توییتر حساب کاربری یک وب‌سایت را به‌دلیل انتشار اطلاعات غلط پیرامون ویروس کرونا مسدود کرد

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
یک رسانه‌ی محافظه‌کار آمریکایی مقاله‌ای با پیشنهاد رویکردهای عجیب برای مقابله با ویروس کرونا منتشر کرده بود که توییتر، حساب کاربری آن را مسدود کرد.
تبلیغات

توییتر چند روز پیش حساب کاربری یک وب‌سایت محافظه‌کار آمریکایی را به‌صورت موقت در پلتفرم خود مسدود کرد. وب‌سایت مذکور (The Federalist) مقاله‌ای را در توییتر تبلیغ کرده بود که روشی غیرعلمی را برای کنترل شیوع ویروس کرونا مطرح می‌کرد. فدرالیست در مقاله‌ی خود پیشنهاد داده بود که جامعه‌ی پزشکی برای کنترل بیماری، باید ابتلای داوطلبانه‌ی مردم را به ویروس جدید در دستور کار قرار دهد. چنین رویکردهایی برای برخی بیماری‌های واگیردار مانند آبله‌مرغان (تحت عنوان Chickenpox Parties) رایج هستند، اما به‌هیچ‌وجه پشتوانه‌ی علمی ندارند.

مقاله‌ی فدرالیست با عنوان How Medical ‘Chickenpox Parties’ Could Turn The Tide Of The Wuhan Virus ادعا کرده بود که ابتلای داوطلبانه و کنترل‌شده‌ی افراد جوان به ویروس کرونا، باعث می‌شود تا آن‌ها پس از گذراندن دوران نقاهت، با سرعت بیشتری به محل کار خود باز گردند. مقاله حتی ادعا می‌کرد که چنین استراتژی منجر به شکل‌گیری ایمنی گسترده می‌شود و به نفع فعالیت‌های اقتصادی هم خواهد بود.

بسیاری از اعضای حزب راست‌گرای آمریکایی نگران آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا و سیاست‌های پیشگیرانه همچون فاصله‌گیری اجتماعی و تعطیلی کسب‌وکارها هستند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز که در همین دسته قرار می‌گیرد، بارها برای بازگشایی هرچه سریع‌تر کسب‌وکارها ابراز تمایل کرده است. او با امیدواری بالا تاریخ‌هایی را برای بازگشت کسب‌وکار به روال عادی پیش‌بینی می‌کند که طبق نظر کارشناسان، اصلا منطقی نیستند.

توییتر می‌گوید مقاله‌ای که فدرالیست منتشر کرده و توییتی که به آن لینک داده بود، برخلاف قوانین شبکه‌ی اجتماعی بودند. قوانین توییتر، هرگونه محتوای مرتبط با ویروی کرونا که برخلاف توصیه‌های مقام‌های پزشکی و سازمان‌های درمانی باشد، ممنوع اعلام می‌کند. درواقع، سیاست شرکت حکم می‌کند که توییت‌هایی برخلاف رویکردهای پیشگیرانه همچون فاصله‌گیری اجتماعی حذف شوند. به‌علاوه، هرگونه توییت که اقدام‌های مضر یا نامؤثر در برابر شیوع بیماری را تبلیغ کند، باید حذف شود.

ویروس کرونا

اقدام توییتر در زمانی رخ می‌دهد که شیوع اخبار و اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی با سرعت بالایی انجام می‌شود. شرکت‌هایی همچون فیسبوک، گوگل و توییتر اکنون تحت فشار شدیدی برای مدیریت پلتفرم‌های اجتماعی خود قرار دارند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا با هرگونه ادعای درمان معجزه‌آسا یا اطلاعات غلط مشابه دیگر درباره‌ی بیماری کووید ۱۹ مقابله کنند.

رسانه‌ی فدرالیست در حساب کاربری توییتر خود با ۲۳۰ هزار فالور، مقاله‌ی بحث‌برانگیزش را تبلیغ کرده بود. آن‌ها همچنین در توییت خود تأکید کرده بودند که اکنون زمان تفکر خارج از چارچوب برای کشف درمان بیماری فرا رسیده است. توییتر، پس از انتشار توییت مذکور، حساب کاربری فدرالیست را مسدود کرد. پس از پاک کردن توییت، حساب کاربری به وضعیت عادی بازگشت. البته مقاله هنوز در وب‌سایت فدرالیست در حالت انتشار قرار دارد.

بنجامین دومنیک، ناشر فدرالیست و مولی همینگوی، سردبیر رسانه، هیچ اظهارنظر روشنی درباره‌ی رخداد پیش‌آمده مطرح نکردند. ازطرفی، دکتر داگلاس پردنیا که مقاله را نوشته بود، با تصمیم و رویکرد توییتر مخالف است. او در این‌باره می‌گوید:

من فکر نمی‌کنم که آن‌ها کل مقاله را خوانده باشند. آن‌ها احتمالا فقط تیتر مقاله را خوانده‌اند و محتوای آن را مطالعه نکرده‌اند.

راهکار ابتلای عمدی برای کسب ایمنی عمومی، پایه‌ی علمی کافی ندارد

پردنیا که ساکن پورتلند است، خود را پزشک متخصص داخلی بازنشسته معرفی می‌کند که مطالعاتی هم در حوزه‌ی بیماری‌های پوستی دارد. مقاله‌ی او زمانی منتشر شد که فرماندار پورتلند، اندی بشیر، خبر از ابتلای یک جوان به ویروس کرونا داد. او گفته بود جوان بیمار، در یک مهمانی موسوم به «Coronavirus Party» حضور داشت که ظاهرا این روزها برای سرپیچی از سیاست فاصله‌گیری اجتماعی برگزار می‌شود.

در بخشی از مقاله‌‌ی پردنیا پیشنهاد می‌شود که افراد با ریسک پایین مرگ‌ومیر، در روشی با کنترل اجتماعی و پزشکی کافی، به‌صورت عمدی در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار بگیرند تا درنهایت در برابر آن ایمن شوند. مقاله می‌‌گوید استراتژی‌های این‌چنینی، علاوه بر کمک به جلوگیری از شیوع ویروس، به اقتصاد هم کمک می‌کند.

ویروس کرونا

پردنیا در توضیح فواید روش بحث‌برانگیزش می‌نویسد:

این روش، خطر انتقال کووید ۱۹ به جوامع آسیب‌پذیر را کاهش می‌دهد و همچنین باعث کاهش نیاز به قرنطینه‌ی اجتماعی می‌شود. درنتیجه کسب‌وکارها زودتر امکان بازگشایی خواهند داشت. درنهایت با رویکرد مذکور، به سطحی از ایمنی جمعی می‌رسیم که شیوع ویروس را در داخل اجتماع به حداقل می‌رساند.

برخی از متخصصان پزشکی با جدیت پیشنهاد مطرح‌شده در مقاله را رد می‌کنند. دکتر آرتور کاپلان، اخلاق‌شناس پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گراسمن نیویورک می‌گوید هنوز اطلاعات بسیار کمی درباره‌ی ویروس و دسته‌بندی افراد به گروه‌های با ریسک پایین یا بالا وجود دارد. او همچنین احتمال افزایش مرگ‌ومیر را با روش‌های این‌چنینی بسیار بالا می‌داند.

کاپلان در مصاحبه‌ای پیرامون روش بحث‌برانگیز می‌گوید:

این روش، خطرناک و غیر مسئولانه است. ادعای توزیع ویروس بین افراد با هدف ایمن کردن بدن آن‌ها، نه‌‌تنها هیچ توجیه علمی ندارد، بلکه به‌نوعی تبلیغ خودکشی محسوب می‌شود.

دکتر اندروی لاور، استادیار همه‌گیری‌شناسی دانشگاه ماساچوست امهرست، مقاله‌ی فدرالیست را توصیه‌ای غیرمنطقی می‌داند که بر هیچ اساس علمی شکل نگرفته است.

باوجود تمامی بحث‌های موجود، برخی متخصصان پیشنهاد می‌کنند که باید استراتژی‌هایی به‌جز فاصله‌گیری اجتماعی هم برای آزمایش کنترل ویروس کرونا بررسی شوند. دکتر دنیل جی مورگان، استاد همه‌گیری‌شناسی و سلامت عمومی دانشگاه علوم پزشکی مریلند، باوجود عدم تأیید ابتلای عمدی افراد به ویروس، آزمایش روش‌هایی برای افزایش ایمنی عمومی در کنار محافظت از گروه‌های آسیب‌پذیر را خالی از لطف نمی‌داند.

ویروس کرونا

مورگان در مصاحبه‌ای پیرامون روش‌های پیشنهادی می‌گوید:

من اعتقاد دارم که باید در برابر ایده‌های محتمل، با ذهنیت بازتری رفتار کنیم. به‌هرحال ما برای فاز بعدی بیماری چه برنامه‌هایی داریم؟

درنهایت امروز می‌دانیم که اطلاعات کمی از ویروس کرونا و نحوه‌ی شیوع و روش‌های کارساز پیشگیری از آن در دسترس قرار دارد. در چنین وضعیتی، بهترین پیشنهاد، عمل کردن به دستورها کارشناس‌های پزشکی از مراکز معتبر همچون سازمان بهداشت جهانی است. هرچند احتمال تأیید روش‌های جدیدی برای کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹ همیشه وجود دارد، اما مسئولیت مردم و شبکه‌های اجتماعی، فعلا پیروی از مراکز معتبر را در اولویت قرار می‌دهد. انتشار اخبار دروغین یا اطلاعات تأییدنشده، در شرایط کنونی هیچ کمکی به کنترل بیماری و بحران جهانی آن نخواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات