آیفون SE 2020 دربرابر رقبای اندرویدی؛ میان‌رده‌ای با قوی‌ترین پردازنده بازار

یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل با آیفون SE 2020 به‌نوعی به‌طورجدی به دنیای گوشی‌های هوشمند میان‌رده وارد شد که هم‌اکنون می‌توان پیروزی آن را بر رقبای اندرویدی پیش‌بینی کرد.
تبلیغات

آیفون SE جدید چند روز پیش رسما معرفی شد و از آن زمان، اخبار و مقاله‌های متعددی درباره‌ی ارزان‌ترین گوشی هوشمند اپل در بازار منتشر شده است. اپل با آیفون اس ای ۲۰۲۰ به‌نوعی نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی حرفه‌ای خانواده‌ی SE را معرفی کرد که حتی سرسخت‌ترین رسانه‌‌های اندرویدی نیز لب به تحسین آن گشوده‌اند. قیمت پایه‌ی ۳۹۹ دلاری گوشی جدید اپل آن را به رقیبی جدی برای بسیاری از گوشی‌های اندرویدی میان‌رده تبدیل می‌کند. نگاهی اولیه به آیفون SE 2020 (آیفون SE 2) آن را از هر نظر شبیه به آیفون 8 نشان می‌دهد. البته تفاوتی اساسی بین این دو گوشی اپل وجود دارد و آن هم استفاده از تراشه‌ی A13 Bionic در گوشی سال ۲۰۲۰ است. همین پردازنده نقش مهمی در برتری محصول جدید اپل دربرابر نسل‌های قبلی آیفون و رقبای کنونی اندرویدی ایفا می‌کند.

نقش مهم پردازنده‌ A13 در آیفون SE 2020

شاید برخی کاربران ادعا کنند کارایی پردازنده‌ی A13 در پردازش‌های تک‌رشته‌ای و چندرشته‌ای رقابت را به دیگر پردازنده‌ها می‌بازد یا پردازنده‌ی گرافیکی A13 به‌خ‌دلیل رزولوشن کم گوشی‌های آیفون عموما فشار پردازشی  زیادی تحمل نمی‌کند. با وجود همه‌ی این حقایق، نتایج مقایسه‌ای نشان می‌دهد A13 در کاربردهای روزمره تقریبا در تمامی دسته‌ها پردازنده‌ی پرچم‌دار کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ را شکست می‌دهد. آیفون 11 با همین پردازنده در بازار حضور دارد و تاکنون برتری خود را ثابت کرده است. تنها ضعف تراشه‌ی مذکور، پشتیبانی‌نکردن از 5G است؛ چون کوپرتینویی‌ها فعلا 5G را جزو اولویت‌‌های خود نمی‌دانند. البته دراین‌میان، برخی شایعه‌ها ادعا می‌کنند شاید آیفون 12 با تراشه‌ی 5G کوالکام به بازار عرضه شود.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل / iphone se 2020

همان‌طورکه گفته شد، سرسخت‌ترین رسانه‌های اندرویدی مانند Androidcentral نیز آیفون SE 2020 را تحسین می‌کنند. این رسانه می‌گوید کارایی‌های روزمره‌ی گوشی هوشمند از کار با دوربین تا مرور صفحات وب و حتی استفاده از قابلیت‌های واقعیت افزوده همگی به قدرت و کارایی پردازنده‌ی مرکزی وابسته هستند. دراین‌بین، آیفون اس ای 2020 با بهره‌مندی از پردازنده‌ی A13 عملکردی حتی بهتر از OnePlus 8 Pro و Galaxy S20 Plus خواهد داشت.

شاید در نگاه اول استفاده از پردازنده‌ی پرچم‌دار و حرفه‌ای اپل در گوشی ارزان‌قیمت و اقتصادی منطقی به‌نظر نرسد. قطعا استفاده از پردازنده‌ای همچون A11 برای اپل ارزان‌تر تمام می‌شد؛ اما آن‌ها مجبور بودند از پردازنده‌ای متفاوت با تراشه‌ی مرسوم خود در گوشی پشتیبانی کنند که احتمالا بسیار هم پرطرفدار خواهد شد. درنتیجه، هزینه‌های پشتیبانی و نگه‌داری از پردازنده‌ی پرچم‌دار (با طراحی اختصاصی) در محصولی اقتصادی منطقی به‌نظر می‌رسد.

استفاده از پردازنده‌ی A13 در آیفون SE 2020 به‌معنای به‌روزرسانی آسان‌تر نرم‌‌افزار آن نیز خواهد بود. طرفداران اپل اکنون با خرید گوشی هوشمند ۳۹۹ دلاری، تا زمان دریافت به‌روزرسانی در آیفون 11، به‌روزرسانی‌های iOS را از همان روز اول دریافت خواهند کرد. قیمت آیفون SE و استفاده از پردازنده‌ی قدرتمند یکی از برگ‌های برنده‌ی اپل در برابر رقبا خواهد بود.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل / iphone se 2020

توانایی اپل در عرضه‌ی گوشی ۳۹۹ دلاری با پردازنده‌ی پرچم‌دار، به‌خاطر طراحی اختصاصی پردازنده ممکن شد؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند گوگل هم باید سریع‌تر پردازنده‌ی اختصاصی خود را طراحی کند. به‌هرحال، آیفون SE 2020 با اینکه بسیاری از قابلیت‌های موجود در پرچم‌داران اندرویدی را ندارد، با بهره‌مندی از پردازنده‌ی پرچم‌دار A13 Bionic خود را ازلحاظ قابلیت‌های پردازشی درکنار بزرگان قرار می‌دهد.

مقایسه‌ی قابلیت‌های دیگر آیفون SE 2020 با رقبای اندرویدی

استفاده از دوربین با لنز تکی، تنها ضعف آیفون SE 2020 درمقایسه‌با رقبا است

آیفون اس ای 2020 با وجود قیمت ۳۹۹ دلاری، از قابلیت‌های پرطرفدار و حرفه‌ای دیگری هم بهره می‌برد که آن را به انتخابی مناسب دربرابر رقبا تبدیل می‌کند. این گوشی به شارژ بی‌سیم و گواهینامه‌ی IP67 مقاومت دربرابر آب و گردوغبار مجهز است؛ قابلیتی که در اغلب گوشی‌های هوشمند در بازه‌ی نزدیک به ۴۰۰ دلار دیده نمی‌شود و حتی برخی از گوشی‌های گران‌قیمت‌تر نیز از آن‌ها بی‌بهره هستند.

تنها نکته‌ای که آیفون SE 2020 را پایین‌تر از برخی از رقبای میان‌رده‌ی اندرویدی قرار می‌دهد، بهره‌مندی از دوربین تک‌لنزی در پنل پشتی است. امروزه، گوشی‌های میان‌رده‌ی متعددی می‌توان در دنیای اندروید پیدا کرد که حتی چهار لنز دوربین داشته باشند. دراین‌میان، آیفون SE جدید با وجود قابلیت‌های متعدد در دوربین، بدون بهره‌مندی از لنزهایی همچون واید و تله‌فوتو، رقابت را به برخی از میان‌رده‌های اندرویدی می‌بازد.

پیکسل 3a گوگل / pixel 3a google

گوگل پیکسل 3a

بسیاری از کاربران دنیای فناوری طراحی تقریبا قدیمی آیفون SE 2020 را دلیلی احتمالی برای تمایل‌نداشتن به خرید آن بیان می‌کنند. گوشی جدید کوپرتینویی‌ها از طراحی آشنای قدیمی با حاشیه‌های زیاد در بالا و پایین بهره می‌برد و شاید طرفداران اندرویدی آشنا به گوشی‌های بدون حاشیه‌ی امروزی، به خرید آن تمایلی نداشته باشند. باتری کوچک‌تر آیفون SE 2020 هم در برخی مقایسه‌ها موجب شکست آن از پرچم‌داران و حتی میان‌رده‌های اندرویدی می‌شود. البته باتری این گوشی با آیفون 8 برابر است؛ اما همان محصول سال ۲۰۱۷ هم نقدهای مثبتی در بخش باتری دریافت نکرد.

شاید بتوان گوشی گوگل Pixel 3a را نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین رقیب اندرویدی آیفون SE 2020 دانست. گوشی میان‌رده‌ی اپل تحسین بسیاری از کارشناسان را به‌همراه داشت. قابلیت‌های مناسب نرم‌افزاری و دوربین قدرتمند و شباهت با گوشی‌های پرچم‌دار گوگل، Pixel 3a را انتخابی مناسب در دسته‌ی میان‌رده نشان می‌دهد.

گوشی Pixel 3a مانند آیفون SE 2020 فقط از یک دوربین در پنل پشتی بهره می‌برد و با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت و طراحی مشابه با گوشی‌های اندرویدی قدیمی، شباهت استراتژیک زیادی به میان‌رده‌ی کوپرتینویی‌ها دارد. به‌هرحال، گوشی میان‌رده‌ی گوگل به قابلیت‌های پیشرفته مانند مقاومت دربرابر آب و گردوغبار و شارژ بی‌سیم مجهز نیست و اهالی مانتین‌ویو در آن از پردازنده‌ی نه‌چندان قوی اسنپدراگون ۶۷۰ استفاده کرده‌اند که در‌مقایسه‌با A13 حرفی برای گفتن ندارد.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل / iphone se 2020

آیا گوشی اندرویدی مشابه با آیفون SE 2020 تولید می‌شود؟

در بررسی‌های یادشده، متوجه شدیم اپل اکنون به موقعیتی رسیده است که می‌تواند محصولی با طراحی قدیمی و مجهز به پردازنده‌ی پرچم‌دار تولید و عرضه کند؛ گوشی هوشمندی که حداقل نیم‌دهه پشتیبانی نرم‌‌افزاری دریافت می‌کند. هیچ‌یک از شرکت‌های دیگر دنیای گوشی‌های هوشمند نمی‌توانند چنین محصولی تولید کنند و برای تولید گوشی‌ جدید، عموما باید با کوالکام مداکره کنند که قیمت‌های موردپسند خود را برای پردازنده‌های جدید در نظر می‌گیرد.

همان‌طورکه گفته شد، اپل با طراحی اختصاصی پردازنده، توانایی مانور بیشتری در قیمت‌گذاری محصولات خود دارد. امروز کوپرتینویی‌ها بدون محدودیت A13 را تولید می‌کنند و می‌توانند گوشی‌ مجهز به آن را چندصد دلار کمتر قیمت‌گذاری کنند.

دلیل دیگر برتری اخیر آیفون در بازار میان‌رده، نرم‌افزار این شرکت، یعنی همان سیستم‌عامل اختصاصی iOS است. دیگر شرکت‌های فعال در صنعت گوشی‌های هوشمند (بخوانید رقبای اندرویدی) برای عرضه‌ی گوشی جدید و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، وابسته به مالک اندروید، یعنی گوگل هستند؛ درنتیجه، به‌روزرسانی نرم‌افزاری گوشی میان‌رده هم برای اپل آسان‌تر خواهد بود.

مجموع دلایل گفته‌شده نشان می‌دهد رقبای اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند در ارائه‌ی گوشی توانمندی مشابه با آیفون SE در دسته‌ی میان‌رده موانع متعددی پیش‌ روی خود می‌بینند. شاید در سال‌های آینده حتی شاهد عرضه‌ی محصولات میان‌رده از اپل با دوربین‌های چندگانه هم باشیم که تنها برتری‌های رقبای اندرویدی را هم از بین ببرد.

دیدگاه شما چیست؟ آیا می‌توان آیفون SE 2020 را بهترین گزینه‌ی میان‌رده‌ی کنونی در بازار گوشی‌های هوشمند دانست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات