سامیت رسما قوی ترین ابررایانه جهان لقب گرفت

سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با انتشار جدیدترین لیست قوی‌ترین ابررایانه‌های جهان توسط TOP500، سامیت رسما به عنوان قوی‌ترین ابررایانه‌ی جهان انتخاب شد.
تبلیغات

TOP500 جدیدترین لیست مربوط قوی‌ترین ابررایانه‌های جهان را منتشر کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، سامیت، جدیدترین ابررایانه‌ی توسعه یافته توسط دانشگاه ملی اُک ریج با قدرت پردازشی ۱۲۲ پتافلاپسی، در بالای لیست قرار گرفته است. تاپ ۵۰۰ برای سنجش قدرت ابررایانه‌ها از بنچمارکی با عنوان HPL یا High Performance Linpack استفاده می‌کند.

براساس اطلاعات ارائه شده سامیت از وجود بیش از ۲۷ هزار پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا بهره می‌برد. سامیت تنها ابررایانه‌ای نیست که که از پردازنده‌های گرافیکی برای تامین قدرت پردازشی استفاده می‌کنند، بلکه ۵ ابررایانه از هفت سوپرکامپیوترهای موجود در لیست از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا نظیر تسلا وی ۱۰۰ استفاده می‌کنند. سامیت برای انجام محاسبات در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله‌ی آن‌ها باید به پردازش‌های حوزه‌ی یادگیری ماشین، داروسازی و همچنین یافتن جدیدترین ابررساناها برای استفاده در حوزه‌ی نیمه‌هادی‌ها اشاره کرد.

در لیست جدید TOP500، علاوه بر سامیت، ابررایانه‌های دیگری نیز حضور دارند. سیرا (Sierra) ابررایانه‌ای است که در کتابخانه‌ی ملی لورنس لایومور قرار دارد. سیرا موفق شده تا عنوان سومین ابررایانه‌ی قدرتمند جهان را به خود اختصاص دهد. براساس اطلاعات ارائه شده قدرت پردازشی این ابررایانه‌ی ۷۱ پتافلاپس است. هر دو سوپرکامپیوتر آمریکایی سامیت و سیرا توسط IBM توسعه یافته و از وجود پردازنده‌های Power9 ساخت IBM بهره می‌برند.

TOP500 هر ۶ ماه یکبار اقدام به انتشار لیستی از قوی‌ترین ابررایانه‌های توسعه یافته می‌کند. رده‌بندی جدید IBM در جریان برگزاری کنفرانس بین‌المللی ابررایانه‌ها که در فرانکفورت آلمان برگزار می‌شود، معرفی شد.

آمریکایی‌ها با توسعه‌ی سامیت موفق شدند تا پس از سال‌ها عنوان قوی‌ترین ابررایانه‌ی جهان را به خود اختصاص دهند. سان‌وی تایهولایت، ابررایانه‌ی چینی با قدرت پردازشی ۹۳ پتافلاپسی در چند سال اخیر عنوان قوی‌ترین ابررایانه‌ی جهان را به خود اختصاص داده بود. چینی‌ها در این ابررایانه از پردازنده‌ی SW26010 استفاده می‌کنند. براساس گزارش مرکز ابررایانه‌های چین، سان‌وی تایهولایت در دو سال اخیر عنوان قوی‌ترین ابررایانه‌ی جهان را به خود اختصاص داده بود.

ابررایانه‌ی تیتان که در کتابخانه اُک ریج قرار دارد، در سال ۲۰۱۲ عنوان قوی‌ترین ابررایانه‌ی جهان را به خود اختصاص داده بود. این ابررایانه نیز از وجود پردازنده‌های گرافیکی انویدیا استفاده می‌کند و هم‌اکنون عنوان هفتمین ابررایانه‌ی قدرتمند جهان را به خود اختصاص داده است. تیتنا در سال ۲۰۱۳ عنوان قوی‌ترین ابررایانه‌ی جهان را به تیان‌هه-۲ واگذار کرد.

چینی‌ها برای اولین بار طی پاییز سال گذشته‌ی میلادی موفق شدند تا از نظر تعداد ابررایانه‌ها در لیست TOP500، آمریکایی‌ها را پشت سر بگذارند. براساس آخرین آمارهای ارائه شده، چینی‌ها با در اختیار داشتن ۲۰۲ ابررایانه در این لیست در مقایسه با آمریکایی‌هایی که ۱۲۶ ابررایانه در اختیار دارند، موفق شده‌اند تا در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند. ژاپن، بریتانیا و آلمان به ترتیب با در اختیار داشتن ۳۶، ۲۲ و ۲۱ رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات