ویروس کرونا چه تأثیری بر صنعت فناوری تایوان دارد

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
تایوان یکی از مراکز مهم طراحی و تولید محصولات سخت‌افزاری دنیای فناوری است که با شیوع ویروس کرونا، پیامدهای اقتصادی شدیدی را تجربه می‌کند.
تبلیغات

تایوان به‌عنوان هاب تولید دنیای فناوری شناخته می‌شود. باوجود شیوع ویروس کرونا در این کشور و پیامدهایی همچون تعطیلی کسب‌وکارها، مدارس، حمل‌ونقل و مسیرهای انتقال کالا در سرتاسر جهان، مراکز تولیدی تایوان هنوز با ظرفیت مناسبی مشغول فعالیت هستند. برخی از کسب‌وکارهای حوزه‌ی فناوری در این جزیره‌ی آسیای شرقی، بخشی از درآمد یا سرمایه‌گذاری خود را در دوران بحران کووید ۱۹ از دست داده‌اند. درمقابل، بسیاری دیگر با تأثیرپذیری بسیار پایین به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و حتی با افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌اند.

آمارها نشان می‌دهند که تاکنون تنها ۳۲۲ نفر در تایوان به ویروس کرونا جدید مبتلا شده‌اند که پنج نفر از آن‌ها فوت کرده‌اند. دولت از زمان شیوع بیماری، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای حفاظت از سلامت شهروندان پیاده کرد. از میان آن‌ها می‌توان به قرنطینه‌ی الزامی ۱۴ روزه‌ی مسافران ورودی و ممنوعیت ورود از زمانی مشخص (به‌جز دیپلمات‌ها) اشاره کرد. اجتماع‌‌های عمومی و موارد مشابه نیز از مدت‌ها پیش در کشور ممنوع اعلام شده‌اند. به‌علاوه، یارانه‌ها و تسهیلات متعدد هم به کسب‌وکارهای متأثر از ویروس کرونا پرداخت شد.

تأثیر تعطیلی روی تولید

چون هائو یوه، از مدیران مرکز استراژی فناوری در تایوان می‌گوید تولیدکننده‌های فناوری در این کشور، با تعطیلی بزرگ روبه‌رو نبوده‌اند. البته، تعطیلی مراکز تولیدی در چین در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری، روی کسب‌وکارهای مرتبط در تایوان هم تأثیر داشته است. به‌عنوان مثال کسب‌وکارهای حوزه‌ی باتری، محصولات فتوولتائیک و مونتاژ کامپیوتر و موبایل که به مواد اولیه یا قطعات تولیدشده در چین نیاز دارند، به‌خاطر تعطیلی مراکز تولیدی در آن کشور، با چالش تولید روبه‌رو شده‌اند.

شرکت‌های فعال در صنعت ابزارهای ماشینی، ماشین‌سازی صنعتی، پتروشیمی و تولیدکننده‌های پنل نمایشگر که اکثر محصولات خود را برای بازار چین تولید می‌کنند، دومین رتبه‌ی خسارت مالی از شیوع ویروس کرونا را به خود اختصاص داده‌اند. برخی از صنایع فعال در حوزه‌ی تولید قطعات الکترونیکی مانند قطعات پسیو، منتظر بازگشایی مراکز تولیدی در چین هستند. آن‌ها اکنون با افزایش شدید تقاضا روبه‌رو شده‌اند و برای پاسخ به نیاز، مجبور به اعمال سیاست‌های اضافه‌کاری هستند. دراین‌میان کسب‌وکارهایی مانند تولید لنزهای اپتیکی و نیمه‌هادی‌ها که سهم عمده‌ای از فعالیت خود را به‌صورت اتوماسیون انجام می‌دهند، کمترین تأثیر را از بحران کنونی گرفته‌اند.

تراشه

هائو اعتقاد دارد کاهش تقاضا از طرف بازارهای اروپایی و آمریکایی تأثیر بیشتری نسبت به تعطیلی مراکز تولیدی در چین، روی اقتصاد فناوری تایوان خواهد داشت. البته تأثیرگذاری کاهش تقاضا، به سرعت شیوع بیماری در کشروهای اروپایی و آمریکایی و نحوه‌ی مقابله‌ی کشورها با بحران جدید وابستگی دارد.

کاهش تقاضا

شیوع ویروس کرونا قطعا روی درآمد آتی شرکت‌های تولیدی تایوان هم تأثیر خواهد گذاشت. آن‌ها با کاهش تقاضا و همچنین تأخیر در سرمایه‌‌گذاری‌ها روبه‌رو خواهند شد، اما به‌هرحال نسبت به آینده امیدوار هستند. کارشناسان اعتقاد دارند شرکت‌های بزرگ، دارایی‌های کافی برای مدیریت در دوران کاهش تقاضا را دارند، اما شرکت‌های کوچک قطعا با کاهش تقاضا، چالش‌هایی را تجربه خواهند کرد. آن‌ها در پرداخت هزینه‌های جاری خود با چالش روبه‌رو می‌شوند.

شرکت‌های متعدد تایوانی که با بازارهای بین‌المللی خصوصا در ایالات متحده و اروپا همکاری می‌کنند، همگی کاهش فروش را گزارش کرده‌اند. به‌عنوان مثال، اکنون آمازون کالاهای اساسی را نسبت به کالاهایی همچون سخت‌افزارهای کامپیوتری در اولویت قرار می‌دهد و درنتیجه کاهش فروش را در دسته‌ی دوم به‌همراه دارد. حتی تعطیل شدن المپیک تابستانی ۲۰۲۰ هم روی کسب‌وکار برخی از شرکت‌های تایوانی نقش داشت. شرکت Nextech که دستگاه‌هایی با نمایشگر لمسی را برای بازارهای متنوع تولید می‌کند، با لغو شدن یا عقب افتادن سفارش‌ها روبه‌رو شد.

رشد دیجیتال

تغییر رفتار و عادت‌های مردم، منجر به رشد برخی از حوزه‌ها همچون تجارت الکترونیک شده است

باوجود چالش‌‌هایی که برای برخی از کسب‌وکارهای تایوانی در دوران شیوع کرونا پیش آمد، برخی دیگر، روزنه‌های امید را مشاهده می‌کنند. مردم کشور به‌خاطر سیاست‌های قرنطینه‌ی خانگی، درحال تغییر عادت‌های روزانه‌ی خود هستند. درنتیجه حوزه‌هایی همچون تجارت الکترونیک و اپلیکیشن‌های سلامت و بازی، رشد مناسبی را تجربه می‌کنند. البته هیچ دستور رسمی مبنی بر قرنطینه‌ی خانگی در تایوان اجرا نمی‌شود، اما خود مردم، ماندن در خانه و استفاده از سرویس‌های آنلاین را در اغلب موارد ترجیح می‌دهند.

سرویس‌های تجارت الکترونیک مانند وب‌سایت مقایسه‌ی قیمت BigGo در تایوان، رشد شدید ترافیک را در هفته‌های گذشته تجربه کرده‌اند. آمارهای BigGo نشان می‌دهد مردم این روزها بیشتر به‌دنبال ماسک‌های تنفسی، ابزارهای تب‌سنج، مواد ضدعفونی کننده، کنسول بازی سوئیچ و بازی Animal Crossing هستند. به‌علاوه، خرید مواد غذایی و سفارش از رستوران‌ها هم در سرویس‌های مربوطه با افزایش روبه‌رو شد و بسیاری از مایحتاج روزانه‌ی مردم ازطریق سرویس‌های آنلاین تأمین می‌شود. 

وضعیت استارتاپ‌ها

باوجود چالش‌های موجود که بسیاری از استارتاپ‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد، برخی سرمایه‌گذاران در تایوان هنوز با امید بالا به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا ادامه می‌دهند. آن‌ها که به موقتی بودن بحران اعتقاد دارند، حتی سرمایه‌گذاری در حوزه‌های در معرض خطر همچون سفر را هم به قوت خود حفظ کرده‌اند. به‌هرحال داستان‌های موفقیت زیادی در تاریخ کسب‌وکار وجود دارند که کسب‌وکارهایی با عبور موفق از تعطیلی‌ها و بحران‌های گسترده را نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال،‌ اوبر از بحران سال ۲۰۰۸، گوگل از بحران دات‌کام و دیزنی از بحران جنگ جهانی دوم به سلامت عبور کرد.

برخی از سرمایه‌گذاران اکوسیستم استارتاپی تایوان، رویکردی محتاطانه‌تر را در وضعیت بحران کرونا در پیش گرفته‌اند. به‌عنوان مثال آن‌ها حوزه‌های در معرض ریسک بالا و همچنین کسب‌وکارهایی که نیاز به سرمایه‌ی در گردش زیاد دارند را رها کرده‌اند. به‌علاوه، محدودیت‌های مسافرتی بین‌المللی، کسب سرمایه‌ی بین‌المللی را هم برای استارتاپ‌های تایوانی دشوار کرد که شاید با رفع بحران، بتوان آینده‌ی تقریبا روشنی برای آن‌ها متصور شد.

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، تایوان به‌خاطر مدیریت صحیح شیوع ویروس کرونا، درحال‌حاضر خسارت زیادی از پیامدهای اقتصادی این بحران نمی‌بیند. البته هنوز تأثیر کاهش تقاضا بر بازارهای کشور و همچنین چالش تولید محصولات مبتنی بر بازار چین، تأثیر خود را به‌طور کامل نشان نداده است. باید منتظر هفته‌ها و شاید ماه‌های آتی باشیم تا سرنوشت جهان پس از ویروس کرونا و پیامدهای آن بر بازارهای اقتصادی، روشن‌تر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات