مایکروسافت 365 به‌عنوان جایگزین آفیس 365 با قابلیت‌های متنوع‌تر معرفی شد

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
مطالعه 9 دقیقه
مایکروسافت در اقدامی غیرمنتظره از تبدیل سرویس اشتراکی آفیس ۳۶۵ به سرویسی جدید با نام مایکروسافت ۳۶۵ خبر داده است. مایکروسافت ۳۶۵ به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد.
تبلیغات

مایکروسافت روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، سرویس اشتراکی مایکروسافت ۳۶۵ (Microsoft 365) را در دو نسخه‌ی شخصی و خانوادگی معرفی کرد. نسخه‌های شخصی و خانوادگی مایکروسافت ۳۶۵ به‌منظور جایگزینی با پلن‌های شخصی و خانوادگی فعلی آفیس ۳۶۵ و همچنین اعمال بهبودهایی در آن‌ها طراحی شده‌اند.

نسخه‌های شخصی و خانوادگی مایکروسافت ۳۶۵ قرار است همچون نسخه‌های «شخصی» و «خانگی» آفیس ۳۶۵ که امروزه در دسترس هستند، با هزینه‌ای معادل ۶/۹۹ دلار ماهانه (برای نسخه‌ی شخصی) و ۹/۹۹ دلار ماهانه (برای نسخه‌ی خانوادگی) آغازبه‌کار کنند. نسخه‌ی خانوادگی از حداکثر ۶ نفر پشتیبانی می‌کند. طبق اعلام مایکروسافت، سرویس اشتراکی مایکروسافت ۳۶۵ در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۲۰ (۲ اردیبهشت ۱۳۹۹) در دسترس قرار خواهد گرفت. کاربران هر دو نسخه دسترسی کاملی به آفیس خواهند داشت. درضمن قابلیت‌های جدید بیشتری قرار است طی ماه‌های پیش‌رو به‌صورت تدریجی به مایکروسافت ۳۶۵ اضافه شوند. همانطور که اشاره کردیم، مایکروسافت سرویس جدیدش را در دو نسخه در دسترس قرار می‌دهد. نسخه‌ی خانوادگی مایکروسافت ۳۶۵ از ۶ کاربر به‌صورت همزمان پشتیبانی می‌کند، بنابراین تهیه‌ی این نسخه برای کسانی که قصد ندارند صرفا خودشان از سرویس استفاده کنند، هزینه‌ی کمتری به آن‌ها تحمیل می‌کند. 

مایکروسافت ۳۶۵ قرار است میزبان دو قابلیت جدید باشد؛ قابلیت‌هایی که در ماه‌های آتی به‌صورت آزمایشی آغازبه‌کار خواهند کرد. یکی از قابلیت‌های جدید، اپلیکیشنی به‌نام Microsoft Family Safety است، مایکروسافت همچنین قصد دارد قابلیت‌های جدیدی را برای اپلیکیشن تیمز در قالب نسخه‌ای ویژه برای کاربران عادی، در دسترس قرار دهد. اپلیکیشن جدید Microsoft Family Safety به‌گونه‌ای طراحی شده است که به خانواده‌ها امکان می‌دهد مکان خودشان را با یک‌دیگر به‌اشتراک بگذارند، به‌علاوه از طریق Family Safety امکان مدیریت زمان استفاده از دستگاه‌ها فراهم می‌شود. 

اپلیکیشن فمیلی سیفتی مایکروسافت همچون Find My اپل، می‌تواند هنگامی که یکی از اعضای خانواده از خانه، محل کار یا مدرسه خارج می‌شود، نوتیفیکیشنی روی دستگاه دیگر اعضا به‌نمایش بگذارد. بدین طریق امکان به‌اشتراک‌گذاری مکان هر کدام از اعضای خانواده نیز فراهم می‌شود. مایکروسافت همچنین قابلیتی دیگر در اپلیکیشن جدیدش گنجانده است که گزارش رانندگی را ثبت می‌کند؛ این قابلیت به والدین امکان می‌دهد نظارتی دقیق‌تر روی اعضایی از خانواده که می‌خواهند برای اولین بار رانندگی کنند، داشته باشند. هیچ‌یک از اطلاعات جمع‌آوری‌شده، با مؤسسه‌‌های متفرقه به‌اشتراک گذاشته نمی‌شود. با این‌حال شکی نداریم که بسیاری از نوجوانان از این قابلیت Family Safety استقبال نخواهند کرد؛ زیرا تمایلی ندارند پدر و مادرشان روی عادت‌های رانندگی آن‌ها نظارت کنند. 

سرویس‌های جدید مایکروسافت

اپلیکیشن جدید Family Safety مایکروسافت

از طریق Family Safety می‌توان زمان استفاده از دستگاه‌ها را به‌راحتی از طریق یکی از پلتفرم‌های ویندوز، اندروید یا حتی کنسول‌های ایکس‌باکس مدیریت کرد. در واقع تمامی اطلاعات روی یک دستگاه همگام‌سازی می‌شوند و کاربر می‌تواند محدودیت‌های خاصی را تعیین کند. 

گرچه اسکایپ امروزه اپلیکیشن اصلی مایکروسافت برای برقراری ارتباط میان کاربران عادی به‌شمار می‌آید، اما به‌نظر می‌رسد این شرکت کم‌کم درحال تغییر رویکردهای خود است. مایکروسافت تیمز یکی از اپلیکیشن‌های محبوب ردموندی‌ها برای استفاده‌های کاری به‌شمار می‌آید و سازمان‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد از این پس روی قابلیت‌های تیمز برای کاربران عادی نیز متمرکز شود. مایکروسافت قصد دارد از طریق سرویس اشتراکی مایکروسافت ۳۶۵، قابلیت‌های جدیدی را برای اپلیکیشن تیمز در دسترس قرار دهد. از طریق این قابلیت‌ها، اعضای خانواده و همچنین گروه‌های کوچک دوستانه می‌توانند به‌راحتی با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند. امکان برقراری ارتباط به شکل متنی یا حتی تماس ویدئویی وجود دارد. درضمن کاربران می‌توانند فهرست کارهایی را که می‌خواهند انجام دهند در کنار تصاویر و دیگر محتوای مدنظرشان به‌راحتی در یک‌جا جمع کنند و با یک‌دیگر به‌اشتراک بگذارند. 

سرویس‌های جدید مایکروسافت

قابلیت‌های جدید برای مایکروسافت تیمز در قالب نسخه‌ی مخصوص کاربران عادی

مایکروسافت می‌گوید قابلیت‌های جدیدی که قصد دارد به تیمز اضافه کند، مخصوص کسانی هستند که با دوستان‌شان برنامه‌ی سفر می‌چینند یا افرادی که قصد دارند با برگزاری جلساتی خاص، مباحثی مهم به‌بحث بگذارند. تجهیز مایکروسافت تیمز به قابلیت‌های یادشده به‌معنی جایگزینی این اپلیکیشن با اسکایپ نیست؛ در واقع طبق اعلام رسمی مایکروسافت، اسکایپ همچنان به‌عنوان پیام‌رسانی مجزا به کارش ادامه خواهد داد. با این‌حال اقدامات اخیر مایکروسافت به‌وضوح ثابت می‌کند که این شرکت قصد دارد از این پس تمرکز اصلی‌اش را روی تیمز بگذارد. قابلیت‌های جدید مایکروسافت تیمز برای کاربران عادی قرار است در تابستان پیش‌رو به‌صورت آزمایشی در دسترس قرار گیرند. پس از گذر چند ماه، این قابلیت‌ها به‌صورت عمومی و نهایی در دسترس تمامی کاربران قرار خواهند گرفت.

اگر هم‌اکنون جزو کاربران اشتراکی آفیس ۳۶۵ هستید، بهتر است بدانید که مایکروسافت قصد دارد به‌دنبال تبدیل این سرویس به مایکروسافت ۳۶۵، قابلیت‌های جدیدی را به اپلیکیشن‌های آفیس اضافه کند. تمامی کاربران به‌زودی خواهند توانست به‌قابلیت ویژه‌ی Editor در اپلیکیشن ورد دسترسی پیدا کنند؛ Editor نوعی قابلیت پیشرفته برای تصحیح متون است و عملکردی قوی‌تر نسبت‌به ابزارهای عادی بررسی گرامر و غلط‌های املایی از خود نشان می‌دهد. ابزار Editor از طریق کارهای مختلفی می‌تواند نوشتن شما بهبود دهد. برای مثال Editor کلماتی را که بیش از حد از آن‌ها استفاده کرده‌اید نشانه‌گذاری می‌کند. این ابزار حتی عبارت‌های جدیدی به‌شما پیشنهاد می‌کند تا تنوع کلمات به‌کاررفته در متنی که می‌نویسید، بالاتر رود. برای آشنایی بهتر با ادیتور، می‌توانید این تصویر متحرک را مشاهده کنید.

مایکروسافت 365 / Microsoft 365

مشترکان سرویس مایکروسافت ۳۶۵ به راهنماهای پیشرفته‌تر و بهتری در زمینه‌ی گرامر انگلیسی دسترسی پیدا خواهند کرد؛ یکی از قابلیت‌های اضافه‌شده، جمله‌های جدیدی به کاربر پیشنهاد می‌کند تا با جمله‌هایی که خودش نوشته است، جایگزین کند. در واقع در کنار برخی از جمله‌ها، گزینه‌ی «بازنویسی» اضافه می‌شود. همچنین گزینه‌ای دیگر برای بررسی تشابه بیش‌از‌حد جمله‌ها به ورد اضافه خواهد شد که به‌وسیله‌ی آن می‌توان از سرقت ادبی تا حد زیادی جلوگیری کرد. 

افزون‌بر موارد بالا، پاورپوینت نیز قرار است به چندین قابلیت اختصاصی برای کاربران مایکروسافت ۳۶۵ مجهز شود. قابلیت فعلی Presenter Coach که به کاربران امکان می‌دهد پیش از آماده‌شدن برای کنفرانس، از طریق مشاهده‌ی چندین اسلاید به تمرین کردن بپردازند، قرار است بهبودهایی به‌خود ببیند تا بهره‌وری‌اش بیشتر از قبل شود. قابلیت Presenter Coach روی میزان بلندی صدای کاربر به‌هنگام حرف زدن نظارت خواهد کرد و به او پیشنهاد خواهد داد تغییراتی در حرف زدنش اعمال کند تا بتواند تأثیری بیشتر روی شنونده بگذارد. به‌لطف Presenter Coach توانایی‌های کاربر برای سخنرانی‌کردن بهبود پیدا می‌کند تا در نهایت سخنرانی‌های او کسل‌کننده نباشد.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به‌لطف مایکروسافت ۳۶۵ در اختیار کاربران آفیس قرار می‌گیرد، امکان بودجه‌بندی پول در اپلیکیشن اکسل است. این قابلیت در اکسل شباهت‌هایی بسیار زیاد به سرویس مدیریت مالی شخصی مایکروسافت با نام Microsoft Money دارد. به‌لطف قابلیت جدید، امکان نظارت روی پول‌های خرج‌شده در اکسل راحت‌تر می‌شود. مایکروسافت برای بهبود هرچه بیشتر این بخش، مستقیما به بانک و اطلاعات کارت بانکی شما متصل می‌شود. قابلیت موردبحث طی ماه‌های آتی در ابتدا برای ایالات متحده‌ی آمریکا در دسترس قرار خواهد گرفت.

اکسل افزون بر این موضوع به قابلیت‌های دیگری نیز مجهز می‌شود. این اپلیکیشن به‌زودی از انواع بیشتری از داده‌ها نظیر غذا، مکان، فیلم و حتی انواع پوکی‌مان (Pokémon) پشتیبانی خواهد کرد. بدین ترتیب کاربر خواهد توانست متن ساده‌ای نظیر «گوجه فرنگی» را به نوعی داده‌ی غذایی تبدیل کند تا بدین طریق امکان رهگیری اطلاعات غذایی فراهم شود. همچنین کاربر خواهد توانست نژادهای مختلف سگ و گربه را با یک‌دیگر در داخل جداول مقایسه کند. پشتیبانی از داده‌های جدید به‌لطف اطلاعات ارائه‌شده از سوی وب‌سایت Wolfram Alpha به اکسل آورده می‌شوند و اختصاصی کاربران مایکروسافت ۳۶۵ هستند. پیش از انتشار قابلیت‌های موردبحث در ماه‌های آینده برای کاربران آمریکایی، کاربران اینسایدر خواهند توانست به‌صورت آزمایشی آن‌ها را موردبررسی قرار دهند. برای آشنایی بیشتر با نحوه‌ی پشتیبانی اکسل از انواع داده‌های جدید، می‌توانید این تصویر متحرک را مشاهده کنید.

مایکروسافت از اعمال بهبودهایی جدید در اوت‌لوک نیز خبر می‌دهد. از مدتی بعد، کاربران اوت‌لوک خواهند توانست تقویم‌های کاری و شخصی خودشان را به فضای وب لینک کنند. همچنین بر اساس اعلام رسمی مایکروسافت، کاربران مایکروسافت ۳۶۵ قرار است به بیش از ۲۰۰ نمونه‌ی ازپیش‌آماده‌شده برای اپلیکیشن‌ها و همچنین بیش از هزار عکس و ویدیوی متعلق‌به Getty Images دسترسی پیدا کنند. مایکروسافت همچنین قصد دارد ۳۰۰ فونت و ۲٬۸۰۰ آیکون جدید را به سراسر پلتفرم آفیس بیاورد.

افزون‌بر موارد بالا، مایکروسافت از اعمال بهبود در شماری دیگر از سرویس‌هایش خبر می‌دهد. ردموندی‌ها به‌تازگی قابلیت «نظارت روی رمز عبور» (Password Monitor) را برای مرورگر اج رونمایی کرده‌اند. از مدتی پیش شایعاتی در این زمینه شنیده بودیم. قابلیت یادشده به شما امکان می‌دهد بفهمید رمزهای عبوری که در اج ذخیره کرده‌اید پیش‌تر در دیتابیس‌های آنلاین فاش شده‌اند یا خیر. بدین طریق خواهید توانست به‌سرعت رمز عبورتان را تغییر دهید و امنیت حساب‌های کاربری را بالاتر ببرید. اج همچنین قرار است به قابلیت «تب‌های عمودی» مجهز شود تا کاربر بتواند تب‌های باز‌شده را به‌صورت عمودی در بخش کناری صفحه جای دهد و به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد. همچنین اج به قابلیت هوشمندی مجهز خواهد شد که به واسطه‌ی آن خواهد توانست فرمت متن‌ها و جداولی را که کپی می‌کنید، حفظ کند. 

نمایش‌ تب‌ها به‌صورت عمودی در مروگر مایکروسافت اج (برای مشاهده‌ی تصویر بالا در اندازه‌ی اصلی، روی آن کلیک کنید)

مایکروسافت همچنین از همکاری نزدیک با شرکت‌های ادوبی، Experian ،Bark ،Blinklist و چند شرکت دیگر خبر داده است. به‌لطف این همکاری، مایکروسافت دسترسی به سرویس‌های اشتراکی دیگری را به‌صورت مدت‌دار و محدود برای کاربران فراهم خواهد کرد. بر اساس آمار رسمی، امروزه ۳۸ میلیون نفر در سراسر دنیا از نسخه‌های شخصی و خانگی آفیس ۳۶۵ استفاده می‌کنند و مشترک این سرویس‌ها به‌شمار می‌آیند. قرار است اشتراک این کاربران در ماه آینده‌ی میلادی به‌صورت خودکار به مایکروسافت ۳۶۵ منتقل شود. کاربران سرویس اشتراکی آفیس ۳۶۵ طی سال‌های اخیر همواره رشد داشته است. شمار این کاربران در حدود ۵ سال پیش معادل ۱۲/۴ میلیون نفر بود.

موارد مطرح‌شده به‌وضوح نشان می‌دهند مایکروسافت ۳۶۵ قرار است نسبت‌به آفیس ۳۶۵ بهبودهای درخورتوجهی به‌خود ببیند و میزبان قابلیت‌هایی متنوع‌تر باشد. نکته‌ی تحسین‌برانگیز این است که مایکروسافت قصد ندارد هزینه‌ی سرویسش را افزایش دهد. این شرکت می‌گوید روی سرویس اشتراکی مدرنش به‌مدت تقریبا ۲ سال کار کرده است. این تصمیم مایکروسافت درحالی رسانه‌ای می‌شود که این شرکت طی سال‌های اخیر بسیاری از سرویس‌هایی را که معتقد بود مزیتی برای کاربران ندارند، از دسترس خارج کرد.

اهالی ردموند پیش‌تر از پایان کار سرویس Groove Music خبر داده بودند. این شرکت همچنین پروژه‌ای جاه‌طلبانه به‌نام کینکت داشت که به‌دلیل عدم استقبال، آن را متوقف کرد. دست‌بند تناسب اندام مایکروسافت بند یکی دیگر از محصولاتی است که مدتی پیش به پایان راه رسید. در ضمن اعلام مرگ ویندوز فون، یکی دیگر از اخبار مهم مربوط به توقف سرویس‌های مایکروسافت به‌شمار می‌آید. مایکروسافت همچنین اعلام کرده است که کورتانا قرار است به‌جای فعالیت در نقش دستیار صوتی، از این پس بیشتر روی افزایش بهره‌وری متمرکز باشد. تمامی این کارها نشان می‌دهند مایکروسافت همواره قصد دارد در مسیری قدم بردارد که سرویس‌هایش به مذاق مشتریان خوش بیاید. سرویس اشتراکی مایکروسافت ۳۶۵ جدیدترین اقدام مایکروسافت در همین راستا به‌شمار می‌آید. ظاهرا این شرکت قصد تکرار اشتباهات گذشته را ندارد. مایکروسافت به‌جای راه‌اندازی سرویسی موسیقی‌محور برای رقابت با اسپاتیفای یا اپلیکیشن‌های دیگری نظیر تیک‌تاک، سعی کرده است تمام تمرکز خودش را روی حوزه‌هایی بگذارد که در آن‌ها تخصص بیشتری دارد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات