سرمایه‌گذاری ۱/۶ میلیارد دلاری بریتانیا روی سریع‌ترین ابررایانه‌ی هواشناسی جهان

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
سازمان هواشناسی بریتانیا قصد دارد با یک سرمایه‌گذاری عظیم در سخت‌افزارهای قدرتمند هواشناسی، قابلیت‌های خود را برای پیش‌بینی شرایط آب‌وهوایی به‌طرز قابل‌توجهی افزایش دهد.
تبلیغات

دولت بریتانیا اعلام کرده است که سازمان هواشناسی این کشور، ۱/۲ میلیارد پوند (۱/۶ میلیارد دلار) برای در اختیار گرفتن قدرتمندترین ابررایانه‌ی هواشناسی جهان هزینه خواهد کرد. ابررایانه‌ی فعلی این سازمان Cray XC40 نام دارد و قیمت آن تنها یک‌دهم هزینه سیستم جدید است. ابررایانه‌ی جدید و گران‌قیمت این سازمان پیش‌بینی‌های بسیار دقیق‌تر و به هنگام تری ارائه خواهد داد. این مسئله می‌تواند در پیش‌بینی دقیق‌تر وقوع سیل در شهرها و شناسایی بهتر مواقع لزوم لغو پروازها کمک شایانی کند.

سازمان هواشناسی بریتانیا اعلام کرده است که این ابررایانه یک «همتای دیجیتالی» از اتمسفر کره‌ی زمین ایجاد خواهد کرد که اطلاعات سودمند بسیاری از قبیل سرعت باد، فشار و دمای هوا ارائه خواهد کرد. دقت پیش‌بینی آب‌وهوا با استفاده از این ابررایانه ۱۰۰۰ متر اعلام شده است که در مقایسه با دقت ۱۰ کیلومتری ابررایانه‌ی فعلی بسیار بهتر عمل خواهد کرد. در حوالی مناطق حساس از قبیل فرودگاه‌های بزرگ، دقت پیش‌بینی تنها ۳۰۰ متر خواهد بود. فعال شدن این ابررایانه نه‌تنها پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی مثل پیشگویی زمان بارش‌ها را بهبود خواهد داد بلکه در شرایط بحران، به نیروهای امدادی  در انجام اقداماتی از قبیل استقرار سیل‌بندهای سیار، متعادل‌سازی شبکه‌ی توزیع برق و بسیاری اموردیگر کمک خواهد کرد.

سازمان هواشناسی بریتانیا همچنین اعلام کرده است که استقرار این ابررایانه می‌تواند به تلاش تمامی سازمان‌های دولتی این کشور برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی کمک کند و در حرکت به سوی اقتصادی با تولید گازهای گلخانه‌ای کمتر مؤثر باشد. همچنین این ابررایانه از سوی دانشگاه‌ها برای تحقیقات در زمینه‌ی داروسازی، هوش مصنوعی، ذخیره‌سازی انرژی و بسیاری موارد دیگر استفاده خواهد شد.

نخستین مرحله‌ی استقرار این ابررایانه در سال ۲۰۲۲ اجرایی خواهد شد. در این مرحله، ابررایانه‌ی مذکور شش برابر ابررایانه‌ی فعلی قدرت پردازشی خواهد داشت. پنج سال بعد این ابررایانه به‌روزرسانی جدیدی دریافت خواهد کرد که عملکرد آن را تا سه برابر دیگر بهبود خواهد بخشید. با این حساب، این ابررایانه در مقایسه با نمونه‌ی فعلی نهایتا در حدود ۲۰ برابر قدرت خواهد داشت. احتمالا هزینه‌ی اعلام شده تنها مربوط به سخت‌افزار ابررایانه‌ی جدید نبوده و هزینه‌های عملیاتی آن طی ده سال آتی را هم شامل می‌شود. شایان ذکر است که ابررایانه‌ی فعلی سازمان هواشناسی بریتانیا در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۲۲ بازنشسته خواهد شد. این سازمان هنوز مدل دقیق ابررایانه‌ی جدید را رسانه‌ای نکرده است.

پنی اندرزبای (Penny Endersby)، مدیر اجرایی سازمان هواشناسی بریتانیا، در مورد سامانه‌ی جدید این‌طور اظهارنظر کرده است:

این ابررایانه‌ی جدید، ما را از سایر رقبا کیلومترها پیش خواهد انداخت و با بهبود پیوسته‌ی پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی در نهایت برای هر فرد، هر سازمان دولتی و هر صنعت بسیار سودمند خواهد بود.

این سرمایه‌گذاری، با اختلافی فاحش، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در تاریخ سازمان هواشناسی بریتانیا است؛ اما مسئولان این سازمان بر این باورند که ابررایانه‌ی جدید پیشرفت بزرگی در عملکرد این سازمان حاصل خواهد کرد و در نهایت به ازای هر پوند هزینه شده ۱۹ پوند (۲۳ دلار) بازگشت سرمایه در پی خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات