مشخصات پیکسل 4a گوگل فاش شد؛ نمایشگر OLED و دوربین یگانه

یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
مشخصات کامل پیکسل 4a گوگل شب گذشته در فضای وب فاش شد. حتی تصاویری از این گوشی نیز دنیای واقعی رؤیت شده‌اند تا نشان دهند معرفی پیکسل 4a قریب‌الوقوع است.
تبلیغات

تاکنون شاهد شایعه‌ها‌ی تأیید‌نشده و اطلاعات فاش‌شده‌ی متعددی درمورد گوشی گوگل پیکسل ۴ ای (Google Pixel 4a) بوده‌ایم که هر یک از آن‌ها به‌نوبه‌ی خود جزئیاتی جالب درمورد این گوشی در بر داشته‌اند. روند افشای مشخصات گوشی میان‌رده‌ی موردانتظار گوگل شب گذشته به بالاترین حد خود رسید؛ جایی که رسانه‌ی 9to5Google با انتشار گزارشی اختصاصی از مشخصات فنی کامل پیکسل 4a پرده برداشت. 

9to5Google ضمن انتشار این اطلاعات مدعی شده است که گوگل قصد ندارد پیکسل 4a ایکس‌ال را عرضه کند؛ بنابراین تنها با یک دستگاه جدید مواجه خواهیم شد. پیکسل 4a قرار است از لحاظ اندازه در بین دو دستگاه میان‌رده‌ی پیشین گوگل جای گیرد؛ این گوشی با نمایشگری ۵/۸ اینچی بزرگ‌تر از پیکسل 3a (مجهز به نمایشگر ۵/۶ اینچ) و کوچک‌تر از پیکسل 3a ایکس‌ال (مجهز به نمایشگر ۶ اینچ) خواهد بود.

بسیاری از مشخصاتی که توسط 9to5Google فاش شده‌اند با آنچه پیش‌تر درمورد گوشی پیکسل 4a شنیده بودیم تطابق دارند. از بین این مشخصات می‌توانیم به بهره‌مندی پیکسل 4a از تراشه‌ی اسنپدراگون ۷۳۰ کوالکام، ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و دوربین یگانه‌ی ۱۲/۲ مگاپیکسلی در پنل پشتی اشاره کنیم.

تراشه‌ی موردبحث ۸ هسته‌ی پردازشی دارد که ۶ عدد از آن‌ها با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز و ۲ هسته‌ی باقی‌مانده با فرکانس ۲/۲ گیگاهرتز فعالیت خواهند کرد. اسنپدراگون ۷۳۰ دارای پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع آدرنو ۶۱۸ است. افزون بر این موارد، پیکسل 4a قرار است دارای تراشه‌ی امنیتی تایتان M باشد. همچنین گفته می‌شود میان‌رده‌ی جدید گوگل دارای جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون است. افزون بر این‌ها، این گوشی بدنه‌ای پلاستیکی خواهد داشت.

در بین مشخصات فاش‌شده توسط 9to5Google اطلاعات جدیدی نیز به‌چشم می‌خورد؛ مثلا اینکه صفحه‌نمایش پیکسل 4a قرار است وضوح اندکی بالاتر نسبت‌به قبل داشته باشد. در مدل‌ پیشین از وضوح ۲٬۲۸۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل استفاده شده است؛ اما ظاهرا پیکسل 4a خواهد توانست محتوای بصری را با وضوح ۲٬۳۴۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل به‌تصویر بکشد. موضوعی که نشان می‌دهد گوشی موردبحث قرار است اندکی طویل‌تر باشد. آن‌طور که 9to5Google در گزارشش می‌نویسد، پیکسل 4a قرار است همچون پیکسل 3a به پنل OLED مجهز شود. استفاده از این نوع پنل در بین دستگاه‌های میان‌رده، اتفاق چندان مرسومی نیست.

همچنین گفته می‌شود پیکسل 4a تنها در دو رنگ مشکی و آبی روانه‌ی بازار خواهد شد. افزون بر این موارد 9to5Google مدعی شده است پیکسل 4a از باتری ۳٬۰۸۰ میلی‌آمپرساعتی و شارژ سریع ۱۸ وات از طریق درگاه USB-C استفاده می‌کند. در پیکسل 4a خبری از فناوری شارژ بی‌سیم Qi نخواهد بود. شایعه‌های پیشین می‌گفتند میان‌رده‌ی گوگل دارای مدل پایه با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت است؛ 9to5Google به‌نقل از منابعش می‌نویسد این گوشی حتما دارای مدل ۱۲۸ گیگابایت خواهد بود.

پیکسل 4 ای گوگل / Google Pixel 4a

تصویر بالا، گوشی پیکسل 4a گوگل را در دنیای واقعی به‌تصویر می‌کشد و توسط رسانه‌ی TechnoLike Plus ثبت شده است

شکی نداریم که پیکسل 4a قرار است شباهت‌های ظاهری بسیار زیادی به پیکسل ۴ داشته باشد. بااین‌حال انتظار نداشته باشید که مدل 4a به اکثر قابلیت‌‌های برجسته‌ی مدل معمولی مجهز شود. بر اساس گزارش‌ها، پیکسل 4a از فناوری تشخیص چهره پشتیبانی نمی‌کند و خبری از پروژه‌ی سولی (Soli) نیز در این گوشی نخواهد بود؛ این پروژه از نوعی تراشه‌ی خاص استفاده می‌کند و قابلیت جدیدی را با نام موشن سنس (Motion Sense) که مبتنی بر ژست‌های حرکتی است، به پیکسل ۴ می‌آورد. به‌لطف موشن سنس امکان کنترل پخش موسیقی و کارهای مشابه بدون لمس گوشی، فراهم می‌شود. افزون بر این موارد گفته می‌شود گوگل قصد ندارد در میان‌رده‌ی جدیدش از «هسته‌ی عصبی پیکسل» (Pixel Neural Core) بهره بگیرد. این هسته‌ی عصبی در حقیقت نوعی ابزار مبتنی‌بر یادگیری ماشین است که به‌منظور بهبود عملکرد دستگاه، از آن استفاده می‌شود.

9to5Google در رابطه با زمان عرضه‌ی پیکسل 4a گوگل به بازار می‌گوید که فعلا تاریخ دقیقی در دسترس ندارد؛ اما بر اساس ادعای این رسانه، میان‌رده‌ی جدید اهالی مانتین ویو در زمانی نامشخص طی یک یا دو ماه آینده عرضه خواهد شد. با درنظرگرفتن این حقیقت که گوگل از گوشی پیکسل 3a در جریان برگزاری همایش Google I/O 2019 پرده‌برداری کرد، منطقی بود اگر انتظار داشته باشیم این شرکت بخواهد پیکسل 4a را نیز در همایش I/O امسال معرفی کند؛ اما شیوع ویروس کرونا باعث لغو برگزاری این رویداد شد. این یعنی احتمالا گوگل در برنامه‌هایش به‌دنبال معرفی پیکسل 4a در I/O 2020 بوده و اکنون که این رویداد لغو شده، قصد دارد از طریق کنفرانسی مجزا از گوشی یادشده پرده‌برداری کند. شایعه‌ی دیگری که جدیدا منتشر شده است نشان می‌دهد عرضه‌ی پیکسل 4a برای آینده‌ی نزدیک تعیین شده است.

پیکسل 4 ای گوگل / Google Pixel 4a

تصویر بالا، جعبه‌ی پیکسل 4a را نشان می‌دهد؛ ظاهرا این جعبه به نسخه‌ی مشکی‌رنگ گوشی میان‌رده‌ی جدید گوگل مربوط است

حساب کاربری TechDroider در توئیتر شب گذشته توئیتی جدید منتشر کرد که در آن شاهد عکس جعبه‌ی پیکسل 4a در دنیای واقعی بودیم. عکس موردبحث جزئیات چندان زیادی را درمورد پیکسل 4a در بر ندارد؛ با این حال تصاویری که از این گوشی روی جعبه‌اش می‌بینیم تا حد زیادی با شایعاتی که درمورد آن شنیده بودیم، مطابقت دارد. نکته‌ی برجسته درمورد طراحی گوشی به پنل پشتی و به‌طور دقیق‌تر، ماژول دوربین آن برمی‌گردد. ظاهرا در پنل پشتی پیکسل 4a همچون دیگر گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۴ از دوربین مربعی‌شکل استفاده شده است. با این‌ حال در مدل 4a تنها شاهد یک دوربین در پنل پشتی هستیم. همچنین گفته می‌شود پیکسل 4a قرار است در بخش بالای نمایشگر میزبان حفره‌ای برای دوربین سلفی باشد.

پیکسل 4a تنها در یک مدل عرضه می‌شود و خبری از پیکسل 4a ایکس‌ال نخواهد بود

انتشار عکس از جعبه‌ی پیکسل 4a نشان می‌دهد که فرایند تولید این گوشی به‌طور کامل به‌اتمام رسیده و دستگاه آماده‌ی عرضه شده است. همچنین رسانه‌ی TechnoLike Plus اخیرا توانسته است به پیکسل 4a دسترسی پیدا کند و به بررسی آن بپردازد. این رسانه می‌گوید دستگاهی که در دسترس داشته از به‌روزرسانی امنیتی آوریل استفاده می‌کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد معرفی و عرضه‌ی پیکسل 4a احتمالا قریب‌الوقوع است. درمورد قیمت پیکسل 4a گوگل، یکی از افشاگران حوزه‌ی فناوری با نام ایوان بلس مدتی پیش تصویری از یک بیلبورد تبلیغاتی فاش کرد که در آن قیمت ۳۹۹ دلار برای میان‌رده‌ی موردبحث اعلام شده بود. 

شکی نداریم که پیکسل 4a در بازار میان‌رده‌ها کار راحتی نخواهد داشت؛‌ به‌خصوص با ظهور دستگاه‌های جدیدی از سوی سامسونگ و دیگر شرکت‌ها با دوربین‌های توانمند. گلکسی A51 یکی از گوشی‌های جدید سامسونگ است که ۴۰۰ دلار قیمت دارد و در پنل پشتی از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و لنز فوق عریض بهره می‌گیرد. تجربه نشان داده است پیکسل‌های گوگل در زمینه‌ی عکاسی همواره حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و تصاویری باکیفیت ثبت می‌کنند، اما اگر گوشی‌های جدید سامسونگ بتوانند عملکردی خوب از خود نشان دهند، پیکسل 4a قطعا با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد اطلاعات فاش‌شده از پیکسل 4a گوگل دارید؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی موبایل نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.  شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی، گوشی هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات