکت‌های فناوری و افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت‌های آن دسته، شرکت‌های فعال در حوزه‌های دیگر نیز رشد قابل‌قبولی را تجربه کرده‌اند. در روزهایی که ارزش نفت در سراشیبی سقوط قرار دارد، شرکت‌های پرکار این روزها مانند فعالان صنعت سلامت و کالاهای مصرفی، در مسیر رشد قرار گرفته‌اند. درنهایت بازگشت مناسب شرکت‌های فناوری به مسیر اوج در دوران همه‌گیری و بحران جهانی، روندی قابل‌توجه محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات