ارسال اطلاعات صحیح درباره کووید ۱۹ برای یک میلیارد نفر از کاربران فیسبوک و اینستاگرام

شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک می‌گوید از طریق سرویس شبکه‌های اجتماعی خود، از جمله اینستاگرام و فیسبوک، یک میلیارد کاربر را به سمت اطلاعات درست و معتبر درباره Covid-19 هدایت کرده است.
تبلیغات

انتشار اطلاعات نادرست و غیرمعتبر در شبکه‌های اجتماعی، هنوز یک چالش بزرگ است؛ به‌خصوص هنگامی که پای یک بیماری مرگ‌بار درمیان باشد. از این رو پالایش و غربالگری اطلاعات در پشت صحنه‌ی این شبکه‌ها اقدامی مهم و بسیار به‌جا محسوب می‌شود.

فیسبوک، غول شبکه‌های اجتماعی، همراه با اینستاگرام، سعی دارند تا درباره‌ی کروناویروس کاربران را به سمت محتوای معتبر و قابل اعتماد سازمان‌های بهداشتی، هدایت کنند. این شبکه‌ی اجتماعی سعی دارد از این طریق با انتشار اطلاعات غلط در سرویس‌های خود مبارزه کند. با این حال مشخص نیست که این تلاش‌ها به چه شکلی انجام شده است. به‌خصوص اکنون که نظریه‌های توطئه و اطلاعات نادرست درباره‌ی بیماری Covid-19 در حال گشترش است.

روز چهارشنبه فیسبوک اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد بیماری Covid-19 از طریق شبکه‌های اجتماعی، بر روی صفحه‌های پاپ‌آپ کلیک کرده‌اند و بیش از یک‌میلیاردنفر را به سمت منابع معتبری چون سازمان بهداشت‌جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری هدایت کرده‌است.

حال سوال اینجاست که آیا کاربران، اطلاعات را از منابع مورد نظر فیسبوک می‌خوانند یا خیر؟ آیا این استراتژی به شبکه‌های اجتماعی در مبارزه با اطلاعات نادرست کمک می‌کند؟ مثلاْ می‌تواند این تصور را که ویروس کرونا توسط شبکه‌های 5G ایجاد می‌شود، از بین ببرد؟ یا اینکه بیماری کووید ۱۹ با نوشیدن سفیدکننده درمان می‌شود؟ ناگفته نماند که حدوداْ ۲/۶ میلیارد نفر روزانه از سرویس‌های فیسبوک از جمله اینستاگرام، مسنجر و واتساپ استفاده می‌کنند.

نیک‌گلگ، نایب‌رییس امورجهانی و ارتباطات فیسبوک، روز چهارشنبه در یک پست‌ وبلاگ، تلاش‌های این غول شبکه‌های اجتماعی را تشریح کرد. استراتژی این شرکت شامل راه‌اندازی ویژگی‌های جدید، ارائه‌ی کمک‌های مالی و حذف اطلاعات نادرستی درمورد ویروس کرونا است که می‌تواند آسیب جسمی ایجاد کند.

در ماه ژانویه، در چند کشوری که به شدت تحت‌تاثیر شیوع این ویروس بودند، غول رسانه‌های اجتماعی با انتشار اعلان‌هایی در فیدخبری فیسبوک و اینستاگرام، کاربران را به دریافت اطلاعات از CDC ،WHO و سازمان‌های بهداشت منطقه‌ای تشویق کرد. از طرفی اکنون با جستجوی Covid-19 این اطلاعات در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. شایان ذکر است از هفته‌ی گذشته، مرکز جدید اطلاعات کروناویروس، مرکز آنلاین نمایش داده‌ها، مقالات خبری، نکاتی درباره‌ی دوری‌گزینی اجتماعی و سایر مطالب، در چندین کشور از جمله ایالات متحده و اروپا، در فیسبوک راه‌اندازی شده است.

به‌نظرمی‌رسد این تلاش‌ها بی‌نتیجه نمانده و اطلاعات غلط در حال از بین‌رفتن است. اوایل ماه جاری، در گزارشی از نیویورک‌تایمز آمده است که ده‌ها فیلم، عکس و پست شامل اطلاعات غلط از کروناویروس،در فیسبوک، توییتر و گوگل به دست‌آورده است. همچنین در گزارشی از BuzzFeed آمده است که فیسبوک در حال حذف اطلاعات نادرست درباره‌ی کروناویروس به زبان انگلیسی است و در تلاش است تا اطلاعات نادرست به سایر زبان‌ها را نیز حذف کند.

اطلاعات نادرست حتی در برنامه‌های پیام‌رسان خصوصی ازجمله واتساپ نیز در حال انتشار است. فیسبوک برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست یک مرکزاطلاعاتی کروناویروس در واتساپ راه‌اندازی کرد و یک‌میلیون دلار به گروه‌های حقیقت‌یاب کمک کرد.

براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو که روز چهارشنبه منتشر شد، حدود ۵۷ درصد آمریکایی‌ها که بیشتر به اخبار رسانه‌های اجتماعی متکی هستند، می‌گویند با حجم زیادی از اخبار و اطلاعات ساختگی درباره COVID-19 روبرو شده اند.

هفته‌ی جاری سرویس مسنجر فیسبوک اعلام کرد در نظر دارد تا سازوکاری برای برقراری ارتباط رایگان توسعه‌دهندگان با سازمان‌های بهداشتی مهیا کند. همچنین این پیام‌رسان قصد دارد محدودیت‌هایی در تعداد گپ‌های هم‌زمان اعمال کند.

دیدگاه شما درباره‌ی اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ چقدر آن‌ها را معتبر می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات